Udlicitering CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Henrik Christoffersen, CEPOS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DET HANDLER OM VELSTAND OG VELFÆRD Præsentation af.
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Samlet udbud - Hvad er det?
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Afløsningsopgave 2.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Finland - Dit næste nærmarked januar 2015 ved handelschef og regional koordinator Klaus I. Hell.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
CEPOS’ Vækstkonference 8. december 2014 Økonomi- og indenrigsminister, Morten Østergaard.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Private investeringer i byomdannelse og byfornyelse Lars A. Engberg SBi.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
. Forhandlingsadgangen i de nye udbudsdirektiver! Afd. chef Adam Hey Udbud & Indkøb 26. Marts 2014 Udbudsmorgen!
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
ATV temamøde Den Danske Fødevaresektor – globale og fremtidige muligheder 10. december 2012 Flemming Nør-Pedersen Direktør, Landbrug & Fødevarer.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
DANSK ERHVERV Langvarigt sygefravær – en udfordring for virksomheder og samfund.
ESCO erfaringer og tendenser Thore Aslak Forretningsudvikler Energy Solutions Schneider Electric Buildings Tlf:
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
CEPOS Vækstkonference
Foreningens ledelsesmæssige vilkår og udfordringer:
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer
Idegrundlag og målsætninger
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Vækstforum Hovedstaden
Vækstkaution og Kom-i-gang-lån
REGION MIDTJYLLAND UNDER DANNELSE
Regionens tilstand S . Udviklingsdirektør Kim Kofod Hansen, Erhvervsudviklingsdøgnet 2017, Aarhus
Ukiumut Nalunaarut 2014/15 Royal Greenland A/S – Årsrapport 2014/15
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Økonomisk Bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Udlicitering CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Henrik Christoffersen, CEPOS

Den offentligt/private balance De beskæftigede fordelt mellem offentligt og privat Anm: Heltids- og deltidsansatte er summeret. Pga. databrud mellem 2007 og 2008 antages vi en flad udvikling på sektorniveau mellem disse to år. Kilde: statistikbanken.dk, RAS305 og RASOFFX.

Hvorfor er balancen mellem offentligt og privat vigtig? 3 OFFENTLIG ORGANISERING Demokratisk legitimitet Offentlig indsigt og kontrol Kan direkte varetage omfordeling Svag mekanisme for opretning af fejlslagne produktioner. Resistent over for konkurs Multiopgave-producenter Afsætning bundet til lokalområde Grænse for produktionsskala Friholdt fra konkurrence Svage incitamenter til innovation Valgperioden begrænser langsigtede dispositioner PRIVAT ORGANISERING Mulighed for specialisering Mulighed for stordrift herunder eksport Stærkt incitament til innovation i kraft af konkurrence Stærk mekanisme for opretning af fejlslagne produktioner. Konkurs Tilskyndelse til langsigtede dispositioner Tilskyndet til at differentiere produkter efter efterspørgslen

4 Vækstperspektivet. Om at se potentialet

Det økonomiske potentiale Konkurrence- og forbrugerstyrelsen vurderede i 2013, at der findes offentlige opgaver egnede for konkurrenceudsættelse på 390 mia. kroner. Kun 25 procent heraf er faktisk konkurrenceudsat Kun for transport og infrastruktur foregår øgning Alene i kommunerne findes med konservativ forudsætning om opgavernes egnethed et besparelsespotentiale på omkring 20 mia. kroner 5

Hvorfor så ikke mere udlicitering? Kommunal maksimering af budget og medarbejderstab. Udlicitering ved økonomisk pres Fagforeninger separat for offentligt ansatte Undskyldningerne: Forsyningspligt. Risikoen for konkurser Kvalitet Medarbejdertilfredshed 6

Udliciteringspolitikkens pauvre resultater Oplysning og analyser: Påvisningen af det store økonomiske potentiale gør kun ringe indtryk Mål for udliciteringsomfang har ikke rykket meget: – Øgningen har været marginal og foregået på perifere opgaveområder – Kommuner med særlig aversion har særlig evne til selv at vinde udbud 7

Innovationsfremmende værktøjer Innovationsfremmende offentligt indkøb 5.Udbudsfrie samarbejder 6.Udbudspligtige samarbejder 2.Længere tilbudsfrister 3.Konkurrencepræget dialog 4.Fokus på totalomkostninger (TCO) Udbud Udviklingssamarbejder (OPI) 1.Funktionskrav og metodefrihed Potentialet for innovation Kilder: Produktivitetskommissionen (2014).

Udlicitering af opgaveområde Kommercialisering af viden Vidensdeling med privat sektor Konkurrencefordele og skala Eksport af viden og serviceydelser Eksport af varer og teknologi Dansk vækst og beskæftigelse Kilder: Vækstteam for sundheds- og velfærdsløsninger (2013), DE (2015a). Offentlig velfærd og servicesektorens eksportpotentiale

Vækst og eksport af velfærd: Når det offentlige går vi spidsen Markedsmod- ningsfonden De støttede virksomheder fra spor 1 vil i 2018 opnå en forventet meromsætning på godt 3,5 mia. kr. og en merbeskæftigelse på ca ansatte Eksport Kredit Fonden (EKF) EKF hjalp i 2014 hjalp danske virksomheder til at vinde kontrakter for 27 mia. kr., og dermed bidrog til at sikre ca danske arbejdspladser Investerings-fonden For Udviklingslande (IFU) Ingen præcis opgørelse af effekt Vækstfonden Investeringer for ca. 6 mia. kr. i perioden Skabt ca job, når både direkte og indirekte effekter medtages Innovations-fonden Endnu ingen tilgængelige effektmålinger Resultater

Eksempel: Falck, Oticon m.fl. Case: Eksport af høreapparater Virksomheder Oticon, Widex, GN Store Nord Case: Eksport af redningstjenester VirksomhedFalck A/S Estimeret beskæftigelse fra eksport årsværk Samlet omsætning 2014 (omsætning uden for DK) 13.9 mia. kr. (7,8 mia. kr.) Samlet eksport af høreapparater i mia. kr. Antal medarbejdere og tilstedeværelse ansatte i 45 lande

Hvad tilsiger erfaringerne? 12 Danmark har fostret stærke eksportlokomotiver inden for velfærdsservice, men de tages ikke som forbilleder Vækst og eksport i produktionen af velfærdsservice vil blive afgørende for dansk økonomi De hidtidige politikker for opkomst af en privat sektor for velfærdsservice har ikke haft gennemslagskraft. Privat produktion begrænses til perifere produktionsopgaver Næste fase må fokusere på langsigtede og forpligtende aftaler mellem stat, regioner og kommuner om åbning for privat produktion af kerneprodukter på velfærdsområdet