Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftalelov, købelov og CISG
Advertisements

Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Lavet af Andreas, Mattias, Nicholas og Jonas
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Lektion 3 Elektroniske Aftalers indgåelse
Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø.
Forholdet til kunderne
Handel med korn mellem landmænd
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
Kapitel 11 E-handel. I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens.
Kapitel 8 Internationale køb. I kapitel 8 gennemgås: 1.CISG – anvendelse og begreber 2.Sælgers forpligtelser 3.Sælgers misligholdelse Købers misligholdelsesbeføjelser.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Kapitel 17 Kaution.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 7 Handelskøb. I kapitel 7 gennemgås: 1. Købeloven og dens begreber 2. Sælgers og købers forpligtelser 2.1 Levering og risikoens overgang Handelskøb:
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 20 Ophør af fordringer.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 2 International proces- og privatret.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.
© Søren Sandfeld Jakobsen Aftaleret. © Søren Sandfeld Jakobsen Retsgrundlaget Aftaleloven, lbkg. 781/1996 (AL) –Finder generel anvendelse.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Kapitel 7 Forbrugerkøb.
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 8 Internationale køb.
Kapitel 17 Kaution.
Handel med fast ejendom
Kapitel 7 Handelskøb.
Kapitel 10 Internationale køb
Kapitel 8 Internationale køb.
Kapitel 7 Handelskøb.
Kapitel 11 E-handel.
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Under udbudsgrænserne
Bestilling og ordrebekræftelse
Kapitel 8 Forbrugeraftaler
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Kapitel 5 Forsikring.
1. Købeloven om forbrugerkøb
Kapitel 4 Forbrugeraftaler.
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Handel med fast ejendom
Kapitel 15 Ophør af fordringer.
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 12 Kaution.
Præsentationens transcript:

Kapitel 5 Forbrugeraftaler

I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4. Forbrugerens fortrydelsesret 4.1 Aftaler om køb indgået uden for fast forretningssted 4.2 Fjernsalg 5. Urimelige aftaler 6. Værneting og lovvalg

1. Forbrugeraftaleloven (FBL) Lovens formål: Beskyttelsespræceptiv – loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren, FBL § 33. Forbrugeraftale: Indgås mellem to parter, hvor den erhvervsdrivende indgår aftalen som led i sit erhverv, mens den anden part (forbrugeren) handler uden for sit erhverv, jf. FBL § 2, stk. 1. Erhvervsdrivende formidlere: En erhvervsdrivende formidler, der skaber kontakt imellem private handlende, skal også overholde forbrugeraftaleloven – se sag om QXL (internet-auktionsudbyder), s. 112.

1. Forbrugeraftaleloven (FBL) Skærpede krav ved B2C ift B2B: Virksomheder der handler med forbrugere, skal overholde forbruger- aftaleloven. Bevisbyrde - aftaletype: Den erhvervsdrivende, som påstår aftalen ikke er en forbrugeraftale, har bevisbyrden for sin påstand, jf. FBL § 2, stk. 2. Forbrugerombudsmanden(FOB): Særligt FOB fører tilsyn med at forbrugeraftaleloven overholdes – se

2. Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod uanmodet telefonisk eller direkte henvendelse til forbrugere på deres bopæl, arbejdsplads eller andre steder, hvor der ikke er almindelig adgang, fx skoler og foreninger, hvis henvendelsen fra virksomheden har til formål at opnå en aftale med forbrugeren, jf. FBL § 4, stk. 1. Undtagelser: FBL § 4, Stk. 2 – henvendelse må gerne ske hvis det handler om: Bestilling af bøger, Tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter Formidling af forsikringsaftaler og Tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport.

2. Forbud mod uanmodet henvendelse ( telefonsalg) Ved henvendelser omfattet af FBL § 4, Stk. 2, bestilling af bøger, abonnementer på aviser mv. skal forbrugeren ved hvert opkald have oplysning om: Den erhvervsdrivendes identitet, Navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med, Telefonsælgerens forbindelse til den erhvervsdrivende, og Det kommercielle formål med henvendelsen. Derudover gælder markedsføringslovens § 6, stk. 5: Den erhvervsdrivende skal ved den første henvendelse til forbrug- eren, oplyse om retten til at frabede sig uanmodede henvend-elser fra den erhvervsdrivende i fremtiden.

2. Forbud mod uanmodet henvendelse Henvendelse må gerne ske: På offentlige steder, hvortil der er almindelig adgang, fx gader, veje, pladser og andre steder som fx tog- stationer og restauranter. Til virksomhederog offentlige institutioner, hvis henvendelse vedrører tilbud om bestilling af varer og ydelser, der anvendes i virksomheden/institutionen. På bopælen, hvis det ikke har med erhvervsmæssigt salg at gøre, fx henvendelser vedrørende religion, indsam-linger til velgørende formål, salg af lodsedler, spørgsmål i forbindelse med markedsundersøgelser mv.

2. Forbud mod uanmodet henvendelse Aftalen er ugyldig: Aftaler indgået i strid med FBL § 4 er ugyldig, jf. FBL § 5. Bødestraf: Det kan være forbundet med bødestraf, for virksomheden, at handle i strid med forbrugeraftaleloven, jf. FBL § 34 - se H&M sag om opringninger på mobiltelefoner. Robinson-listen: En forbrugers tilmelding til Robinson-listen skal forhindre henvendelser fra virksomheder om produkter omfattet af FBL § 4, stk. 2. Overtrædelse straffes med bøde.

3. Forbud mod negativ aftalebinding En forbruger kan som udgangspunkt ikke blive bundet ved sin passivitet. Ses særligt inden for TV/satelitaftaler, IT/internet- forbindelser, avis- og blad abonnementer Hvis en forbruger modtager en vare fra en virksom- hed, som han ikke har bestilt, og det ikke skyldes en fejl, kan forbrugeren beholde varen uden at skulle betale, jf. FBL § 6, stk. 1. Det samme gælder for tjenesteydelser/arbejde som en erhvervsdrivende udfører, uden at forbrugeren har bedt om det. Området er tæt forbundet med princippet om god markedsføringsskik, jf. MFL § 1.

4. Forbrugerens fortrydelsesret Forbrugeraftaleloven Fortrydelsesret: En ret for forbrugeren til uden angivelse af begrundelse, at træde tilbage fra en aftale, som ellers ville være bindende for forbru- geren. HR: Ingen fortrydelsesret i dansk ret Undtagelse: FBL § 18, stk. 1. Forbrugeraftaler indgået ved fjernsalg. Forbrugeraftaler indgået uden for fast forretningssted.

Fortrydelsesret Andre særregler Fortrydelsesret ved køb af fast ejendom, jf. lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom. En køber kan fortryde et køb af en fast ejendom i 6 hverdage fra aftalens indgåelse, mod samtidig betaling af en godtgørelse til sælger på 1% af kontantkøbesummen. Fortrydelsesret ved indgåelse af forsikringsaftaler 14 dage fra forsikringsaftalens indgåelse, dog 30 dage hvis aftale om livsforsikring eller individuelle pensionsordninger, FAL § 34i-k (se kap. 23, afsnit 2.3)

Fortrydelsesfristen 14 dage Beregning Fortrydelsesfristen beregnes fra forskellige tidspunkter, jf. FBL § 19, stk. 2 – aftale om køb af: Tjenesteydelse – beregnes fra aftalens indgåelse Flere varer der leveres enkeltvis – beregnes når den sidste vare er i forbrugerens fysiske besiddelse Flere varer der leveres i partier – beregnes fra det sidste parti er i forbrugerens fysiske besiddelse Varer der leveres regelmæssigt over en periode – beregnes fra den første vare er i forbrugerens besiddelse Levering af vand, gas, elektricitet m.v. samt varer med digitalt indhold – beregnes fra aftalens indgåelse Den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger om fortrydelsesret mv., som det påhviler den erhvervsdrivende at give forbrugeren på papir eller andet varigt medium.

4. Forbrugerens fortrydelsesret Forbrugeren har fortrydelsesret i: Forbrugeraftaler indgået ved fjernsalg Forbrugeraftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted

4.1 Aftaler indgået uden for forretningssted Aftalen er indgået et andet sted end der hvor den erhvervsdrivende sælger har sit forretningssted, fx Homeparties, salgsdemonstrationer under udflugter, udstilling/messe, marked. Den erhvervsdrivende har pligt til at give tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten og hvortil henvendelse kan ske. Oplysning skal gives: Ved mødet med forbrugeren. Ved varesalg – når varen overgives eller leveres fysisk til forbrugeren. Fortrydelsesfristen begynder først at løbe, fra det tids- punkt forbrugeren modtager oplysningerne.

4.2 Fjernsalg Fjernsalg er en aftale om salg af varer eller salg af tjenesteydelser, eller aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser. Aftalen indgås på afstand ved fjernkommunikation, fx e-handel, aftale indgået pr. , telefonsalg, katalog- og postordresalg. Den erhvervsdrivende og forbrugeren mødes ikke fysisk ved aftalens indgåelse. Forbrugeren har ikke haft mulighed for at afprøve eller undersøge salgsgenstanden. Aftalen skal være indgået, som led i et system for fjernsalg, og den skal drives af den erhvervsdrivende, fx en aftale om køb, indgået via virksomhedens hjemmeside.

Varer og ikke-finansielle tjenesteydelser Oplysningspligt I rimelig tid inden aftalen indgås, skal den erhvervsdri- vende give forbrugeren oplysninger, fx om: Den erhvervsdrivendes navn og forretningsadresse, tlf. numre, e- mailadresse m.v. Varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber. Den samlede pris, inkl. gebyrer, moms og afgifter, øvrige ekstra- omkostninger, fx til levering, bestillingstakster, servicetakst. Betalingsvilkår, leveringsvilkår, aftaleperiode, eventuel uopsige- lighedsperiode og opsigelsesvilkår. Oplysninger om der er fortrydelsesret og hvordan den kan udøves, herunder om forbrugeren skal betale for tilbagelevering af en vare Oplysningerne skal være klare og forståelige.

Varer og ikke-finansielle tjenesteydelser Oplysningspligt Oplysningerne skal meddeles på papir eller andet varigt medium. Snarest muligt efter aftalens indgåelse, skal der gives oplysninger om: Fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt Betingelserne for at fortryde Fremgangsmåden ved forbrugerens brug af fortrydelsesretten og Hvortil/til hvem fortrydelse kan meddeles Ved køb af varer som skal sendes til forbrugeren, skal oplysning om fortrydelsesfristen gives senest ved varens overgivelse. Hvis oplysning først kommer frem senere, løber fristen fra oplysningerne er modtaget

Varer og ikke-finansielle tjenesteydelser Forsinkelse med levering Hvis leveringstidspunkt ikke er aftalt: Varen/tjenesteydelsen skal leveres inden 30 dage fra bestillingen, jf. FBL § 27, stk. 1. Forbrugeren kan hæve aftalen hvis forsinkelsen er væsentlig for forbrugerne og den erhvervsdrivende burde forudsætte dette. Forbrugeren kan vælge at give en frist for levering, og overholdes den ikke, kan aftalen hæves Hvis en aftale hæves skal hver part tilbagelevere hvad de hver især har modtaget. Den erhvervsdrivende skal tilbagebetale penge til forbrugeren, senest 30 dage fra den erhvervsdrivende har modtaget besked om, at forbrugeren vil fortryde

4.3 Varer - Udøvelse af fortrydelsesretten Forbrugeren skal meddele sin fortrydelse ved en utvetydig erklæring evt. bruge standardfortrydelsesformular Meddelelse om fortrydelse skal være afsendt inden fristens udløb Forbrugerne skal have sine penge tilbage Forbrugeren skal sende varen senest 14 dage efter at den erhvervsdrivende har modtaget besked om fortrydelse Forbrugeren bærer risikoen for varen Ved værdiforringelse (forskellen mellem ny-pris og gensalgspris) skal forbrugeren betale. Der kan fradrages i det beløb den erhvervsdrivende skal tilbagebetale

4.3 Retsvirkning ved fortrydelse Ved tilbagetræden fra aftalen inden fortrydelses- fristens udløb, bortfalder aftalen, og: Hver part tilbageleverer ydelse/modydelse. Hvis forbrugeren har betalt helt eller delvis, skal det modtagne tilbagebetales til forbrugeren. Tilbagebetaling skal ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget forbrugerens meddelelse om ophævelse. Den erhvervsdrivende kan vente indtil varen er returneret eller indtil forbrugeren har dokumenteret at varen er tilbagesendt

4.4 Fjernsalg - Finansielle tjenesteydelser Oplysningspligt, FBL § 14 Den erhvervsdrivende skal bl.a. give oplysninger om: CVR-nummer, eller andet relevant identifikationsnummer. Klageadgang og fremgangsmåden ved klage, herunder oplys- ning om en fysisk adresse. Fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt, varighed og betingelserne for og fremgangsmåden ved brug af fortrydel- sesretten. Eventuelle særlige risici ved tjenesteydelsen som følge af ydelsens særlige karakter. En eventuel lovvalgs- eller værnetingsklausul i aftalen. Forbrugeren skal have oplysningerne på papir eller et andet varigt medie. En manglende overholdelse af pligten, kan straffes med bøde.

4.4 Fortrydelse - Fjernsalg af finansielle tjenesteydelser Finansiel tjenesteydelse: Enhver tjeneste, der har karakter af bank-, kredit, forsikrings-, individuel pensions-, investerings- eller betalingstjenesteydelse. Fortrydelsesfristen 14 dage fra aftalens indgåelse, eller fra det tidspunkt forbrugeren har modtaget oplysning om fortrydelsesret. 30 dage ved aftaler om individuel pensionsordning, FBL § 19, stk. 1. Tilbagebetale Den erhvervsdrivende skal tilbagebetale eventuelt modtagne beløb snarest mulig og inden 30 dage efter forbrugerens underretning om fortrydelse er kommet frem.

4.4 Fjernsalg - Finansielle tjenesteydelser Fremgangsmåde ved fortrydelse Underrette den erhvervsdrivende om at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten. Underretning skal være afsendt inden udløb af fortrydelsesfristen. Forbrugeren har bevisbyrden for at meddelelsen er sendt Meddelelsen om forbrugerens fortrydelse, skal være utvetydig – standardfortrydelsesformular

5. Urimelige forbrugeraftaler En forbruger kan opsige en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse, jf. FBL § 28, stk. 1, fx abonnementslignende aftaler. AFTL §§ 38a – 38 d – særligt kapitel om forbrugeraftaler: Ved tvivl om indholdet af en forbrugeraftale, tolkes aftalen til fordel for forbrugeren. Aftaler skal være udarbejdet på en klar og tydelig måde. AFTL § 36 – redelig handlemåde.

5. Urimelige forbrugeraftaler AFTL §§ 38a – 38 d: Særligt kapitel om forbrugeraftaler: Ved tvivl om indholdet af en forbrugeraftale, tolkes aftalen til fordel for forbrugeren, jf. FBL § 38b, stk. 1. Aftaler skal være udarbejdet på en klar og tydelig måde, jf. FBL § 38b, stk. 2. Generelle betragtninger- vurdering: Stridende mod hæderlig forretningsskik, jf. § 38c, stk. 1. Redelig handlemåde.

6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Værneting: Hvor skal sagen føres? Lovvalg: Efter hvilke regler skal sagen afgøres? Forskellige regler - Er der tale om en sag mod: En dansk erhvervsdrivende eller En erhvervsdrivende hjemmehørende i EU/EFTA eller En erhvervsdrivende hjemmehørende uden for EU/EFTA

6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod dansk erhvervsdrivende Lovvalg: Forbrugeraftaleloven Værneting: Retssager anlægges som hovedregel ved sagsøgtes hjemting: Undtagelse, RPL § 244: I en sag hvor forbrugeren anlægger en sag mod en erhvervsdrivende(sagsøgte), kan sagen i stedet anlægges ved forbrugerens eget hjemting. En forudgående værnetingsaftale, der måtte bestemme noget andet, er ikke bindende for forbrugeren. Den erhvervsdrivende må ”rejse” til forbrugerens værneting ved sagsanlæg.

6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende fra EU/EFTA Lovvalg: EF-konventionen om lovvalg i kontrakt, art. 5, stk. 2 - Lovgivningen i forbrugerens hjemland, hvis: Den erhvervsdrivende forud for aftalens indgåelse har frem- sat særligt tilbud eller har lavet reklame i det land, hvor for- brugeren har bopæl og har givet det for aftalen nødvendige tilbud eller accept (se afgørelse mod svensk netbutik, s. 53) eller Den erhvervsdrivende eller dennes repræsentant har mod- taget forbrugerens bestilling i forbrugerens bopælsland, fx på en messe, eller af forbrugeren ved en af sælgeren arran- geret rejse til et andet land og dér har afgivet bestilling på løsøre.

6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende fra EU/EFTA Værneting – EU domsforordningen art : Hvis forbrugeren anlægger en retssag mod den erhvervsdrivende, kan forbrugeren selv vælge mellem forbrugerens eget hjemting eller den erhvervsdrivendes hjemting. Hvis den erhvervsdrivende derimod anlægger en retssag mod forbrugeren, skal det ske ved for- brugerens hjemting i forbrugerens hjemland.

6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende uden for EU/EFTA Værneting: I Danmark hvis en af værnetings- reglerne i retsplejeloven er opfyldt, jf. RPL §§237, 238, stk. 2 og Lovvalg: Gennemgås i kap. 2 – International proces- og privatret