Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference 21-22. oktober 2015 Jakob Heide Petersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
BIBLIOTEKET. En borgerindgang med mange funktioner  Borgerservicebrugere opdager biblioteks- og kulturtilbud.  Biblioteksbrugere benytter borgerservice.
Advertisements

Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Mulige strategier for det ny bibliotek Dialogmøde
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Det Fælles Bibliotekssystem
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Præsentation af resultaterne fra
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Borgere i offentlige rum - Data om ophold og færden
Compositional Design Principles “SemiCiv”
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Gys Gys Gys i Gåsehudsparken.
Central kontra decentral
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
International Federation of Library Associations and Institutions
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Danskernes digitale bibliotek
i Gåsehudsparken D 31. oktober 16-21
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Baba – Modul X.
Biblioteker & kodning hvorfor & hvordan
Når du allerede mestrer de vigtigste
Danskernes digitale bibliotek
Alder Bedst Masterplan – opsamling på input.
På biblioteket giver vi også hinanden licenser
Fra mursten til mennesker – biblioteksformidleren i det 21
Danskernes digitale bibliotek
Informationsundervisning i en global virksomhed
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
På vej mod en national læsestrategi for børn og unge - og en konference om strategien Møde i Danmarks Biblioteksforenings Lærings- og Digitaliseringsudvalg,
Danskernes digitale bibliotek
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Udvikling af centralbiblioteket
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Styrkelse af IT-uddannelserne via samarbejde
Danskernes digitale bibliotek
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Danskernes digitale bibliotek
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference oktober 2015 Jakob Heide Petersen // Københavns Biblioteker

Indledning Omverden Strategi ”Styrk borgerne” og målrettet betjening Opsamling og perspektiver Indhold

Kulturstyrelsen som baggrund

Københavns Biblioteker 20 biblioteker Det lokale bibliotek er en integreret del af kultur- og idrætstilbuddet samt borgerservice i bydelen

OMVERDEN

Globalisering ”But as the world has gone flat, Gates said, and so many people can now plug and play from anywhere, natural talent has started to trump geography.”Now,” he said, ”I would rather be a genius born in China than an average guy born in Poughkeepsie.”” Thomas L. Friedman, The World is Flat, p. 226

Ændrede rammevilkår Omlægning så flere københavnere kan betjenes bedre Ressourcepres Faldende bevillinger og betjening af ikke- brugere Nye brugerbehov Digitale kompetencer, læsning, læring, lokale fællesskaber Medieudvikling Medierne på internettet, faldende fysisk udlån Nye muligheder Digitalisering, digital betjening, selvbetjening, borgerinddragelse

Fritidslæsning “ The bottom line: Fewer students today are reading for pleasure, even though daily reading for pleasure is associated with better performance in school and with adult reading proficiency” PISA in Focus, OECD 2011 (8)

Børns medievaner 3 timers daglig skærmtid Et skoleår i læsefærdigheder

Fritidslæsning tatrapport_2009.ashx side 60http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Tosprogede/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF11/111020_pisa_resul tatrapport_2009.ashx side 60.

Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) At least one in ten adults is proficient only at or below Level 1 in literacy or numeracy In other words, significant numbers of adults do not possess the most basic information-processing skills considered necessary to succeed in today’s world

Opmærksomhedsøkonomi ”In an information-rich world, the wealth of information means a dearth of something else: a scarcity of whatever it is that information consumes. What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention.” Herbert Simon, Designing Organizations for an Information-Rich World (1971)

Det åbne internet Musik Trykte bøger TV Film BIBLIOTEK Brugerens informationsmiljø år 2000 Radio Aviser & tids- skrifter

Det åbne internet Sociale medier E- bøger Musik Trykte bøger TV Film & serier BIBLIOTEK Brugerens informationsmiljø år 2015 Radio Aviser & tids- skrifter

Brugerens informationsunivers Bibliotekets samling Samlingens størrelse eller relevans?

Fremtidens fysiske bibliotek

Biblioteket på nettet Københavns Biblioteker

Nye rammevilkår Information er ikke længere en knap ressource Film, musik og litteratur er heller ikke knappe ressourcer Brugerens opmærksomhed og tid er den knappe ressource

Biblioteket som platform ” The mission of librarians is to improve society through facilitating knowledge creation in their communities.” R. David Lankes, New Librarianship and the Library as Platform,

STRATEGI

BIBLIOTEKS- STRATEGIEN

Folkebibliotekets opgave Udlåne bøger Gøre borgerne klogere

Bibliotekernes formål x Større krav  Læsning  Informationskompetence  Digitale kompetencer Kamp om opmærksomhed  Adgang er ikke nok Nye metoder  Opsøgende indsats  Deltagelse, samskabelse og partnerskaber Bibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed..

Eksterne målgrupper Strategisk fokusIndsatsEffekt Skoler og ungdomsuddannelser Kritiske informationsbrugere og ivrige læsere De store opgaver Biblioteksintroduktion Lektiehjælp Læseformidling og – inspiration Den bedst uddannede generation + = AKTIVE BORGERE Alle Københavnere kan bidrage til byens udvikling Læseklubber Digital københavner Medborgercentre Debat og open government Læs Dansk Stærke og mangfoldige lokale fællesskaber + = BØRN OG KULTUR Kulturelt kvalitetsbevidste og nysgerrige børn Kulturelt fundament for det gode børneliv += 2-årsbogen Forældre og børn Børnene og kunsten Det digitale børnebibliotek Børnekulturnetværk

Skabe videndele Værksteder, labs, frivillighed Læring og deltagelse Kurser, klubber og fora Inspiration, fællesskab og oplevelser Arrangementer, formidling og fleksible biblioteksrum Nem adgang og gode fysiske rammer Digitalt bibliotek, udvidet åbningstid og moderne fysiske biblioteker Litteratur, musik, film og databaser Effektiv materialeforsyning og digitalisering Bibliotekets værdiskabelse Digitalisering Digital service Selvbetjening Borgerinddragelse Frivillige Partnerskaber

STYRK BORGERNE OG MÅLRETTET BETJENING

Styrk borgerne Treårig handlingsplan for biblioteksstrategien Integration af borgerservice efter fusion mellem forvaltningen og borgerservice Investeringer for 41 mio. kr. og effektiviseringer for 15 mio. kr.

Målrettet biblioteks- betjening Digitalt bibliotek Integreret borgerservice Investeringer  It-systemer  Serviceudvikling  Kompetenceudvikling  Digitalisering Den samlede plan

Vi bliver klogere sammen Lektiecafé Digital københavner It-café Litteraturformidling på skoler Forfatterarrangementer Læsekampagner Vejledning på gymnasier Individuel betjening i biblioteket Læseklubber Events Nye koncepter Digital biblioteksbetjening Selvbetjening Digitalisering Borgerinddragelse

Selvbetjening som udfordring og mulighed

Ny timepulje ved selvbetjening daglige arbejdstimer fordeles på ny Tankeeksperiment

GYMNASIEELEV ? BIBLIOTEKAR KONTAKTCENTER MÅLRETTET BETJENING (MAN-TOR 15-18) BOOK INDIVIDUEL VEJLEDNING KOLLEKTIV VEJLEDNING BIBLIOTEK.KK.DK EKURSER.NU nu/kursus/226 nu/kursus/226 MEDBETJENING ?!?! Målrettet betjening

Principper for biblioteksservice 1.Borgere der kan selv, skal selv 2.Benyttelse af bibliotekets samling og faciliteter er som udgangspunkt selvbetjent 3.Bibliotekets formål opfyldes primært gennem planlagte målrettede aktiviteter 4.En digital udgave skal vælges frem for et fysisk eksemplar 5.Biblioteksbetjening foregår ikke kun på biblioteket

Digital service – Biblioteket online Fælles , telefon, chat og skærmbetjening Åbningstid 8-21 Aflaster individuel betjening i fysisk bibliotek Støtter voksende behov for vejledning i digitale materialer 8 medarbejdere

Udvalgte indsatser 3 Niveauer for individuel betjening i 2015:  39 timer pr. uge  28 timer pr. uge  18 timer pr. uge  Online betaling kopi/print  Online indmeldelse til biblioteket  Online arrangementstilmelding  Flere læse- og lytteklubber med større borgerinddragelse  Flere arrangementer med borgerinddragelse  Flere kurser og it-cafeer  Målrettede tilbud fx til den biblioteksuvante borger  Forbedret og ensartet ”Biblioteket kommer”- service  Forbedret og ensartede tilbud til daginstitutioner  Læsekampagner  Flere tilbud til skoler og ungdomsuddannelser  Flere danske og udenlandske e-bøger på eReolen  Digital artikelservice  Digitalisering af udvalgte dele af samlinger

OPSAMLING OG PERSPEKTIVER

Opsamling Ændret omverden og nye behov – Global konkurrence – Fritidslæsning – Voksnes kompetencer – Opmærksomhedsøkonomi Fokus på borgerne Fra adgang til aktivitet Serviceomlægning og nye tilbud

Perspektiver Fra ”Alt hvad du kan tænke dig” til ”Vi bliver klogere sammen” Mere robust, skalerbar og fremtidssikret biblioteksbetjening Bibliotekaren får en mere aktiv og opsøgende rolle i samspil med borgerne Opmærksomhedsøkonomien forandrer samlingens rolle, formidling og priser for e- bøger