Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesdag om matchning Jobparate 26. og 28. november.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesdag om matchning Jobparate 26. og 28. november."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsesdag om matchning Jobparate 26. og 28. november

2 Program 09.00 – 09.15 Velkomst og præsentation 09.15 – 09.45Matchningsproblematikken - udfordringer og løsninger 09.45 – 10.00 Pause 10.00 – 11.00Kvalificering af de lediges CV i Jobnet.dk. 11.00 – 11.15 Pause 11.15 – 12.15Konkrete opmærksomhedspunkter virksomhedsbesøg og samtalen 12.15 – 13.00Frokost 13.00 – 14.00 Gruppearbejde: Dialogen på virksomhedsbesøget 14.00 – 14.45Gruppearbejde: Samtalen med den ledige 14.45 – 15.00Afslutning og tak for i dag

3 Matchningsproblematikken Udfordringer og løsninger

4 Hvorfor fokus på matchning? Politikere Jobcenterledelse Jobcentermedarbejdere

5 Håndtering af matchning Hvordan er medarbejderne organiseret? Hvem har borgerkontakt? Hvordan udsøger jobcentrene ledige?

6 Håndtering af matchning Organisering af medarbejdere 1.Virksomhedskonsulenter/jobkonsulenter og sagsbehandlere sidder sammen i de enkelte afdelinger / teams 2.Virksomhedskonsulenter/jobkonsulenter og sagsbehandlere sidder i forskellige afdelinger / teams 3.Nogle virksomhedskonsulenter er samlet i et team under samme ledelse og andre er tilknyttet de enkelte afdelinger / teams.

7 Håndtering af matchning Borgerkontakt 1.Når virksomhedskonsulenten ikke har borgerkontakt 2.Når virksomhedskonsulenterne har samtaler med de ledige

8 Håndtering af matchning Placering af ansvar for udsøgning, fx Den virksomhedskonsulent, der har jobordren med hjem En eller flere medarbejdere har ansvaret for udsøgning af ledige i jobnet.dk / Opera /Workbase En tovholder i det borgerrettede team / afdeling Rullende ordreformidler – flere medarbejdere har vagten på skift

9 Jobformidling - Jobrådgivning Kontakt til virksomheden Kvalificering af jobordre Samtale med den ledige Kvalificering af jobnet.dk CV Udsøgning, overlevering og synliggørelse Jobmatch

10 Opmærksomhedspunkter: Virksomhedsbesøget Samtalen med den ledige Overlevering / Udsøgning

11 Jobformidling - Jobrådgivning Kontakt til virksomheden Kvalificering af jobordre Samtale med den ledige Kvalificering af jobnet.dk CV Udsøgning, overlevering og synliggørelse Jobmatch

12 Skarp på formålet med virksomhedsbesøget – Virksomhedens forventninger, 80/20 reglen, rundvisning mm. – Nyhedsbreve og folder om jobcentrets tilbud – Forventninger til den lediges kvalifikationer, responstid Kontakt til virksomheden

13 Eksempel: Kontakt til virksomheder/arbejdsgiver Før besøg på virksomhed: (virksomhedskonsulenter) Hjemmeside, virksomhedsmodul i Workbase, kolleger Vidensdeling: (alle) Registrering, møder, team/afdeling Ved henvisning til anden konsulent: (alle) Alle henvisninger følges til dørs. Virksomhedskonsulent følger op. Ved Henvendelser: Besvares hurtigst muligt – senest efter 24 timer. Telefoniske henvendelser/voicemail: Praksis vedr. omstilling og henvisning til kollega Personlige henvendelser/besøg: Forventet responstid, kontakt til fagperson

14 Eksempel: Dialogguide ved virksomhedsbesøg Kendskab til virksomheden fx kunder/leverandører, jobtyper/fagområder Hvad fylder i virksomheder pt. – og på længere sigt fx udfordringer, udvikling i branchen, ønsker til rekruttering, uddannelse, fastholdelse mv. Hvad kan vi i Jobcentret tilbyde jer/redskabsviften fx rekruttering, fastholdelse, uddannelse, ansættelse med støtte Midlertidige kampagner/redskaber

15 Der skal være et kvalificeret grundlag til at udsøge ledige Dialogguide eller tjekliste – forventninger og krav til kompetencer, erfaringer, uddannelse, arbejdstid osv. Viden om de lediges jobønsker og kompetencer fra jobcentrets sagsbehandlere eller samtaler med de ledige Kvalificering af jobordren

16 Eksempel: Odreblanket Firma: CVR/Adresse/Antal ansatte Kontaktperson: Tlf./Mobil/Mail Ansættelsesform: Ordinær beskæftigelse/Praktik/Job m. løntilskud/Fleksjob Timetal: Fuld tid/Deltid / Skiftehold / Vikar Stillingsbetegnelse Ansættelsesdato Arbejdets art/indhold Faglige kvalifikationer: Personlige kvalifikationer:

17 Synliggørelse af jobordren og udsøgning af ledige i jobcentret Strategisk udvalgte virksomheder er besøgt, jobordren er godt beskrevet, så skal … indkomne jobordrer synliggøres – slås op på tavle eller skærm i jobcentret – registreres i virksomhedsmodul eller egen jobbørs Der være klar rolle og ansvarsfordeling for udsøgning af ledige – Den virksomhedskonsulent, der har jobordren med hjem – En medarbejder har ansvaret for udsøgning af ledige i jobnet.dk / Opera /workbase – En tovholder i det borgerrettede team / afdeling – Rullende ordreformidler

18 Eksempel: Butiksass. - OK tank (Arbejdspladsen ligger i København kommune) Vi søger en morgen frisk, ansvarsbevist, selvstændig, kundevenlig og smilende medarbejder til vores butik. Jobbet består i almindelig kundebetjening, rengøring, vareopfyldning og andet der gør det til et godt sted at handle. Arbejdstiderne er mandag - fredag fra 06.30 - 14.30

19 Eksempel: Butiksass. Motorsave og Plæneklipperservice Da vores nuværende butiksassistent søger nye udfordringer, søger vi en ny medarbejder, som kan overtage de arbejdsopgaver, der er forbundet hermed. Vi forventer at du er ansvarlig for den daglige drift har erfaring inden for salg og reparation af have-, skov- og parkmaskiner kan trives i en travl hverdag, og kan have flere bolde i luften på samme tid og samtidig bevare overblikket har ordenssans og er kvalitets- og ansvarsbevist er god til at tale med kunder og lytte dig til hvad, der er kundens behov er parat til at deltage i efteruddannelse / kurser kan bestille varer via PC Vi kan tilbyde: et spændende, selvstændigt og ansvarsfuldt job med gode kollegaer mulighed for uddannelse og personlig udvikling løn efter kvalifikationer Kørekort: B, Truck

20 Udsøgning af ledige til de to jobannoncer – Hvilke stillingsbetegnelser og kvalifikationer? – Mangler der evt. informationer?

21 Understøt og motivér til jobsøgning og kompetenceudvikling Sagsbehandleren læser altid den lediges jobnet.dk-cv igennem inden samtalen, og gennemgår det i samtalen Den ledige skal medbringe mindst tre jobønsker til første samtale Den ledige præsenteres for en kortfattet model over forløbet Sagsbehandlerne har en liste med aktuelle jobåbninger og krav til kvalifikationer, fx fordelt på brancher Samtalen med den ledige

22 Eksempel: Dialogguide for samtaler med ledige Hvordan har dit arbejdsliv indtil nu set ud? (ved førstegangssamtaler) Opfølgning på aftaler fra sidste møde – hvordan er det gået? (ikke ved førstegangs samtaler) Gennemgang af CV på jobnet – kan det forbedres/skal det opdateres? Jobsøgning Personlige/faglige kvalifikationer/kompetencer Aktivering Andet

23 Eksempel 1: Model over forløbet

24 Eksempel 2: Model over forløbet Info. møde (4-8 ugers ledighed) – Ret/pligt og muligheder som ledig, CV-krav 1. personlige samtale (2 mdr. ledighed) – CV på Jobnet, individuelle mål for Jobsøgning 2. personlige samtale – Kompetenceafklaring - forberedelse til aktivering Efter 6 måneders ledighed – Risiko for langtidsledighed, aktiveringen planlægges herefter

25 Sagsbehandleren skal understøtte, at de ledige har et kvalificeret udsøgnings-cv i jobnet.dk og et målrettet ansøgnings-cv Manual eller tjekliste til udsøgnings-cv – faglige og personlige kvalifikationer og kompetencer Virksomhedskonsulenterne opdaterer sagsbehandlerne med relevante søgeord til jobnet.dk-cv Tilbud om CV-cafe eller kursus i at udfylde cv til udsøgning og til ansøgning Drøftelse og fælles definition af ’det gode’ udsøgnings-cv Kvalificér jobnet.dk-cv

26 Udsøgnings CV Ansøgnings CV Bredt Søgbart (Alt)omfattende – alle kvalifikationer og kompetencer Motivation for job Målrettet Personligt Kortfattet – relevante kvalifikationer og kompetencer Motivation for jobbet

27 Udbudsorienteret kontakt til virksomheder. Den ledige er motiveret og jobnet.dk-cv’et kvalificeret Synliggør jobåbninger, løntilskuds- og praktikpladser via skærm eller jobtavle i jobcentret Overblik over jobmuligheder via jobnet.dk, jobcentrets virksomhedsmodul eller jobbørs Job- eller virksomhedskonsulenter opsøger virksomheder i relation til de lediges behov og ønsker Overlevering og synliggørelse af jobåbninger

28 Eksempel 1 - CV Personlige Oplysninger 26. juni 1964 – Mand Jeg søger job som Butiksassistent Erfaring: 1 år og 5 måneder Senest arbejdet i faget: 2012 Uddannet inden for faget: Nej Kvalifikationer: Vagt Erfaring: Ingen erfaring Senest arbejdet i faget: - Uddannet inden for faget: Nej Kvalifikationer: – centervagtskontrol – portvagt – øvrig kontrol- og vagtarbejde Erhvervserfaring 2011/04 - 2012/10 Dansk Supermarked 1.assistent 2007/11 - 2009/01 Supergros A/S Afdelingsleder 2006/04 - 2007/11 Dansk Personaleudlejning formand 1992/01 - 2004/04 Danmarks Meteorologisk Institut funktionær 1983/02 - 1992/01 Forsvaret flyveroverkonstabel

29 Eksempel 2 - CV Personlige Oplysninger 15. sept. 1994 - Kvinde Jeg søger job som Butiksassistent Erfaring: Ingen erfaring Senest arbejdet i faget: Uddannet inden for faget: Nej Kvalifikationer: Erhvervserfaring 2011/10 - 2013/02 sælger jeg har været sælger i en telefon forretning derudover har jeg vejledt mange kunder ang deres telefoner Uddannelser 2011/08 - 2013/07 hf Anden erfaring 2009/02 - 2009/03 pædagog jeg har været i praktik et par gange som medhjælperpædagog i en vuggestue.

30 Opkvalificering af de to CV’er – Hvordan kan de blive mere søgbare? – Hvilke spørgsmål ville I evt. stille borgerne?

31 1. Gruppearbejde Dialog med virksomheden 1.Tag udgangspunkt i ordreblanketten s. 5 og eget eksempel på jobordre: – Kan ordreblanketten bruges i jeres jobcenter? – Hvilke spørgsmål skal I stille virksomheden for at kunne udfylde ordreblanketten? 2.Fra jobordre til jobbet besættes: – Hvad skal overleveres fra virksomhedskonsulent til kolleger i jobcentren?

32 2. Gruppearbejde Samtalen med den ledige Tag udgangspunkt i dialogguide for samtaler med ledige s. 8 og eget eksempel på CV: – Lav en tjekliste til gennemgang af CV sammen med den ledige. Fra samtalen til den ledige kommer i job: – Hvad skal overleveres fra samtalen til den kollega, der har virksomhedskontakten?


Download ppt "Uddannelsesdag om matchning Jobparate 26. og 28. november."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google