Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, 31.01.16 Peter Norrild

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Læringens fundamentale processer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Handler om naturvidenskab
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Naturfag i spil – 27. november 2013
Science Class Juelsminde Skole
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
The Fittest will survive
Projektopgave klasse.
Geografi mellemniveau
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
Studentereksamen - stx
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Inquiry based science education
Livets oprindelse Et AT-forløb for biologi og religion.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Naturvidenskabelig metode. Dagligdags metoder Videnskabsteoretiske metoder.
Bio B/Kemi B Bioteknologi
Inquiry Based Science Education - IBSE
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Fagdidaktisk kursus i biologi
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Bæredygtighed – Naturfag
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
Ny Fælles Naturfagsprøve
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Rosalind Franklin f – d.1958 Francis Harry Compton Crick
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Værkstedsundervisning
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Økologiske grundbegreber
Evolution.
Evolution.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Tidslinje Charles Darwin.
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Begrundelser for det fællesfaglige i naturfagene CFU-UCC, København den Peter Norrild
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Naturfagsprøven BS
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Mål og perspektiver for naturfagene
Festival og fællesfaglige fokusområder
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
It i folkeskolens matematikundervisning
Det handler om eleverne
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Prøven i Natur/teknologi
Det rullende Universitet
Præsentationens transcript:

Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild

Hvor kommer det fra? Science Beyond 2000, Nuffield Foundation, 1998 (GB) Fremtidens Naturfaglige Uddannelser (FNU), UVM 2003 Fremtidens Uddannelser – Den ny faglighed og dens forudsætninger Fremtiden Naturfag i Folkeskolen (FNiF) UVM 2006 Science Now, EU-report ” 2006 (IBSE) Et Fælles Løft, UVM 2009 A framework for K 12 Science Education: Practices, Croscutting Concepts and Core Ideas. NSF 2012 (USA) Naturfag i Tiden, NTS-Centeret 2013

Naturfag i Tiden argumenterer for det fællesfaglige bl.a.: Didaktiske perspektiver – skolefag/videnskabsfag, tilgrænsende fag, nye fag, teknologi, engineering, naturfaglig dannelse. Motivation, interesse og læring - elevperspektivet Naturfag skal have en tydeligere signatur fra elev-, forældre- og lærerperspektiver. Potentialer og barrierer i skolekulturen - lærer og ledelsesperspektiver Naturfaglig kultur på skolen - i fællesskab bliver vi bedre!

Eksempler på faglige overlap i naturfagene - traditionelle Plantebælter og klimazoner - bio, geo Fotosyntese og respiration – bio, f/k Vejr og vejrfænomener - f/k, geo Næringsstoffer i maden - bio, f/k Årets gang, dag og nat, årstider – bio, f/k, geo Jordens og livets historie – bio, f/k, geo Vandets kredsløb – bio, f/k, geo Kulstoffets kredsløb, bio, f/k, geo Udsivning af næringsstoffer og iltsvind, bio, f/k Vandvinding og rensning, bio, fk, geo Energiproduktion, vedvarende energi, geo, fk Landbrugsformer, bio, f/k, geo Energi, omdannelse energistrømme bio, f/k, geo …….

Meget er fælles for naturfag og ingeniørarbejde (engineering) Stille spørgsmål og definere problemer Udvikle og bruge modeller Planlægge og gennemføre undersøgelser Analysere og tolke data Bruge matematik og anvende computere Finde forklaringer (science) og designe løsninger (engineering) Argumentere på baggrund af evidens (facts, sandsynlighed, erfaring mv.) Samle, designe, evaluere og kommunikere information. (K-12 Science Education)

Eller mere overordnet og generelt som kompetenceområder i FFM: Undersøgelse Modellering Perspektivering Kommunikation (formidling, argumentation ordkendskab og faglig læsning og skrivning

Joseph Priestley Frimenighedspræst og kemiker. Opdager hvordan luften holder sig frisk.

Charles Darwin , præst, biolog og geolog – foretog i sin ungdom den 5 år lange rejse med The Beagle. On the Origin of the Species 1850 Om Arternes Oprindelse – på dansk i 1872

DNA strukturen 1953 på Cambridge. James D. Watson (bio), Francis Crick (fys), Maurice Wilkins (fys) og Rosalind Franklin (kem) Nobelprisen i medicin 1962

Og så lige et par ord om de fællesfaglige fokusområder 6 skal vælges 4 skal vælges fra listen i læseplanen 2 kan vælges frit… (gør det dog!) Det kunne være: Jordens og livets udvikling (biologi, fysik/kemi, geografi) Hygiejne (fx i et lokalt, globalt eller historisk perspektiv) (biologi, kemi, historie) Hjernen og sanserne (om samspillet mellem vores hjerne og sanser) (biologi, fysik/kemi, idræt) En rejse til Mars (fysik/kemi, biologi) Hvis regnskoven i Amazonas forsvinder? (biologi, fysik/kemi, geografi). NB: Fokusområder er brede rammer og ikke det samme som emner eller problemstillinger. Disse skal formuleres meget mere præcist.