Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation Januar 2016 januar 2016 DFF | Kultur og Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Kjær Professor, overlæge, dr.med.
Advertisements

Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Ansøgninger om eksterne midler
Almen studieforberedelse
Det Frie Forskningsråd | Sundhed og Sygdom
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Hillerød Hospital – 23. marts 2011
Den gode ansøgning Til LAG Himmerland
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ph.d.-studium: i udlandet, i det offentlige eller i en virksomhed? , kl
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
DFF | Kultur og Kommunikation
AER – Tilskud til faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg Hvordan gør vi?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Forskningslederseminar Birte Siim : Hvilke udfordringer/opgaver har en forskningsleder/projektleder ? 1.Kontinuitet og dynamik 2.Anerkendelse eller.
Ph.d-studiet ved ASB Informationsmøde 11. november 2008.
Det Frie Forskningsråd (DFF) og visionære områder
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
SKABELON.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
InnoBooster. Vi investerer i innovative og flyvedygtige ideer …
RTI’s innovationsindsats Et innovationskonsortium er: Et samarbejde mellem mindst 2 virksomheder, en forskningsinstitution og en almennyttig rådgivningspart.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Forskningsopkvalificering på museerne – en status.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Nye retningslinjer for Handicappuljen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Aftale format – Use cases
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Præsentationstitel - Ændres via Indsæt>Sidehoved & Sidefod
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Velkomstmøde i MA
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Velkomstmøde i MA
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation Januar 2016 januar 2016 DFF | Kultur og Kommunikation

Ny bevillingsramme for Det Frie Forskningsråd i 2016 Ny situation i 2016, hvor rådets finanslovbevilling er reduceret med ca. 1/4 Rådet har foretaget justeringer og skåret virkemidler væk Konsekvenser vil være manglende mulighed for at udfylde rådets rolle i den forskningsfinansierende fødekæde: Forskningstalenter og -ideer i Danmark tabes på gulvet 2

Program FKK’s område og virkemidler Virkemidler: Forskningssamarbejder Virkemidler: Individuelle projekter Behandling af ansøgninger Ansøgningsprocessen - Gode råd FKK’s område og virkemidler Virkemidler: Forskningssamarbejder Virkemidler: Individuelle projekter Behandling af ansøgninger Ansøgningsprocessen - Gode råd januar 2016

DFF | Kultur og Kommunikations område

Den humanistiske forskning, som DFF | Kultur og Kommunikation kan støtte, omfatter en række fag- og forskningsområder, herunder: Kunsthistorie Arkitektur- og designforskning Film- og medievidenskab Musikvidenskab Humanistisk IKT Litteraturvidenskab Teatervidenskab Sprogvidenskab og filologi Kommunikationsforskning Antropologi og etnologi Arkæologi Historie Filosofi, idé og videnskabshistorie Teologi og religionsvidenskab Pædagogik og uddannelsesforskning Psykologi 5

Rådet ser det som sin særlige opgave At støtte forskning, der i mindre grad kan støttes inden for institutionernes egne rammer og af andre fonde At udvikle forskningsmiljøer på tværs af fag og institutioner At bidrage til internationalisering af dansk forskning At støtte forskning, der i mindre grad kan støttes inden for institutionernes egne rammer og af andre fonde At udvikle forskningsmiljøer på tværs af fag og institutioner At bidrage til internationalisering af dansk forskning

Virkemidler Forskningssamarbejde: Forskningsprojekt 2 Forskningsnetværk, Tidsskrifter Sapere Aude: DFF-Forskningsleder & DFF-Topforsker Individuelle projekter: Postdocstipendier MOBILEX-mobilitetsstipendier Sapere Aude: DFF-Forskertalent Forskeruddannelse uden for universiteterne (ph.d.) Forskningssamarbejde: Forskningsprojekt 2 Forskningsnetværk, Tidsskrifter Sapere Aude: DFF-Forskningsleder & DFF-Topforsker Individuelle projekter: Postdocstipendier MOBILEX-mobilitetsstipendier Sapere Aude: DFF-Forskertalent Forskeruddannelse uden for universiteterne (ph.d.)

Virkemidler og ansøgningstidspunkter Søges efterår Forskningsprojekt 2 Sapere Aude: DFF-Forskningsleder & DFF-Topforsker Postdocstipendier Forskningsnetværk, Tidsskrifter Søges forår Postdocstipendier (NB: udgår foråret 2016) MOBILEX-mobilitetsstipendier (NB: udgår foråret 2016) Forskeruddannelse uden for universiteterne (ph.d.) DFF-Reformationsjubilæum (kun forår 2016) Søges efterår Forskningsprojekt 2 Sapere Aude: DFF-Forskningsleder & DFF-Topforsker Postdocstipendier Forskningsnetværk, Tidsskrifter Søges forår Postdocstipendier (NB: udgår foråret 2016) MOBILEX-mobilitetsstipendier (NB: udgår foråret 2016) Forskeruddannelse uden for universiteterne (ph.d.) DFF-Reformationsjubilæum (kun forår 2016)

Ansøgninger, bevillinger og succesrater succesrate mellem 9 og 13 VirkemiddelAnsøgningerBevillingerAnsøgt beløb Kr. Bevilget beløb Succesrate i % (beløb) Postdoc (F2014) ,10 Postdoc (E2014) ,99 MOBILEX ,77 FP ,24 Forskernetværk ,87 Konferencer - udgår ,92 Tidsskrifter ,65 Ph.d. uden for uni ,93 Sapere Aude ,36 Sapere Aude-3 – ikke uddelt ,40 Sapere Aude (del af postdoc) -

Stigende ansøgningspres og faldende bevillinger

Virkemidler

Forskningsprojekt 2 Koordineret forskningsprojekt gerne på tværs af fag og institutioner 1,8 – 4,5 mio. kr. (ekskl. overhead), år Ansøger er projektets leder, skal have gennemført et postdoc- eller adjunktforløb (eller tilsvarende) Ph.d – og postdocstipendiater skal så vidt muligt være navngivne Skal skrives på engelsk Koordineret forskningsprojekt gerne på tværs af fag og institutioner 1,8 – 4,5 mio. kr. (ekskl. overhead), år Ansøger er projektets leder, skal have gennemført et postdoc- eller adjunktforløb (eller tilsvarende) Ph.d – og postdocstipendiater skal så vidt muligt være navngivne Skal skrives på engelsk

Forskningsprojekt 2 Rådet lægger vægt på: Sammenhæng og synergi mellem delprojekter At alle delprojekter er beskrevet At relevante forskere og forskningsmiljøer er inddraget Inddragelse af yngre forskere og forskeruddannelse Internationalisering og Internationale kontakter Klar ledelses- og organisationskultur Formidlingsplan Rådet lægger vægt på: Sammenhæng og synergi mellem delprojekter At alle delprojekter er beskrevet At relevante forskere og forskningsmiljøer er inddraget Inddragelse af yngre forskere og forskeruddannelse Internationalisering og Internationale kontakter Klar ledelses- og organisationskultur Formidlingsplan

FKK - Forskernetværk Opbygning og konsolidering af forskningsområder, der geografisk og institutionelt er spredte Netværk, der er bredt funderet i danske og udenlandske forskningsinstitutioner og som senere kan resultere i større projekter Kun nye netværk støttes Ansøgergruppen skal som minimum bestå af to forskere på lektor-/seniorforskerniveau, én udpeget leder Maks kr. og højst 2 år Ansøgningen skal redegøre for forsknings- og forskeruddannelsesaktiviteter og for de potentielt deltagende miljøer Opbygning og konsolidering af forskningsområder, der geografisk og institutionelt er spredte Netværk, der er bredt funderet i danske og udenlandske forskningsinstitutioner og som senere kan resultere i større projekter Kun nye netværk støttes Ansøgergruppen skal som minimum bestå af to forskere på lektor-/seniorforskerniveau, én udpeget leder Maks kr. og højst 2 år Ansøgningen skal redegøre for forsknings- og forskeruddannelsesaktiviteter og for de potentielt deltagende miljøer

Individuelle postdocstipendier Selvstændige forskningsprojekter som udvikler og fastholder forskerkompetence og fremmer mobilitet internationalt og nationalt Fortrinsvis til forskere i begyndelsen af deres forskerkarriere (forventning om at ph.d. alder ikke overstiger 4 år) Fortrinsvis til ansøgere, hvis ph.d. er bedømt 1 – 3 år, dog normalt maks. 2 år Sammenlagt max. 3 års individuelt postdocstipendium Vigtigt at redegøre for projektets relation til ph.d. projektet FKK lægger vægt på, at der indgår internationalisering Selvstændige forskningsprojekter som udvikler og fastholder forskerkompetence og fremmer mobilitet internationalt og nationalt Fortrinsvis til forskere i begyndelsen af deres forskerkarriere (forventning om at ph.d. alder ikke overstiger 4 år) Fortrinsvis til ansøgere, hvis ph.d. er bedømt 1 – 3 år, dog normalt maks. 2 år Sammenlagt max. 3 års individuelt postdocstipendium Vigtigt at redegøre for projektets relation til ph.d. projektet FKK lægger vægt på, at der indgår internationalisering

Forskeruddannelse uden for universiteterne Ph.d.-stipendierne har til formål at styrke forskeruddannelse på offentlige forskningsinstitutioner uden for universiteterne i Danmark Kun for institutioner med hjemmel til at drive tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed (kontakt sekretariatet hvis du er i tvivl) Hver institution kan maksimalt give 3 tilsagn om værtskab Ansøger skal have opnået kandidatgraden Optagelse på ph.d.-skole er en betingelse for bevilling Ph.d.-stipendierne har til formål at styrke forskeruddannelse på offentlige forskningsinstitutioner uden for universiteterne i Danmark Kun for institutioner med hjemmel til at drive tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed (kontakt sekretariatet hvis du er i tvivl) Hver institution kan maksimalt give 3 tilsagn om værtskab Ansøger skal have opnået kandidatgraden Optagelse på ph.d.-skole er en betingelse for bevilling

Behandling af ansøgninger

Rådets behandling Rådet som helhed afgør en sag - ikke enkeltpersoner Ekstern bedømmelse supplerer rådets egen vurdering Den eksterne vurdering sendes til partshøring. Rådet inddrager partshøringssvar i behandlingen Rådene følger skærpede regler for inhabilitet Rådet som helhed afgør en sag - ikke enkeltpersoner Ekstern bedømmelse supplerer rådets egen vurdering Den eksterne vurdering sendes til partshøring. Rådet inddrager partshøringssvar i behandlingen Rådene følger skærpede regler for inhabilitet

Behandling af tværrådslige ansøgninger (Det Tværrådslige Udvalg) Tværrådslige ansøgninger varetages i et samarbejde mellem de faglige råd og koordineres af DFF’s Tværrådslige Udvalg (T-Udvalget). T-Udvalget kan beslutte følgende ændringer i dine ønsker Skift af hovedråd Behandling i andre råd, fx hvis der kun er en beskeden relation til et eller flere af de råd, som du også har ønsket din ansøgning behandlet i. Hvis T-Udvalget vurderer, at din ansøgning fagligt hører helt eller delvist hjemme i et andet råd end det eller de søgte, vil ansøgningen blive oversendt til behandling i det pågældende faglige råd. (Oversendelsen vil ske, med mindre du i sektionen ”flerrådslig behandling” i E-grant blanketten frabeder dig, at din ansøgning oversendes til andre faglige råd) Tværrådslige ansøgninger varetages i et samarbejde mellem de faglige råd og koordineres af DFF’s Tværrådslige Udvalg (T-Udvalget). T-Udvalget kan beslutte følgende ændringer i dine ønsker Skift af hovedråd Behandling i andre råd, fx hvis der kun er en beskeden relation til et eller flere af de råd, som du også har ønsket din ansøgning behandlet i. Hvis T-Udvalget vurderer, at din ansøgning fagligt hører helt eller delvist hjemme i et andet råd end det eller de søgte, vil ansøgningen blive oversendt til behandling i det pågældende faglige råd. (Oversendelsen vil ske, med mindre du i sektionen ”flerrådslig behandling” i E-grant blanketten frabeder dig, at din ansøgning oversendes til andre faglige råd)

Bedømmelseskriterier Opfyldelse af virkemidlets formål Ansøgere og deltageres videnskabelige kvalifikationer Gennemførlighed Publicering og formidling af resultater Andet Gavner aktiviteterne dansk forskning? Omfatter projektet/aktiviteten forskeruddannelse i relevant omfang? Bidrager projektet/aktiviteten til at forbedre forskermobiliteten nationalt/internationalt og - hvis det er relevant – mellem forskningsinstitutioner/erhvervsliv? Opfyldelse af virkemidlets formål Ansøgere og deltageres videnskabelige kvalifikationer Gennemførlighed Publicering og formidling af resultater Andet Gavner aktiviteterne dansk forskning? Omfatter projektet/aktiviteten forskeruddannelse i relevant omfang? Bidrager projektet/aktiviteten til at forbedre forskermobiliteten nationalt/internationalt og - hvis det er relevant – mellem forskningsinstitutioner/erhvervsliv?

Ansøgningsprocessen – gode råd

Den gode ansøgning dokumenterer En klart formuleret, original idé, der er nyskabende og relevant En velbeskrevet metode og plan for arbejdet Viden om international state-of-the-art At nødvendige ressourcer er til stede At projektorganiseringen er på plads At nødvendige, faglige kompetencer er tilstede At det ansøgte budget er realistisk ift. de foreslåede aktiviteter En klart formuleret, original idé, der er nyskabende og relevant En velbeskrevet metode og plan for arbejdet Viden om international state-of-the-art At nødvendige ressourcer er til stede At projektorganiseringen er på plads At nødvendige, faglige kompetencer er tilstede At det ansøgte budget er realistisk ift. de foreslåede aktiviteter

Typiske fejl, mangler og svagheder Ansøgning indsendt for sent Forglemmelser i form af manglende bilag Budget ikke udregnet korrekt Omfangskrav til bilag ikke overholdt Omfangskrav til projektbeskrivelse ikke overholdt Projektbeskrivelse ikke fokuseret og/eller præcis eller for indforstået Værtsmiljøet ikke kompetent nok Faglig kompetence til dele af projektet mangler Ansøgning indsendt for sent Forglemmelser i form af manglende bilag Budget ikke udregnet korrekt Omfangskrav til bilag ikke overholdt Omfangskrav til projektbeskrivelse ikke overholdt Projektbeskrivelse ikke fokuseret og/eller præcis eller for indforstået Værtsmiljøet ikke kompetent nok Faglig kompetence til dele af projektet mangler

Gode råd !!!!!!!!!! Læs opslaget og vejledningen grundigt – inklusiv den almene del i afsnittet ”Hvordan og hvornår søger man?” Skriv virkemiddelspecifikt Skriv til hele rådet – ikke kun til super-fagpersoner Understreg hvad der er ny forskning Konkretisér Se tidligere bevillingers projektbeskrivelser Brug kollegerne Læs opslaget og vejledningen grundigt – inklusiv den almene del i afsnittet ”Hvordan og hvornår søger man?” Skriv virkemiddelspecifikt Skriv til hele rådet – ikke kun til super-fagpersoner Understreg hvad der er ny forskning Konkretisér Se tidligere bevillingers projektbeskrivelser Brug kollegerne

Og flere gode råd – hvad siger erfaringen: Problemstillingen er ikke tydeligt formuleret - og savner en teoretisk indlejring !!! ( Ikke rapport eller udredning) Spørg hellere HVORFOR end HVORDA Problemstillingen er ikke tydeligt formuleret - og savner en teoretisk indlejring !!! ( Ikke rapport eller udredning) Spørg hellere HVORFOR end HVORDA januar 2016

Teoretisk og metodisk grundlag skal være velbeskrevet og integreret – og husk emperien ! Hvordan tænkes det teoretiske grundlag operationaliseret ? Hvordan tænkes det metodiske grundlag operationaliseret? Afklaring af centrale begreber Teoretisk og metodisk grundlag skal være velbeskrevet og integreret – og husk emperien ! Hvordan tænkes det teoretiske grundlag operationaliseret ? Hvordan tænkes det metodiske grundlag operationaliseret? Afklaring af centrale begreber januar 2016

Innovativ ny forskning, ikke fortsættelse og ekspansion af noget, som allerede er gjort Det er ikke nok at “ville lukke et hul” Innovativ ny forskning, ikke fortsættelse og ekspansion af noget, som allerede er gjort Det er ikke nok at “ville lukke et hul” januar 2016

Mere specifikt for projekterne Der mangler beskrivelse af state-of-the art – dvs. hvilken diskurs indskriver projektet sig i – og hvad tilfører projektet selv Husk at der er en verden uden for Danmark!! – hvordan ser den internationale forskningsfront ud? Der mangler beskrivelse af state-of-the art – dvs. hvilken diskurs indskriver projektet sig i – og hvad tilfører projektet selv Husk at der er en verden uden for Danmark!! – hvordan ser den internationale forskningsfront ud? januar 2016

Hvis der er delpojekter eller flere eksempler: er de velintegrerede - hvad er synergien? - begrund valgene Hvis der er delpojekter eller flere eksempler: er de velintegrerede - hvad er synergien? - begrund valgene januar 2016

Kommuniker ! – skriv enkelt Og husk at projektet retter sig til en bred gruppe af akademikere Kommuniker ! – skriv enkelt Og husk at projektet retter sig til en bred gruppe af akademikere januar 2016

PS: Arkæologerne kan ikke søge om feltarbejde (udgravninger) PS: Arkæologerne kan ikke søge om feltarbejde (udgravninger) januar 2016

OG: HUSK AT FORSKNING ER EN FERSKVARE – tag på konferencer – også internationale – (som f.eks. NordicTAG, Engelsk TAG og EAA) HUSK AT FORSKNING ER EN FERSKVARE – tag på konferencer – også internationale – (som f.eks. NordicTAG, Engelsk TAG og EAA) januar 2016

Huskeliste: Problemstillingen er ikke tydeligt formuleret - og savner en teoretisk ramme !!!( Ikke rapport eller udredning) Teoretisk og metodisk grundlag skal være velbeskrevet og integreret – OG husk emperien ! - husk operationaliseringen Innovativ ny forskning, ikke fortsættelse og ekspansion af noget som allerede er gjort Det er ikke nok at “ville lukke et hul” Ansøger har ikke overblik over state-of-the art – dvs. hvilken diskurs indskriver projektet sig i –og hvad tilfører projektet Husk at der er en verden uden for Danmark!! – hvordan ser den internationale forskningsfront ud? Hvis der er delpojekter eller flere eksempler: er de velintegrerede - hvad er synergien? - begrund valgene Kommuniker ! – skriv enkelt – projektet retter sig til en bred gruppe af akademikere Milestones og realistisk tidsramme – er projektet gennemførligt inden for den anførte tid Arkæologerne – kan ikke søge om større udgravninger. HUSK AT FORSKNING ER EN FERSKVARE – tag på konferencer – og så internationale – (som f.eks. NordigTAG og EAA) Problemstillingen er ikke tydeligt formuleret - og savner en teoretisk ramme !!!( Ikke rapport eller udredning) Teoretisk og metodisk grundlag skal være velbeskrevet og integreret – OG husk emperien ! - husk operationaliseringen Innovativ ny forskning, ikke fortsættelse og ekspansion af noget som allerede er gjort Det er ikke nok at “ville lukke et hul” Ansøger har ikke overblik over state-of-the art – dvs. hvilken diskurs indskriver projektet sig i –og hvad tilfører projektet Husk at der er en verden uden for Danmark!! – hvordan ser den internationale forskningsfront ud? Hvis der er delpojekter eller flere eksempler: er de velintegrerede - hvad er synergien? - begrund valgene Kommuniker ! – skriv enkelt – projektet retter sig til en bred gruppe af akademikere Milestones og realistisk tidsramme – er projektet gennemførligt inden for den anførte tid Arkæologerne – kan ikke søge om større udgravninger. HUSK AT FORSKNING ER EN FERSKVARE – tag på konferencer – og så internationale – (som f.eks. NordigTAG og EAA) januar 2016

Budget Use the mandatory DFF budget template Make a realistic budget (greed does not pay off) Make sure you argue (implicit at least) for the expences Contact the administrating institution for salary calculations or enclose a copy of your salary statement Brug det obligatoriske DFF-budget skema Udarbejd et realistisk budget Argumenter (eksplicit eller implicit) for udgifter Kontakt den administrerende institution vedrørende lønberegninger eller vedlæg en kopi af lønseddel Brug det obligatoriske DFF-budget skema Udarbejd et realistisk budget Argumenter (eksplicit eller implicit) for udgifter Kontakt den administrerende institution vedrørende lønberegninger eller vedlæg en kopi af lønseddel

Flere gode råd Igen: Læs opslaget grundigt inklusiv vejledninger Vær opmærksom på de formelle krav, der gælder for, at en ansøgning bliver realitetsbehandlet (afsnit 3.2) Registrer i E-grant systemet tidligt Start arbejdet på din ansøgning og indsend ansøgningen i god tid Gennemlæs din ansøgning grundigt inden indsendelse Gennemlæs bilag grundigt Igen: Læs opslaget grundigt inklusiv vejledninger Vær opmærksom på de formelle krav, der gælder for, at en ansøgning bliver realitetsbehandlet (afsnit 3.2) Registrer i E-grant systemet tidligt Start arbejdet på din ansøgning og indsend ansøgningen i god tid Gennemlæs din ansøgning grundigt inden indsendelse Gennemlæs bilag grundigt DFF Præsentation

Budget Use the mandatory DFF budget template Make a realistic budget (greed does not pay off) Make sure you argue (implicit at least) for the expences Contact the administrating institution for salary calculations or enclose a copy of your salary statement Brug det obligatoriske DFF-budget skema Udarbejd et realistisk budget Argumenter (eksplicit eller implicit) for udgifter Kontakt den administrerende institution vedrørende lønberegninger eller vedlæg en kopi af lønseddel Brug det obligatoriske DFF-budget skema Udarbejd et realistisk budget Argumenter (eksplicit eller implicit) for udgifter Kontakt den administrerende institution vedrørende lønberegninger eller vedlæg en kopi af lønseddel

EFTER AFSLAG Use the mandatory DFF budget template Make a realistic budget (greed does not pay off) Make sure you argue (implicit at least) for the expences Contact the administrating institution for salary calculations or enclose a copy of your salary statement Læs afslagsbegrundelsen grundigt – og lær af den Og prøv igen ! Lån og lær fra andre der har fået bevilling Læs afslagsbegrundelsen grundigt – og lær af den Og prøv igen ! Lån og lær fra andre der har fået bevilling

Praktisk og administrativt Hjælp under ansøgningsarbejdet Det Frie Forskningsråds sekretariat kan hjælpe i praktiske og administrative spørgsmål. Se kontaktoplysninger i opslaget. Vi hjælper ikke med din projektbeskrivelse eller andre faglige spørgsmål – så få hjælp af andre til den del af ansøgningsarbejdet Support til E-grant: Tlf: Det Frie Forskningsråds sekretariat: Tlf: Web:

Spørgsmål og kommentarer.. - og tak for opmærksomheden DFF Præsentation