Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium Viby
Alternative afleveringer Tænk multimedier ind i den traditionelle aflevering Tænk multimedier ind i den traditionelle aflevering Eks: lyd, video, webside, tegneserie mm. Eks: lyd, video, webside, tegneserie mm.
Hvorfor multimedier? Kreativitet Kreativitet Eleverne er selv formidlere Eleverne er selv formidlere Mulighed for tværfaglighed, SO2 Mulighed for tværfaglighed, SO2 Aktiverer de ellers ”stille” Aktiverer de ellers ”stille” Læringsstile / Gartners intelligenser Læringsstile / Gartners intelligenser
Eksempler - Sprogfag Lyd / video Lyd / video Konkret eksempel: Konkret eksempel: Engelsk i 2.u (kom/IT): Aflevering som lydfil Aflevering som lydfil
Aflevering som lydfil
Sprogfag Audacity
Eksempler – Naturvidenskabelige fag Fysikaflevering – spektralanalyse: Radioprogram: ”Radio Viden” Radioprogram: ”Radio Viden”
Eksempler – Naturvidenskabelige fag Hjemmeside: Hjemmeside:
Gode råd til undervisere Påkrævet med ekstra forberedelse til multimedieafleveringer Påkrævet med ekstra forberedelse til multimedieafleveringer Afsæt tid til grundig introduktion Afsæt tid til grundig introduktion Lad eleverne tænke selv: de har flere gode og kreative ideer end læreren! Lad eleverne tænke selv: de har flere gode og kreative ideer end læreren!
Gode råd til undervisere Tydelige krav til… Tydelige krav til… - tid (elevtid) - omfang (tænk på rettetiden) - formater (hvad kan du selv afspille) - fagligt niveau
Gode råd til undervisere Teknisk udstyr: Har eleverne… Teknisk udstyr: Har eleverne… - programmer - videokamera - mobiltelefoner - andet?
Huskeregel for multimedieafleveringen: Tænk kreativt! Tænk kreativt! creative_thinking.shtml