Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Advertisements

Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Uddannelse og Job.  Markedsarena  Viden og kompetencer i UU  Erfaring med salg af ydelser  Edison – innovation  Bevare et slagkraftigt UU  De ”80%”
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Mentorordning i Skive.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Velkommen til HANSENBERG
Tillykke, du er et talent!
Talent Tietgenskolen Deltagende indgang er merkantil Hvor mange undervisere er involveret? – På daglig basis 5 undervisere og 1 fuldtids talentmedarbejder.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
UU vejleder Lene Skovgaard.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til forældremøde
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Gruppevejledning på tæt hold
Studievalg.dk DEN FEMTE VEJ Hvad gør Studievalg ift. EUD-vejen? Med forbehold for regionale forskelle! Konference 14. september 2010.
Vejledning i uddannelsessystemet - Elevernes svar på vores problemer.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Præsentation af os og vores efterskolevirkelighed: 12 km vest for Herning to vejledere 106 elever – tre 9. kl. og to 10. kl. størstedelen to år på Nøv.
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Portfoliometoden i praksis Et udviklingsarbejde på Frijsenborg Efterskole Efterskoleforeningens Vejlederkonference Vingstedcenteret d. 19. og 20. sept.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Regionsprojekt på Campus Køge
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
Tillykke, du er et talent!
UPV – fra dom til proces Stationens indhold
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell

TEC har 5 adresser i hovedstadsområdet TEC Frederiksberg Hovedadresse Unge, vejledning og erhverv El, automation og data H.C. Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg TEC Ballerup Unge, vejledning og erhverv El, automation og data Byggeri, produktion og service Mekanik, transport og aviation H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup TEC Gladsaxe Byggeri, produktion og service Unge, vejledning og erhverv TEC Lyngby El, automation og data H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby TEC Hvidovre Mekanik, transport og aviation Unge, vejledning og erhverv Praktikcenter

Unge, vejledning og erhverv 3 Ny organisation i afdelingen fra foråret 2015 Vejledning i samme afdeling som faglærere På hver af TEC’s adresser er faglærere og vejledere i team Unge, vejledning og erhverv GF1, 10. kl, Intro, Brobygning Vejledere, mentorer og læsevejledere Forskellige støttefunktioner

Visioner for vejledning efter ny erhvervsuddannelsesreform Nye vejleder roller på GF1 Vejleder skal ind i starten af GF 1 ifm opstart af valgproces Vejleder skal ind i slutningen, før gf 2 Vejleder skal være med ved praktikplads undervisningen Vejleder skal være med til forældre samtaler Ledelsens vision er: at vejlederne bliver kendte mennesker, som er en del af undervisningen, fx gruppevejledning, undervisningsbaseret vejledning. Vejlederen skal være tilgængelig på lige fod med faglærerne Nyt vejledningskoncept at få mere undervisningsbaseret vejledning, så opgaven rykker tættere på underviseren og den enkelte elev. at vejlednings- og mentoropgaver i højere grad skal være fælles opgaver mellem vejledere og undervisere. 4

Vejledningskoncept at være tæt på eleven ved at integrere vejledning i undervisningen at udfordre den enkelte elevs uddannelsesvalg med udgangspunkt i elevens kompetencer at medvirke til at skabe sammenhænge mellem grundforløb 1, grundforløb 2 og hovedforløb i samarbejde med de øvrige teams at arbejde med modtagelse og fastholdelse i samarbejde med kontaktlærere og de øvrige teams 5

Valgproces og praktikpladssøgning Undervisningsbaseret vejledning, 1½ lektion pr uge:  Eleverne bliver kompetenceafklaret  De træffer et uddannelsesvalg  De opnår et solidt fundament til at skrive ansøgninger til praktikpladser

Undervisningsbaseret vejledning Emner: Kompetence- fokus og undersøge uddannelser Brutto CV Præsentations- teknik og ansøgninger

Eksempel på undervisningsbaseret vejledning: Kompetenceafklaring – mit fritidsliv – en gruppe øvelse Hvad laver du? Hvornår og hvor længe? Hvilke opgaver er der forbundet med det? Hvilke forudsætninger kræver det? Hvilke kompetencer/egenskaber har du? 8

Endnu et eksempel: Karrierekompasset 9

Vejledning på TEC er ikke blot undervisningsbaseret vejledning – det er også…. Individuelle samtaler med elever som mistrives Samtaler med forældre Kontakt til UU Aftenarrangementer med elever, faglærere og forældre Og så er der stadig grundforløb 2 og hovedforløbs elever Visitation Overgangskrav Individuelle samtaler Gruppevejledning SPS Hjælp til CV og ansøgning ………. 10

Erfaringer fra første GF1 hold: 11 Faglærer/vejleder i tæt samarbejde Undervisningsbaseret vejledning sammen Ugentlige teammøder Elevsamtaler og forældrekontakt og arrangementer Vejleder og elev Vi er tættere på eleven Vi er med i valgprocessen. Vi er der også på GF2 Elevtyper GF1 er unge, uafklarede og urolige Forskellige forforståelser af GF1 Fælles fodslag ml GF1 og GF2 Emnerne Valgkompetence er nødvendig, men en svær proces – der skal tænkes ud af boksen Praktikpladssøgning er måske for tidlig Vejleder rolle Skal tage ejerskab og ”mase sig på” Godt med leder støtte til dette arbejde Vi har mindre tid til GF2 og hovedforløb ved spidsbelastninger

Spørgsmål til debat? 12