Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Psykoedukation til unge i OPUS
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
De sidste undervisningstimer
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Mindre grimt, tak.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Læse/studiegrupper.
Større Skriftlig opgave
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU BLACKBOARD.
AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU Infomøde for Sprog og Europæiske studier V. Studievejledningen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. MARTS 2015 FORSKNINGSPOLITISK ÅRSMØDE PRODEKAN JES MADSEN AARHUS UNIVERSITET SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 31. AUGUST 2015 AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN PÅ DE SUNDHEDSVIDENSKABELIGE KANDIDATUDDANNELSER OPLÆG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. NOVEMBER 2015SYSTEMADMINISTRATOR METTE VIGEN AARHUS UNIVERSITET AU Tidshåndtering i AU Brugertest.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SPECIALESKRIVNING FOR CAND.MERC.JUR.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 7. AUGUST 2015 MARIE HALKJÆR KRAGELUND AARHUS UNIVERSITET AU SØGEMASKINEOPTIMERING.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30. AUGUST 2016 STUDIESTARTSOPLÆG STUDENTERSTUDIEVEJLEDERE ANDERS VEDSTED OG NANNA HUSTED HE STUDIER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27. OKTOBER 2016INTERNATIONAL KOORDINATOR ANNA KRONBORG BELL AARHUS UNIVERSITET AU UDVEKSLING I UDLANDET.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Fra anledning til udvikling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Velkomst fra Studievejledningen Health
Præsentationens transcript:

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12:00 – 13.00:Præsensation og oplæg om studievejledning, IT og læring 13:30 – 15.00:Cooperativ læring - Tre runder om studieteknik 15:00 – 16:00:Opsamling og lidt om gruppesamarbejde PROGRAM

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ HEALTH Hvem er vi?  11 fagnære studenterstudievejledere  3 fuldtidsansatte studievejledere (vejleder på tværs af alle Healths uddannelser)  Find os her Find os her 3

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ HEALTH Hvad kan vi?  Svare på praktiske spørgsmål vedrørende generelle og fagspecifikke regler, der har betydning for dit studieforløb  Tilbyde fagnær vejledning i forhold til dit studieprogram  Hjælpe dig med spørgsmål af mere personlig karakter (studietvivl, studietrivsel…)  Vejlede i studieteknik og gruppesamarbejde – fælles oplæg i løbet af efteråret 4

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ HEALTH Studenterstudievejleder: Kandidat i sygepleje og den sundhedsfaglige kandidat  Mail:  Telefon: Tlf  Træffetid: Onsdage kl eller efter aftale  Har du har brug for at drøfte tungere eller mere omfattende problemstillinger, er det altid muligt at kontakte en fuldtidsvejleder 5

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU UNDERVISNING OG EKSAMEN  Planer for undervisning og eksamen kan ses på studieportalerne/blackboard Kontaktpersoner i studieadministrationen:  Kandidat i sygepleje: Henriette Møller:  Sundhedsfaglig kandidat: Rikke Møller:  Kandidat i optometri: Evy Lykke Madsen: 6

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIENÆVN - OPGAVER  Planlægning, udvikling og evaluering af uddannelsen  Ny studieordning  Tiltag i forbindelse med akkreditering  Valgfag  Arbejdsmiljø for de studerende  Dispensations- og meritansøgninger

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIENÆVN - VALG  Nyt studienævn på tværs af uddannelserne Sundhedsfaglig kandidat (2), Kandidat i sygepleje & Master i klinisk sygepleje (2) og Kandidat i optometri (1)  Valg af studenterrepræsentanter – opstilling i november 2015  Læs mere på

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU IT  Trådløst netværk  Eduroam – wifi.au.dk  Oprettelse på selvbetjeningen/’mit.au.dk’:  Password til selvbetjeningen (mit.au.dk), som også skal bruges på det trådløse netværk (EDUROAM) – Blackboard – Mail (post.au.dk) – WAYF login.

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU AU MAIL Din AU mail bruges, når universitetet skal i kontakt med dig i forbindelse med vigtige informationer, aflysninger, ændringer mm. Du må bruge mailadressen til private formål. Vi kontrollerer ikke indholdet af din AU mail.  Det forventes, at du tjekker din mail dagligt  Du kan logge ind via eller (Selvbetjeningen)  Læs mere her: 10

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU IT-PLATFORME PÅ HEALTH 11

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU GRUPPEMENTORORDNING  En gruppe på 4-6 studerende mødes med en 2. års studerende  Mulighed for sparring og erfaringsudveksling i relation til f.eks. studiemiljø, forventninger til det faglige, gruppesamarbejde, studieteknik mv. (men ikke decideret hjælp til det faglige)  Læs mere om ordningen og tilmeld dig på din studieportal: paa-health/mentorordning-de-sundhedsvidenskabelige-kandidatuddannelser/for-mentees/

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU TRIVSEL.AU.DK Hjælp at hente, hvis du ikke trives på studiet:  Stress  Eksamensangst  Personlige samtaler  Coaching Tilbuddene er gratis!

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDENTERPRÆSTERNE PÅ AU To super dygtige præster, der kan bruges til meget andet end at tale om tro:  Perfektionisme  Eksamensangst  Personlige samtaler Se introduktionsvideo her: !

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ En gruppe på 4-6 studerende mødes med en 2. års studerende. Her kan man tale om alt det de 40 foregående slides har omhandlet.. Og man kan diskutere forventninger til det faglige – men ikke få decideret hjælp til det. Læs mere om ordningen og tilmeld dig på din studieportal: paa-health/mentorordning-de-sundhedsvidenskabelige-kandidatuddannelser/for-mentees/ GRUPPEMENTORORDNING

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Hjælp at hente, hvis du ikke trives på studiet Stress Eksamensangst Personlige samtaler Coaching StudenterpræsterneStudenterpræsterne – link til præsentationsvideo Tilbuddene er gratis! TRIVSEL.AU.DK

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ STUDIEKOMPETENCE - STUDIETEKNIK Ifølge studerende  Eksamen  Hurtiglæsning  Notatteknik  Planlægning  Koncentration  Undgå dårlig samvittighed  Motivation

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ STUDIEKOMPETENCE - STUDIETEKNIK: Ifølge Studievejledning og undervisere 1. Bevare sin motivation 2. Undgå dårlig samvittighed 3. Planlægge studieåret 4. Arbejde koncentreret i få perioder 5. Arbejde aktivt med stoffet 6. Læse i forhold til relevans 7. Nedtone eksamenspanikken

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular MOTIVATION Vend dig mod sidemanden  Spørg hende/ham:  Hvad motiverede dig til at søge ind?  Og hvorfor vil du det her studie?

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HUKOMMELSE Perception Korttids hukommelse Langtids hukommelse Tab Input

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular FORSKELLIGE UNDERVISNINGSFORMER  Forelæsninger  Holdtimer  Lærebogen  Opgaver  Læsegruppe

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular "LÆRINGSPYRAMIDE"

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular LÆRINGSSTILE  Visuel: Sid tæt på underviseren, tag detaljerede noter, tegn billeder og figurer, visualiser, tænk billeder  Auditiv: Lyt omhyggeligt til underviser, lad være at tage notater, læs evt. noget af det svære pensum højt, diskuter stoffet med andre.  Taktil: oversteg med tus, når du læser eller skriv noter samtidigt, skriv noter i undervisningen, renskriv dine noter på computeren igen, stå op eller gå omkring når du læser, hold bogen i hånden når du læser.

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular OPSAMLING  Hold fast i jeres motivation.  Hjælp hukommelsen med repetition og ved at bruge forskellige redskaber til at lære – ikke bare læse!

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular COOPERATIVE LEARNING  1) dem der har læst samme tekst sætter sig sammen – 15 min. › De vigtigste pointer  2) én fra hver emne/gruppe går sammen med én fra de andre grupper/emner – 25 min. › På skift underviser de forskellige ”emner” hinanden › Ideer og nuancer på emnerne er velkomne  3) opsamling – 10 min › Hovedpointerne

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular DEL 2: STUDIEGRUPPER

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HVORFOR GRUPPE?  Motivationsfremmende  Hjælper på selvdisciplinen  Bedre studievaner  Samarbejdsevnen udvikles  Større forståelse  Argumentation og formidling trænes  Energifyldt - overgår summen af medlemmernes enkeltpræstationer

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular STUDIEGRUPPEN - UDFORDRINGER Mine bud på nogle af udfordringerne ved at være i en studiegruppe: Forskelle i:  de faglige niveauer  ambitionsniveau  faglige forudsætninger  Interesseniveau Uligheder i gruppen:  Nogle tager styringen, mens andre ikke yder nok  Det kan være svært at finde tid til at mødes  Nogle af gruppemedlemmerne kan ikke med hinanden

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular STUDIEGRUPPEN Vi lærer bedst…  Sammen med andre  Når vi udtrykker os – taler og skriver og tegner og...  Når vi underviser...  Gruppearbejdets vigtigste produkt er altså LÆRING!  Det er den, der arbejder, der lærer noget…

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ STUDIEGRUPPEN At overkomme udfordringerne  Lav overordnede aftaler (regler) for gruppens arbejde  Kommuniker klart  Fordel roller imellem jer  Afprøv forskellige arbejdsformer  Evaluer løbende på jeres arbejde  Metakommuniker!

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation Kommunikation om kommunikation: Start HVERT MØDE med 5 minutters meta-snak:  Hvem er mødeleder?  Skal vi hygge eller arbejde?  Hvad skal vi tale om?  Hvordan skal vi tale om det?  Hvor længe – og hvad skal vi nå? Lad mødeleder-rollen gå på skift fra møde til møde

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation Afslut HVERT MØDE med 10 minutters meta-snak:  Hvordan er mødet gået?  Hvem samler op efter mødet i dag og hvordan?  Hvor og hvornår er næste møde?  Hvem er mødeleder næste gang?  Hvad skal vi tale om?  Hvad skal vi forberede og hvordan?

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Møde i studiegruppen Metakommunikation Hvem ’er den’ i dag? Evt. opsamling fra sidst Hvad skal vi nå i dag? Indhold Faglig snak Metakommunikation Hvordan er det gået i dag? Hvor og hvornår mødes vi næste gang? Forberedelse til næste gang – hvad og hvordan? AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation Møde i studiegruppen Metakommunikation Hvem ’er den’ i dag? Evt. opsamling fra sidst Hvad skal vi nå i dag? Indhold Faglig snak Metakommunikation Hvordan er det gået i dag? Hvor og hvornår mødes vi næste gang? Forberedelse til næste gang – hvad og hvordan? Timeout! Metakommunikation: Vi har mistet fokus… – hvordan kommer vi videre?

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering Anerkendelse ≠ skamros! Konflikter og forskellige behov findes stadig, men bliver minimeret og lettere at håndtere via anerkendende og fremadrettet tilgang samt metakommunikation og forventningsafstemning

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Gruppeaftale Gennemgå den gruppeaftale som I lavede da I etablerede jeres læsegruppe. Er der punkter, som skal opdateres eller ændres? Overholder I de aftaler, som I traf sammen i starten? AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 1

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Konflikten Overvej om jeres konflikt udspringer af noget fagligt eller personligt? Husk at det er helt i orden at være fagligt uenige. Hvis jeres konflikt udspringer af noget personligt, kan I spørge jer selv, om I er blevet for gode venner og trækker jeres privatliv for meget med ind i gruppearbejdet. Husk at gruppearbejdet er et professionelt samarbejde. AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 2

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Runde Tag en runde uden afbrydelser, hvor alle får taletid og sætter ord på, hvad de oplever, fungerer dårligt og hvad de gerne vil have ændret. AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 3

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Evaluering Husker I løbende at evaluere gruppens arbejde? Bliver alle hørt? Er der nogen der føler, at de laver mere end andre? AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 4

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Hjælp Hvis I ikke selv kan løse jeres problemer internt i gruppen, så overvej at få en udenforstående til at hjælpe jer. Det kan fx være en af jeres undervisere eller jeres studievejleder. Husk at jeres undervisere har både et ansvar over for- og en faglig interesse i, at jeres gruppearbejde fungerer efter hensigten. AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 5

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Studiegruppen er først og fremmest et ARBEJDSFÆLLESSKAB! Hold det sociale og det faglige adskilt Arbejd først og snak bagefter – eller omvendt Respekter forskelligheder i ønsker og behov Vær professionelle i jeres samarbejde AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering

19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light OPSAMLING

AARHUS UNIVERSITET AU