Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Advertisements

EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
Landsmøde for ledere Velfærdsledelse - Ledervelfærd Nyborg 11. maj 2009.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Kort om området – verdens bedste dagtilbud VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION Kvalitetsreformen på børneområdet - Oplæg ved regeringens konference.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Diplomuddannelse for dagplejepædagoger Rikke Sværke Madsen Videncenter for Institutionsforskning Professionshøjskolen UCC
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Indblik i Frivilligrådets arbejde ved formand Susanne Larsen Frivillighedens dag 2009 i Odense.
Nye analyser Jobcenterchefmødet den 6. september 2011.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Erhvervsskolerne September 2015.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Virksomhedens udvikling
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Frivilligheden i Vordingborg
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Lokale strategier i kommuner for borgere, ansatte og beslutningstagere
Læring gennem registrering og indberetning
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Anerkendende pædagogik
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Central kontra decentral
Kursus for nye efterskoleledere
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Tilsyn med Produktionsskolerne
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Inklusion i Folkeskolen
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Hvad betyder det på efterskolerne?
Tendenser i forældresamarbejdet
Pkt BaptistKirkens kommunikation, især baptist.dk
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Særligt tilrettelagte forløb STU træf 29. november 2012
Hvad betyder det på efterskolerne?
Rolle og arbejdsområder
Region Midtjyllands opgave
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Indsæt billede af din skole
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Præsentationens transcript:

Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg Strand 13. september 2010

Fra fælles erkendelse til fælles handling Det er formentlig en fælles erkendelse, at dagplejen og dagplejepædagogerne er under pres Kommunernes økonomi og struktur- omlægninger rammer dagplejen hårdt, der nedlægges mange dagpleje- pædagogstillinger, og dagplejens ledelse er nogle steder i spil Der er brug for handling, hvis vi med held skal forsvare og udvikle området

Hvad er vi oppe imod ? En massiv sparedagsorden - der presser strukturændringer frem En utilstrækkelig anerkendelse af dagplejen som pasningsform En dagplejepædagoggruppe, der er alt for usynlig En strukturel tænkning, der truer dagplejens selvstændige struktur og ledelse Vi er nødt til at sætte ind på alle fire områder

Sparedagsordenen skal imødegås – dagplejen og dagplejepædagogerne synliggøres Vi skal være med til at sætte en politisk dagsorden, hvor velfærd sættes foran skattelettelser Vi skal synliggøre dagplejens mange pædagogiske kvaliteter Vi skal fremhæve dagplejepædagogerne som garanter for dagplejens pædagogiske kvalitet Vi skal slås for en selvstændig ledelse af dagplejen

Vi skal ind i velfærdskampen Vi skal insistere på, at der er råd. Skattelettelserne har fjernet en årlig indtægt på 60 milliarder kr. Det skal der laves om på. En prioritering af en tidlig indsats på børneområdet, er en samfunds- mæssig god investering FOA starter en kampagne for velfærd i børnehøjde

Dagplejens mange kvaliteter skal gøres mere synlige Dagplejen har ikke den samme samfundsmæssige anerkendelse som daginstitutionerne Derfor er der brug for at synliggøre dagplejen mere for forældre, politikere og ”den brede offentlighed” FOA har iværksat en dagpleje- kampagne, hvor vi især henvender os til politikere og forældre

Der skal være særligt fokus på pædagogerne i dagplejen Der er en alvorlig mangel på kendskab til pædagogerne i dagplejen Derfor skal vi i alle vores aktiviteter særskilt fokusere på dagpleje- pædagogerne..og det gør vi i FOAs velfærds- kampagne og dagplejekampagne

Vi skal arbejde for at fastholde dagplejens selvstændige ledelse Fastholdelse af dagplejens særlige kultur og udvikling af dagplejens pædagogik har bedst betingelser i en dagpleje med selvstændig ledelse Vi har brug for initiativer, der modvirker trenden til at fjerne den selvstændig ledelse og konkrete bud på, hvordan vi udvikler dagplejens selvstændige ledelse

Velfærd i børnehøjde FOA har vedtaget 6 velfærdskrav på hele børneområdet, herunder Grundnormering på 1 dagplejepædagog for hver 12 dagplejere – som kommunerne ikke skal kunne gå under Ret til pædagogisk diplomuddannelse senest efter 5 års samlet beskæftigelse på det pædagogiske område Tilbud om lederuddannelse ved ansættelsen som leder og ret til diplomuddannelse i ledelse senest efter 3 års ansættelse som leder Kravene præsenteres i et magasin og på en facebook side fra næste måned

Dagplejekampagnen Formuleret et samlet bud på dagplejens fremtid i 14 punkter (optrykt til årsmødets deltagere) Løbende henvendelser om dagplejen til alle B&U udvalgsmedlemmer siden februar 2010 Dagplejemagasin på dagplejens dag En ny hjemmeside ”en-god-start.dk” Og om kort tid en tilsvarende facebook side Særskilt fokus på dagplejepædagogerne i alle initiativer

Hvad er så dagplejepæda- gogernes rolle i dagplejen ? Pædagogerne skal gennem sparring, supervisering og uddannelse sikre kvaliteten i det daglige pædagogiske arbejde i dagplejen – og har særlige voksenpædagogiske forudsætninger herfor Pædagogerne skal binde dagplejen sammen, sikre et fagligt fællesskab og en fælles retning i arbejdet Pædagogerne skal sikre, at der leves op til lovgivningens krav og de prioriteringer, der er besluttet af kommunalpolitikerne og dagplejens ledelse

Hvordan synliggør vi dagpleje- pædagogernes rolle ? Vi skal have sat billeder på den mangfoldighed af konkrete arbejdsopgaver pædagogerne udfører Vi har brug for at formidle hverdags- skildringer fra pædagogernes arbejde I trykt form (f.eks. Sigsgaards hæfte om dagplejepædagogen), på nettet, gennem det talte ord og den direkte oplevelse Invitér f.eks. politikere med på en dags arbejde og andre initiativer

Udvikling af dagpleje- pædagogernes arbejde Brug for løbende at drøfte arbejdets indhold – lokalt og på landsplan Pege på administrative opgaver m.m., der kan fjernes - til fordel for pædagogiske Drøfte behov for lov- og regelændringer, der er bestemmende for pædagogernes arbejde Komme med bud på hvilke sider af arbejdet, der skal udvikles – og den nødvendige efter- og videreuddannelse

Udvikling af dagplejens ledelse Brug for mere fokus på dagplejens ledelse Pege på hvilke ledelsesstrukturer, der sikrer de bedste betingelser for dagplejens udvikling Bidrage til udvikling af indholdet i ledelsesarbejdet – med fokus på velfærdsledelse

Dagplejepædagogernes løn Arbejde af høj kvalitet skal betales ordentligt Pædagoger er generelt for dårligt lønnet Dagplejepædagoger får ikke en løn, der modsvarer arbejdets karakter og gruppens generelt lange anciennitet Der skal stilles centrale lønkrav – men OK 11 bliver vanskelig Der skal stilles lokale lønkrav – og hælene skal sættes i

Pædagognormeringen i dagplejen Mange kommuner vil skære i pædagog- normeringerne i dagplejen i 2011 – det vil gå ud over den pædagogiske kvalitet og forringe arbejdsmiljøet Acceptér ikke fald i børnetal og antallet af dagplejere som en god begrundelse, hvis I i dag har alt for travlt Der skal arbejdes for bedre normeringer både lokalt og på landsplan

Der er brug for en dagtilbudsreform FOA vil igangsætte en debat om en samlet dagtilbudsreform Området skal tilføres midler – det er en god samfundsmæssig investering De lovbestemte opgaver skal drøftes – og overflødige administrative opgaver fjernes Dagplejen skal strukturelt sikres sin selvstændighed

Hvilke opfordringer har I til FOA ? Vi har et fælles ansvar for at synliggøre og udvikle dagpleje- pædagogernes arbejde og sikre bedre arbejdsvilkår Senere I dag og i morgen skal I drøfte, hvad I selv kan gøre Hvad er jeres bud på, hvad FOA skal gøre ?