De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
Advertisements

Lønkommissionen Præsentation i Nationaløkonomisk Forening den 8. sept 2010 Niels Westergård-Nielsen,
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst.
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Velfærdsstaten Samfundsfag.
Velfærdsmodeller i verden - En kort gennemgang af Peter Dræby og Jeppe Sjørup Kilde:
VELFÆRDSSTATEN SUNDHEDSVÆSENET.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Danmarks relative produktivitetsudvikling
1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Pressen og Danmarks Statistik Statistisk Forening, marts 2006.
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Lægefaglig prioritering og driftsøkonomiske hensyn
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Fremtidens sundhedsvæsen - hvad har vi råd til?
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
Velfærdsstatens udfordringer
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
Velfærdskommissionens rapport med særligt henblik på sundhedsvæsenet
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Danske Regioners Generalforsamling 25.Marts, 2010, Herning KongresCenter. Jan Leschly.
Den aktuelle rekrutteringssitutation på social- og sundhedsområdet Oplæg v/ Mogens Jensen – Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
LEDIGE UNGE UDEN UDDANNELSE HOVEDRESULTATER FRA EN REGISTERBASERET UNDERSØGELSE JOACHIM BOLL Alternative title slide.
Globaliseringens udfordringer Nordisk Ministerråd, Island, 22. maj 2014 Underdirektør Erik Simonsen.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Energierhvervsanalyse
Befolkningsudvikling i Ringkøbing-Skjern Kommune
Borgere med psykiatriske diagnoser
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Vækstforum Hovedstaden
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Energierhvervsanalyse
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Virksomhedsinitierede kliniske forsøg i Danmark i 2013
Præsentationens transcript:

De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners Generalforsamling Herning Kongrescenter, 25. marts 2010 Hans Jørgen Whitta-Jacobsen

Sundhedsloven: Der skal være “let og lige adgang til ydelser fra sundhedsvæsenet” (Sundhedsydelser er ikke som almindelige varer) Forsikringsinstans Befolkning Leverandør/ producent Forsikrings- præmie Forsikrings- ydelse Behandling Brugerbetaling “Behandlings- garanti” Betaling for behandlingsgaranti Principskitse af et sundhedssystem

Tre hovedmodeller Integreret offentlig model (Danmark, Norden) –Forsikringsinstans og leverandører er offentlige (stat, region …) –Forsikringspræmien er en skat –Sundhedsudgifter 2008: Off. 125 mia. kr. - private 22 mia. kr. Privat forsikrings- og udbydermodel (USA, Schweiz) –Forsikringsinstans og leverandører er “private” (evt. non-profit) –Forsikringspræmien er ikke en skat –(Ny amerikansk/hollandsk model) Offentlig kontraktmodel (Canada, Japan, europæiske …) –Forsikringsinstans er offentlig, leverandører er “private” –Forsikringspræmien er en (form for) skat

Emne: Udgifts- og skattepresset i Danmarks overvejende integrerede offentlige model … offentlige sundhedsudgifter i pct. af BNP International tendens til, at sundhedsudgifter vokser hurtigere end BNP (+ 1 slide) Danmark: Sundhedsudgifter løbet fra BNP fra omkring 2000, men ikke før … (+ 1 slide) Danmark: Fra stram rammestyring til mere efterspørgselsdrevet sundhedsvæsen: –Fra midt 90erne: Sundhedssektor “ikke god nok” –Øget fokus på at begrænse ventelister –Udvidet frit sygehusvalg –Eksplosion i private sundhedsforsikringer (fra “ingen” til 1 mio. siden 2000)

Sundhedsudgifter som andel af BNP Meget højt udgangspunkt for Danmark i 1970 Svagt pres fra 1970 til midt 90erne ”købt” for højt udgangspunkt:

Vækst i sundhedsudgifternes andel af BNP set i forhold til niveauet i 1970 USA viser potentialet for udgiftspres: – Niveau 1970: 7 pct. –Vækst : 8 pct.-point. –Niveau 2006: 15 pct. (Potentiale: 30 pct.)

Det fremtidige udgiftspres … mod højere offentlige sundhedsudgifer i pct. af BNP “Demografisk træk”. Forskydning mod flere ældre i forhold til yngre (sundhedsudgifter relativt høje for ældre) –Generationseffekt: De store årgange bliver gamle –Levetidseffekt: Særligt restlevetiden for ældre øges (+ 1 slide) “Udviklingstræk”. Vækst i produktion og indkomst per mand endnu større vækst i udgifter per mand: –Baumols lov: Relativ produktivitet –Wagners lov: Velstand –Flere og bedre behandlingsmuligheder

Udvikling i levetid MiddellevetidRestlevetid for 60-årige Ingen tegn på, at potentialet for stigende levetid er udtømt

Det demografiske træk Sundhedsudgifter er aldersafhængige, og de er relativt høje for ældre (+ 1 slide) Befolkningsprognose kan med pæn sikkerhed fremskrive antallet af personer i forskellige aldergrupper (+ 2 slides) Under antagelse af uændrede aldersbetingede sundhedsudgifter kan man fremskrive sundhedsudgifter som følge af demografiske forskydninger Dette giver det demografiske træk som følge af såkaldt “usund aldring”

Offentlige sundhedsudgifter i gennemsnit indenfor aldersgrupper, 2007 MændKvinder

Befolkningsprognose Voldsom aldring fra nu af: Generations- såvel som levetidseffekt.

Men: Usund aldring er urealistisk! Høje sundhedsudgifter for ældre skyldes i høj grad en terminaleffekt: Ikke bare alder i sig selv, men også afstand til død påvirker udgifterne (+ 1 slide) Kortere tid til død giver højere sundhedsudgifter uanset alder … men ældre har højere dødshyppighed Når restlevetiden vokser, så vokser afstanden til død for personer i en given alder – dermed falder den aldersbetingede sundhedsudgift for hver aldersgruppe Demografisk træk under hensyntagen til dette – såkaldt ”sund aldring” – er mindre end ved usund aldring. Analyse over 2000 – 2003 giver billedet af sund aldring (+ 2 slides)

Offentlige gennemsnitlige sundhedsudgifter på aldersgrupper for personer med forskellig afstand til død i 2000

Aldersbetingede off. sundhedsudgifter per person som restlevetiden stiger, kvinder Dette billede + befolkningsprognose demografisk træk under sund aldring

Udviklingstrækket Perioden –Sundhedsudgifter vokser 2,4 pct. per år –Demografisk træk med sund aldring: 0,4 pct. per år –Udviklingstræk: 2,0 pct. per år per mand –“Indkomst per mand” vokser (til 2006) 1,6 pct. per år –Mervækst fra udvikling: 0,4 pct. per mand per år! Perioden –Mervækst fra udvikling: 1,2 pct. per mand per år! Tre alternative mervækstrater for perioden 2010 – 2100: 0 pct., 0,3 pct., 0,6 pct.

Udviklingen i reale, offentlige sundheds- udgifter betinget af demografi og mervækst

Udvikling i offentlige sundhedsudgifter i pct. af BNP Presset kommer fra generationseffekt og mervækst – det første hurtigt, det andet mere gradvist

Finansieringsproblemet Med moderat mervækst på 0,3 pct. per år vil de offentlige sundhedsudgifter fra 2010 til 2050… … vokse med 42 pct. eller godt 50 mia. kr. … vokse fra 6,8 pct. af BNP til 9,6 pct. af BNP, altså med 2,8 pct.-point, igen svarende til godt 50 mia. kr. Holdbarhedsproblem … … uden mervækst: mia. kr. … med 0,3 pct. mervækst: mia. kr. (+ 38 mia. kr.) … med 0,6 pct. mervækst: 102 mia. kr. Finansieringsproblemet er stort, men viser sig gradvist - særligt det, der kommer fra mervækst

Krav til stigning i “sundhedsskat” (bundskat) ved finansiering af fremtidig udgiftsvækst

Uændret skattetryk + fravær af vidtgående strukturreformer + fortsat udgiftspres i sundhedssektor + uændrede øvrige offentlige udgifter … holder ikke, dvs. umuligt! Systemkonforme løsninger: 1.Negligér problemet... 2.Øremærket skat til sundhed (sundhedsbidrag), som finansierer stigningerne … synliggørelse! *** 2.Effektivisering via konkurrenceudsættelse mm. *** 3.Omlægning af brugerbetalinger *** 4.Afskaf skattesubsidier til sundhedsforsikringer *** 5.Vidtgående strukturreformer ***

Hvis udgifts- og skattepres fortsat er “ubærligt” … Systembrydende løsninger: 1.Mere vægt på lump sum- (dvs. indkomstuafhængig) beskatning 2.Mere brugerbetaling (fører til mere privat forsikring) 3.Omfattende privatisering hen imod privat forsikrings- og kontraktmodel, evt. i hollandsk/Obama-version … “let og lige adgang til ydelser fra sundhedsvæsenet” … ?