Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Er det ikke noget i klassen?
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Trivselsgrupper for forældre
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Arbejdspladsudvikling
Forældremøde X årgang.
Faglighed og omgangsform
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Arbejde med at give børnene empati. Den gode stol. Kort og godt.
Det gode klasserådsarbejde
Trivsel for alle Ans skole 14. April 2011.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Forældremøder på Kalbyris
Mobbe- og trivselsundersøgelse
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Information til nye forældreråd i 0
MobSQUAD.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Disposition Præsentation af emne Mobning
Om forældre som rollemodeller
Hvem, hvad, hvor om mobning
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Den usynlige klassekammerat v. Lysholm Skoles forældrebestyrelse
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Inklusion og Specialviden
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Tilgang 2: Få fat i forældrene Mange børn får (mere eller mindre) blide puf hjemmefra for at komme til FDF. Typisk har børnene store oplevelser, når de.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fleksible fællesskaber
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Santa Lucia Her kommer flere billeder af Santa Lucia og Luciaoptog. Tal om hvad børnene ser på billederne. Børnene vil få mulighed for at øve sig i at.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
DU KAN LADE DIG INSPIRERE AF FØLGENDE FORMULERINGER:
Unge & Rygning: Forældres rolle
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber Børns Vilkår Dette oplæg er udarbejdet med inspiration fra Børns Vilkår

Mål for klassen klassen ønsker at øve sig i: (indsæt de mål klassen er nået frem til – fx:) At hjælpe hinanden alle sammen At lytte til hinanden

Voksenansvar Børns trivsel de voksnes ansvar Skolen og lærernes ansvar Forældrenes ansvar

Forældreansvar Kendetegn ved skoler med høj trivsel mine forældre synes godt om min skole mine forældre er enige med klasselæreren mine forældre synes, jeg klarer mig fagligt godt i skolen mine forældre vil gerne komme til forældremøder og konsultationer Kilde: WHO.

1. budskab Mobning er et problem for hele gruppen. – Det opstår, når klassefællesskabet ikke fungerer…

For tynd langhåret Stræber Rødhåret For tyk Hennes og Mauritz-tøj Store brysterkorthåret Fjällraven taske North Face taske Samsung mobil Brun i hovedet Nokia mobil Små bryster Handicap Store ører ADHD Bøjle på tænderne Muslim Briller Hvad bliver børn mobbet med? Små ører Dum 6

Dialog Hvordan kan I som forældre hjælpe med at stoppe mobning i klassen? Snak sammen i grupperne og find max 3 bud…

2. Budskab Forældre skal klæde børnene på til fællesskab…

Fællesskaberne i fælleskabet Der skal være plads til forskellighed

Dilemma Din søn/ datter skal holde videoaften for alle drengene/ pigerne i klassen… Da I skal lave invitationen, fortæller han, at der er to klassekammerater, som han ikke ønsker skal med. Hvad gør du?

3. budskab Vi voksne skal være gode rollemodeller for børnene…

Dilemma Du køber ind og møder en forældre fra klassen… I snakker sammen, og forælderen begynder at bagtale en tredje forældre i klassen. Hvad gør du?

4. Budskab Forældrene skal give deres børn handlemuligheder…

Dilemma Din søn fortæller, at tre af klassens meget populære drenge tit er efter en af de stille drenge i klassen… De kalder ham for ”Brunkagen”, fordi han kom solbrændt hjem fra en rejse for et par måneder siden. Ifølge din søn, er drengen begyndt at holde sig meget for sig selv, og han virker ked af dét med de andre drenge. Din søn fortæller også, at han aldrig selv har været med til at kalde drengen ”brunkage”. Hvilke handlemuligheder har drengen?

Læs mere om trivsel i skolen og book trivselsforløb på Børns Vilkår Dette oplæg er udarbejdet med inspiration fra Børns Vilkår