Drejebog Confex-kursus Webjournalistik Dit navn:_______________________________ Din virksomhed:_________________________ Dit website (webadresse):_________________.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Journalistiske virkemidler
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Anette Schjødt Thorsen
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
PRESENTATION TITLE AUTHOR NAME 3. JANUAR 2011 DOS & DON’TS - Almindelig sund fornuft?  Ja, men det giver brugervenlighed, og vi glemmer det ofte! - Fælles.
Måling af kommunikation
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Nu med levende billeder. Placering på sitet  Video integreret under de forskellige menuer, der allerede er på sitet  wiki/Denmark.
Design og arkitektur for borger.dk
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation / it.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Relationer – børn og voksne
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Problemer eller udfordringer.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Data Dictionary (databaser, del 7)
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Besvarelser informationstekst Confex-kursus Webjournalistik maj Informationstekst.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Se og høre underviseren se slides se websites se whiteboard se screencasts af underviserens computerbillede arbejde selvstændigt i perioder under webinaret.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 2-3 november
Drejebog Confex-kursus Webjournalistik Dit navn:_______________________________ Din virksomhed:_________________________ Dit website (webadresse):_________________.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SPOR 3: STRATEGISK BRUG AF SOCIALE MEDIER Joakim contentmarketing.dk.
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
Din kreative online praksis! – del 2
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Skriv til nettet November
Din kreative online praksis!
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Gaffeltruck konference Koldingfjord 22 August 2017
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Sådan bruger du Shakespeak
Din firmabrochure Dette er et godt sted at placere et idegrundlag
Skriv til nettet Læringsstie
Titel på kursuspræsentation
Arbejd effektivt og præcist
Af alle hjemmesideejere har ikke
* Personalekursus Skriv emnet her *.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Drejebog Confex-kursus Webjournalistik Dit navn:_______________________________ Din virksomhed:_________________________ Dit website (webadresse):_________________ Dato:__________ 1Drejebog webjournalistik

Om drejebog Drejebog indeholder øvelser og tips vedr. webjournalistik og webkommunikation. Brug og udfyld drejebog undervis i kursusforløb. Du vil ved endt kursus have en drejebog der giver dig værdifulde informationer om dit websites status og tips om hvor websitet kan udvikles og forbedres. Du finder links til øvelser og ressourcer på God fornøjelse! Nils Ulrik Pedersen Drejebog webjournalistik2

Læsemønstre på nettet Poynter Eyetrack III - læsning af nyheder Skriv tre ting du observerer fra eyetrack-video om læsning på nettet: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ Eyetrack 3F – læsning af nyhedsforside Skriv tre ting du observerer fra eyetrack-video om læsning på nettet: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ 3Drejebog webjournalistik

Nettets tekstmodel Traditionel lineær tekst Skriv tre ting som beskriver den fortløbende skrivestil: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ Hypertekst Skriv tre ting som er karakteristisk for hypertekst: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ 4Drejebog webjournalistik

Værktøj: Lixberegner Skriv til nettet5 Gå til lixberegner: Beregn lix på en af din virksomheds websider. Hvad er lixen?_____________ Er lix efter din bedømmelse for lav, passende, for høj?_______________

Værktøj: Nøgleordstæthed Skriv til nettet6 Gå til nøgleordsværktøj: Beregn nøgleordstæthed på en af din virksomheds websider. Er det vigtigste nøgleord i top 5?_______________ Hvor ofte er det vigtigste nøgleord nævnt?_____________ Er sidens vigtigste nøgleord efter din bedømmelse nævnt for mange gange, passende antal gange, for få gange?_____________________

2GK grupper Gruppe 1: Thomas Frismark van Nek Dorthe Palm Ann Bloch Gruppe 2: Janne Foghmar Christina Sørensen Pernille Kragh Gruppe 3: Nadia Pedersen Tenna Greve-Rasmussen Sune Eghjort Schulze 2GK Metode 2 af gruppens medlemmer yder konsulent-tjeneste til kunde = det 3. medlem af gruppen. Arbejd med udvalgte webtekster/sider. Fokus er på tekst – ikke design. Prøv at bruge kursets læring. 3 x 15 minutters sessions. Plenum efter 45 minutter med gennemgang af et par cases. 7 Workshop 1: 2 gratis konsulenter på din webtekst

Konsulentskema webtekst Website:______________________________________________________ Webadresse:___________________________________________________ Kunde:________________________________________________________ Konsulenter:___________________________________________________ Dato:___________ Tre kritikpunkter – her kan det gøres bedre! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre ting at rose – her gør I det godt! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre forslag til forbedringer – dette kan du gå hjem og gøre nu! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ 8

Konsulentskema webtekst Website:______________________________________________________ Webadresse:___________________________________________________ Kunde:________________________________________________________ Konsulenter:___________________________________________________ Dato:___________ Tre kritikpunkter – her kan det gøres bedre! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre ting at rose – her gør I det godt! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre forslag til forbedringer – dette kan du gå hjem og gøre nu! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ 9

Konsulentskema webtekst Website:______________________________________________________ Webadresse:___________________________________________________ Kunde:________________________________________________________ Konsulenter:___________________________________________________ Dato:___________ Tre kritikpunkter – her kan det gøres bedre! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre ting at rose – her gør I det godt! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre forslag til forbedringer – dette kan du gå hjem og gøre nu! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ 10

Gruppe 1 Gruppe 1: Thomas Frismark van Nek Dorthe Palm Ann Bloch 11

Gruppe 2 Gruppe 2: Janne Foghmar Christina Sørensen Pernille Kragh 15

Gruppe 3 Gruppe 3: Nadia Pedersen Tenna Greve-Rasmussen Sune Eghjort Schulze 19

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 22Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 23Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 24Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 25Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 26Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 27Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 28Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 29Drejebog webjournalistik

Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 30Drejebog webjournalistik

Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet31 Bedøm tagline: Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________

Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet32 Bedøm tagline: Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________

Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet33 Bedøm tagline: Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________

Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet34 Bedøm tagline.: Vikinggenetics.com/dk Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________

Øvelse : Webforside: Velkomst Skriv til nettet35 Bedøm velkomsttekst : Miljøpunkt Valby Udvikling af din egen virksomheds velkomsteks: Skriv udkast til en kortfattet og præcis beskrivelse af din virksomhed og website?______________ _______________________________________ ________________________________________ ________________________________________ Giver velkomsttekst efter din bedømmelse en kortfattet og præcis beskrivelse af virksomhed og website?____________________________________ Skriv udkast til en kortfattet og præcis beskrivelse af din virksomhed og website?______________ _______________________________________

Øvelse: Navigationsforside Drejebog webjournalistik36 Sektionsforside tilhører den type af websider som kaldes navigationssider Sektionsforsider rummer næsten alle en generel introduktionstekst (”salgstale”) i sidens midterfelt og navigation til undersider i sidens venstremenu. I denne workshop vil vi skitsere en anden løsning: Drop intro-tekst og giv overblik over undersider i midterfelt. Du kan skabe overblik over undersider på flere måder Tre grundmodeller: KORT intro/brand-tekst + evt. billede + – Link = liste med links – Link + henvisningstekst – Link + henvisningstekst + billede

37

Drejebog webjournalistik39

40

Workshop 2GK: Udvikling af webjournalistik på dit website Her har du mulighed for at gennemgå en række vigtige sider og emner på dit website og undersøge hvordan du kan udvikle dem webjournalistisk. Siderne/emnerne er: – Om virksomheden (branding) – Inspiration og uddannelse af kunder (branding og salg) – Produkter (salg) – Rekruttering (branding) Drejebog webjournalistik41

Plan: Om virksomheden Drejebog webjournalistik42 Skab en fortælling om og for AH Metal Solutions med tekst (hovedpunkter). Find tre gode og tre ikke så gode ting at sige om vedhæftede tekst om virksomheden. Opstil en hurtig plan for hvordan virksomheden kan forbedre fortællingerne med billeder og video Kom med et hurtigt forslag til hvilke andre webværktøjer man kan bruge. Artikler:______________________________ Case-story:___________________________ Interviews:___________________________ Billeder: _____________________________ Video: _______________________________ Google-kort:___________________________ Tidslinje:______________________________ Debatforum:___________________________

Plan: Om virksomheden Drejebog webjournalistik43 Skab en fortælling om og for Miljøpunkt Valby med tekst (hovedpunkter). Find tre gode og tre ikke så gode ting at sige om vedhæftede tekst om virksomheden. Opstil en hurtig plan for hvordan virksomheden kan forbedre fortællingerne med billeder og video Kom med et hurtigt forslag til hvilke andre webværktøjer man kan bruge. Artikler:______________________________ Case-story:___________________________ Interviews:___________________________ Billeder: _____________________________ Video: _______________________________ Google-kort:___________________________ Tidslinje:______________________________ Debatforum:___________________________

Øvelse: Webnyheder: Nyhedstyper Plan for virksomhedens nyheder på nettet: Find gode typer af nyheder at skrive Nyheder der snævert ”navlebeskuende” mest eller kun handler om virksomheden selv har kun meget lille interesse blandt kunder. Det gælder om at finde andre emner at skrive nyheder om. Her er nogle typer af nyheder der som hovedregel har succes hos brugerne og bliver klikket meget. Typer af succes-nyheder Nytte-nyheder (”News You Can Use”) – også kaldet fordels-nyheder Skriv emne for nyttenyhed fra din virksomhed___________________________ Nyheder/historier om mennesker Skriv emne for nyhed om person fra din virksomhed______________________ Nyheder der inspirerer kunder (case/succes-historie om kunde/produkt) Skriv emne for nyhed der kan inspirere kunder __________________________ Nyheder der uddanner kunder – så de forstår produkter og ydelser bedre Skriv emne for nyhed der kan inspirere kunder __________________________ Nyheder der nuancerer problem-emner (”issue management”) så kunderne bedre forstår virksomhedens situation og valg Skriv problememne som kan behandles i nyhed__________________________ Drejebog webjournalistik44

Øvelse: Webnyheder: Vinkling Plan for virksomhedens nyheder på nettet: Vinkling af en nyhed Du skriver nyheder til to hovedgrupper: Virksomhedens kunder og pressen (journalister). Du fanger begge grupper på samme måde: Med nyheder og nyhedsemner som interesserer! Et nyheds-emne kan ses eller angribes fra mange sider. En nyhed har altid potentielt mange aspekter. Det gælder om at ”malke” nyheds-historien for muligheder – og om muligt skrive flere nyheder om det samme nyheds-emne. Nyheder der handler om emner der er ”oppe i tiden” – fx klima og miljø – er gode nyhedshistorier. Vælg et nyhedsemne fra din virksomhed og skriv i skema mulige vinkler på nyheden. Drejebog webjournalistik45 Nyheds-emne Nytte/fordel-vinkel Person-vinkel Case-historie Uddanne-kunde-vinkel Teknisk vinkel Miljø-vinkel (aktuel vinkel) Anden aktuel vinke

Øvelse: Skriv webnyheder Skriv webnyhed Vælg format for webnyhed: – Pixi = 6 webafsnit = cirka 18 weblinjer – 3X3X3 = 9 webafsnit = cirka 27 weblinjer Skriv nyhedsoverskrift på mindst tegn – overskrift skal fortælle historien Skriv underoverskrift på mindst tegn- den sammenfatter historiens vigtigste budskab Skriv korte afsnit på 3-4 weblinjer Skriv mellemoverskrift efter 3 webafsnit – mellemoverskrift på tegn – skal fortælle om storafsnit Vælg et nyhedsbillede = nyt, aktuelt billede – husk at skrive billedtekst. Skriv faktaboks – hvis der er tal eller fakta – skriv fakta i punkter. Drejebog webjournalistik46

Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik47

Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik48

Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik49

Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik50

Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik51

Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik52

Øvelse: Salgstekst: Produktside Drejebog webjournalistik53 Skriveproces for salgstekst til nettet: Indkreds stof til beskrivelse af produkt Produkt:__________________________________________ Produktside webadresse:____________________________ 1. Indkredsning af EFU – Udfyld vandret Egenskab → Fordel → Udbytte Egenskaber Fakta om produktet Fordele Faktiske fordele Udbytte Oplevede fordele

Øvelse: Salgstekst: Produktside Drejebog webjournalistik54 2. Indkredsning af C = Conviction Ja/ Nej Ja/ Nej Ja/ Nej TestimonialBilledeUndersøgelse EksempelBilledserieStatistik CaseBillede i 3DVaregaranti PresseomtaleForstørrelsePrisgaranti Bedømmelse360° fotoAndet? KommentarfeltVideoklipAndet?

Øvelse: Salgstekst: Produktside Drejebog webjournalistik55 3. Indkredsning af A = Action Ja/ Nej Ja/ Nej Ja/ Nej Kontakt salgBestil vareprøveFind forhandler Stil spørgsmålBestil vare- demonstration Køb på nettet Links til relaterede produkter Download brochure Andet? 4. Skriv salgstekst ud fra AIDCA-modellen Attention Interest Desire Conviction Action

Øvelse: Skriv salgstekst Drejebog webjournalistik56

Øvelse: Skriv salgstekst Drejebog webjournalistik57

Øvelse: Skriv ”salgstekst” Drejebog webjournalistik58

Øvelse: SEO med Google Vælg webside og nøgleord du vil tjekke for placering hos Google. Skema har til formål at vise dig, hvor sidens tekst kan optimeres i forhold til Google ved øget gentagelse og forbedret placering af nøgleord i tekst og på webside. Udfyld skema på næste side: Drejebog webjournalistik59

Drejebog webjournalistik60 Website_____________________________ Webside__________________________________ Nøgleord____________________________ Google-placering____________________________ Findes nøgleord ?Ja Nej Antal synligt nøgleordhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Antal: Antal nøgleord totalhttp://vertikal.dk/stripAntal: Overskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej SidetitelObservér Ja Nej URLObservér Ja Nej Brødkrummehttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Menuhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Underoverskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Brødteksthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Links til sitehttp://google.dkhttp://google.dk – søg: link:webadresseAntal: Opdateringhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Dato____Dage siden____ Nøgleord i metakodeI browser, vælg: Side, vælg: KildeAntal:

Drejebog webjournalistik61 Website_____________________________ Webside__________________________________ Nøgleord____________________________ Google-placering____________________________ Findes nøgleord ?Ja Nej Antal synligt nøgleordhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Antal: Antal nøgleord totalhttp://vertikal.dk/stripAntal: Overskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej SidetitelObservér Ja Nej URLObservér Ja Nej Brødkrummehttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Menuhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Underoverskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Brødteksthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Links til sitehttp://google.dkhttp://google.dk – søg: link:webadresseAntal: Opdateringhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Dato____Dage siden____ Nøgleord i metakodeI browser, vælg: Side, vælg: KildeAntal: