Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring
Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på nytænkning af undervisningsformer og fagdidaktisk tilrettelæggelse
Formål At udnytte mobiltelefoner og sociale medier (Web 2.0) til at gøre sprogundervisningen Medialiserende Fleksibel Aktuel Motiverende Lærende for eleverne
Overordnet formål Undersøge omtalte mediers indlæringspotentiale Overveje fagdidaktiske problemstillinger i forbindelse med anvendelse af medier i fremmedsprog
Mobiltelefonen Lyd Billede Tekst Internet Fleksibilitet + mobilitet Tilgængelighed
Web 2.0 Sociale medier, fx: Facebook YouTube Msn, chat Blogs, wikis Hjemmesider Karakteristika: Fælles platform Brugeren i centrum Personaliseret Viden samles, kategoriseres Altid tilgængeligt i cyberspace Løbende opgradering Løbende udvikling
Udviklingsprojektets indhold 1-2 undervisningsforløb i fransk, spansk, tysk og engelsk med mobiltelefoner Ditto med Web 2.0 Tværinstitutionelt udviklingssamarbejde At opstille modeller for medialiseret undervisning koblet med læringsformer som kollaborativ læring, stationslæring, og CL.
Projektets faser Fase 1 (forår + efterår 2011) Fælles seminar med eksterne oplæg Samarbejde om udvikling af undervisningsforløb, fx Podcasts, vodcasts, lommefilm, kommunikation, spil med mobiltelefoner Virtuelle og fysiske møder undervejs Afprøvning af undervisningsforløb Fase 2 (forår 2012) Fælles seminar med eksterne oplæg Samarbejde om udvikling af undervisningsforløb Virtuelle forløb, lektielæsning, aflevering på web 2.0-medier Afprøvning Afslutningsseminar
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring