Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune?
Advertisements

Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Den Danske Kvalitetsmodel
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhed og klinisk biokemi
Patientsikkerhed
Fejl i medicinanamnese medfører lungeødem
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Proces for sundhedsaftaler med 19 kommuner
Blodfortyndende medicin i for høj dosis Medicineringsfejl
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Introduktion til patienter samt til pårørende og patientorganisationer
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Medicinafstemning.
Overdosering med blodtryksmedicin i forbindelse med dosisdispensering
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Patient får ordineret tidobbelt dosis af sin medicin En faktor 10 fejl.
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Indhold, indsatser, implementering
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Organisation, opgaver, arbejdsform, formidling
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering
Strategi for Patientsikkerhed Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV1.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
FMK opsamlingsfunktion I regi af Danske Regioner og MedComs styregruppe er der pr oprettet en midlertidig opsamlingsfunktion i MedCom, der skal.
Sidste nyt ved Patientombuddet 20. september 2016 slide 1 Netværk for Forebyggelse af Medicineringsfejl torsdag d. 15. november 2012 Pia Knudsen, Patientombuddets.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Udvikling ”pakkeforløb” i Psykiatrien i Region Nordjylland med udgangspunkt i koncept for kræftpakker.
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon

Sker det for dig? Hvor mange har begået fejl i forbindelse med arbejdet?

Forebyggelse – læring! Hvor mange ønsker at fejlen kan forebygges?

Hvorfor er det vigtigt? ”First do no harm” – al behandling handler om at undgå at skade patienten! MEN!! Alle sundhedsvæsenets aktiviteter indebærer risiko for patientskade pga. kompleksitet og tværfaglighed. Derfor behov for læring og forebyggelse!

Hvorfor?

Hvorfor praksissektoren? Fokus på: Den konkrete behandling og organisationen Hele patientforløbet Utilsigtede hændelser og sektorovergange ”Det er menneskeligt at fejle, men forkert ikke at lære af det"

Hvad bør vi gøre …. Oplysninger i forbindelse med konkrete patientkontakter: Ordination af lægemidler (navn, styrke, mængde, dosering og administrationsmåde, hyppighed eller de intervaller, hvormed de skal gives, eventuelle tidspunkter og behandlingsvarighed, og hvornår behandlingen skal seponeres/ophøre), herunder oplysning om navnet på den ordinerende læge, tandlæge eller jordemoder, og hvordan ordinationen er foretaget. Bekendtgørelse om lægers patientjournaler.

Medicinafstemning September 2008 (N=961)Compliance 1. Medicinanamnese i journal73% 2. Seneste ordination66% 3. Medicinordination i epikrise66% 4. Afstemning mellem pt’s medicinliste og epikrise 62% 5. Afstemning mellem seneste ordination og epikrise 68% 6. Afstemning mellem anamnese og epikrise58% Andel patienter som har modtaget alle elementer 37% Vi gør det ikke godt nok …..

Hændelse, hvor medicinafstemning kunne gøre en forskel …. Patient som i forbindelse med udredning for blødning i hjernen fik seponeret en tidligere iværksat behandling med Marevan. Undersøgelsen viste, at patienten ikke havde en blødning i hjernen. Behandlingen med Marevan blev imidlertid ikke genoptaget. Få uger efter blev patienten indlagt med en blodprop i hjernen. Årsrapport DPSD 2007.Dansk Patientsikkerhedsdatabase

Hændelser hvor koordinering savnes! Utilsigtede hændelser ifm. behandling i privat regi Eksempel: Postoperativ infektion efter alloplastik Pt. opereres i privat regi Får senere infektion Behandles på offentligt sygehus Tilbagemelding/erfaringsudveksling?

Gør det en forskel? Respiratorpakken Resultat fra Næstved Sygehus

Lov om patientsikkerhed Vedtaget juni 2003 af et enigt Folketing Trådte i kraft 1. Januar 2004 Rapporteringssystem for utilsigtede hændelser i sekundærsektoren Første lov der både forpligter sundhedspersoner til at rapportere utilsigtede hændelser, men samtidig beskytter personalet

I henhold til loven har … Sundhedspersoner–> Rapporteringspligt Sygehusejerne –> Handlepligt Sundhedsstyrelsen –> Vejlednings- og formidlingspligt Udvides 2010 til også at omfatte: Praksissektoren Den kommunale sundhedssektor Apoteker Den præhospitale indsats Patienter og pårørende. Rapporteringspligten gælder, uanset hvor hændelsen Forekommer!

Hvem skal hvad? Sundhedspersoner skal: Rapportere til regioner og kommuner Regionerne skal: Modtage Analysere Følge op Sende anonymiserede rapporter til Sundhedsstyrelsen Sundhedsstyrelsen skal: Udvikle ny version af den elektroniske database (DPSD) Fastsætte regler for indhentning af oplysninger, handleplaner og faglige udmeldinger

Hvordan? Regionerne og kommuner organiserer selv administrationen af samarbejdet Regioner og kommuner samarbejder om opgaven: Sektorovergange Sundhedsaftalerne Regionerne ift. praksissektoren: Retningslinjer for opfølgning i overenskomsterne Etablering af formaliseret forum til opfølgning Økonomi? Skønnet merudgift 19 mio. kr. årligt

Lov om patientsikkerhed "En sundhedsperson, som indrapporterer en utilsigtet hændelse, kan ikke som følge af sin rapportering underkastes disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af ansættelsesmyndighed, tilsynsmæssige reaktioner af Sundhedsstyrelsen eller strafferetslige sanktioner af domstolene."

Sanktion og sikkerhed … men sundhedspersoner er ikke ’ansvarsfrie’ En hændelse kan stadig være indberetningspligtig eller der kan indledes en klagesag, og sundhedspersoner kan fortsat personligt drages til ansvar.

Giver det mening? Rapportering af utilsigtede hændelser siden 2004

Giver det mening? Antal anonyme rapporter i Region Hovedstaden

Samarbejde region og praksis – hvordan? Indtil videre uafklaret! Stor politisk bevågenhed Forudsætning: At der rapporteres Involvering og tillid Et bud ift. speciallægepraksis: Regionalt team til analyse, læring og opfølgning Regional riskmanager Samarbejdsforum til videndeling og fastlæggelse af indsatsområder, herunder uddannelse og formidling ”Sikkerhedskonsulenter” til opfølgning og understøttelse af arbejdet Smidiggøre processen og formindske merarbejde Evaluering af indsatsen

Samarbejde praksis og region – hvordan? Diskussion! Hvordan sikres rapportering fra speciallægepraksis? Hvordan vil speciallægepraksis gribe sagen an? Hvordan involveres personalet? Hvilke behov er der ift. at understøtte processen? ???

Tak – og fortsat god dag!