Sociale Fællesskaber Udfordringer, muligheder, betragtninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
Norddjurs. Det går en vej •Fordi I klynker og holder fast i gamle dage •Fordi problemerne kan ikke kun løses ad politisk vej. Problemer kommer af sig.
Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Ørestad Skoles værdier
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Motivation Sidde 4 og 4. af andre.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
God trivsel = God læring
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kulturer og værdier i det palliative felt
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Hvorfor Kjøbenhavns Amatør Sejlklub? Jeg er kommende sejler. Jeg bor i nærheden af Svanemøllehavnen. Kender jeg KAS? Kan man kende forskel på KAS og de.
Den lærende organisation
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Hvordan man bekæmper mobning
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Andagt: Skrig det til træerne. Kornet i siloen Positiv silo Dejlig familie Gode venner Fede fællesskaber En sød kæreste Mening med livet Alt er godt Negativ.
Damer og herrer er så og så fede… Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash? Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash?
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Konflikter og kommunikation
Barnet og vandpytten Lyst * Ulyst Leg * Arbejde Glæde * Øbogbøv
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Bløde færdigheder er hård valuta
Tag snakken – bryd vanerne
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Sociale Fællesskaber Udfordringer, muligheder, betragtninger

Mangel på fællesskab Manglende forbundethed til lokalområdet Naboer er ukendte, anonymitet Byen: Offentligt rum uden for hoveddøren – Flow af ukendte mennesker, uforudsigelighed – Minimal indflydelse på omgivelser – Konkurrence, status, penge Landet: Affolkning, menneskeforladt – Ro og fred men mangel på mennesker og fællesskab

Arbejdspladsens fællesskab Forbundethed i arbejdet/hverdagsfællesskab – Primært fælles formål: tjene penge Anerkendelse og respekt – Idealer der ikke er egne – Effektivitet, produktivitet, konkurrence, funktion for virksomheden – Rolle mere end menneske Anerkendelse ved at udleve en rolle, der lever op til andres idealer over for nogle mennesker, man måske ikke har noget til fælles med.

Opsamling – konkurrencesamfund Tvunget ind i roller Fremmedgørelse, manglende indflydelse Individualisering – nære fællesskaber forsvinder Konkurrence på arbejdsmarkedet, i fritiden via mode og forbrug Tid til eget liv forsvinder Hvad er formålet? Hvem gavner dette?

Økosamfund og bofællesskaber Generelt billede: – Medindflydelse, tid, personlig udvikling, demokratisk læring – Hensyn til naturen, lavt forbrug – Godt liv for børnene – Økologi og selvforsyning – Musik, kultur, kreativitet – Rummelighed, nærhed, åbenhed, engagement

Fordele ”Sammen er vi flere” siger vi på Hesbjerg. -Mange hænder til de samme projekter -Mange hoveder til de samme problemer -Mange individer med hver deres unikke ressourcer og personligheder -Drømme kan opfyldes for vi kan inspirere hinanden til udvikling og udlevelse af idealer. -Mister man selv pusten, er der ofte en anden til at samle en op. -Mulighed for at smide masken – sårbarhed, ærlighed -Udviklingen går ikke i stå fordi man selv har brug for en pause

Ulemper -Engagement og entusiasme afløses af overvældelse, mismod og træthed -Konflikter og forventningsbrud: ”Hvorfor har han ikke gjort dét? – Han sagde han ville!” -Funktioner og roller vs. Nærhed -Døde perioder – frustration -Møder, dagsordener, udvalg, arbejdsgrupper, vedtægter, -Bureaukrati kan udfordre legen, hyggen og nærheden -Når vi er funktioner konkurrerer vi. Vi bliver målt på hvor dygtige vi er til at udføre vores funktion. Brikker i et stort maskineri - vi kopierer nogle samfundsmekanismer -Stress, fremmedgørelse, udelukkelse og ensomhed. -Fortidens konflikter vs. Fremtidens horisonter vs. Daglig trivsel

Betragtninger fra Hesbjerg Forskellige opfattelser af fællesskab – Singularitet og multiplicitet Hverdagsfællesskabet og fællesmøderne Handling som samfundsmodstand Magten til at bestemme – stille sig over fællesskabet

Betragtninger fra Hesbjerg Typer – Drømmerne, politikerne – Havenisserne, hyggehovederne – Hængerøvene, hashrygerne – Naturelskerne, økologerne – Enspænderne, altruisterne – Konfliktmagerne, brobyggerne – De følsomme, de eftertænksomme – De hurtige, de langsomme

Fællesmødernes udfordringer Forenet mangfoldighed – stor forskellighed – En er meget egenhændig, men informerer ikke – En sætter ting i værks, men får aldrig færdiggjort projekter – En er altid bitter og ser kun problemer – En er konfliktsky og lukker øjnene for problemerne – En isolerer sig og ”gider ikke fællesskabet” – En er stædig og nægter at give sig en millimeter – En går imod fællesmødets afgørelser – En hænger fast i fortiden – En ser kun fremtiden

Sociale Udfordringer Omsorg for dem, der svigter forventningerne. Strukturer er vigtige – men de må ikke blive fængsler for vores tanker, ideer og drømme Tilgivelse kan være svært Mød mennesker på ny hver dag – tillad folk at bryde ud af de kasser, du har sat dem i

Demokratiet Kommunikation og forståelse – Respekt og ydmyghed for alle og for fælleskabet – Det højere formål er centralt – Argumentation og forandring – Ikke et forsvar men en udveksling – Følelser er svære at forstå – Personlig udvikling, udvide horisonter, forlad komfortzonen

Visioner og værdier er vigtige – Forventningsafstemning – Spring højt og hurtigt – og se hvor man lander – Eller byg et trin på en trappe der bliver stående Balancegang mellem styring og frihed – Paragrafrytteri, bureaukrati, fastlåsthed – Institutionalisering Fællesskab og venskab - ?