Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Handler om naturvidenskab
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kladde til informationsdias
The Fittest will survive
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
Lærerprofessionen - en definition.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Økonomiske kompetencer
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Fysik/kemi – hvad er det?
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Inquiry Based Science Education - IBSE
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Børn og pædagoger i en digital verden
Bæredygtighed – Naturfag
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU BLACKBOARD.
AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU Infomøde for Sprog og Europæiske studier V. Studievejledningen.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Konfliktforebyggelse
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. MARTS 2015 FORSKNINGSPOLITISK ÅRSMØDE PRODEKAN JES MADSEN AARHUS UNIVERSITET SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. APRIL 2016 SOGNEDAG ØSTER HORNUM PROFESSOR (MSO) ANDERS-CHRISTIAN JACOBSEN AARHUS UNIVERSITET ARTS.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light APRIL 2016 TROELS JØRGENSEN AARHUS UNIVERSITET AU PROMARK FOR SEKRETÆRER METTE VIGEN, AU ØKONOMI LARS.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen 6 OCTOBER 2015 AARHUS BSS CAREER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 29. AUGUST 2016UDBUDSKONSULENT CASPER R. ULDBJERG AARHUS UNIVERSITET AU INDKØB VED AU.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Vandmiljø og biodiversitet i ferskvand AU AARHUS UNIVERSITET NATURMØDE 27. MAJ 2016 MARTIN SØNDERGAARD … mest om søer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 7. AUGUST 2015 MARIE HALKJÆR KRAGELUND AARHUS UNIVERSITET AU SØGEMASKINEOPTIMERING.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27. OKTOBER 2016INTERNATIONAL KOORDINATOR ANNA KRONBORG BELL AARHUS UNIVERSITET AU UDVEKSLING I UDLANDET.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU BETYDNINGEN AF TIDLIG SÅNING PÅ KVÆLSTOFDYNAMIKKEN I VINTERHVEDE Ingrid K. Thomsen.
Naturfagsprøven BS
Mål og perspektiver for naturfagene
Festival og fællesfaglige fokusområder
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Prøven i Natur/teknologi
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Præsentationens transcript:

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES TIL også v

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Danske elever lå stort set som i ud af 40 lande 22 ud af 3l lande

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en PISA-opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ 1. Formålet med undervisning i naturfag er, at eleverne tilegner sig viden om problemstillinger og sammenhænge, der knytter sig til natur, teknologi, miljø og sundhed. Undervisningen skal give eleverne fortrolighed med naturvidenskabelige arbejdsformer og betragtningsmåder anvendt på problemstillinger og sammenhænge, der er vigtige for den enkelte og for samfundet lokalt og globalt 2. …….. 3. Undervisningen skal give eleverne tillid til egne muligheder for at forstå, formidle og kommunikere problemstillinger og sammenhænge med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold og bidrage til, at eleverne udvikler engagement, ansvarlighed og stillingtagen til væsentlige spørgsmål om menneskets samspil med naturen og bæredygtig udvikling ​ Undervisningen skal give eleverne tillid til egne muligheder for at forstå, formidle og kommunikere problemstillinger og sammenhænge med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold og bidrage til, at eleverne udvikler engagement, ansvarlighed og stillingtagen til væsentlige spørgsmål om menneskets samspil med naturen og bæredygtig udvikling FORMÅL FOR NATURFAG 2014 Naturvidenskabelig viden Viden om arbejdsmetoder Vide hvordan naturvidenskab spiller sammen med omgivelser og miljø Være i stand til at tage stilling og handle

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular SCIENTIFIC LITERACY:  naturvidenskabelig viden og brug af denne viden til at identificere spørgsmål, tilegne sig ny viden, forklare naturvidenskabelige fænomener og drage evidensbaserede konklusioner om problemstillinger/emner, der er relateret til naturvidenskab  forståelse af karakteristiske træk ved naturvidenskab som en form af menneskets viden og undersøgelsesmåder  bevidsthed om, hvordan naturvidenskab og teknologi påvirker vores materielle, intellektuelle og kulturelle miljø  villighed til at beskæftige sig med sagsforhold/emner relateret til naturvidenskab og med naturvidenskabelige begreber/forestillinger som en reflekterende samfundsborger. Naturvidenskabelig viden Viden om arbejdsmetoder Vide hvordan naturvidenskab spiller sammen med omgivelser og miljø Være i villige til at beskæftige sig sager med naturfagligt indhold PISA indeholder ikke en praktisk prøve

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular KOMPETENCER I ET NATURFAG 2014 ​ Undersøgelse Undersøgelse Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi ​ Modellering Modellering Eleven kan anvende og udvikle naturfaglige modeller i fysik/kemi ​ Perspektivering Perspektivering Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse ​ Kommunikation Kommunikation Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi Fysik/kemi kan udskiftes med biologi eller geografi 9.klasse

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU KOMPETENCER  At forklare naturvidenskabelige fænomener  At evaluere og designe naturvidenskabelige undersøgelser  At fortolke naturvidenskabelige data og resultater Vidensformer  Naturvidenskabelig viden  Naturvidenskabelige arbejdsmåder  Viden om naturvidenskab Kontekst Global Lokal/national Personlig Systemer Fysiske og kemiske Levende Jordens og universet

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en PISA-opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Opgavens navn KompetencerVidensformerSystemerSværhedOpgaveformat Noget om vand At evaluere og designe naturvidenskabelige undersøgelser Viden om naturvidenskab -MiddelÅbent svar Noget om dyr At forklare naturvidenskabe- lige fænomener Naturvidenskabelig viden Levende Lav Simpel Multiple Choice Noget om energi At fortolke naturvidenskabe- lige data og resultater Naturvidenskabelig viden Jorden og universet Middel Kompleks Multiple Choice Noget om energi At fortolke naturvidenskabe- lige data og resultater Naturvidenskabelige arbejdsmåder -MiddelSimpel Multiple Choice

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU OpgaveformatIalt Antal% Simpel multiple-choice 5429% Kompleks multiple-choice 6636% Åbent svar 6535% Total %

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en PISA-opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

​ (sæt ring om det rigtige i multiple- choice opgaverne)

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Sæt jer i 4-personers grupper ​ En i gruppen skal observere (får instruks og facitliste) ​ De tre andre skal fællesskab svare på de tre spørgsmål. GRUPPEARBEJDE

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light OBSERVATIONERNE

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Til at vurdere, hvordan elever arbejder med en opgave ​ Til af vurdere, hvad en klasse kan, når der arbejdes med ”fremmedformulerede” opgaver. ​ Til at arbejde med sproget i naturfagene  i skolen  i forsknings- og udviklingsarbejde HVAD KAN MAN BRUGE OPGAVERNE TIL?

Nygård Larsson, P. & Jakobsson, A. (under arbete). Semantiska vågor – elevers diskursiva rörlighet i gruppsamtal

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU KØN OG SPROG ​ Nina Eliasson m. fl.: ​ Analyse af åbne spørgsmål i Field Trial i 2015: Drenge bruger færre ord end piger til at besvare korrekt. Piger bruge flere hverdagsord

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light OG SÅ DEN MED PIGER OG DRENGE

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Kønsforskelle i 2012

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU PISA 2009 OVERSPRING 23

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Vises på afviklingsprogrammet

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light CS639Q01

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light CS639Q02

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU OG SÅ ​ Frigivne opgaver kan bruges  i undervisning  i arbejdet med sprog i naturfagene ​ PISA resultaterne over en årrække peger på, at undervisningen i naturfagene i Danmark favoriserer drenge.

AARHUS UNIVERSITET AU