Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Den digitale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Innovation i samfundsfag og AT
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Almen studieforberedelse
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Vejlederens kommunikation
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Skriftlighed i biologi
Digital skriftlig- og mundtlighed
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 1.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
SKABELON.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Skrivekursus 1.e ..
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Forsøgsopgavesæt 1 Præmisser, elev-vejledning, opgaveformuleringer, materiale og forventninger Konference Oure den 20. november 2008 – Marianne Hansen.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Modul 2.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Brikker til litteraturhistorien
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Den digitale prøve med netadgang Sune Weile Fagkonsulent i dansk STX/Hf

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hvad er den digitale prøve? Et prøvetilvalg i en lang række fag herunder dansk. Omkring 4000 elever til prøven i dansk med netadgang i elever på den ordinære. Den digitale prøve: Adgang til og inddragelse af internettet under eksamen: Der skelnes mellem ”skal” og ”kan” anvendelse i opgaverne. Inddragelse af digitale medier i sættet fx film- og radioklip. ”Analyserende artikel” erstatter ”Litterær artikel”. Én af de to analyserende artikler er altid ”litterære”. Hvornår bliver det standard?

Dansk i gymnasiet SprogMedieLitteratur Danskfaget i gymnasiet Dermed bidrager faget til både at udvide elevernes dannelses- horisont og at styrke deres evne til at håndtere informationer, gå bag om ordene og forstå disses indhold og nuancer. Kritisk- analytisk sans og beherskelsen af et sikkert sprogligt udtryk fremmer elevens muligheder for at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, globalt orienteret samfund.

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hvorfor en prøve med internetadgang og digitalt materiale? Refleksion

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" For og imod For Eleverne får mulighed for at anvende deres erfaring med digitale medier. Digitale medier giver et mere varieret danskfag. Internettet giver gode muligheder for perspektivering. Der er flere muligheder for at finde synspunkter at diskutere. Hvis man ikke har alt materiale med, kan man selv finde det. Imod Elever kan fortabe sig i internettets (u)muligheder. Det tekniske ved prøven/eksamen kan drille. Det optimale materiale kan være svært at finde i nettets urskov. Undervisningen skal inddrage digitale medier.

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Karakterfordeling STX-it Eksamensresultatet med 6,45 er på niveau med den ordinære prøve og lidt højere end gennemsnittet for den digitale prøve sidste år (6,36)

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Opgavefordeling STX-it

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Karakterniveau STX-it

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Råd og vink 2015 Censorerne peger generelt på, at der er stor variation i udnyttelse og relevant brug af internettet. Mest frugtbar er anvendelsen af nettet i forbindelse med kronikkerne, hvor næsten alle har fundet relevant materiale, og hvor inddragelsen af nettet i mange tilfælde løfter diskussionen. Problemet opstår hvor eleverne blot redegør for disse artiklers synspunkter og aldrig når frem til deres egne synspunkter. Mere tvivlsomt er udbyttet af netadgangen i essaybesvarelserne. I forbindelse med essayet undrer en censor sig med rette over, at eleverne ikke bruger muligheden for at gå på nettet til lige at hente en af disse taler og undersøge hvordan de egentlig forløb. Ikke for at lave en analyse, men for at kunne inddrage noget ordentligt eksempelmateriale. I det hele taget bruges nettet for lidt i essayet – stort set ikke, mener en censor endog. På dette punkt påhviler der fortsat dansklærerne en vigtig opgave i den daglige undervisning.

Skrivning i dansk at skrive for at lære at skrive for at skrive at lære at skrive Hvorfor skriver eleverne?

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hensigt vækker interesse Skriftlig formidling er interessant dvs. vedkommende, når eleven kan se en hensigt med kommunikationen. Eksamensgenrer er som udgangspunkt uinteressante, fordi hensigten er uklar eller ligegyldig for eleven. Men skriftlige opgaver gennem de tre år kan hjælpe til at gøre eleverne bevidste om hensigt i skriftlig kommunikation ved at træne dem i genrer med hensigt.

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" De fem skrivemåder De fem skrivemåder er udviklet af bl.a. nordmanden Kjell Lars Berge. De kan hjælpe læreren og eleven til at: Strukturere progressionen i det skriftlige arbejde. Øge elevens forståelse af, at genrer hænger sammen. Stilladsere skriveprocessen.  At skrive for at informere  At skrive for at udvikle og strukturere viden  At skrive for at fortælle  At skrive for at argumentere  At skrive for at reflektere

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Folkeskolens skrivegenrer

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Skriftlig Progression Introduktion - Skriftlighedsforløb Almene skrive- kompetencer Eksamens- kompetencer Eksamen

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" At kende genren Fordelen ved at arbejde på baggrund af en genre er, at det giver tryghed. Dermed kan eleven koncentrere sig langt mere om indhold og sprog. Samtidig giver det klare(re) vurderingskriterier fx vha. responsark. Opgaverne tager udgangspunkt i, at elever lærer ved at undersøge og efterligne tekstforlæg med fokus på formidling. Omlagt skriftlighed er en klar fordel, så eleverne begynder deres skriftlige arbejde i timen. Opgaverne er struktureret efter følgende princip: Læringsmål – hvad skal vi med opgaven? Eksempeltekst – hvordan ser den ud i praksis? Udforskning af skrivemåden – hvad er karakteristisk? Skriveforberedelse – hvordan skal jeg gøre? Skriveopgave – hvad skal jeg skrive? Metarefleksion - portfolio

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Genrer I danskfaget kan fx følgende genrer komme i spil: Nyhedsartikel Debatindlæg Reportage Wiki-opslag Klumme Blogindlæg m.fl.

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Portræt Anmeldelse Debatindlæg Klumme (8-10 afl.) Reportage Faglig artikel Blogindlæg (7-9 afl.) Kronik Analyserende artikel Essay (5-6 afl.) Terminsprøve Skriftlig eksamen Det treårige forløb i genrer I det treårige forløb arbejdes der blandt andet med følgende genrer. Der regnes med 25 timers elevtid pr. år.

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Nye kompetencer i spil Selvom det er de samme bedømmelseskriterier, så sætter forsøget nye kompetencer i spil hos eleverne. Det gælder evnen til at: Finde materiale og relevante synspunkter på internettet Analysere og fortolke levende billeder og formidle det skriftligt

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Har I medtænkt digitale kompetencer ift. skriftlighed i jeres skriftlige progression på skolen (Bilag 4)? Refleksion

Anvendelse af internettet

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksamensgenrer Essay Viden om emnet Citater og henvisninger Andre tekster og eksempler Kronik SynspunkterViden om emnet Den analyserende artikel Viden om forfatteren eller perioden Viden om genrenAnalysebegreber

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indsamle viden og synspunkter Google med eleverne: fælles på smartboad, i grupper, individuelt Find en artikel om... Hvad betyder ordet... Begrebsopslag: selvom eleverne har en grundbog, så bruger de (også) nettet Sammenlign begrebsopslag fx metafor eller romantikken Lad dem skrive begrebsopslag selv fx på en wiki Diskussion: de skal vide, hvor synspunkterne findes Stop diskussionen og lad dem bruge fem min. på at finde et modsynspunkt Find en artikel med et synspunkt, som du skal diskutere i et debatindlæg Lad dem selv gå på nettet og skrive diskussioner

Hvad er vigtigt i eksemplet? Hvilken betydning har det (for mig)? Hvad kan det hænge sammen med? Hvilke konsekvenser får det og for hvem? Hvilke erfaringer eller teorier kan understøtte refleksionen? Hvilke erfaringer eller teorier kan kaste lys over eksemplet? Hvad har vi lært? Beskrivelse af det konkrete eksempel, så læseren kan forstå det væsentlige. Hvor ser vi tilsvarende tendenser? Hvilke konsekvenser har det? Nye vinkler på problemstillingen Konkret erfaring/eksempel Refleksion og Analyse Abstraktion og Generalisering Refleksionscirkel (c) Sune Weile /

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" - forberedelse Skriveforberedelse Individuel opgave Lav 5-15 minutters tænkeskrivning, hvor du overvejer en problemstilling indenfor vores overordnede emne om medier med udgangspunkt i én af Henrik Poulsens tendenser (Breaking News). Du skal bare fokusere på at få dine tanker i gang og glemme alle ideer om regler og selvkritik. Læs din tænkeskrivning igennem og marker steder i dine refleksioner, som du undrer dig over eller som du kunne tænke dig at sætte spørgsmålstegn ved, problematisere eller bare reflektere videre over. Prøv, om du kan sætte dine tanker op som modsætninger, og overvej hvilke konkrete eksempler, situationer, billeder, sansninger der vil kunne anskueliggøre/visualisere dine overvejelser. Forsøg at bevæge dig fra dine personlige overvejelser til nogle almene ved fx at inddrage nogle historiske, almene eller andre faglige eksempler og/eller viden, du kan bruge til at spejle dine egne erfaringer i.

- skriveopgave Skriveopgave Gå sammen i par. En af jer skriver den første , hvor I udfolder jeres refleksioner over problemstillingen. Den anden svarer med sine overvejelser. Skriv mindst fire gange til hinanden. Overvej til slut, hvor I endte, i forhold til det udgangspunkt, I havde. Ændrede emnet sig undervejs? Hvor blev det personligt, og hvor blev det for privat?

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Dialog og refleksion Fra: Sendt: 19. september :29:26 Til: Har du nogensinde tænkt på, om det er et problem, at den politiske journalistisk udfolder sig i et kommunikationssystem som f.eks Facebook? Jeg har altid tænkt, at det var positivt, at politikerne benyttede Facebook, fordi det giver en helt ny dimension til den politiske journalistik. Facebook giver for alvor frie rammer til at komme ud med alle slags holdninger, men det kan være problematisk, at politikerne kan fange brugerne så direkte. Men jeg tror også, at det kan blive ukontrolleret, da der jo ikke er en journalist til at styre politikerne, som egentlig kan skrive præcis hvad de vil. Efterfølgende refleksion Vores mailkorrespondance begynder med, at vi snakker om, at der både er positive og negative effekter ved Facebook som et medie politikere kan udtrykke sig igennem. Vi erkender begge, at der er nogle negative konsekvenser i form af, at Facebook i en forstand er målrettet enkelte eller bestemte grupper. Samtidig kan udsagnene være mange. Uden en journalist til at holde orden i udsagnene, kan politikere stille sig selv i det bedst mulige lys. Men vi står fast ved at det er et godt start medie, for bl.a. unge at udforske politik igennem og komme med i forskellige debatter.

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Skriveforberedelse og opgave Skriveforberedelse Skriv et blogindlæg på vores blog, hvor du reflekterer over et selvvalgt emne fra vores netop overståede forløb. Tag udgangspunkt i en problemstilling dvs. et spørgsmål, som du vil undersøge i blogindlægget. Find et konkret eksempel, som du kan tage udgangspunkt i. Det kan være fx en artikel du har læst. Brug refleksionscirklen undervejes. Udfyld den løbende med dine idéer, så du bruger den helt konkret i din skriveproces. Husk at inddrage forskelligt materiale fx en tekst, et billede eller noget andet, som du selv finder på internettet. Se eksemplet herunder fra sidst, og find flere eksempler på vores blog. Skriveopgave Skriv et blogindlæg på klassens fælles blog, hvor du reflekterer over det selvvalgte emne.

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Analyse og fortolkning af levende billeder ”Til det danskfaglige arbejde med det mediemæssige stofområde har faget i kraft af sin sproglige og litterære analysepraksis allerede en terminologi og en række metoder til afdækningen af medieteksternes æstetiske former og deres betydning. En stor del af terminologien fra den sproglige analyse, f.eks. vedrørende forskellige mundtlige udtryksgenrer og talehandlinger, kan anvendes også i arbejdet med hverdagslige tekster fra sociale medier, og en stor del af terminologien fra den litterære analyse, f.eks. vedrørende forløbskomposition, miljø- og personkarakteristik og fortælleforhold, kan med fordel anvendes også i arbejdet med fortællende medietekster som f.eks. dokumentartekster og fiktionstekster.” (Vejledning Dansk A STX)

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hvilken betydning har forsøget med netadgang for din undervisning (eller hvilken betydnig vil det få)? Refleksion

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"