Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tema: Depression – Hvad er det
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Psykoedukation skizofreni
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.
Psykoser og skizofreni Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni elle anden psykose.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Tips og tricks til PowerPoint
Den første psykose Psykolog Marlene Buch Pedersen
Psykoedukation for pårørende til patienter med skizofreni eller anden psykose - II Version oktober 2015.
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om forskellige behandlingselementer.
Psykoser og skizofreni Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni elle anden psykose TEMAETS FORMÅL: At give deltagerne viden om sygdomme inden.
Præsentationens transcript:

Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Til underviseren En god start med PowerPoint Disse 2 taster kan hjælpe dig Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Esc få overblik over alle tilgængelige dias samt tilhørende noter F5 kan bruges, når du skal afspille temaet 2 Esc F5

Til Underviseren Denne PowerPoint indeholder mange dias. Forhold dig til, hvilke du vil have med. TIP: SKJUL DE DIAS, DU IKKE VIL VISE Du kan skjule et dias, så det ikke bliver vist i fremvisningen. Højreklik på miniaturen til venstre. Klik på ”skjul dias”. Ønsker du at vise et dias, der er skjult: Højreklik på det skjulte dias og klik på ”skjul dias”. Så bliver det atter vist. Hvis du printer uddelingskopier til deltagerne: Fjern fluebenet i ”udskriv skjulte dias”. Så kommer de skjulte sider ikke med. Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 3

Til underviseren De næste dias handler om tidlige psykosetegn Sådan kan du fx arbejde med det: Pointér vigtigheden af tidlig opdagelse. Repetér evt. stress-sårbarhedsmodellen. Pointer vigtigheden af at begrænse forbrug af alkohol og stoffer Fortæl om, hvad der sker, når man er på vej til at blive psykotisk. Brug fx filtermodellen Spørg til erfaringer med at være opmærksom på stress i hverdagen og evt. forebygge Lav en fælles refleksion/brainstorm med deltagerne over, hvad tidlige tegn kan være. Læg op til individuel overvejelse om egne tidlige tegn. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose HUSK: Du kan altid vælge metoder og dias til og fra! 4

Dagsorden Velkommen Hvorfor forebygge tilbagefald Stress og tidlige psykose-tegn Hvordan håndtere stress og symptomer? Eksempel på kriseplan Forslag til at arbejde videre med emnet Tak for i dag PAUSE efter behov Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 5

Siden sidst Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 6 Spørgsmål og kommentarer siden sidst?

Derfor er det vigtigt at forebygge tilbagefald FAKTA: Nogle vil opleve tilbagefald Hyppig årsag: Ophør med medicin Man kan dog få tilbagefald til trods for medicinsk behandling Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 7 VIGTIG POINTE Jo tidligere man kommer i behandling, jo hurtigere kan man komme sig og jo større er sandsynligheden for et mildere forløb

Sådan kan du forebygge tilbagefald Forebyg stress Vær fortrolig med egne tidlige advarselstegn Involver andre (pårørende eller behandler) Lav aftaler (kriseplaner) i en god fase om, hvad personen selv skal gøre, og aftal, hvad behandleren må/skal gøre Vigtigt, at man selv føler sig ansvarlig for sin sygdom 8Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Video Presset i hverdagen – Camilla ved hvad der kan presse hende i hverdagen og hvordan hun bedst ruster sig.Presset i hverdagen (1:22 min) Psykiatrifonden. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 9

Refleksion Har I været mere opmærksomme på stress i hverdagen siden vi gennemgik stress-sårbarhedsmodellen? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 10

Sådan kan det opleves, når man er på vej til at blive psykotisk Normalt er man i stand til at sortere de indtryk man udsættes for Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 11

Sådan kan det opleves, når man er på vej til at blive psykotisk Når man er på vej til at blive psykotisk, bliver man mere og mere modtagelig overfor alle slags stimuli (lyde, synsindtryk, kropslige fornemmelser mm.) Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 12

Sådan kan det opleves, når man er på vej til at blive psykotisk Til sidst bryder ”filteret” sammen og man overvældes af kaotiske indtryk Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 13

Tidlige tegn - hvad er det ? Tegn, der fortæller at en forandring er ved at ske - måske tegn på begyndende psykose Kan opleves forskelligt af patienten og af de pårørende/behandlerne Kommer oftest én eller flere uger inden et tilbagefald Skal tages alvorligt, så de ikke udvikler sig til egentlige symptomer Ofte samme tegn hos den enkelte person Opmærksomhed på egne advarselstegn kan forhindre eller mildne et tilbagefald Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 14

Eksempler på tidlige tegn Ændring af søvnmønster Ændring af spisevaner Irritabilitet Tendens til isolation Uro, rastløshed Forstærkede sanseindtryk Øget mistænksomhed Tankemylder Humørændringer/svingninger Øget forbrug af alkohol eller stoffer Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 15

Hvad kan tidlige tegn være? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 16 Kender I andre eksempler på tidlige tegn? Tegning: Frits Ahlefeldt

Til underviseren De næste dias handler om at mestre stress og symptomer. Sådan kan du arbejde med det: Fortæl kort om forskellige måder at mestre stress og symptomer Vis evt. et videoklip om at mestre symptomer Deltagerne taler sammen parvis om strategier/ideer til mestring. Derefter deles ideerne i gruppen. Skriv ned på tavlen og strukturer evt. ideerne. Tag fx fat i et konkret tegn (fx ændret søvnmønster) og tal om, hvad man kan gøre Læg op til individuel overvejelse om egne strategier. Tal om, hvordan deltagerne selv kan arbejde videre med mestringsstrategier Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose HUSK: Du kan altid vælge metoder og dias til og fra! 17

Forskellige måder at mestre stress og symptomer Undgåelse, fx.: Time-out og det ”at trække sig” fra situationen Afledning, fx: Høre musik Motion Arbejde med at håndtere stress, fx: Klare små doser stress ad gangen Forberede sig godt på situationen Få hjælp i starten Opbyggende faktorer kan være med til at modvirke stress Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 18

Eksempler på mestringsstrategier Træne Medicin Nyde kunst og musik Tale med andre mennesker Afslapning Bevare perspektivet – ikke for meget, ikke for lidt Tale positivt til sig selv Gå i byen for at have det sjovt Lave noget særlig, god mad Gøre noget nyt og anderledes, der er sundt og godt for dig Bare gå i gang Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 19

Hvad virker? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 20 Kender I andre eksempler på gode mestringsstrategier? Hvilke strategier har I erfaring med? Nogle I gerne vil prøve?

Mestring i hverdagen - også på en dårlig dag Skriv dine tanker ned - lav evt. en liste med punkter Er du opmærksom på hvad der har stresset dig? Prøv at finde ud af, hvad der stresser dig? Berolige dig selv og hold ud Giv dig selv et skulderklap Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 21

Til underviseren De næste dias handler at håndtere om kriser. Sådan kan du arbejde med det: Fortæl kort om vigtigheden af at have en kriseplan. Fortæl om hvad en kriseplan kan indeholde. Giv eksempler. Vis evt. et videoklip om kriseplan Deltagerne kan drøfte på et generelt plan, hvem der bør kende en kriseplan. Deltagerne kan arbejde videre med deres personlige kriseplan sammen med deres kontaktperson eller primærbehandler. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose HUSK: Du kan altid vælge metoder og dias til og fra! 22

Hvorfor have en kriseplan? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 23

Hvorfor have en kriseplan? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 24 Se videoklip om kriser og kriseplan fra Udskrevet.dk

Hvad er en kriseplan Skal indeholde dine egne tidlige tegn Fortælle kort hvad du skal/kan gøre Hvad du ønsker andre skal hjælpe dig med Husk relevante navne og telefonnumre Hvem skal kende til planen og have en kopi? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 25 Vis kriseplan (Slide) Hent kriseplan (Word)

Kriseplan, eksempel: Hvad kan jeg gøre, hvis jeg har det dårligt? Aflede mig selv, se TV, gøre rent, gå på nettet, gå en tur Berolige mig selv med yndlingsmusik Berolige mig selv: Det går over igen Ringe til kæreste Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 26

Kriseplan, eksempel: Hvem kan jeg kontakte: Ringe til primærbehandler/kontaktperson Ringe til forældre/familie/ven Ringe til Psykiatrifonden Tlf Ringe til PAM (psykiatrisk skadestue, tlf. xxxxxx) Sørge for at være sammen med familie/ven Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 27

Kriseplan, eksempel: Ringe til OPUS-behandler Ringe til forældre Ringe til Psykiatrifonden Tlf Ringe til PAM (psykiatrisk skadestue, tlf. xxxxxx) Sørge for at være sammen med familie/ven Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 28

Efter en krise En gang imellem vil man måske opleve en akut krise i sin sygdom Efter krisen er det vigtigt at tale med sin behandler og/eller sin familie om:  Hvorfor gik det galt?  Hvordan kom jeg videre sidst?  Hvor kan jeg få støtte i fremtiden? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 29

Refleksion Hvem bør kende en kriseplan? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 30

Hvordan arbejde videre Lave din egen kriseplan sammen med din behandler Fokus på forbrug af alkohol eller stoffer Prøve nye strategier Andet Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 31

Tak for i dag Hvad har betydet mest for dig i dag? Har måden at undervise på været ok? Har materialet været relevant? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 32

Næste gang … Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 33 Intro samt Stress og sårbarhed Psykose og skizofreni Behandling Mestring af symptomer Loven og dine rettigheder Sundhed og livsstil Relationer og recovery Valgfrit emne og evaluering Forebygge tilbagefald

BILAG - Kan vises hvis gruppen efterspørger det eller udleveres som handouts efter sessionen Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 34

Eksempel på kriseplan (kan udfyldes) Mine advarselstegn: _____________________________ Hvem kan jeg kontakte: ________________________________ Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Hvad kan jeg selv gøre, når jeg mærker dem: ________________________________ _____________________________ Hvad ønsker jeg af andre: _____________________________ ________________________________ 35 Retur