Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Energi-effektivisering
NGG.
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Handler om naturvidenskab
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Radiograf for en dag
NGG.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
HTX – teknisk gymnasium
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
The Fittest will survive
Science. Struktur • Projektorienteret • Fordybelse • Differentiering • Elevindflydelse • Gæstelærere • Ekskursioner • Storskalaforsøg og laboratorieforsøg.
Team Danmark Naturvidenskabelige studieretninger
Studentereksamen - stx
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Fagenes samspil november 2009
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
GNU - projektet projektmetode og design
Valgfagsorientering 21. November 2011
IT som hjælpemiddel til at styrke mundtligheden i matematik og naturvidenskabelige fag Horsens Gymnasium.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
MA A – FY A/Fy B – KE A/Ke B Matematik Fysik Kemi - studieretninger.
Østre Borgerdyd Gymnasium
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
Gymnasiet (Stx)
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Erfaringer og gode råd i forhold til implementering Vand i Byer Stormøde 21. januar
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
CO 2 Historie Energi- effektivis ering Solceller Grønne cykler Samarbejdspa rtnere NV- undervisni ng AT-forløbØkonomi Regnvand i toiletter CO2- udvalget.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
CANSATs 2010 og frem Jens Dalsgaard Nielsen.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Mål og perspektiver for naturfagene
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Det handler om eleverne
På stx og hf efter reformen
Velkommen til fagligt samspil
Velkommen til nye elever på AALBORG TEKNISKE GYMNASIUM
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier Vidensspredning via tilknytning til naturvidenskabsnetværket. Forankring af et fælles energisamarbejde (bygninger)med Danfoss- Solutions og miljørådgivningsvirksomheden Orbicon / Leif Hansen om at implementere det konkrete energisamarbejde i undervisningen i de naturvidenskabelige fag. Mål/indhold Etablering af et ledelsesmæssigt strategi-netværk (20.04) Etablering af undervisningsnetværk mellem de to skoler, som kan udvikle konkrete undervisningsforløb Udvikling af gæstelærer-ordninger og modeller for studiebesøg på de samarbejdende virksomheder samt eksemplariske studieretningsprojekter Deltagelse i det allerede oprettede netværk tilknyttet naturvidenskabsformidling

Projektstrukturen projektkoordinator MH Esbjerg Gymnasium Ledelsesgruppen Netværkskontakt: Niels Egebjerg Øvrige deltagere: ikke udpeget pt. NN XX UU YY Honorering: 35 timer pr lærer + 45 timer til netværkskontakt Rosborg Gymnasium Ledelsesgruppen Netværkskontakt: Irvin S Svensson Øvrige deltagere: NN XX UU YY Honorering: 35 timer pr lærer + 45 timer til netværkskontakt

Forløbet til nu –og videre Deltagelse i ”kick-off”-konference d Marianne Helms, Niels Egebjerg og Jesper Gemmer Workshop om energi for de 2 ledelsesgrupper Apr-maj:Udpegning af netværksmedlemmer 1 arbejdsmøde i de 2 netværk –juni eller august – koordineres af NE og IS September: MH deltager i Naturvidenskabs- netværksmøde i Vejle d (projektledere), nyt møde d 27. januar 2011 i Kbh.

Indholdsmæssige samarbejdsområder Trafik: Slidtage, udledning Støj: Decibel, frekvens Indeklima: Fugtighed, CO 2, Varme, Olf(duft) Forsyning: Rensningsanlæg, vand, varme, el, varmeforsyning(fra gas, fjernvarme via affald) Miljø: Kloak, affald Bygninger: Konstruktion, bæreevne(fysik), materiale(isolationsevne), styrketest(fald test på beton) Materialelæren: Carbonatiseringproces, exoterm reaktion(kemi) Danfoss har mulighed for at komme med datamateriale, målemetoder, lave målinger.

Forslag til samarbejdsområder 1 til 2 forløb rettet mod naturvidenskabeligt grundforløb i naturvidenskabelige studieretninger. 1 til 2 forløb – på langs – rettet mod 2 naturvidenskabelige studieretningsforløb (i princippet samme klasse hele vejen)

Konkretisering af nv-forløb NV-forløb(2-3 klasser): Der fokuseres på det anvendelsesorienterede, her tænkes på overlap imellem forsøg og praksis. Der skal planlægges et møde, hvor ideer til et anvendelsesorienteret overlap fremlægges. (1 møde) Det skal afklares, hvilken teori der hører til emnet i de fag(fysik, kemi, biologi og naturgeografi) som indgår i NV. Den afsluttende opgave i NV skal dække de krav, der hører til, men den skal rettes imod det overlapsområde, som er afstemt. Samme nv-forløb vil f.eks kunne afvikles i 2-3 1g klasser

Konkretisering af SR-forløb 1 2.u: MA A – FY A – Ke B (på EG) Klassen bindes op på krav om, at dele af de 30 % ekstra stof, skal hentes fra aftalt materiale, der går mere i dybden teoretisk. Der skal laves research med henblik på at finde Fysik A skriftlige opgaver, som kan anvendes direkte til at illustrere det praktiske overlap med teorien. Studieretningsopgaven: Der stilles en studieretningsopgave, der på tydeligvis er anvendelsesorienteret og emnemæssigt er inde for aftalte område. Studieretningsprojektet: Det er et mål, at op til 5 elever fra hver deltagende skole vil få mulighed for at skrive studieretningsprojekt med vore samarbejdspartnere.

Konkretisering af SR-forløb 2 2.x: MA A – KE A – Fy B eller 2y: MA A-BI A –Ke B (på EG) Klassen bindes op på krav om, at dele af de xx % ekstra stof, skal hentes fra aftalt materiale, der går mere i dybden teoretisk. Der skal laves research med henblik på at finde Kemi A/BI A skriftlige opgaver, som kan anvendes direkte til at illustrere det praktiske overlap med teorien. Studieretningsopgaven: Der stilles en studieretningsopgave, der på tydeligvis er anvendelsesorienteret og emnemæssigt er inde for aftalte område. Studieretningsprojektet: Det er et mål, at op til 5 elever fra hver deltagende skole vil få mulighed for at skrive studieretningsprojekt med vore samarbejdspartnere.