Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den korte opsporende samtale
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
I dag er temaet Visualisering
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Bytte   PowerPoint  .
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Supervision og faglig feedback
MUNDTLIG FREMSTILLING
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Information om akkrediteringsbesøget 2005 V/ leder/kvalitetskoordinator, navn.
Den Danske Kvalitetsmodel
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Audit- og evalueringsmøde Onsdag den 8. juni. Testperiodens forløb 1. Instrukser Dermatologerne skal udarbejde praksisnære instrukser på baggrund af de.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Demonstration af registrering og feedback Niels Henrik Nielsen praktiserende dermatolog i Bagsværd og medlem af dermatologi-projektgruppen.
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Akkreditering i speciallægepraksis
Implementering af PALS
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Kvalitet i plejen.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Vidensbaseret praksis i botilbud
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalemøde – opfølgning på MTU
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden

Evaluering af pilottesten Information og support Kvalitetsstandarder og Instrukser Registrering/ Database/ Feedback Jeres gode råd

Evaluering af pilottesten Den næste time Temaer i evalueringen Spørgsmål til refleksion Kort plenum drøftelse

Information og support ”Hvilke tilbud om information og support har du benyttet dig af?”

Information og support ”Hvilke tilbud om information og support har du eventuelt manglet/savnet i pilottesten?” Besvarelserne sammenfattet: Da deltagerne tilmeldte sig pilottesten var opgavetypen og omfanget ikke tilstrækkeligt defineret Bedre adgang og forståelse for support funktioner

Information og support Spørgsmål Hvad skal der til for, at du vil bruge tilbud om webundervisning? Er der andre former for hjælp og supportmuligheder du savnede i pilottesten? Summe med sidemanden

Kvalitetsstandarder omsættes til praksisnære instrukser Egne mål for klinikken defineres ved at omsætte kvalitetsstandarderne til praksisnære instrukser.

Udarbejdelse af instrukser ”Har du udarbejdet instrukser for din klinik og i så fald hvor mange? 23 ud af 24 har udarbejdet instrukser Gennemsnitlig har deltagerne (rundt regnet) udarbejdet instrukser for ca. 12 kvalitetsstandarder ud af i alt 13 standarder i pilottesten.

Tidsforbrug på udarbejdelse af instrukser Det gennemsnitlige tidsforbrug på instrukser var ca. 10 timer per klinik Spredningen på tidsforbruget ligger på min. 3 timer og maksimum 24 timer

Vurdering af tidsforbrug på instrukser ”Anser du dit tidsforbrug på udarbejdelse af instrukser for acceptabelt?” Vurdering:Antal respondenter:Procent: Acceptabel1043 % Ikke acceptabel1043 % Ved ikke313 % Svar i alt23

Udbytte af arbejdet med instrukser ”Hvad har du fået ud af at udarbejde instrukser?” UdbytteAntal responden- ter (i alt 23) Procent Bedre overblik over daglige rutiner 626 % Mere fokus på kvalitet og kvalitetsbrister 1252 % Mere dialog om arbejdsgange i klinikken 939 % Mere viden om hvad vi gør i klinikken 522 % Ikke noget 522 % Svar i alt 37

Udfordringer i arbejdet med instrukser Indkomne kommentarer Tid: –”Det har ikke været en god ide at introducere database og 13 instrukser på så kort tid” –”Tidskrævende” –”Et kæmpestort arbejde” Forskel på store og små enheder: –”Svært at vurdere hvad der skal være i en klinik mhp. genoplivning ved hjertestop”

Udfordringer i arbejdet med instrukser Indkomne kommentarer Indhold: –Konstatering af at nogle procedure ikke er velegnet til praksis –At tænke alle procedure igennem –Overblik og effektivisering –Ingen store problemer, men mine instrukser er næppe efter bogen, men jeg synes selv de er som de skal være.

Spørgsmål til arbejdet med instrukser Hvad kan nedbringe tidsforbruget på udarbejdelse af instrukser? (med samme antal instrukser) Hvorfor finder 43 % deres tidsforbrug acceptabelt? Hvad skal der til for, at man får noget ud af at arbejde med instrukser? Summe med sidemanden

Kvalitetsdatabase Monitorering af faglig kvalitet ved hjælp af registrering

Demo af feedback: Nederst venstre hjørne klik på ikon ”dine kvalitetsdata” Systemet beder om en digital signatur, og så er der adgang.

Evaluering af arbejdet med registrering og feedback Tidsforbrug Vurdering af relevans og anvendelighed

Tidsforbrug på registrering Tidsforbrug: Det gennemsnitlige tidsforbrug for at udfylde et registreringsskema var rundt regnet ca. 4 minutter for den enkelte klinik Spredningen for tidsforbruget ligger fra 1 minut til 10 minutter

Vurdering af tidsforbrug på registrering ”Anser du dit tidsforbrug på registrering for acceptabelt?” Vurdering:Antal respondenter:Procent: Acceptabel1146 % Ikke acceptabel1042 % Ved ikke313 % Svar i alt24

Vurdering af feedback på registrering

Spørgsmål til registrering og feedback Hvad skal der til for at mindske tidsforbruget på registrering? Har I oplevet, at tidsforbruget falder i takt med rutine? Har I set jeres feedback rapporter? – hvis nej hvorfor ikke? Hvordan forestiller du dig, at du kan anvende din feedback i klinikken? Vil du være interesseret i at fortsætte din registrering og modtage feedback?

… Oplevelser i pilottesten

Negative oplevelser i pilottesten De negative oplevelser kan inddeles i følgende emner: Mangel på tid: ”Alt for lidt tid” – ”For stort tidsforbrug i en travl hverdag”. Manglende relevans: ”At arbejde med ting, der for mig er ulogiske, frem for arbejdet med behandling af hudcancer.” Forskel på store og små organisationer: ”Når målsætning synes at skyde for højt i forhold til, at vi er en lille klinik med i alt tre involverede og hvor kommunikation/rutiner derfor foregår med meget lille fejlprocent”. Ingen gode oplevelser

Negative oplevelser i pilottesten Hvad kan ændres, så de negative oplevelser kan bruges til at forbedre kvalitetsmodellen i fremtiden? Summe med sidemanden

Positive oplevelser i pilottesten Feedback: At sammenligne egne behandlinger med andre klinikker, godt overblik over hvor mange CB der behandles. Feedback fra sentinel. Mere fokus på kvalitet: At vores rapportering omkring non-melanom hudcancer kan anvendes bedre og føre til kvalitetsforbedringer. Fokus på mere optimale arbejdsgange: Fint at få systematiseret arbejdsgange og klarlagt rutiner i dagligdagen. Fokus på optimering af processer i klinikken og samarbejde personalet imellem.

Gode råd til implementering af fremtidig kvalitetsmodel Hvad er dit/dine bedste råd til dine kollegaer, der fremover skal arbejde struktureret med kvalitet? ”Det tager tid. Introducer en eller to standarder af gangen.” ”Grundig forberedelse ved implementering og brug tid på at skabe forståelse og accept af konceptet blandt medarbejderne.” ”Få sygeplejersken eller sekretæren med i arbejdet fra starten.”

Gode råd til implementering af fremtidig kvalitetsmodel (fortsat) Hvad er dit/dine bedste råd til dine kollegaer, der fremover skal arbejde struktureret med kvalitet? ”Eksempler på instrukser skal foreligge, så man kan kopiere og rette i eksemplet.” ”Udfyld registreringsskema systematisk mindst en gang om ugen.” ”Vi er nødt til at gå ind i arbejdet med en kvalitetsmodel” ”Make it simple.”

Gode råd til implementering af kvalitetsmodel Hvad er dit/dine råd til OK-parterne, som skal arbejde med at implementere kvalitetsmodellen i speciallægepraksis? ”God introduktion betaler sig og mindre tidspres.” ”Ordentlig tid til instrukser og ikke dette hastværk.” ”Lav det fornuftigt i roligt tempo – lav standarder der, hvor der er væsentlige problemer. Ikke som tomgangsprojekter eller ønsker om at rationalisere. En blind efterleven af en standard er ikke kvalitet.” ”Gør det så enkelt som muligt.”

Gode råd til implementering af kvalitetsmodel (fortsat) Hvad er dit/dine råd til OK-parterne, som skal arbejde med at implementere kvalitetsmodellen i speciallægepraksis? Tilpas til praksis: ”Konceptet skal have forståelse for, at risikoen for at det går galt, er langt større på en sygehusafdeling end i en lille klinik.” ”Undlad tvang. Indbyd og lok med relevant kvalitetssikring (klinisk forskning i praksis), hvor man kan vælge efter interesse. Tilbyd i stedet eksterne inspektorer, der kan komme regelmæssigt i positiv ånd og kigge med over skulderen.”

Gode råd til implementering af kvalitetsmodel Er der flere gode råd: -til dine kollegaer? -om inddragelse af klinik personale? -til OK-parterne? Skriv ned på kort

Efter pilottesten… Hvad skal der ske nu? Alle erfaringer og resultater samles i en rapport med anbefalinger til overenskomstpartnerne.