Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael Mark
DAMVAD, Economics
Stor efterspørgsel – kæmpe markedspotentiale
Afgrænsning af et særligt erhvervsmæssigt område - Velfærdsteknologi
Vægte for brancher
RESULTATER, KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
Velfærdsteknologi – væsentlig næring
Velfærdsteknologi i Norge og Danmark
Udvikling i omsætning over tid (periode 2005 – 2008)
Stort potentiale – men det udnyttes ikke Verdens næsthøjeste sundhedsudgifter pr. capita Sundhedsudgifterne er fordoblet over en 10årig periode Velstand i Norge er høj stor købekraft Øget efterspørgsel (demografi og ønske om øget selvstændighed) Udfordringer: Markedet er mindre end i Danmark Virksomhederne tror ikke på markedet Organisering af markedet Manglende eksport – global konkurrence Branchestruktur
Mindre tro på markedet Hvor forventer bedriften "i høy grad" et større marked for velferdsteknologiske produkter og tjenester i de neste 5 årene?
Bedre offentlig – privat samspil Hvad kan utvide forretningsområdet?
Konklusion 1: Markedet kan løftes Det offentlige er den dominerende efterspørger Det offentlige skal drive markedet Det offentlige skal understøtte innovative indkøb Det offentlige skal støtte udviklingsprojekter Anbefaling 1: Bedre offentlig – privat samspil
Aftagere af produkter og services skal drive udviklingen af velfærdsteknologi Hva forventer du vil være de viktigste pådriverne for at bedriften skal utvikle velferdsteknologiske produkter og/eller tjenester fremover?
Barrierer for udnyttelse af potentialer
Konklusion 2: Problemer med organisering af markedet De 3 vigtigste barrierer knytter sig til den offentlige kunde: –Manglende kundskab (både for udbud og efterspørgsel) –Manglende indkøbskompetence –Fragmenteret offentlig sektor Anbefaling 2: Bedre organisering af markedet
Organisering af markedet
Manglende eksport
Global konkurrence og styrkepositioner
Konklusion 3: Stor global vækst – men manglende eksport Stort eksportpotentiale – men manglende styrkeposititioner Sundhedsudgifter er vokset dobbelt så meget som den generelle velstandsudvikling Fortsætter udvikling vil 20 pct. af BNP gå til sundhedsudgifter i år Men virksomhederne tror ikke på internationale markedsmuligheder – jf. tidligere slide Risiko for at globale spillere overtager det norske marked Anbefaling 3a: Bedre udnyttelse af eksportpotentialet Anbefaling 3b: Behov for en mere international profil for at imødekomme den internationale konkurrence
Markedets størrelse fordelt på næringer
Konklusion 4: Fokus på fremstillings – og tjenesteleddet i værdikæden 53 pct. af markedet er på handelsvirksomheder Underperformer i forhold til markedet på: –Omsætning –Sysselssetting –Eksport Industri, IKT og videnservice trækker udviklingen Anbefaling 4: Det kan overvejes med et særligt fokus på fremstilling og tjenestenæringer i værdikæden
Fremadrettede muligheder Afgrænsning af sektor giver nye muligheder:
Kontakt Michael Mark T DAMVAD København Badstuestræde København K Viden skaber muligheder DAMVAD Århus Åbogade Århus N Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi