Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
E-handel Fysisk kontakt med andre Ulemper Købmandsskab i praksis.
Artikler om annoncehajer Hvad kendetegner en annoncehaj ? Markedet Etiske retningslinier. Nyt initiativ fra FDIM Sådan undgår du falske fakturaer. Løsblad.
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
2. semester uge : Online Markedsføring
Elektroniske medier Hvordan anvendes elektroniske medier til at styrke kommunikationen mellem forældrene og skolen? Ordrup skolebestyrelses debatforslag.
Sponsorater/Reklamer
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Loyalitet – hvad siger juraen?
 Af: Sofia Bode og Mette Helmert.  Ikke alle varer egner sig til e-handel  Kunden kan ikke røre fysisk ved produktet  Kunderne forventer en lavere.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
 Af: Sofia Bode og Mette Helmert.  Ikke alle varer egner sig til e-handel  Kunden kan ikke røre fysisk ved produktet  Kunderne forventer en lavere.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Forholdet til kunderne
20. maj Datatilsynet og forskningsregistrering – Forskernetværk SHS.
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Kapitel 11 E-handel. I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Købeloven afsætning.
Stigende krav til behandling af persondata
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 10 Internationale køb
Baggrund for DM Media Opbygning af permission base
Retsregler og vira.
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Kapitel 11 E-handel.
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
Kapitel 8 Forbrugeraftaler
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Kapitel 9 Betalinger.
Kapitel 4 Forbrugeraftaler.
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Præsentationens transcript:

Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet

1. Markedsføring på internettet Markedsføringsloven gælder også for virksomheder på internettet Standpunkt for handel og markedsføring på internettet, 2010 ”God markedsføringsskik” Indehaveren af en hjemmeside har ansvaret for indholdet

1. Markedsføring på internettet Forbud mod SPAM: Ikke sende reklamer via SMS og , medmindre: Modtageren tidligere har købt varer hos virksomheden Modtageren selv har givet kontaktoplysninger, eller ved at der vil blive sendt materiale Modtagerne har nem adgang til at afmelde sig – afmeldingslink Virksomheder der ikke overholder SPAM-reglen risikerer bøde

1. Markedsføring på internettet Rettet mod børn og unge Skærpede krav til virksomheden Hensyntagen til godtroenhed, manglende erfaring og kritiske sans Det skal være åbenbart, hvis der er tale om markedsføring – ikke gemme reklamer i fx spil Må ikke opfordre direkte til at købe, eller overtale forældre til at købe Ikke indsætte hyperlinks til hjemmesider, der ikke er egnet til børn og unge

1. Markedsføring på internettet E-mærket Certificeringsordning/trustmark via E- handelsfonden Signalerer over for omverdenen at hjemmesiden/web-butikken drives lovligt og etisk forsvarligt E-handelsfonden fører kontrol med de virksomheder som har certificering Virksomheder der ikke overholder ordningen, risikerer at få frataget retten til at bruge E-mærket på hjemmesiden

1. Markedsføring på internettet Markedsføring på internettet i EU Hovedregel: Afsenderlandsprincippet – Loven i afsenderlandet skal overholdes Undtagelser fx markedsføring der vedrører: – Forbrugeraftaler – Forsikringsaftaler – Uopfordret elektronisk markedsføring Her er det modtagerlandets lovgivning, som afsenderen skal overholde.

2. Aftaler og køb på internettet Et tilbud i en web-butik er bindende på samme måde, som hvis det var en pris i en forretning Sælgers skal via varigt medium, give forbrugeren en lang række oplysninger om fx: – Oplysninger om sælger, adresse, , cvr.nr, tlf.nr, adresse osv. – Trustmarks og godkendelsesordninger – Pris på varen inkl. alle omkostninger – Oplysninger om fortrydelsesret – Garantier, reparations- og vedligeholdelsesservice

2. Aftaler og køb på internettet Indgåelse af elektroniske aftaler Aftalevilkår skal være let tilgængelige Køber skal arbejde sig igennem aftalefunktionen Bestillingen skal godkendes og der skal være mulighed for at afbryde undervejs Kvittering og ordrebekræftelse Betaling skal være krypteret Hvis der ikke er leveret inden 30 dage fra betaling, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale hele beløbet

Betaling på internettet - misbrug Hovedregel: Banken hæfter for misbrug af betalingskort, men: Kunden hæfter selv for kr., hvis PIN-koden er benyttet Kunden hæfter selv for op til kr., hvis fx – PIN-kode er oplyst til andre og kunden ikke har givet besked til banken snarest muligt efter viden om misbrug – Der er anvendt falsk underskrift og ”fluesmækker2 Kunden hæfter ubegrænset, hvis kort er væk, og der ikke er givet besked hurtigst muligt til bank, eller kunden i øvrigt har opført sig uansvarligt

Kundeoplysninger - persondataloven Virksomheden må ikke bede om eller gemme alle oplysninger om sine kunder – der skelnes mellem: Almindelige personoplysninger, såsom navn adresse, tlf.nr. – Andre typer oplysninger kræver samtykke fra kunden Følsomme oplysninger, såsom race, etnisk baggrund, helbred, seksualitet, politisk og religiøs overbevisning. – Må ikke registreres medmindre særligt begrundet

3. Ophavsret på internettet Ejeren af en hjemmeside har ansvaret for at indholdet overholder loven – fx ophavsretslov og markedsføringslov Hvis der linkes eller henvises til andres hjemmesider, skal det klart fremgå Ikke bruge andres artikler eller oplysninger uden loyalt at nævne kilde