Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdskraft og fastholdelse
Advertisements

Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Tabel 1: Antal arbejdssteder i Region Aalborg
Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.
VE-anlæg Introduktion.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
NORDHAVN ENERGIPARTNERSKAB
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Mobility on Demand Environmentally responsible, cost efficient and brand building mobility.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
El-biler.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Copenhagen Electric - det regionale elbilsekretariat - Hvem er vi - Projektindhold - Partere.
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
OIM Fælles Udviklingstargets | Side 1 Fælles udviklingstargets Analyseopgave Resultatet bliver en tilføjelse/rettelse i OIM-bilag A.2 Udføres med fokus.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009.
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
FEMERN TUNELLEN AF PATRICIA, MICHAEL, MARK FAKTA 18,1 KM LANG 89 DELE 9 UGER PER ELEMENT 6.5 ÅR 2 VEJBANER PER VEJ 1 TOGSPOR PER RØR FLUGTRUM PERSONALE.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED Erhvervsstruktur i Holbæk Kommune.
Elbilnetværksmøde for virksomheder 23. april 2015 – København 50 håndværkerbiler på el - Et projekt støttet af energistyrelsen Mette Hoé, Copenhagen Electric.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Elbiler i fleksible flåder Status for udviklingen.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015.
Baggrundsmateriale til Beskæftigelses- rådets konference 2007.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Udfordringer på arbejdsmarkedet i Syddanmark Oplæg ved Karl Schmidt, regionsdirektør.
Status for forsøgsordning for elbiler Elbiler kan inddeles i 4 kategorier Ombyggede elbiler - små elbilproducenter. Støttet 26 stk. 1. generations.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Velkommen – igen. Vi skal have ”slået sløjfen” for årets tour 2016 Du skal nyde det gode selskab Hvad var godt – hvad kan gøres bedre Vi skal åbne for.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Analyse omkring rytmiske koncerter November 2016
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Kapitel 14 Afskrivninger.
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
Redegørelse for gasforsyningssikkerhed 2016
4. Indsamling og behandling af oplysninger
Status på CO2-neutral landtransport på Bornholm
Disse tre tegninger bruges som udgangspunkt for gennemgangen af kapitel 9. Kursisterne bedes byde ind med hvor og hvordan, der isoleres, placeres dampspærre.
OPP som effektiv samarbejdsform!
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Under udbudsgrænserne
Elbilers totalomkostninger (TCO)
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Medarbejdertrivselsundersøgelse 2019
Udvikling Kollektiv trafik i Viborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og Trafikstyrelsen ›Elbiler til håndværkerkørsel – analyser af elbilers anvendelighed og totaløkonomi Jesper Nordskilde, COWI A/S

Overordnede resultater 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 2 ›Ud fra en distance betragtning er der et stort potentiale i service-erhvervene ›Mange service-erhvervs kørselomfang minder om hinanden ›Men der er lidt forskel i typerne af biler de ejer ›Også forskellige behov for materialekørsel og den egentlige anvendelse ›Mange biler står på medarbejdernes hjemadresser ›En udfordring i forhold til ladeinfrastruktur ›Der er ikke mange relevante el-varebiler på markedet ›Men mange har kun behov for pladsen i en mellemstor personbil ›Økonomien er stadig en udfordring ›Selvom der er kommet bedre forhold og muligheder omkring f.eks. operationel leasing

25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 3 De vigtigste erhverv – set ud fra antallet af køretøjer i brancherne med under km årligt ›Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed ›El-installation ›VVS- og blikkenslagerforretninger ›Murere ›Opførelse af bygninger ›Malerforretninger ›Autoreparationsværksteder mv. ›Almindelig rengøring i bygninger ›Anlæg af ledningsnet ›Anden bygge- og anlægsvirksomhed ›Landskabspleje ›Udførelse af gulvbelægninger ›Forberedende byggepladsarbejder ›Kombinerede serviceydelser ›Reparation af maskiner ›Tagdækningsvirksomhed ›Glarmestervirksomhed ›Vinduespolering ›Skorstensfejning ›Anden anlægsvirksomhed Der er i alt biler registreret i erhverv Heraf ca med oplyst erhverv Ca registreret i service-erhverv

25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 4 Kørselsomfangets fordeling ›Gennemsnitlige årskørsler i 20 udvalgte serviceerhverv (km- stand ved seneste synsdato sammenlignet med registreringstidspunkt) ›Størstedelen af bilerne kører under km om året (svarer til 100 km. om dagen ved 200 arbejdsdage)

25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 5 3 udvalgte erhverv biler i branchen elinstallation (kun tømrer har flere) biler i branchen malerforretninger 571 biler i branchen skorstensfejning Antal biler, der har kørselsomfang i givne intervaller (1.000 km)

25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 6 Biler og årskørsler i brancherne Udvalgt brancheAntal bilerObs.Km i alt Gennemsnit per år (1000 km) Obs. < km Andel Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed , % El-installation , % VVS- og blikkenslagerforretninger , % Murere , % Opførelse af bygninger , % Malerforretninger , % Autoreparationsværksteder mv , % Almindelig rengøring i bygninger , % Anlæg af ledningsnet , % Anden bygge- og anlægsvirksomhed, … , % Landskabspleje , % Udførelse af gulvbelægninger og … ,857850% Forberedende byggepladsarbejder ,653546% Kombinerede serviceydelser ,148354% Reparation af maskiner ,238746% Tagdækningsvirksomhed ,437846% Glarmestervirksomhed ,637171% Vinduespolering ,934457% Skorstensfejning ,132678% Anden anlægsvirksomhed ,532446% %

Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 7 ›Bilernes vægt ›Stor vægt indikerer behov for at transportere mange materialer ›Gennemsnit på kg. Størst i forventede erhverv (murer, anlægsgartner, tømrer, snedker mv.) ›3 udvalgte erhverv under gennemsnittet ›Karosseri-variant ›Flest lukkede kassevogne, kun i de "tunge" erhverv er der ladvogne (anlægsgartner mv.) ›Drivmidler ›17 elbiler registreret ›Bilernes anvendelse ›Overvejende erhvervsmæssig godstransport (dog mest materialer til brug for ydelser hos kunder) ›I visse brancher også en del mandskab/materialekørsel

Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil – Bilernes vægt 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 8

Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil - Bilernes karosseri 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 9 ›Flest lukkede kassevogne, kun i de "tunge" erhverv er der ladvogne (anlægsgartner mv.)

Bilernes anvendelse 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 10 ›Hovedvægt på godstransport erhverv ›Lidt Mandskabs- /Materielkørsel

Særlige forhold i 3 virksomheder 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 11 Elektriker ›En væsentlig del af vognparken kunne være elbiler. ›Det kan overvejes at beholde et par konventionelle biler til de længste ture. ›Bilerne hos elektrikeren holder ofte stille en større del af dagen ›dog ofte ude hos kunderne. ›Pladsmæssigt set findes der mindst en tilgængelig elbilmodel på markedet, der vil kunne indrettes til elektrikerbil. ›God image/brandingværdi i elbil Maler ›Bilerne kører tættere på daglig grænse for rækkevidde ›dog ikke længere end at en væsentlig del af vognparken kunne være elbiler. ›Det kunne overvejes at beholde et par konventionelle biler. ›Bilerne hos maleren holder ofte stille en større del af dagen ›F.eks. biler holder på skift stille. ›Bilerne til de skiftende arbejdssteder behøver kun at være små varevogne eller endda personvogne, ›materialer udbringes af en større kassevogn. ›Der findes flere tilgængelige elbilmodeler på markedet, der vil kunne opfylde formålet. Skorstensfejer ›Ikke problemer med rækkevidden ›Ikke være nødvendigt at lade bilen op i løbet af dagen, ›Bilerne skal dog parkeres således, at de altid vil kunne lades op i løbet af natten. ›Biler på markedet, der kan opfylde behov ›Fordel at have elbil i indre by-miljøer ›Elbilen vil være god pga. mange start-stop og mange korte ture

Anbefalinger til service-erhvervene 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 12 ›Overvej at erstatte en del af virksomhedens biler med elbiler, ikke nødvendigvis dem alle. ›Pladsmæssigt set findes der mindst en tilgængelig elbilmodel på markedet, der vil kunne indrettes som varebil til mindre serviceerhverv. ›Overvej om det er muligt at adskille mandskabskørsel og materialekørsel. Kørsel med materialer til arbejdssteder vil kunne minimeres ved planlægning, f.eks. ved at materialer køres ud med dedikerede større varevogne eller lastbiler. ›Der skal sørges for opladningsmulighed til elbiler ved parkeringspladsen om natten. Overvej om alle biler skal kunne hjemtages til private adresser. ›Undersøg om det i løbet af arbejdsdagen er muligt at lade ved offentlige ladestandere (evt. lynladning) eller ved skiftende arbejdssteder via f.eks. byggepladstavle.

Generelt om TCO 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 13 ›Sammenligning af operationel leasing af biler ved forskelligt kørselsbehov ›Kilde: august 2013www.elbiler.nu