Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

BRUGERPEJLING PÅ SOFIELUNDSKOLEN OG ELVERDAMSSKOLEN FORÆLDRE UDARBEJDET AF FOLKESUNDHED MAJ 2016.
1 Om pædagogik Pædagogikken i Thorning Skoles Specialafdeling bygger på 5 principper: 1.Hånden under barnet. Lærere og pædagoger skal sikre barnet nærvær,
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Verdens bedste klasse. Working on What Works LØFT-SKOLEN Verdens bedste klasse.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Årsberetning Dybbøl-Skolen.  Velkomst.  Skolebestyrelsens beretning: udvalgte områder som skolebestyrelsen har arbejdet med siden august 2014:  Indførte.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Et børneliv i tryghed og trivsel Konference Rådet for Bedre Hygiejne 2016 Center for Børneliv.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Skema og vikardækning.
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tænketankens vision i en skolekontekst
Alle rettigheder forbeholdes
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Pædagogisk praksis Østerhåbskolen
Elevernes evaluering af grundforløbet
Det gode møde i folkeskolen
Damhusengens Skole v. Kaj
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Trivsel og værdier - i skoletasken
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Informationsmøde Førskolen
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Nysgerrighed og indsats
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsens Årsmøde 2018
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Skolebestyrelsens principper
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Formålet med kommunikationsstrategien
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Skolebestyrelsens årlige orienteringsaften
Borgermøde.
Trivsel og værdier - i skoletasken
Velkommen til forældremøde
Præsentationens transcript:

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven og kommunens styrelsesvedtægt. Skolebestyrelsen har en række pålagte opgaver ifølge folkeskoleloven og skal gennem principper sætte retning for skolen virksomhed.

Forældre i vores skolebestyrelse Pia Frank Warming, formand, mor til børn i 2. og 4. klasse Christina Saxkjær, næstformand, mor til børn i 3. og 5. klasse Clarissa Corneliussen, mor til barn i 2. klasse Jette Toft Borner, mor til barn i 8. klasse Jette Pedersen, mor til børn i 6. og og 8. klasse Mette Kullen Gullach, mor til barn i 1. klasse Marie Raskov Venderby, mor til børn i 2. og 6. klasse Merete Norsker, suppl., mor til barn i 9. klasse

Bestyrelsens arbejdsmotto ”Høj kvalitet i læringen og trivsel på tværs af fag og i hele skoleforløbet.”

Bestyrelsens arbejde – kort fortalt Vi mødes ca. 1 gang om måneden i bestyrelsen Vi arbejder ud fra en årsplan faslagt på strategidag i august Bestyrelsens kontaktperson for kontaktforældre: Clarissa Corneliussen Kommunikation: årsberetning, referater og ”Nyt fra bestyrelsen” og møder som dette Alle forældre er velkomne med input og indspark til bestyrelsens arbejde!

Fokusområder Skolen arbejder generelt med synlig læring samt robusthed og trivsel. Bestyrelsen sætter særligt fokus på: Principper for vikardækning med fokus på optimal læring Principper for skemalægning Traditioner og skolekultur Trivselsstrategi (herunder bl.a. robusthed, anti-mobning, og net-etik) Studietid Fysiske rammer / kapacitet og bevægelse Skole-hjem samarbejde (hvad kan vi forvente af hinanden?)

Hvorfor disse fokusområder? Robusthed handler om hvordan vi klarer livets små og store udfordringer – især når det er svært - ”Jeg kan” / ”Det skal nok gå” / ”Skidt pyt” Robuste børn er trygge børn Fokus på forældresamarbejde giver klassefællesskab (tolerance, inklusion og fællesskab) giver trivsel og plads til læring

Trivselsundersøgelse Undersøgelsen giver generelt et meget positivt billede af trivslen på skolen. Vi får et billede af elever der er glade for at gå i skole, glade for lærerne, glade for deres klasse og oplever at de får den hjælp de har brug for. Følgende punkter ønsker skolebestyrelsen, at der skal være fokus på fremadrettet: Indskolingen: Pauserne, inkluderende fællesskaber og robusthed. Mellemtrin og udskolingen: Elev-ejerskab for egen læring og læringsmålstyret undervisning. Ex. Der er 82% af eleverne der svarer at de kan koncentrere sig. Kommunalt er det 78% og på landsgennemsnit er det 68%

Skole-hjem samarbejde er også lig med forældresamarbejde Vi forældre har stor indflydelse på klassetrivsel. De tre vigtigste budskaber: 1)Kendskab giver venskab og forebygger konflikter og mobning 2)Sammenhold omkring børn giver sammenhold mellem børn 3)Det behøver ikke være svært!

Hvorfor er det vigtigt – også i de store klasser? Børn der oplever stærk sammenhængskraft i klassen... Synes i meget højere grad om at gå i skole Pjækker mindre Er i mindre grad blevet mobbet eller har mobbet andre Oplever sig selv som fagligt dygtigere Ryger, drikker, stjæler, slår mindre. Mindre hærværk osv. Oplever i langt mindre grad at have problemer, der gør det svært at klare dagligdagen Har i mindre grad hovedpine, mavepine mv. Er i højere grad tilfredse med deres vægt og udseende Kilde: TrygFonden, Skole og Forældre samt DKR