FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Længst muligt i eget liv på plejecentre
Set fra sundhedspersonens side
Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Præsentation af Patientens bog
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Skabelon til strategisk plan
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Vold - et fælles anliggende
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Kvalitetsudvalgsmøde d. 9/5 2012Spl. Dorte Lindholt, DagKirurgisk Enhed ”Skriv din mening” Feedback postkort.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kan ledelse kurere sygdom? Masterclass for erfarne ledere i Region H, 21/ Jonatan Schloss, cand.scient.pol., hospitalsdirektør.
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Dan Zielke og 1.
Patientsikkert sygehus
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Hvordan spørger man anerkendende?
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Lederkonferencen 9. juni 2010
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Ortopædkirurgisk Afdeling, Kolding, Sygehus Lillebælt
Lægelig direktør Dorthe Crüger PhD MHM Sygehus Lillebælt Patientsikkerhed – back to basic.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Kunsten at give god feedback
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Frederiksberg Kommune
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Hvad er vigtigt for dig?-dag
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Hvad er vigtigt for dig?-dag
SUF - gevinstrealisering
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Præsentation for SUND d.26. september 2017
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Aabenraa modellen er et initiativ, som fremmer den naturlige fødsel uden unødvendige indgreb – i en konstruktiv dialog med den gravide og fødende med formålet.
De pårørende i beslutningsrummet
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Et ledelsesperspektiv på fremtidens operationssygepleje
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016

AGENDA: SYGEHUS LILLEBÆLTS FOKUS FORBEDRINGSLEDELSE - KOMMUNIKATION VIGTIGE ELEMENTER I AT SKABE FORBEDRINGER FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION

VORES FOKUS

FORBEDRINGELEDELSE - SYGEHUS LILLEBÆLT MINDSET METODE LEDELSE

KOMMUNIKATION ER ET VIGTIGT ELEMENT I FORBEDRINGSLEDELSE Det handler om at: Sætte patientsikkerheden øverst på dagsorden Skabe åbenhed om patientsikkerhedsdata og historier for at opbygge vilje til forandring i organisationen Være åben omkring patientsikkerhedsproblemer og data over for patienter, pårørende og offentligheden for at vise, at forbedringsarbejdet tages alvorligt Lytte til patienterne, borgerne og de pårørende Lytte til medarbejderne Fortælle offentligt om organisationens ambitiøse målsætninger, og dermed skabe et forventningspres udefra Sørge for at succeshistorier fra organisationen formidles til interne og eksterne medier.

Dansk Selskab for Patientsikkerhed 2015

FORBEDRINGSLEDELSE - KOMMUNIKATION Forskellige initiativer: Ugentlige data (status) Tydeliggørelse af resultater på afdelingen Ledelsesrunder Tavlemøder med afdelingsledelser Fejring af successer Kommunikation om resultater

#1 MED UDGANGSPUNKT I DATA Ugentlige data

#1 MED UDGANGSPUNKT I DATA

#2 RESULTATERNE ER TYDELIGE PÅ AFDELINGEN

”Det kan godt virke skræmmende i starten, at der skal hænge en tavle i afdelingen, hvor der står, at kun halvdelen af patienterne har fået medicinafstemning” ”Men det handler om, at vi godt tør være åbne - at vi gør noget, vi følger op og sætter nogle processer i gang for at gøre det mere sikkert”

#3 PATIENTEN OG BORGEREN SPØRGES

# 4 – SYNLIGHED OG OPFØLGNING ER VIGTIGE ELEMENTER Eksempler på synlighed og opfølgning: LEDELSESRUNDER – kontinuerlige drøftelser om muligheder og udfordringer i alle afdelinger UTH – opfølgning på alle utilsigtede alvorlige og dødelige hændelser TAVLEMØDER MED DE KLINISKE AFDELINGSLEDELSER – hver uge

#5 SUCCESERNE FEJRES!

#6 RESULTATERNE KOMMUNIKERES

#1 MED UDGANGSPUNKT I DATA #2 RESULTATERNE ER TYDELIGE PÅ AFDELINGEN – OGSÅ FOR PATIENTERNE/BORGERNE #3 PATIENTERNE/BORGERNE SPØRGES #4 DER FØLGES PÅ #5 SUCCESSERNE FEJRES! #6 RESULTATERNE KOMMUNIKERES VIGTIGE ELEMENTER I AT SKABE FORBEDRINGER