Virksomheden Modul 5 SCRUM. Opsummering fra sidste modul (Modul 4)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Next Generation Operations Management AutoNOC 2. AutoNOC 2 Business fordele.
Hvad med de store offentlige IT projekter ??
Værdistrømsanalyser.
Udviklingsprojekter på den agile måde
Arbejdspladsudvikling
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Skabelon til strategisk plan
Introduktion til Scrum
Test First Development
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Continuous Integration DCFServices.
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Visual Studio Team System Fra versionsstyring til processtyrring.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Projektledelse i praksis med MS-Project
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Virksomhed Linnea Jacobsen 2. semester uge 5 + 8: Visuel Identitet.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
PHP Meetup Juni Nu med SCRUM. Hvad er Scrum? Ikke en forkortelse Forandringsvenlig udviklingsmetode Leverance efter hver gennemført iteration Dyder fra.
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
SPRINT 1 EVALUERING. DAGENS PLAN 12:30 lokale – Info (nu) Henrik fortæller om SVN 13:30 gruppe rum - Individuel Evaluering Review Retrospect 14:00.
Smart Crowd __________________________________________________ A crowd lending platform that helps improve local energy efficienty and economy.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Virksomheden Modul 4. Agenda 1.Opsummering fra sidste gang 2.Business Models( gruppe 2-4) 3.HOME trin 2, Undersøgelse: Planlægning Buttom-up: - Målnedbrydning,
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
© Kommunikation i multimediedesign, Hans Reitzels Forlag, 2011, Anne Mette Busch, et al. Figur 16. Bedst på nettet tester fx kommunernes hjemmesider ved.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Generisk WBS (Work Breakdown Structure)
DB analyse og modellering
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Visuel ledelse / SCRUM hos SKOV A/S
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Dokumentation.
An IP Strategy comprises
Stresshåndteringsgruppe
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Sitecore 7.0 – “Elbrus” Agenda Historie Sitecore 7 DEMO
Danish TUC portal for training
Styrkelse af IT-uddannelserne via samarbejde
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Virksomheden Modul 5 SCRUM

Opsummering fra sidste modul (Modul 4)

WBS (work breakdown structure) Source: Fundamentals of Project Management by Joseph Heagney

Netværksplanlægning og kritisk vej

Fra WBS til netværksplan Source: Fundamentals of Project Management by Joseph Heagney

Netværksplanlægning – kritisk vej (Aktiviteter der, hvis de forsinkes, forsinker det hele )

Fra netværksplan til Gannt kort

Planlægning med begrænsede ressourcer Schedule with resources overloaded Schedule using float to level resources

Top down tidsestimering anbefales Tommelfingerregel: 1/3 analyse og design 1/3 realisering 1/3 test

Projektplan - eksempel

Planlægning af testaktiviteter

En mere sikker tilgang

Risikohåndtering (bageopskrifter)

Scrum er en agil udviklingsmetode

Udviklingsmetoder Agil vs. sekventiel

Sekventiel udvikling Planlæg før projektstart Færdiggør et trin før der gås videre til næste trin Gå ikke tilbage

Agil projekt udvikling Aktiv brugerinvolvering Teamet er bemyndiget til at tage beslutninger Kravene udvikler sig, men tidsplanen er fast Focus på hyppig levering af produkter Test er en integreret del af processen

Det agile manifest

SCRUM overblik Hvad er SCRUM? – En ramme til udvikling af komplekse produkter.

SCRUM overblik Fokus på at levere størst værdi på kortest tid Mulighed for hurtig og gentagen inspektion af fungerende software (hver uge) Kunden/Product Owner prioriterer Teamet er selvorganiserende og finder selv den bedste måde at levere det ønskede på Hver uge ses et fungerende stykke software, som man kan vælge at release eller arbejde videre på i et nyt sprint.

SCRUM overview Hvorfor bruge SCRUM? – Man kender ikke alle krav fra start – Krav kan ændres I løbet af processen – Processen bliver uforudsigelig ved brug af nye teknologier og værktøjer – Det er ekstremt effektivt!!! SCRUM overblik

SCRUM overview

Sprints Scrum projekter kører i en serie af “sprints” Typisk af en varighed på 2–4 uger eller højst en måned

Sprints Planlæg et sprint efter hvor lang tid man kan holde ændringer ude af sprintet Konstant varighed giver bedre rytme Produktet er designet, kodet og testet I løbet af sprintet NO CHANGES DURING A SPRINT!!!

Scrum rammen Product owner Scrum Master Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum meeting Møder Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artefakter

Scrum rammen Product owner Scrum Master Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum meeting Møder Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artefakter

Product owner Definerer og prioriterer produkt og egenskaber Beslutter releasedato og indhold Ansvarlig for at maksimere værdiskabelsen (ROI) Justerer og prioriterer hver iteration Accepterer eller forkaster det leverede arbejde 1 person!

The ScrumMaster Ansvarlig for at overholde SCRUM reglerne Fjerner forhindringer Sikrer at teamet er funktionsdygtigt og produktivt Sikrer samarbejde mellem alle roller og funktioner Skærmer teamet mod eksterne forstyrrelser En tjener for teamet

The team Typisk 7 +/− 2 personer Tværfagligt: – Programmører, testere, user experience designere, etc.

Teamet Teamet er selvorganiserende Teamets sammensætning bør kun ændres mellem sprints

Øvelse Alle står på gulvet og vælger i hemmelighed to personer 1.Gå rundt, så person 1 er mellem dig og person 2 ! 2.Gå rundt, så der er lige lang afstand mellem dig og person 1 og 2 ! 3.Vær selv imellem person 1 og 2 ! 4.Dan en ligesidet trekant med de to !

Morale: At foretrække Kommunikation Selvorganisering Samarbejde At undgå Tæt styring fra en “fjern” leder uden tydelig målsætning

Teamets adfærd under forskellig ledelsesform Tightly Managed TeamsSelf Organizing Teams Take directionsTake initiative Seek individual rewardFocus on team contribution Focus on low-level objectivesConcentrate on solutions CompeteCo-operate Stop at pre-set goalsContinuosly improve React to emergenciesTake steps to prevent emergencies

Scrum værdier Commitment – vilje til at nå målet Fokus på jobbet –ikke bekymre sig om andet Åbenhed – alt er synligt for alle Respekt for de forskellige folk, som udgør teamet Mod til at committe sig, til at agere, være åben og forvente respekt

Scrum rammen Product owner Scrum Master Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum meeting Møder Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artefakter

Scrum rammen Product owner Scrum Master Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum meeting Møder Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artefakter

Product backlog Kravene En liste over alt det ønskede arbejde i projektet Ideelt udtrykt, så hvert element har en værdi for brugeren eller kunden Prioriteret af product owner Prioriteret igen ved starten af hvert sprint Dette er product backlog Dette er product backlog

Eksempel på product backlog Backlog itemEstimate Allow a guest to make a reservation3 As a guest, I want to cancel a reservation.5 As a guest, I want to change the dates of a reservation.3 As a hotel employee, I can run RevPAR reports (revenue-per-available-room) 8 Improve exception handling

Sprint goal Kort beskrivelse af, hvad der skal fokuseres på I sprintet. Database Application Financial services Life Sciences Support features necessary for population genetics studies. Support more technical indicators than company ABC with real-time, streaming data. Make the application run on SQL Server in addition to Oracle.

Sprint backlog

Styring af sprint backlog Hver enkelt individ påtager sig jobs efter efter eget valg – Jobs tildeles ikke af andre Estimat på det resterende arbejde opdateres dagligt

Styring af sprint backlog Ethvert teammedlem kan tilføje slette eller ændre i sprint backlog Arbejdsopgaver i sprintet kan opstå efterhånden Hvis opgaven er uklar, så tildel mere tid og bryd den ned i delopgaver senere

Eksempel på sprint backlog Tasks Code the user interface Code the middle tier Test the middle tier Write online help Write the foo class Mon Tues Wed Thur Fri 8 8 Add error logging

Sprint Burndown Chart

Scrum rammen Product owner Scrum Master Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum meeting Møder Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artefakter

Scrum rammen Product owner Scrum Master Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum meeting Møder Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artefakter

Sprint planning (2-delt) Teamet vælger opgaver fra product backlog, som de kan committee sig til at løse Sprint backlog udarbejdes – Opgaver identificeres og estimeres ( max 1 dag) – I samarbejde med ScrumMaster As a vacation planner, I want to see photos of the hotels. Code the middle tier (8 hours) Code the user interface (4) Write test fixtures (4) Code the foo class (6) Update performance tests (4)

Sprint backlog Sprint prioritization Analyze and evaluate product backlog Select sprint goal Sprint planning Decide how to achieve sprint goal (design) Create sprint backlog (tasks) from product backlog items (user stories / features) Estimate sprint backlog in hours Sprint goal

The daily scrum Parametre – Dagligt, samme tid og sted – Max 15 minutter – Stående Inspektions og tilpasningsmøde (ikke problemløsning) – Alle er velkomne – kun team medlemmer og ScrumMaster (evt. Product owner) må tale

The daily scrum Det er ikke status for ScrumMaster – It is commitments in front of peers Hvad har jeg lavet i går? 1 1 Hvad skal jeg lave i dag? 2 2 Hvad blokerer mig? 3 3 Everyone answers 3 questions

Sprint review Teamet præsenterer, hvad der er færdiggjort i sprintet Typisk tager det form af en demo af nye funktioner Uformelt – No slides Hele teamet deltager Alle er inviteret

Sprint retrospective Hele teamt deltager + Scrummaster 1-3 timer Efter hvert sprint review Hvordan gik det? (personer, relationer, proces) - Er alle OK ? - Hvad kunne gøres bedre ? - Scrummaster opfordrer til forbedring og effektivisering

StatePopulation Massachusetts (MA) Florida (FL) Conneticut (CT) Iowa (IA) California (CA) New York (NY) Montana MT) New Jersey (NJ) Pensylvania (PA) Indiana (IN) Sum0,00 Øvelse: Estimation poker Estimer befolkningstallet i udvalgte stater i USA

Skalering med Scrum of scrums

Eksempel på PM værktøj til SCRUM watch video > for a team på

Træning og quiz på BB scrumtrainingseries.com (53/111)