SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Almen studieforberedelse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Sprog/billeder på Internettet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kultur i organisationer
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Sociologi – Individ og samfund
Vt-speciale, 1. Møde program
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Samfundslære: Styreformer
Synopsis VIP3/2012.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Sådan strukturerer du et essay
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Vædderen Af Cecil bødker.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
SKABELON.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 1: Den faglige opgave.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
SUF - gevinstrealisering
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
Essay.
Karakterer og læring.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde

Den diskuterende skrivemåde Den diskuterende skrivemåde bruges i afsnit, hvor formålet er at undersøge et synspunkts holdbarhed Det er selve den reflekterende afprøvning af synspunktet, som er det centrale i en diskussion Det handler altså om at finde ud af, hvad der taler for og imod synspunktet Din egen holdning er mindre vigtig. Tag derfor ikke stilling til synspunktet, før du har reflekteret over dets konsekvenser og overvejet eventuelle alternative synspunkter. Diskussionen skal udmunde i en konklusion, der sammenfatter synspunkter og evt. tager stilling Når du selv tager stilling, diskuterer du i princippet ikke længere, men bevæger dig over i en vurdering

Den diskuterende skrivemåde En skriftlig diskussion er altså en form for nedskrevet rollespil af den type, I prøvede i sidste lektion. Du skal på én gang være studieværten, som introducerer, leder og konkluderer på debatten og debatdeltagerne med forskellige holdninger og synsvinkler

Den diskuterende skrivemåde Din opgave er: tydeligt at markere og definere, hvilken problemstilling du vil diskutere at redegøre for forskellige synsvinkler på emnet efter tur og med en sammenhængende argumentation at fokusere på de faglige og saglige logos-argumenter og helt undgå postulater (påstande uden belæg) at opsummere og sammenbinde undervejs, så læseren klart kan se forbindelser og modsætninger mellem de forskellige synspunkter og argumenter at sammenfatte (og evt. tage stilling) til sidst

Øvelse 1: Den diskuterende skrivemåde Læs teksten om den postmoderne samtids- diagnose i elevmaterialet Hvilken problemstilling bliver diskuteret? Hvilke forskellige synsvinkler præsenteres? Hvad taler for? Hvad taler imod? Hvor bliver der sammenfattet?

(…) har de postmoderne sociologer overhovedet fanget det rigtige billede af samtiden? Er modernitetens store projekter blevet afløst af meningsløs teknologi, værdirelativisme og mediedyrkelse? Har individet mistet sin kerne og erstattet den med et væld af flydende identiteter? Lever vi egentlig taget bare i ét stort simulakrum? Der er tegn i det vestlige samfund, som tyder på, at Lyotard og Bauman kan have ret, når de beskriver samtiden som postmoderne. Det er for så vidt rigtigt, at de store fortællinger er døde, at samfundet ikke længere tilrettelægges efter fremtidens mål, og at der ikke længere er nogen højere totalitær autoritet, der fortæller os, hvad der er rigtigt og forkert. Men de små fortællinger lever stadig og giver også mening; folk går jo stadig op i eksempelvis deres familie og arbejde. At vores samfund er kommet til et stadie af værdirelativisme, kan man både svare ja og nej til. Ja, hvis man betragter værdirelativismen som en konstant reflekteren over, hvilke værdier man vægter i nuet, og nej, hvis man ser værdirelativisme som en nægtelse af, at der kan findes værdier, som kan give livet mening…

(…) har de postmoderne sociologer overhovedet fanget det rigtige billede af samtiden? Er modernitetens store projekter blevet afløst af meningsløs teknologi, værdirelativisme og mediedyrkelse? Har individet mistet sin kerne og erstattet den med et væld af flydende identiteter? Lever vi egentlig taget bare i ét stort simulakrum? Der er tegn i det vestlige samfund, som tyder på, at Lyotard og Bauman kan have ret, når de beskriver samtiden som postmoderne. Det er for så vidt rigtigt, at de store fortællinger er døde, at samfundet ikke længere tilrettelægges efter fremtidens mål, og at der ikke længere er nogen højere totalitær autoritet, der fortæller os, hvad der er rigtigt og forkert. Men de små fortællinger lever stadig og giver også mening; folk går jo stadig op i eksempelvis deres familie og arbejde. At vores samfund er kommet til et stadie af værdirelativisme, kan man både svare ja og nej til. Ja, hvis man betragter værdirelativismen som en konstant reflekteren over, hvilke værdier man vægter i nuet, og nej, hvis man ser værdirelativisme som en nægtelse af, at der kan findes værdier, som kan give livet mening… Åbne spørgsmål som præsenterer problemstillingen

(…) har de postmoderne sociologer overhovedet fanget det rigtige billede af samtiden? Er modernitetens store projekter blevet afløst af meningsløs teknologi, værdirelativisme og mediedyrkelse? Har individet mistet sin kerne og erstattet den med et væld af flydende identiteter? Lever vi egentlig taget bare i ét stort simulakrum? Der er tegn i det vestlige samfund, som tyder på, at Lyotard og Bauman kan have ret, når de beskriver samtiden som postmoderne. Det er for så vidt rigtigt, at de store fortællinger er døde, at samfundet ikke længere tilrettelægges efter fremtidens mål, og at der ikke længere er nogen højere totalitær autoritet, der fortæller os, hvad der er rigtigt og forkert. Men de små fortællinger lever stadig og giver også mening; folk går jo stadig op i eksempelvis deres familie og arbejde. At vores samfund er kommet til et stadie af værdirelativisme, kan man både svare ja og nej til. Ja, hvis man betragter værdirelativismen som en konstant reflekteren over, hvilke værdier man vægter i nuet, og nej, hvis man ser værdirelativisme som en nægtelse af, at der kan findes værdier, som kan give livet mening… Refleksion over, hvad der taler for den postmoderne samtidsdiagnose

(…) har de postmoderne sociologer overhovedet fanget det rigtige billede af samtiden? Er modernitetens store projekter blevet afløst af meningsløs teknologi, værdirelativisme og mediedyrkelse? Har individet mistet sin kerne og erstattet den med et væld af flydende identiteter? Lever vi egentlig taget bare i ét stort simulakrum? Der er tegn i det vestlige samfund, som tyder på, at Lyotard og Bauman kan have ret, når de beskriver samtiden som postmoderne. Det er for så vidt rigtigt, at de store fortællinger er døde, at samfundet ikke længere tilrettelægges efter fremtidens mål, og at der ikke længere er nogen højere totalitær autoritet, der fortæller os, hvad der er rigtigt og forkert. Men de små fortællinger lever stadig og giver også mening; folk går jo stadig op i eksempelvis deres familie og arbejde. At vores samfund er kommet til et stadie af værdirelativisme, kan man både svare ja og nej til. Ja, hvis man betragter værdirelativismen som en konstant reflekteren over, hvilke værdier man vægter i nuet, og nej, hvis man ser værdirelativisme som en nægtelse af, at der kan findes værdier, som kan give livet mening… Refleksion over, hvad der taler mod den postmoderne samtidsdiagnose

(…) har de postmoderne sociologer overhovedet fanget det rigtige billede af samtiden? Er modernitetens store projekter blevet afløst af meningsløs teknologi, værdirelativisme og mediedyrkelse? Har individet mistet sin kerne og erstattet den med et væld af flydende identiteter? Lever vi egentlig taget bare i ét stort simulakrum? Der er tegn i det vestlige samfund, som tyder på, at Lyotard og Bauman kan have ret, når de beskriver samtiden som postmoderne. Det er for så vidt rigtigt, at de store fortællinger er døde, at samfundet ikke længere tilrettelægges efter fremtidens mål, og at der ikke længere er nogen højere totalitær autoritet, der fortæller os, hvad der er rigtigt og forkert. Men de små fortællinger lever stadig og giver også mening; folk går jo stadig op i eksempelvis deres familie og arbejde. At vores samfund er kommet til et stadie af værdirelativisme, kan man både svare ja og nej til. Ja, hvis man betragter værdirelativismen som en konstant reflekteren over, hvilke værdier man vægter i nuet, og nej, hvis man ser værdirelativisme som en nægtelse af, at der kan findes værdier, som kan give livet mening… Nuanceret diskussion for og imod tesen om værdirelativisme

Det er rigtigt, at individet mistede følelsen af at have en medfødt identitet ved faldet af de store fortællinger, som før havde givet individet en følelse af, at der var mening og mål med dets tilværelse. I dag er det op til individet selv at danne sin(e) identit(er). Spørgsmålet er så, om individet er helt blottet for indre substans, eller om det stadig har noget fast, i form af en kerne splittet til mange kerner? Meget tyder på, at den sidste mulighed er den rigtige. Hvis individet var så flydende og porøst i sit indre, som Lyotard og Bauman påstår det, ville vi leve i et samfund, hvor relationen mellem mennesker udelukkende byggede på ’her-og-nu-følelsen’ af at blive set og bekræftet i sin eksistens. Man ville således have et samfund præget af individer blottet for dybe personlige relationer. Man kan slutte ud fra denne diskussion, at de postmoderne sociologers samtidsdiagnose har en vis holdbarhed, men at det postmoderne dog ikke kan ses så radikalt i samfundet, som Lyotard og Bauman påstår det. (…)

Det er rigtigt, at individet mistede følelsen af at have en medfødt identitet ved faldet af de store fortællinger, som før havde givet individet en følelse af, at der var mening og mål med dets tilværelse. I dag er det op til individet selv at danne sin(e) identit(er). Spørgsmålet er så, om individet er helt blottet for indre substans, eller om det stadig har noget fast, i form af en kerne splittet til mange kerner? Meget tyder på, at den sidste mulighed er den rigtige. Hvis individet var så flydende og porøst i sit indre, som Lyotard og Bauman påstår det, ville vi leve i et samfund, hvor relationen mellem mennesker udelukkende byggede på ’her-og-nu-følelsen’ af at blive set og bekræftet i sin eksistens. Man ville således have et samfund præget af individer blottet for dybe personlige relationer. Man kan slutte ud fra denne diskussion, at de postmoderne sociologers samtidsdiagnose har en vis holdbarhed, men at det postmoderne dog ikke kan ses så radikalt i samfundet, som Lyotard og Bauman påstår det. (…) Refleksion over, hvad der taler for den postmoderne samtidsdiagnose

Det er rigtigt, at individet mistede følelsen af at have en medfødt identitet ved faldet af de store fortællinger, som før havde givet individet en følelse af, at der var mening og mål med dets tilværelse. I dag er det op til individet selv at danne sin(e) identit(er). Spørgsmålet er så, om individet er helt blottet for indre substans, eller om det stadig har noget fast, i form af en kerne splittet til mange kerner? Meget tyder på, at den sidste mulighed er den rigtige. Hvis individet var så flydende og porøst i sit indre, som Lyotard og Bauman påstår det, ville vi leve i et samfund, hvor relationen mellem mennesker udelukkende byggede på ’her-og-nu-følelsen’ af at blive set og bekræftet i sin eksistens. Man ville således have et samfund præget af individer blottet for dybe personlige relationer. Man kan slutte ud fra denne diskussion, at de postmoderne sociologers samtidsdiagnose har en vis holdbarhed, men at det postmoderne dog ikke kan ses så radikalt i samfundet, som Lyotard og Bauman påstår det. (…) Åbent spørgsmål, som gentager problemstillingen

Det er rigtigt, at individet mistede følelsen af at have en medfødt identitet ved faldet af de store fortællinger, som før havde givet individet en følelse af, at der var mening og mål med dets tilværelse. I dag er det op til individet selv at danne sin(e) identit(er). Spørgsmålet er så, om individet er helt blottet for indre substans, eller om det stadig har noget fast, i form af en kerne splittet til mange kerner? Meget tyder på, at den sidste mulighed er den rigtige. Hvis individet var så flydende og porøst i sit indre, som Lyotard og Bauman påstår det, ville vi leve i et samfund, hvor relationen mellem mennesker udelukkende byggede på ’her-og-nu-følelsen’ af at blive set og bekræftet i sin eksistens. Man ville således have et samfund præget af individer blottet for dybe personlige relationer. Man kan slutte ud fra denne diskussion, at de postmoderne sociologers samtidsdiagnose har en vis holdbarhed, men at det postmoderne dog ikke kan ses så radikalt i samfundet, som Lyotard og Bauman påstår det. (…) Svar på det netop rejste åbne spørgsmål, som foregriber konklusionen

Det er rigtigt, at individet mistede følelsen af at have en medfødt identitet ved faldet af de store fortællinger, som før havde givet individet en følelse af, at der var mening og mål med dets tilværelse. I dag er det op til individet selv at danne sin(e) identit(er). Spørgsmålet er så, om individet er helt blottet for indre substans, eller om det stadig har noget fast, i form af en kerne splittet til mange kerner? Meget tyder på, at den sidste mulighed er den rigtige. Hvis individet var så flydende og porøst i sit indre, som Lyotard og Bauman påstår det, ville vi leve i et samfund, hvor relationen mellem mennesker udelukkende byggede på ’her-og-nu-følelsen’ af at blive set og bekræftet i sin eksistens. Man ville således have et samfund præget af individer blottet for dybe personlige relationer. Man kan slutte ud fra denne diskussion, at de postmoderne sociologers samtidsdiagnose har en vis holdbarhed, men at det postmoderne dog ikke kan ses så radikalt i samfundet, som Lyotard og Bauman påstår det. (…) Begrundelse for, at mennesket trods alt har en form for identitet (hvilket taler mod ’den postmoderne samtidsdiagnose’)

Det er rigtigt, at individet mistede følelsen af at have en medfødt identitet ved faldet af de store fortællinger, som før havde givet individet en følelse af, at der var mening og mål med dets tilværelse. I dag er det op til individet selv at danne sin(e) identit(er). Spørgsmålet er så, om individet er helt blottet for indre substans, eller om det stadig har noget fast, i form af en kerne splittet til mange kerner? Meget tyder på, at den sidste mulighed er den rigtige. Hvis individet var så flydende og porøst i sit indre, som Lyotard og Bauman påstår det, ville vi leve i et samfund, hvor relationen mellem mennesker udelukkende byggede på ’her-og-nu-følelsen’ af at blive set og bekræftet i sin eksistens. Man ville således have et samfund præget af individer blottet for dybe personlige relationer. Man kan slutte ud fra denne diskussion, at de postmoderne sociologers samtidsdiagnose har en vis holdbarhed, men at det postmoderne dog ikke kan ses så radikalt i samfundet, som Lyotard og Bauman påstår det. (…) Nuanceret stillingtagen til diskussionens overordnede spørgsmål: Både ja og nej til Lyotards og Baumans teser

Diskussionens sprog Når du skriver diskuterende, kan du med fordel anvende nuancerende og kontrasterende sætningskoblere Sådanne ord og vendinger medvirker til at understrege tekstens reflekterende karakter De signalerer en nuancering af et bestemt synspunkt ved fx –at tage forbehold for, om synspunktet gælder i alle situationer –at vise synspunktets modsætning –at pege på alternative, lige så gyldige synspunkter

Eksempler: Nuancerende sætningskoblere Med fattigdom mener Bauman ikke kun materielle mangler og fysiske lidelser. Disse vil dog stadig være gældende, selvom fattigdom ikke længere er en direkte trussel mod den fysiske overlevelse… Den senmoderne borger forventes at forbruge alle muligheder. Dette er imidlertid ikke muligt for ’de nye fattige’, som jo netop mangler penge til forbrug Værdirelativismen er for så vidt ét af de vigtigste kendetegn ved senmodernismen, men lige så vigtigt er … Forslaget lyder måske umiddelbart meget fornuftigt (…) Problemet er imidlertid, at…

Eksempler: Kontrasterende sætningskoblere I modsætning til hovedpersonens marginaliserede underklassemiljø, er den besøgende ven, med sit mærketøj, sit ’rigtige job’ og sin arrogance, en typisk repræsentant for 80’ernes yuppie-miljø… Værdirelativismen er for så vidt ét af de vigtigste kendetegn ved senmodernismen, men lige så vigtigt er … I tilfælde af en egentlig endogen depression kan samtaleterapi ikke stå alene. Derimod kan den fungere som et supplement til brugen af antidepressiv medicin…

Øvelse 2: Skriv en diskussion Med udgangspunkt i referatet fra debatten i sidste lektion skal du nu skrive en tekst, hvor du diskuterer Moderniseringsstyrelsens forslag om at ophæve loftet for antallet af elever i en gymnasieklasse Husk, at du på én gang er studieværten, som introducerer, leder og konkluderer på debatten og debatdeltagerne med forskellige holdninger og synsvinkler Du skal: –starte med tydeligt at markere og definere, hvilken problemstilling du vil diskutere –redegøre for forskellige synsvinkler på emnet efter tur og med en sammenhængende argumentation –fokusere på de faglige og saglige logos-argumenter og helt undgå postulater (påstande uden belæg) –opsummere og sammenbinde undervejs, så læseren klart kan se forbindelser og modsætninger mellem de forskellige synspunkter og argumenter – sammenfatte (og evt. tage stilling) til sidst Husk at anvende nuancerende og kontrasterende sætningskoblere undervejs i teksten