GASA NORD GRØNT I/S 2011. 2 2 GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Præsentation af mig selv
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer.
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Vedvarende energi til husstande
Hvad kan København som hovedstad?
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
SIMON HINDKÆR SEBASTIAN MIKKELSEN LASSE BAK MUHAREM GRADASCEVIC
5 Internationalisering
Virksomheder - definition
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING BDO BAROMETRET INDLEVELSE SKABER UDVIKLING SMV’erne – rygraden i dansk erhvervsliv Eksport Kilde: Danmarks Statistik.
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
Nye veje for landbruget i producentperspektiv Fremtidens landbrug – barrierer og muligheder.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Finland - Dit næste nærmarked januar 2015 ved handelschef og regional koordinator Klaus I. Hell.
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
IKT i marken – specielt for gartnere Allan Leck Jensen og Iver Thysen Danmarks JordbrugsForskning Informatik og Beslutningsstøtte.
Den Store Plan 1. Hvem er jeg 2. Dansk mad historie 3. Ny Nordisk Hverdagsmad 1. Kort fortalt 4. I lærer mig om klima :) 5. Quizzzzz.

Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
Derfor tegner vi kontrakter Direktør Mogens Frederiksen Dansk Landbrugs Grovvareselskab a.m.b.a.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Det brede kvalitetsbegreb
Louis Vuitton i Tyskland Analyse af de eksterne forhold i den tyske branche for luksusgoder Gruppe 4 MAK Nora Henriksen, Christian Madsen, Kasper Petersen,
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Dansk Supermarked i korthed
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
Velkommen. Dagens program Indledning og præsentation Pause Egen virksomhed.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
ATV temamøde Den Danske Fødevaresektor – globale og fremtidige muligheder 10. december 2012 Flemming Nør-Pedersen Direktør, Landbrug & Fødevarer.
LEIF and FOOD SCIENCE Research – Management - Innovation Dr. Leif Kjaergaard Den danske fødevaresektor Globale og fremtidige muligheder.
Koncepter og butikskæder
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Fra Muld til Mund.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Arbejdsforhold Ansat hos Sanistål 2 Karrieremuligheder 3
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Energierhvervsanalyse
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Frugt- og grøntproducenterne dokumenterer via nettet
Mission, vision og forretningsidé
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Organic RDD 5 Det nye økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationssprogram
Præsentationens transcript:

GASA NORD GRØNT I/S 2011

2 2 GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske grøntsager produceret i Danmark Firmaet blev grundlagt i år Der produceres grøntsager på friland og i væksthuse, og der dyrkes såvel konventionelt som økologisk Der er fokus på service, fleksibilitet, fødevaresikkerhed, miljøspørgsmål, at være konkurrencedygtig – og KVALITET

3 3 GASA NORD GRØNTs historie GASA NORD GRØNT blev dannet i år 2000 i et fællesskab mellem Agrova Food og andelsselskaberne Nord Grønt af 1973 A.m.b.A. og GASA ÅRHUS Frugt og Grønt. –GASA ÅRHUS blev grundlagt i Fra starten af 30’erne til op i 70’erne var der en GASA i stort set hver dansk by. Hvert GASA ejedes selvstændigt af tilknyttede gartnere og blev drevet som et AmbA i selskabsform. GASA Odense og GASA Århus var de største og samtidig konkurrenter. I København varetog Københavns Grønttorv gartnerenes afsætning. –Nord Grønt blev grundlagt i 1973 og leverede produkter til det daværende FDB. Dette ændrede sig op gennem 80’erne, da FDB ikke længere kunne aftage alle produkter fra Nord Grønt i det stærkt konkurrenceprægede marked. Nord Grønt udviklede sig til en egentlig salgsorganisation og dannede i 1999 et nyt salgsselskab sammen med Agrova Food – nu DLG Food.

4 4 GASA NORD GRØNTs historie - fortsat -Fra 1. jan blev salget fra Nord Grønt, Gasa Århus og DLG Food samlet i det der i dag er GASA NORD GRØNT -I dag er GASA NORD GRØNT ejet 50% af avlerne i de 2 tidligere salgsselskaber og 50% af DLG Food, og har kontor i både Valby og Tilst.

5 5 Produkter Frilandsgrøntsager: –Gulerødder og andre rodfrugter –Salat, iceberg, specialsalater, babyleaves –Kål –Løg Bær: jordbær, hindbær og blåbær Væksthus: –Agurker –Tomater –Champignon

6 6 GASA NORD GRØNTs struktur 75 avlere er medlemmer af GASA NORD GRØNT Alle medlemmer skal efterleve organisationens vedtægter, hvoraf de vigtigste er : –Leveringsret –Leveringspligt I salgssituationen arbejder vi med åbne kalkulationer: –Leverandøren ved hvad kundens pris er Medlemmerne betaler en mindre salgsafgift til salgsorganisationen GASA NORD GRØNT

7 7 GASA NORD GRØNT – Nøgletal (DKK 1000) Ejerskab:GASA NORD GRØNT A.m.b.a.=50% DLG Food =50% Omsætning Resultat før skat

8 8 GASA NORD GRØNT I/S Markedssituation Det danske marked er i dag delt mellem 4 primære aktører: –GASA NORD GRØNT I/S(65%) –GASA ODENSE(15%) –COOP producenter(10%) –Ikke organiserede og mindre producenter (10%) –Market er konstant i bevægelse og under stor indflydelse fra de omkringliggende lande (Holland, Tyskland og det sydlige Europa) –Produktionen er primært baseret på lokale aftaler –Forbrugere og indkøbere fokuserer på pris og værdi –Grøntsager høj profil og høj profit i detailleddet

9 9 GASA NORD GRØNTs vision Strategi At GNG understøtter producenternes strategi 2.At GNG medvirker til producenternes optimale afsætning 3.At GNG er producenternes kompetence- og videnscenter i forbindelse med værdiskabelse 4.At GNG når 1 mia. i omsætning

10 EU driftsprogrammer i GASA NORD GRØNT Maskininvesteringer (på medlemmernes bedrifter) : 70 % –Anvendes til omkostningsreduktion, kvalitetsforbedring og økologisk produktion) Andre investeringer : 30% –Anvendes til IP, eksterne konsulenter, IT, kvalitetskontrol, administration Totale investeringer i DKK: 40 mio

11 Vejen til vækst i GNG Udgangspunkt i den enkelte producents strategi Medvirker til producentens optimale afsætning Salgsorganisationen skal udvikle sig sammen med producenterne Producenterne er medlem af deres egen organisation Vi ser markedet i sin helhed og virker som en stærk partner for vores kunder

Innovation Konceptudvikling med kunderne og i alliancer Man kan ikke udvikle alene – samarbejde Hav markedsindsigt med i udviklingsprocessen Hav fokus på slutbrugerens og markedets behov – udvikl fra bord til jord Involver viden og partnere i virksomhedens udviklingsprojekter Hav altid det stærkeste hold Skab alliancer og sæt netværksarbejdet på dagsordenen -Tænk andre veje og se muligheder frem for barrierer!

Innovation Kommuniker med omverdenen – skabe nærvær til erhvervet F.eks. via Åbent Landbrug (er iværksat med Dansk Gartneri), lad forbrugeren komme tættere på nutidens gartnere (der er som så Køerne danse og deltog i de økologiske høstmarkeder i sept) Optimering af produktionsprocesser Tænk andre veje og se muligheder frem for barrierer!

14 Andre fokus områder PR – storytelling om erhvervet Local product Økologi Eksport - Internationalisering

Muligheder Skabe alliancer i branchen og i det generelle fødevarenetværk Ingen kan gøre det alene – det skal ske i samarbejde forankret i PO’erne Holde fokus på innovation/udvikling i fht markedet/trends/samfundet/teknologiske muligheder – arbejd med en strategi for innovation Udvikling skal ske med udgangspunkt i behov og efterspørgsel Tænk værdikæde fra bord til jord og ikke omvendt! --Tænk andre veje!!!

16 Gastronomi Lige nu kan vi I DK bryste os af, at have verdens bedste kok og en restaurant blandt verdens bedste. Mon ikke erhvervet ud fra den internationale bevågenhed omkring danske/nordiske fødevarer vil kunne opleve en positiv effekt i fremtiden? Nu hvor den gastronomiske verdens øjne hviler på Danmark og hvor medierne fokuserer på vores madkultur skal vi være kreative og se de muligheder der kan opstå.

17 Grib chancen Der er lige nu en række muligheder og positive strømninger, såsom tiltag af Dansk Supermarked med profilering af danske producenter i konceptet MIN DANSKE GARTNER, øget fokus på sundhed og varens oprindelse. Alle muligheder er åbne, tiden taler FOR frugt og grønt af nær, dansk, lokal oprindelse – branchen kan leverer mangfoldigheden. Vi producerer sunde fødevarer og har gastronomisk international bevågenhed = vi har alle muligheder – både i ind- og udland!!

18 Spørgsmål? Salgsorganisationen og producenterne står sammen Fleksibel organisation – skal kunne rumme store som små. Give og skabe service udover salg. Sætte producenten i centrum. Tager udgangspunkt i producentens strategi. Stærk økonomisk styring = lav salgsafgift. Være synlig både i forholdet producent og omverdenen. Skabe alliancer – netværks.