Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsesdag om matchning Jobparate 26. og 28. november.
Advertisements

Vidensopsamling om langtidsledighed Hovedstaden & Sjælland 17. april 2013 Niels Kristoffersen, mploy 1.
Et bredt samarbejde gør forskellen! Partnerskabsaftale ml. A-kasserne og Mariagerfjord Kommune om indsats på beskæftigelsesområdet Erfaringer der virker.
Understøtning af jobcentrenes matchning af ledige borgere og virksomheder 1.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobrotation - den bedste opfindelse siden skiveskåret rugbrød.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
CV møde velkommen. Dagens program INFORMATION PÅ FÆLLESMØDE MA Aarhus Medlemstilbud Rådighed og jobsøgning MA, jobcenter og anden aktør Aktivering Muligheder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
RESULTATER OG BUDSKABER FRA DE TO BRAINSTORMINGSTEMADAGE OM DET GODE CV Oplæg v/ adm. direktør Niels Kristoffersen, mploy, den 23. oktober 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. september 2014.
Velkommen til cv-møde i MA Efterår Dagens program Fællesmøde Hvilke kurser, workshops og anden rådgivning kan MA tilbyde? Hvilke regler skal du.
Plancher til møde om Akutpakken og Akutjob Palle Christiansen – Regionsdirektør Beskæftigelsesregion Midtjylland.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Matchningsprojektet - læringstemaer.
Ungeindsats i jobcenter Middelfart Middelfart. Ungeindsats i jobcenter Middelfart 2008 politisk fokus på ungeindsatsen, herunder deltagelse i UTA Januar.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Udrulning af digitale redskaber i kontanthjælpsreformen v/ Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. MÅL Visionen for Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er at sikre, at virksomheder med opgaver på de store bygge-
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Den langtidsledige skal til roret En individuel og jobrettet indsats for langtidsledige Oplæg på temadag i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 1. November 2013.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Jobcenter Bornholm Netværksmøde teamledere Matchprojektet.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Tema 2 Rekrutteringssituation i Østdanmark
- Inspiration til ledere i jobcentret
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Landsdækkende virksomhedskampagne
Workshop: Plejefamiliers rammer og vilkår
Velkommen.
Erfaringer efter et år med
- Spot på snusepraktikker
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Sprog og praktik på virksomheden
Virksomhedsservice Mariagerfjord
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Vejledning i validering
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Praksisnær praktikpladsformidling
Velkomstmøde i MA
Virksomhedspulje til bedre match
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Velkomstmøde i MA
Katrine Kanneworff, Seniorrådgiver Dansk Flygtningehjælp
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Kvalificeret arbejdskraft: Udmøntningsplan for Jobparate ledige
Introduktion til Jobsøgning & Kommunikation kurset
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013

Matchningsprojektet Matchningsprojekt i 3 faser: 1.Undersøgelse af jobcentres metoder, organisering mv. – Screening af alle landets jobcentre – Interviews med 10 jobcentre, der har fundet løsninger på matchning 2.Udviklingsproces i 16 jobcentre i BR HS & Sjælland – Afholdt workshop i hver af de 16 jobcentre – Laver opfølgning uger efter 3.Anbefalinger og til andre jobcentre i BR HS & Sjælland – Anbefalingerne fra matchningsprojektet præsenteres på netværksmødet – En læringsrapport med anbefalingerne og en projektrapport om projektet 2

Drøftelser ved bordene 1.Har I arbejdet med at kvalificere matchning - og hvordan ? 2.Inspiration fra matchningsprojektet - hvilke løsninger kan I bringe i anvendelse? 3

Udfordringer med matchning 1.Jobparate – Kort sigt: Ubesatte jobordrer – Lang sigt: Viden om arbejdsmarkedets behov 2.Aktivitetsparate – Kort sigt: Tomme pladser i fx virksomhedscentre – Lang sigt: Serviceeftersyn og justering eller udskiftning af virksomhedscentrene til nye målgrupper 4

Anbefalinger fra matchningsprojektet 1.Til jobcentrets ledelse og medarbejdere jobformidlingen jobrådgivningen 2.Til jobcentrets ledelse strategi for virksomhedssamarbejde organisering virksomhedskontakt eksterne samarbejde 5

Jobformidling 1.Målrettet og systematisk kontakt til virksomhederne 2.Kvalificering af jobordren ifm. virksomhedsbesøget 3.Synliggørelse af jobordren og udsøgning af ledige i jobcentret 6 Kontakt til virksomhederneKvalificering af jobordrenSynliggørelse og udsøgning

Fra virksomhedsrettet indsats til virksomhedsservices Målrettet kontakt til virksomheder – som jobcentret ikke har kontakt til – i brancher i vækst, som mangler arbejdskraft – i brancher, som matcher de lediges jobønsker/kvalifikationer Skarp på formålet med virksomhedsbesøget – Virksomhedens forventninger, 80/20 reglen, rundvisning – Nyhedsbreve og folder om jobcentrets tilbud – Forventninger til den lediges kvalifikationer, responstid 7 Målrettet og systematisk kontakt til virksomhederne

Der skal være et kvalificeret grundlag til at udsøge ledige Dialogguide eller tjekliste – forventninger og krav til kompetencer, erfaringer, uddannelse, arbejdstid osv. Viden om de lediges jobønsker og kompetencer fra jobcentrets sagsbehandlere eller samtaler med de ledige Efteruddannelse og supervision til de virksomheds- opsøgende medarbejdere 8 Kvalificering af jobordren ifm. virksomhedsbesøget

Strategisk udvalgte virksomheder er besøgt, jobordren er godt beskrevet, så skal … indkomne jobordrer synliggøres – slås op på tavle eller skærm i jobcentret – registreres i virksomhedsmodul eller egen jobbørs Der være klar rolle og ansvarsfordeling for udsøgning af ledige – Den virksomhedskonsulent, der har jobordren med hjem – En medarbejder har ansvaret for udsøgning af ledige i jobnet.dk / Opera /workbase – En tovholder i det borgerrettede team / afdeling – Rullende ordreformidler 9 Synliggørelse af jobordren og udsøgning af ledige i jobcentret

Jobrådgivning 1.Samtalen med den ledige – motivér og understøt den lediges ansvar og ejerskab for jobsøgning 2.Kvalificér den lediges jobnet.dk-cv til udsøgning 3.Overlevér, synliggør jobåbninger o.l. og vær opsøgende over for virksomhederne i relation til de lediges jobønsker og behov 10 Samtaler, der motivererKvalificering af jobnet.dk-cvOverlevér og synliggør

Understøt og motivér til jobsøgning og kompetenceudvikling Sagsbehandleren læser altid den lediges jobnet.dk-cv igennem inden samtalen, og gennemgår det i samtalen Den ledige skal medbringe mindst tre jobønsker til første samtale Den ledige præsenteres for en kortfattet model over forløbet Sagsbehandlerne har en liste med aktuelle jobåbninger og krav til kvalifikationer, fx fordelt på brancher 11 Samtalen med den ledige – motivér og rådgiv om jobsøgning

Sagsbehandleren skal understøtte, at de ledige har et kvalificeret udsøgnings-cv i jobnet.dk og et målrettet ansøgnings-cv Manual eller tjekliste til udsøgnings-cv – faglige og personlige kvalifikationer og kompetencer Virksomhedskonsulenterne opdaterer sagsbehandlerne med relevante søgeord til jobnet.dk-cv Tilbud om CV-cafe eller kursus i at udfylde cv til udsøgning og til ansøgning Drøftelse og fælles definition af ’det gode’ udsøgnings-cv 12 Kvalificér jobnet.dk-cv til udsøgning

”Vi kan ikke udsøge de ledige” Jobnet.dk kan bl.a. udsøge på: Erhvervsområde (eks. bygningsmaler) Specialkompetencer (eks. sandblæsning, gulvlakering, limfarveteknik) Erhvervserfaring (antal år) Uddannelse Kørekort Sprog Bopælskommune Krydssøgning mellem ovenstående. Der kan ikke foretages: Søgning på uddannelser og kurser, der ikke er præ-definerede i Jobnet.dk Fritekstsøgninger Krydssøgninger på forskellige fagområder (eks. erfaring som både ’butiksassistent’ og ’bogholder’) Søgning på personer, der ønsker job i udlandet. 13

Udsøgning af ledige i Jobnet.dk I langt de fleste tilfælde kan Jobnet.dk bruges til udsøgning af ledige. Jobnet.dk er dog ikke optimalt i forhold til udsøgning, når… … jobbet kræver specifikke kompetencer eller kurser, som ikke er præ- defineret i Jobnet.dk (Søgning giver bruttoliste - behov for manuel udvælgelse af cv’er). … jobbet kræver erfaring inden for forskellige stillingskategorier – f.eks. ’butiksassistent’ og ’bogholder’ (Søgning giver bruttoliste - behov for manuel udvælgelse af cv’er). 14

Udbudsorienteret kontakt til virksomheder. Den ledige er motiveret og jobnet.dk-cv’et kvalificeret Synliggør jobåbninger, løntilskuds- og praktikpladser via skærm eller jobtavle i jobcentret Overblik over jobmuligheder via jobnet.dk, jobcentrets virksomhedsmodul eller jobbørs Job- eller virksomhedskonsulenter opsøger virksomheder i relation til de lediges behov og ønsker 15 Overlevering og synliggørelse af jobåbninger

Aktivitetsparate - udbud Fokus på beskæftigelse fra første kontakt Synliggør progression og målet med virksomhedsrettet aktivering Overblik over virksomhedscentre og behovet for tomme pladser Serviceeftersyn af virksomhedscentre 16

Rammevilkår for matchning Anbefalinger til ledelsen 1.Strategi for virksomhedssamarbejdet – Virksomhedsservices og matchning 2.Organisering og koordinering – Team for virksomhedsservices – Klar rolle- og ansvarsfordeling for udsøgning af ledige 3. Virksomhedskontakten – Virksomhedsopsøgende medarbejdere uden borgerkontakt – Kampagner og virksomhedsnetværk 4. Samarbejde eksternt – Nabojobcentre, A-kasser, Erhvervscentre og uddannelsesinstitutioner 17

Spørgsmål ? 18

Drøftelser ved bordene 1.Har I arbejdet med at kvalificere matchning - og hvordan ? 2.Inspiration fra matchningsprojektet - hvilke løsninger kan I bringe i anvendelse? 19

Drøftelser ved bordene 1.Har I arbejdet med at kvalificere matchning - og hvordan ? – Jobformidling Efterspørgselsorienteret kontakt til virksomhederne Kvalificering af jobordren Synliggørelse og udsøgning – Jobrådgivning Motivation og rådgivning om jobsøgning Kvalificering af udsøgnings-cv Udbudsorienteret kontakt til virksomhederne 2.Inspiration fra matchningsprojektet - hvilke løsninger kan I bringe i anvendelse? 20

To eksempler fra matchningsprojektet 1.Jobcenter Bornholm - jobformidling v/Jan Rasmussen 2.Jobcenter Stevns - jobrådgivning v/Hans Kristensen 21