Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Breve og mails mvni-selandia.
Læringsstile og lektier
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Vi gennemførte en række interview ifm
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Forskellige skriftlige teksttyper: Notater og meddelelser
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Tolkning Ghazwa Alameri
Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Gladsaxe kommune Temamøde den 5. januar Lov om offentlige betalinger Lov 1203 Ikrafttræden 1. februar 2005 V/ Eric Tingleff.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Birgitte Ravn Olesen, phd
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Læse/studiegrupper.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Et mærkeligt skib.
At tale om sexualitet.
En entreprenørs oplevelser og erfaringer ved Kim R. Jensen.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Genoprettende retfærdighed
Værdier i forebyggelsesarbejdet
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Synopsis.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
At komme samtalepartneren i møde. Afhentning af renovation på ejendommen I forbindelse med afhentning af affald har kommunens renovatør gjort opmærk­som.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Vurdering af færdigheder i læsning og matematik -Et eksempel på en introduktion til AMU-deltagere Mærsk Nielsen HR.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Målrettet kommunikation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Konflikter og kommunikation
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Organiser Erhvervsnabohjælpen !
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Hvor ska vi sove i nat Som ramt af lynet Hun gør mig svimmel
ved Jacob Birkler, klinisk etiker, ph.d. fhv. formand, etisk råd
Brugernes Akademi Brugere som bisiddere.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet

Synsvinkel 1 Vi vil gerne blive endnu bedre til at betale dig som leverandør til tiden. For at sikre at vi kan få fakturaen hurtigt behandlet, kræver det, at fakturaen indeholder de nødvendige oplysninger. Du kan du hjælpe os ved at sikre, at din faktura, indeholder den information, vi har brug for. Brev fra Københavns Kommune til leverandører 7. marts 2015

Synsvinkel 2 Hvad sker der her?

Der er historien ”Loven skal være ærlig og retfærdig, tålelig, efter landets sædvane, passende og nyttig og tydelig, så at alle kan vide og forstå, hvad loven siger. Loven skal ikke gøres eller skrives til nogen mands særlige fordel, men efter alle deres tarv, som bor i landet”. (Jyske Lov, Moderniseret ortografi) ”Sprog til tiden”: %20Rapport%20fra%20Sprogudvalget/html/chapter06.htm

Der er regler 214. Ved den sproglige udformning af forvaltningsafgørelser bør myndigheden have for øje, at enhver, som teksten henvender sig til, let skal kunne læse og forstå den. Herudover bør den være formuleret venligt og hensynsfuldt.

Og der er trekantsdramaet i det offentlige BorgerFaglighed Meddelelse System Efter Leif Becker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Roskilde Universitetsforlag. Roskilde 2007 [2001].

Medarbejderen (fagligheden) Citaterne stammer fra Karsten Pedersen: Hvad synes du om din kommune? En undersøgelse af borgernes tilfredshed med Roskilde Kommune. Roskilde Universitetscenter 2004

Systemet

Borgeren

Man kommer langt med den sunde fornuft Det vurderes, at du ikke er omfattet af personkredsen i servicelovens § 100

Eksempel 1

Eksempel 2

Eksempel 3 Det vurderes, at du ikke er omfattet af personkredsen i servicelovens § 100 Fra Ankestyrelsens pjece: At skrive en afgørelse. 2011

Trekantsdramaet 2 BorgerFaglighed Meddelelse System Efter Leif Bescker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Roskilde Universitetsforlag. Roskilde 2007 [2001].

Når vi skriver er vi selv i centrum Efter Anne Katrine Lund: Den forsømte kommunikation - brevet i organisationskommunikationen. Samfundlitteratur 2004

Men det er borgeren der skal være i centrum Efter Anne Katrine Lund: Den forsømte kommunikation - brevet i organisationskommunikationen. Samfundlitteratur 2004

Ved du, hvorfor så mange skriver lange og komplekse sætninger? Lad mig fortælle dig det. Fordi de er nørder. Fordi de er sovset ind i deres egen faglighed. Fordi de er for dovne til at oversætte deres viden til normalt sprog. Fordi de har svært ved at se teksten fra læserens vinkel. Fra Vibeke Storm-Frandsen: bureaubystorm.dk/blog/

Hvordan vil du selv skrives til? Så du føler dig velorienteret? Så du føler dig talt til som ligeværdig? Så du forstår? Så du får faglig respekt for brevskriveren?