SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Krav til informationsformidling
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Metode i AT Religion.
Hvad gør livet så værdifuldt?
AT-1 - efterspil 2013.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
MUNDTLIG FREMSTILLING
?.
Engelbert H – og den sidste chance
Analyse af praksis.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Videnskabsteori og faglige metoder
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
At tale om sexualitet.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Kortfilm Et overblik.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 1: Den faglige opgave.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 1: Argumentation og forklaring.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 3: Fra emnesætning til afsnit.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 5: Tænk på din læser!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 3: Sideordnede og underordnede belæg.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Dokumentation.
Oplæsningens byggeklodser
Livets Ord Marts 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Novelleanalyse introduktion.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde

Den analyserende skrivemåde Den analyserende skrivemåde er på et højere taksonomisk niveau end den redegørende, idet man her i højere grad forholder sig undersøgende til et materiale (en tekst, en film, en tabel, en figur osv.) Her er det vigtigt, at du viser og begrunder dine iagttagelser til læseren Du skal løbende dokumentere iagttagelserne med fx teksteksempler eller talmateriale

Analyse og argumentation Argumentation er meget central i analysen, idet du løbende forventes at begrunde dine iagttagelser og tolkninger Et analyserende afsnit er i store træk bygget op over grundelementerne i et argument: –Påstand: Du påstår noget ud fra din forståelse af materialet –Begrundelse (belæg): Du dokumenterer, at påstanden er rigtig (eller sandsynlig) Der kan også forekomme redegørende passager i analysen, hvis et begreb fx skal forklares.

Eksempel: Analyse fra SRP (…) Derudover gør Jonas T. Bengtsson i høj grad brug af scenisk fremstilling, hvor læseren detaljeret og sekund for sekund informeres om, hvad der sker i handlingen, og hvor den fortalte tid stemmer overens med fortælletiden, fx: ”Jeg finder venen. Suger blod op i kanylen. Albaneren går helt hen til mig, taler så dæmpet, at det kun er mig, der kan høre ham. ’Tænker du på Martin nu? Er det ham, du tænker på?’ Han ser mig ind i øjnene, blinker ikke. Jeg tømmer sprøjten i armen” (s. 238, l. 12). Dette er med til at skabe indlevelse hos læseren, fordi man næsten får en følelse af selv at være til stede i det grusomme handlingsforløb.

Eksempel: Analyse fra SRP (…) Derudover gør Jonas T. Bengtsson i høj grad brug af scenisk fremstilling, hvor læseren detaljeret og sekund for sekund informeres om, hvad der sker i handlingen, og hvor den fortalte tid stemmer overens med fortælletiden, fx: ”Jeg finder venen. Suger blod op i kanylen. Albaneren går helt hen til mig, taler så dæmpet, at det kun er mig, der kan høre ham. ’Tænker du på Martin nu? Er det ham, du tænker på?’ Han ser mig ind i øjnene, blinker ikke. Jeg tømmer sprøjten i armen” (s. 238, l. 12). Dette er med til at skabe indlevelse hos læseren, fordi man næsten får en følelse af selv at være til stede i det grusomme handlingsforløb. Påstand: Romanen præges af scenisk fremstilling

Eksempel: Analyse fra SRP (…) Derudover gør Jonas T. Bengtsson i høj grad brug af scenisk fremstilling, hvor læseren detaljeret og sekund for sekund informeres om, hvad der sker i handlingen, og hvor den fortalte tid stemmer overens med fortælletiden, fx: ”Jeg finder venen. Suger blod op i kanylen. Albaneren går helt hen til mig, taler så dæmpet, at det kun er mig, der kan høre ham. ’Tænker du på Martin nu? Er det ham, du tænker på?’ Han ser mig ind i øjnene, blinker ikke. Jeg tømmer sprøjten i armen” (s. 238, l. 12). Dette er med til at skabe indlevelse hos læseren, fordi man næsten får en følelse af selv at være til stede i det grusomme handlingsforløb. Kort redegørelse for, hvad scenisk fremstilling er

Eksempel: Analyse fra SRP (…) Derudover gør Jonas T. Bengtsson i høj grad brug af scenisk fremstilling, hvor læseren detaljeret og sekund for sekund informeres om, hvad der sker i handlingen, og hvor den fortalte tid stemmer overens med fortælletiden, fx: ”Jeg finder venen. Suger blod op i kanylen. Albaneren går helt hen til mig, taler så dæmpet, at det kun er mig, der kan høre ham. ’Tænker du på Martin nu? Er det ham, du tænker på?’ Han ser mig ind i øjnene, blinker ikke. Jeg tømmer sprøjten i armen” (s. 238, l. 12). Dette er med til at skabe indlevelse hos læseren, fordi man næsten får en følelse af selv at være til stede i det grusomme handlingsforløb. Dokumentation for påstanden i form af citat med scenisk fremstilling

Eksempel: Analyse fra SRP (…) Derudover gør Jonas T. Bengtsson i høj grad brug af scenisk fremstilling, hvor læseren detaljeret og sekund for sekund informeres om, hvad der sker i handlingen, og hvor den fortalte tid stemmer overens med fortælletiden, fx: ”Jeg finder venen. Suger blod op i kanylen. Albaneren går helt hen til mig, taler så dæmpet, at det kun er mig, der kan høre ham. ’Tænker du på Martin nu? Er det ham, du tænker på?’ Han ser mig ind i øjnene, blinker ikke. Jeg tømmer sprøjten i armen” (s. 238, l. 12). Dette er med til at skabe indlevelse hos læseren, fordi man næsten får en følelse af selv at være til stede i det grusomme handlingsforløb. Påstand vedr. virkningen af den sceniske fremstilling

Eksempel: Analyse fra SRP (…) Derudover gør Jonas T. Bengtsson i høj grad brug af scenisk fremstilling, hvor læseren detaljeret og sekund for sekund informeres om, hvad der sker i handlingen, og hvor den fortalte tid stemmer overens med fortælletiden, fx: ”Jeg finder venen. Suger blod op i kanylen. Albaneren går helt hen til mig, taler så dæmpet, at det kun er mig, der kan høre ham. ’Tænker du på Martin nu? Er det ham, du tænker på?’ Han ser mig ind i øjnene, blinker ikke. Jeg tømmer sprøjten i armen” (s. 238, l. 12). Dette er med til at skabe indlevelse hos læseren, fordi man næsten får en følelse af selv at være til stede i det grusomme handlingsforløb. Begrundelse for påstand vedr. virkningen af scenisk fremstilling

Øvelse 1: Find påstand, begrundelse og dokumentation En anden fortælleteknisk metode, der også anvendes meget i romanen, er den dækkede direkte tanke, hvor læseren føres direkte ind i hovedpersonens tankeunivers. Dette ses fx på s. 241: ”Er det ikke værre end selvmord? At fixe sig ihjel, at skide på dem, der elsker én? At have kærlighed, at have et barn, og alligevel kun tænke på et par timers fred? På suset, når heroinklorid går i blodet, når det rammer hjertet og hjernen.” Brugen af dækket direkte tanke medvirker til at give en indirekte karakteristik af hovedpersonen, idet læseren bliver indviet i hans desperate og fortvivlede tanker. Det er tydeligt, at hovedpersonen elsker sin lille søn Martin, men alligevel er ude af stand til at mobilisere styrke til at komme ud af misbruget og tage sig af sit barn. Tværtimod får selvmordstanker og skyldfølelse ham endnu længere ned ad den negative spiral (…)

Analysens sprog I analysen anvendes ofte kausale og demonstrerende sætningskoblere De kausale sætningskoblere bruges til at markere sammenhængen mellem påstand og belæg, fx –”Brugen af dækket direkte tanke medvirker til at give en indirekte karakteristik af hovedpersonen, idet læseren bliver indviet i hans desperate og fortvivlede tanker” De demonstrerende sætningskoblere bruges, når man henviser til en tekst for at underbygge sin pointe, fx –”En anden fortælleteknisk metode, der også anvendes meget i romanen, er den dækkede direkte tanke, hvor læseren føres direkte ind i hovedpersonens tankeunivers. Dette ses fx på s. 241: ”Er det ikke værre end selvmord?...”

Eksempel: Analysens sprog Jesper Nielsen er bosat i en lejlighed i et kvarter med beboere, der er lige så meget på bunden som ham selv: ”(…) de sender det kun ud, fordi de ved, at herude mangler vi alt.” (s. 157, l. 5). Som det ses i citatet, omtaler han det område, han bor i, som ’herude’, hvilket resulterer i, at kvarteret fremstår som værende noget for sig selv, meget marginaliseret og meget fattigt og sølle.

Eksempel: Analysens sprog Jesper Nielsen er bosat i en lejlighed i et kvarter med beboere, der er lige så meget på bunden som ham selv: ”(…) de sender det kun ud, fordi de ved, at herude mangler vi alt.” (s. 157, l. 5). Som det ses i citatet, omtaler han det område, han bor i, som ’herude’, hvilket resulterer i, at kvarteret fremstår som værende noget for sig selv, meget marginaliseret og meget fattigt og sølle. Demonstrerende kobling

Eksempel: Analysens sprog Jesper Nielsen er bosat i en lejlighed i et kvarter med beboere, der er lige så meget på bunden som ham selv: ”(…) de sender det kun ud, fordi de ved, at herude mangler vi alt.” (s. 157, l. 5). Som det ses i citatet, omtaler han det område, han bor i, som ’herude’, hvilket resulterer i, at kvarteret fremstår som værende noget for sig selv, meget marginaliseret og meget fattigt og sølle. Kausal kobling

Øvelse 2: Find kausale sætningskoblere Da forfatteren Kjell Askildsen er kendt for en minimalistisk stil, er det ikke overraskende, at teksten nærmest kun bæres frem af replikker – uden forklaringer eller kommentarer fra fortælleren. Som det ses i citatet, omtaler hun sin mand som ’kongen’, hvilket resulterer i, at han fremstår for læseren som… Hovedpersonen bor altså i et miljø, som er…

Eksempler på demonstrerende sætningskoblinger I ovenstående eksempler kan man se, at … Forsøgsresultaterne viser en tydelig forskel mellem de to bakteriekulturer: Som det ses i citatet, er … Tabellen viser en … Afmagten kommer til udtryk i følgende citat:

Øvelse 3: Analyse af et brev Skriv en kildekritisk analyse af Erna Listings brev til Julius Streicher. Analysen skal være argumenterende og indeholde dokumentation for dine iagttagelser Anvend både kausale og demonstrerende sætningskoblinger til at gøre sammenhæng og dokumentation tydelig