Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og Trafikstyrelsen ›Elbiler til håndværkerkørsel – analyser af elbilers anvendelighed og totaløkonomi Jesper Nordskilde, COWI A/S
Overordnede resultater 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 2 ›Ud fra en distance betragtning er der et stort potentiale i service-erhvervene ›Mange service-erhvervs kørselomfang minder om hinanden ›Men der er lidt forskel i typerne af biler de ejer ›Også forskellige behov for materialekørsel og den egentlige anvendelse ›Mange biler står på medarbejdernes hjemadresser ›En udfordring i forhold til ladeinfrastruktur ›Der er ikke mange relevante el-varebiler på markedet ›Men mange har kun behov for pladsen i en mellemstor personbil ›Økonomien er stadig en udfordring ›Selvom der er kommet bedre forhold og muligheder omkring f.eks. operationel leasing
25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 3 De vigtigste erhverv – set ud fra antallet af køretøjer i brancherne med under km årligt ›Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed ›El-installation ›VVS- og blikkenslagerforretninger ›Murere ›Opførelse af bygninger ›Malerforretninger ›Autoreparationsværksteder mv. ›Almindelig rengøring i bygninger ›Anlæg af ledningsnet ›Anden bygge- og anlægsvirksomhed ›Landskabspleje ›Udførelse af gulvbelægninger ›Forberedende byggepladsarbejder ›Kombinerede serviceydelser ›Reparation af maskiner ›Tagdækningsvirksomhed ›Glarmestervirksomhed ›Vinduespolering ›Skorstensfejning ›Anden anlægsvirksomhed Der er i alt biler registreret i erhverv Heraf ca med oplyst erhverv Ca registreret i service-erhverv
25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 4 Kørselsomfangets fordeling ›Gennemsnitlige årskørsler i 20 udvalgte serviceerhverv (km- stand ved seneste synsdato sammenlignet med registreringstidspunkt) ›Størstedelen af bilerne kører under km om året (svarer til 100 km. om dagen ved 200 arbejdsdage)
25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 5 3 udvalgte erhverv biler i branchen elinstallation (kun tømrer har flere) biler i branchen malerforretninger 571 biler i branchen skorstensfejning Antal biler, der har kørselsomfang i givne intervaller (1.000 km)
25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 6 Biler og årskørsler i brancherne Udvalgt brancheAntal bilerObs.Km i alt Gennemsnit per år (1000 km) Obs. < km Andel Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed , % El-installation , % VVS- og blikkenslagerforretninger , % Murere , % Opførelse af bygninger , % Malerforretninger , % Autoreparationsværksteder mv , % Almindelig rengøring i bygninger , % Anlæg af ledningsnet , % Anden bygge- og anlægsvirksomhed, … , % Landskabspleje , % Udførelse af gulvbelægninger og … ,857850% Forberedende byggepladsarbejder ,653546% Kombinerede serviceydelser ,148354% Reparation af maskiner ,238746% Tagdækningsvirksomhed ,437846% Glarmestervirksomhed ,637171% Vinduespolering ,934457% Skorstensfejning ,132678% Anden anlægsvirksomhed ,532446% %
Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 7 ›Bilernes vægt ›Stor vægt indikerer behov for at transportere mange materialer ›Gennemsnit på kg. Størst i forventede erhverv (murer, anlægsgartner, tømrer, snedker mv.) ›3 udvalgte erhverv under gennemsnittet ›Karosseri-variant ›Flest lukkede kassevogne, kun i de "tunge" erhverv er der ladvogne (anlægsgartner mv.) ›Drivmidler ›17 elbiler registreret ›Bilernes anvendelse ›Overvejende erhvervsmæssig godstransport (dog mest materialer til brug for ydelser hos kunder) ›I visse brancher også en del mandskab/materialekørsel
Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil – Bilernes vægt 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 8
Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil - Bilernes karosseri 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 9 ›Flest lukkede kassevogne, kun i de "tunge" erhverv er der ladvogne (anlægsgartner mv.)
Bilernes anvendelse 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 10 ›Hovedvægt på godstransport erhverv ›Lidt Mandskabs- /Materielkørsel
Særlige forhold i 3 virksomheder 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 11 Elektriker ›En væsentlig del af vognparken kunne være elbiler. ›Det kan overvejes at beholde et par konventionelle biler til de længste ture. ›Bilerne hos elektrikeren holder ofte stille en større del af dagen ›dog ofte ude hos kunderne. ›Pladsmæssigt set findes der mindst en tilgængelig elbilmodel på markedet, der vil kunne indrettes til elektrikerbil. ›God image/brandingværdi i elbil Maler ›Bilerne kører tættere på daglig grænse for rækkevidde ›dog ikke længere end at en væsentlig del af vognparken kunne være elbiler. ›Det kunne overvejes at beholde et par konventionelle biler. ›Bilerne hos maleren holder ofte stille en større del af dagen ›F.eks. biler holder på skift stille. ›Bilerne til de skiftende arbejdssteder behøver kun at være små varevogne eller endda personvogne, ›materialer udbringes af en større kassevogn. ›Der findes flere tilgængelige elbilmodeler på markedet, der vil kunne opfylde formålet. Skorstensfejer ›Ikke problemer med rækkevidden ›Ikke være nødvendigt at lade bilen op i løbet af dagen, ›Bilerne skal dog parkeres således, at de altid vil kunne lades op i løbet af natten. ›Biler på markedet, der kan opfylde behov ›Fordel at have elbil i indre by-miljøer ›Elbilen vil være god pga. mange start-stop og mange korte ture
Anbefalinger til service-erhvervene 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 12 ›Overvej at erstatte en del af virksomhedens biler med elbiler, ikke nødvendigvis dem alle. ›Pladsmæssigt set findes der mindst en tilgængelig elbilmodel på markedet, der vil kunne indrettes som varebil til mindre serviceerhverv. ›Overvej om det er muligt at adskille mandskabskørsel og materialekørsel. Kørsel med materialer til arbejdssteder vil kunne minimeres ved planlægning, f.eks. ved at materialer køres ud med dedikerede større varevogne eller lastbiler. ›Der skal sørges for opladningsmulighed til elbiler ved parkeringspladsen om natten. Overvej om alle biler skal kunne hjemtages til private adresser. ›Undersøg om det i løbet af arbejdsdagen er muligt at lade ved offentlige ladestandere (evt. lynladning) eller ved skiftende arbejdssteder via f.eks. byggepladstavle.
Generelt om TCO 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 13 ›Sammenligning af operationel leasing af biler ved forskelligt kørselsbehov ›Kilde: august 2013www.elbiler.nu