1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Talsmandsseminar september 2010
Lovlig sagsbehandling
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Klager og den vanskelige samtale
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
ARBEJDSSKADER Personkredsen - hvem er omfattet af loven?
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Mindreåriges patientrettigheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Vold - et fælles anliggende
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark Student Protection Policy II Sikkerhed og omsorg for udvekslingsstudenter.
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
Psykiske arbejdsskader v. Christian Mortensen Arbejdsskadestyrelsen SSID-konference 3. September 2008.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Paragrafferne i Serviceloven almindelig underretningspligt
dig der arbejder i nattelivet
Handel med korn mellem landmænd
R etsplejelovens § 115 b. Tavshedspligt POA Politiet kan videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Temadag FOA Brønderslev Arbejdsskader & Arbejdsmiljø 1.februar 2012 I FOA Brønderslevs lokaler, Grønnegade 21, 2. sal, 9700 Brønderslev Program Temadag.
Hvem anmelder hvad til hvem hvornår?1 Vold – anmelderegler – hvilke erstatninger kan komme på tale? 1.Arbejdsskadeloven 2.Offererstatningsloven (Voldsofferloven)
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Fyraftensmøde hos LO Aalborgs miljøudvalg 1. oktober 2015 Jens Klug Albertsen, chefkonsulent Arbejdstilsynet, Tilsynscenter Nord.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Temadage med SJH. Arbejdsskade Ulykke En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Lederkursus December Tjenestemandsloven Landstingslov nr. 21/2003 om Grønlands Hjemmestyres og kommunernes tjenestemænd i Grønland.
Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Kapitel 4 Erstatning uden for kontrakt. 1.Betingelser for erstatningsansvar 2.Ansvarsgrundlag 3.Årsagsforbindelse – kausalitet 4.Påregnelighed – adækvans.
Møde Fakturering af projekter 2016
Temamøde om vold og trusler den 1. februar 2017
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Læring gennem registrering og indberetning
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Nødværge og nødret
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Vintertjeneste på fortove
Den kriminelle fødekæde i bander og
Møde Fakturering af projekter 2016
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Møde Fakturering af projekter 2016
Foreningsliv & Persondataforordning
Uheld, ulykke og sikkerhedsmæssige hændelser
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Professionel elev ?.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Erstatning uden for kontrakt
Tvang ved behandling af varigt inhabile
Ekspropriation Grundlovens § 73, stk. 1:
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Hvad betyder det? Når der er sket en forbrydelse –
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Kriminalistforeningen den 3. oktober 2019
Præsentationens transcript:

1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette berøringer, småpuf og lignende betragtes ikke som vold. Spyt og overhælden med væske (ikke ubetydelig) er omfattet af voldsbestemmelsen. Hjørring

2 Vold mod offentligt ansatte Offentligt ansatte nyder en særlig beskyttelse efter ansatte straffelovens § 119, der omhandler overfald med vold eller trussel om vold mod personer, der handler i offentlig tjeneste. Volden eller truslen om vold skal være direkte relateret til personens tjeneste. Der er for så vidt ingen nedre grænse for, hvad der kan være strafbart — men det er dog et krav, at gerningsmandens handling har et truende eller voldeligt indhold. Hjørring

3 Betingelser for straf Det er en betingelse for straf, at gerningsmandens handling var forsætligt. Der kan således ikke straffes for handlinger, der udspringer af hændelige uheld, tilfældigheder eller som “reflekshandlinger” ved fysisk berøring og lignende. Det er politiet der skal bevise, at en given handling var forsætlig. Hjørring

4 Formålet med politi-anmeldelse Politiet behandler anmeldelser ud fra et straf forfølgende øjemed. Derudover kan den enkelte institution have et ønske om at bestemte hændelser registreres i politiets systemer, f.eks. af erstatningsmæssige årsager eller af hensyn til spørgsmålet om forlængelse af en behandlingsdom. Det bør tydeligt fremgå af anmeldelsen, hvad formålet er. Hjørring

5 Anmeldelse til politiet Politianmeldelse skal indgives snarest muligt efter hændelsen. Anmeldelsen skal som udgangspunkt indgives ved personlig henvendelse i Servicecenteret på Politigården. Anmeldelser kan indgives skriftligt og skal da indeholde en nøje beskrivelse af den hændelse, der ligger til grund for anmeldelsen, hvori lovovertrædelsen består samt oplysninger om de involverede personer — navn, person- og telefonnummer mv. Hvis politiet er tilkaldt ifm. en hændelse — jf. nedenfor, kan patruljen efter anmodning optage anmeldelsen. Patruljen vil herefter sikre de nødvendige oplysninger til den videre sagsbehandling. Hjørring

6 Hvem kan anmelde Det er ikke et krav, at den forurettede selv indgiver anmeldelsen, men den forurettede vil altid skulle afhøres til sagen (kan ikke optræde anonymt). Hvis den forurettede ikke ønsker at medvirke, vil der sjældent være grundlag for at indlede en straffesag. Hjørring

7 Arbejdspladsens politik Det beror i vidt omfang på den forurettedes egen opfattelse af situationen, hvad der kan betragtes som strafbart — men som minimum bør arbejdspladsen have en politik for, hvad der betragtes som acceptabel adfærd, og i hvilke situationer, der skal indgives politianmeldelse. Hjørring

8 Hvilke oplysninger skal medbringes? Ved anmeldelsen er det vigtigt at medbringe person- og kontaktoplysninger på forurettede og vidner. Derudover skal der foreligge oplysninger om tid og sted for hændelsen og evt. gerningsmandens identitet. Hjørring

9 Skadestueundersøgelse Det er af stor betydning for straffesagen - og kan være afgørende for om der ydes erstatning fra det offentlige - at den forurettede i voldssager er skadestueundersøgt hurtigst muligt efter hændelsen. Dette gælder også selv om der ikke er synlige skader. Hjørring

10 Kvittering for anmeldelse Politiet fremsender en kvittering for anmeldelsen til den forurettede — dette gælder også i tilfælde, hvor arbejdspladsen er anmelder. Hjørring

11 Hvad gør politiet ved anmeldelsen Efter modtagelsen af en anmeldelse, vurderer politiet muligheden for at identificere og strafforfølge gerningsmanden. Hvis det vurderes, at gerningsmanden ikke kan udfindes — eller at pgl. ikke vil kunne strafforfølges, vil der ikke blive indledt yderligere efterforskning og sagen henlægges. Hvis det vurderes, at gerningsmanden kan straffes, vil der blive indledt politimæssig efterforskning. Når efterforskningen er afsluttet, beror det på en juridisk vurdering, om der skal rejses tiltale ved retten. Sagens parter vil blive underrettet om sagens udfald. Hjørring

12 Tilkald af politiet Hvis gerningsmanden tilbageholdes på stedet eller hvis der er tale om et særligt groft overfald, hvor gerningsstedsundersøgelse eller vidner kan have afgørende betydning for sagen, bør politiet tilkaldes med det samme ved opkald til vagtcentralen Akut fare Hvis det vurderes, at der er akut fare eller akut behov for politiets bistand, skal der ske opkald til alarmcentralen Hjørring

13 Erstatning fra det offentlige Staten yder i nogle tilfælde erstatning til ofre for for- brydelser. Der ydes erstatning for såvel person- som tingsskade. Det er en forudsætning, at forbrydelsen - uden unødigt opholdt – anmeldes til politiet (normalt indenfor 24 timer). Erstatningsnævnet træffer afgørelse om erstatning, og er i den forbindelse ikke bundet af anklagemyndighedens beslutninger vedr. tiltalerejsning. Erstatning ydes ikke, i det omfang skaden godtgøres af andre — f.eks. en arbejdsskadeforsikring. Hjørring