FVU årsmøde 2015 – hvad virker Erik Markvad 3F Regionskonsulent Arbejdsmarkedet og uddannelse Hvem er jeg Vores udfordring Gode eksempler LKV Hvad rykker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Advertisements

IKV i den politiske kontekst
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
EU Socialfondsprojektet
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Uddannelsescenter Holstebro
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
Screening v. UUV Køge Bugt
VUC Nordsjælland Hvad gør vi for at kursisterne kan gennemføre? Fredericia 2.oktober 2008.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" FVU Årsmøde.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Aktiviteter i forbindelse med undervisning af elever med specifikke matematikvanskeligheder Jens Brandt Peter Vilhelm Højgaard Jensen VUC&hf Nordjylland.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
VEU Center Syd. Udfordringer Ny Erhvervsuddannelsesreform ufaglærte vil i 2020 være uden job! Vi vil mangle faglærte i 2020! Vi mangler.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Samarbejde med Jobcentrene ”fremtidens arbejdsmarked er for de uddannede !!!” Det er dokumenteret, at den danske arbejdsstyrke skal efteruddannes og opkvalificeres.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Hvad kan man bruge jobrotation til? Eksempler på kompetenceløft  Medarbejdere i verdensklasse: Excellent kundeservice, konflikthåndtering, salgsforståelse,
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
2 gode nyheder - og et referat. 2 gode nyheder - og et referat.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
DI - Dansk Industri DI repræsenterer virksomheder i Danmark,
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Opsøgende VEU.
Opsøgende VEU.
– hvordan får vi de ansatte med?
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Tilbud til voksne ordblinde
Det kompetente Nordjylland
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

FVU årsmøde 2015 – hvad virker Erik Markvad 3F Regionskonsulent Arbejdsmarkedet og uddannelse Hvem er jeg Vores udfordring Gode eksempler LKV Hvad rykker Mine anbefalinger

Hvem er jeg Erik Markvad fra Amager til Midtjylland Det med bogstaver har altid været svært Vi fik ikke BFU men Ole Vig skabte VUS i 1989 Cheminovaskolen 1991/92 Vejkontoret Århus Amt – uddannelse og jobrotation: Profil for fremtidens medarbejder og 7 ugers almen uddannelse 1994 Winthers cykler og lagkage

Vores samfundsmæssige udfordring: Håndens arbejde - ufaglært til faglært 2020 mål 25% unge i erhvervsuddannelse 2025 mål 30% unge i erhvervsuddannelse 2015 under 20% unge i erhvervsuddannelse heraf i skolepraktik EVA: Rapport 2015 Fra ufaglært til faglært færre ufaglærte job siden 2009 Øget behov for faglærte arbejdskraft ufaglærte: hver femte vil gerne være faglært Fra 2008 til 2013 blev ufaglærte faglærte = 2,9%, største andel er social- og sundhedsområdet Paradoks: 3 ud af 5, en erhvervsuddannelse vil gavne PIAAC 2013 rustne/manglende læse/regne/IT

Kilde: Netværkslokomotivet Gennemsnitlig dansk virksomhed

Peder Nygaard, fabriksdirektør VOLA 190 timelønnede i Horsens Hvordan ser virksomheden ud om 3-5 år Produktionsgennemløb fra 30 dage til 3 dage Det der differencer os er medarbejderne Print af joblister er forbudt Sikre at alle på virk kan dansk og matematik 14 lærlinge i en eller anden form At opleve smedesvende til mindfulness Når vi taler uddannelse afleveres opsigelsen

Cheminova: 80 pct. af 3F i produktionen nu procesoperatører Vej og Park Ikast-Brande: Nu bruger vi tiden på iPad, når vi ikke arbejder Vej og Park Silkeborg: Vi uddannes og arbejder med selvledelse Indstillet som årets 3F arbejdsplads 2015 Betonelement i Hobro: 12 mand på OBU i arbejdstiden på pladsen

LKV-evaluering Læsning og kommunikation i virksomhederne 7 mio. fra Finansloven for 2012 udmøntet af STAR og 3F i samarbejde, ekstern evaluering 1.3 – virksomheder informeret om tilbud og muligheder Aktører – antal besøg: VEU-centre 2 % AOF63 % VUC30 % Erhvervsskoler 1 % Andre 4 % AOF MIDT 353 virksomhedsbesøg. Horsens HF og VUC 92 besøg. VUC&HF Nordjylland 80 besøg Ikke været muligt efterfølgende at opgøre andelen af screening, OBU og FVU 43 udviklingsprojekter, metoder til forbedring af den intern kommunikation Min erfaring/undring fra LKV: Skal jeg fagligt have et truck certifikat tager det 3 uger så er jeg af sted. Skal jeg styrke mine almene færdigheder tager det 3 år – hvis der overhoved sker noget

LKV Læsning og Kommunikation i Virksomhederne * Metoder i LKV 2 5 slags aktiviteter Telefonisk orientering til virksomheder og organisationer stk. - gns. 0,5 time Virksomheds- besøg og organisations- besøg stk. - gns. 4 timer Medarbejderorie nteringsmøder i virksomheder og orienterings- møder i organisationer stk. - gns. 5,5 time Pilotprojekter - 40 stk. - gns. 50 timer Uddannelses- dage for nøglepersoner - 55 stk. - gns. 12 timer Formålene er opnået! * LKV – projekt Læsning og Kommunikation i Virksomhederne udføres af 3F i henhold til aftale med STAR – på baggrund af en politisk aftale om styrket hjælp til ordblinde og personer med utilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder /

Ordskolen Den gode model Møde med TR og ledelse Nøglepersonskursus Informationsfolder omdeles Infomøde Screening Undervisning

Mine anbefalinger: Ledelse og medarbejdere: Fremtidens medarbejder Manglende almen færdigheder blokerer for fagligt løft Fra screening til uddannelse på virksomheden At FVU og OBU indsatsen bliver mere tydelig i VEU- konsulenternes virksomhedskontakt Hvert VEU-Center sin FVU strategi Lokalt samarbejde VUC og AOF I Herning har 3F – VEU – VUC – NVL og AOF faste møder hvor uddannelsestiltag drøftes Dagsmøde for tillidsvalgte og nøglepersoner i fagforeningen inkl. screening - en HR repræsentant ingen hindring