1 Dagens program Velkomst v/Beskæftigelsesregionen Drøftelse af indsatsen for de unge 25-29-årige v/Direktør Hans Bach, Discus, og Mette Plougmann, Jobcenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Advertisements

Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Kontanthjælpsreformen
Uddannelsesafklarende samtaler
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Opgaven! Endnu flere unge skal have en ungdomsuddannelse. Færre unge på offentlig forsørgelse. Færre unge på førtidspension.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 22. Oktober 2013.
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Marselisborg rapporten
PSYKISK SÅRBARHED OG ARBEJDSMARKEDET VELKOMMEN!
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Vidensbaseret praksis i botilbud
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Virksomhedspulje til bedre match
Inspirationsworkshop med fokus på
Om Evidens i Jobevidens.dk
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

1 Dagens program Velkomst v/Beskæftigelsesregionen Drøftelse af indsatsen for de unge årige v/Direktør Hans Bach, Discus, og Mette Plougmann, Jobcenter Holstebro Frokost Progression i ungeindsatsen i Ikast-Brande v/Birgit Thorup, Jobcenter Ikast-Brande Nyt fra Beskæftigelsesregionen Opsamling på dagen og aftale om det videre arbejde

Beskrivelse af ungegruppen i Midtjylland ved Ungeseminaret den 24. august 2012 Palle Christiansen, Regionsdirektør Beskæftigelsesregion Midtjylland

3 Ungegruppen i Midtjylland: Aktuelt er der fuldtidspersoner i ungegruppen. I det seneste år har personer i ungegruppen modtaget offentlig forsørgelse i kortere eller længere tid. Personer på førtidspension er på offentlig forsørgelse i længst tid.

4 Ungegruppen består af en række forskellige grupper. I alt unge på offentlig forsørgelse i juni 2012

5 Varighed på offentlige ydelser uden afbrud for kontanthjælpsmodtagere i Midtjylland i juni ud af 10 under 25 år og over ½-delen af de årige har over 1 år på offentlige ydelser uden afbrud

6 Flest unge dagpengemodtagere i 3F, HK og KRIFA Relativt flest blandt Civiløkonomer, Byggefagene, Funktionærer og servicefag, DSA, El-faget, IAK og AAK

7 Markant højere stigning i offentligt forsørgede i unge- gruppen end blandt de øvrige aldersgrupper - Fra 2007 til i dag er antallet af unge på offentlig forsørgelse i Midtjylland steget med (+49%). I de øvrige aldersgrupper er stigningen også på (+7%)

8 Seneste års udvikling i ungegruppen sammenholdt med ungegruppens andel af befolkningen. - Stor forskel mellem kommunerne både mht. udvikling og omfang

9 11% af alle unge (16-29 år) i Midtjylland er på off- entlig forsørgelse og hver 6. blandt de årige

10 Mange unge under 25 år blandt indsatsklare (match 2). Mange over 25 år blandt dagpengemodtagere og på permanent offentlig forsørgelse.

11 Aktuel forsørgelsesstatus for unge, der h.h.v. startede eller ikke startede voksenlivet på kontanthjælp i 2005 eller 2006

12 Andel af unge som fyldte 18 år i 2005, som startede voksenlivet på kontanthjælp i 2005/2006 fordelt på kommuner

13 Unge og uddannelse

14 Andel højeste fuldførte uddannelse blandt 29-årige i Midtjylland fra 1991 til (Kortuddannede dækker her over både uoplyst udd., grundskole og gymnasial udd.)

15 Uddannelsespålæg  Uddannelsespålæggene har en positiv effekt og understøtter målet om at få flere unge i gang med en uddannelse.  Uddannelsespålægget anvendes ”uformelt” og sanktionsmuligheder anvendes beskedent.  JC’erne ”slipper” de unge inden de starter på en uddannelse.  Uddannelsesinstitutionerne underrettes ikke.  Formelt set gælder uddannelsespålægget til den unge har afsluttet uddannelsen.

Forslag til en styrket anvendelse af uddannelsespålæg Systematisk underretning af uddannelsesinstitutioner, når unge med uddannelsespålæg optages Beskrivelse af nødvendige støtteforanstaltninger i uddannelsesplanen samt systematisk opfølgning på disse Kontinuerlig kontakt med og opfølgning på den unge helt frem til den unge er fremmødt og startet på uddannelsen Meddelelse om frafaldstruede unge skal ske tidligere og forpligte kommunen til igangsætning af initiativer Vejledning om reglerne for anvendelse af sanktioner Udvidelse af målgruppen for uddannelsespålægget til at omfatte gruppen helt op til 30 år. Styrket data og ledelsesinformation om uddannelsespålæg Forslag til en styrket anvendelse af uddannelsespålæg

17 Scandic Silkeborg, 24. august 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ analyse og anbefalinger

18 Baggrund og formål Baggrund Størst ledighed Spørgsmål Hvordan oplever de unge ledige indsatsen? Formål Hvordan kan indsatsen over for de unge ledige forbedres?

19 Metode Individuelle interview med unge ledige Deltagelse i informationsmøder Individuelle interview med professionelle fra jobcenter, A- kasse, privat og offentlig leverandør Fokusgruppe med unge Workshops med medarbejdere og ledelse i Herning, Holstebro og Aarhus

20 De unges oplevelser af indsatsen ’Jeg havde en klar fornemmelse af, at møderne på jobcentret bare skulle afholdes, så de kunne sætte et kryds i deres skemaer. Der var ikke noget fokus på min personlige situation – det var meget overfladisk, varede ca. fem minutter og vi kunne lige så godt have afholdt mødet telefonisk.’ Ung dagpengemodtager ’Til mødet på jobcentret fik jeg tilbudt et seks ugers forløb hos anden aktør, uden at de kunne fortælle mig mere om indholdet. Jeg skulle starte den efterfølgende mandag.’ Ung dagpengemodtager ’Jeg deltog i jobsøgningskurser tre gange med præcist det samme indhold. Det kørte jeg hurtig træt i.’ Ung kontanthjælpsmodtager

21 De unges oplevelser af indsatsen ’De [privat udbyder] har virkelig kunnet hjælpe mig videre med at skrive bedre CV’er og ansøgninger. Der var noget meget relevant undervisning i interessante emner, relateret til min konkrete jobsøgningssituation. Som nyuddannet har jeg ikke den store erfaring med at skrive ansøgninger og præsentere mig selv. Selvom jeg ikke har fundet et job endnu, har jeg lært meget om jobsøgning.’ Ung dagpengemodtager ’Jeg blev overrasket over, hvor hurtigt jeg blev indkaldt til et møde med jobcentret. Her mødte jeg en meget engageret konsulent, der gav mig god støtte til jobsøgningen og et klap på skulderen. Det var det, jeg havde brug for, fordi jeg var ret nedtrykt efter, jeg var blevet ledig.’ Ung kontanthjælpsmodtager

22 Udsagn fra medarbejdere ’Man går fra at være studerende, og selv er ansvarlig for, at man får læst pensum og om man vil møde op til forelæsninger, og så kommer man herned (jobcenter) og får at vide, hvor og hvornår man skal det og det, endda på timeantal. Her er rammerne allerede sat.’ Jobcentermedarbejder ’Vi skal møde de unge med krav, men det skal være nogle respektfulde krav, og de skal tilpasses den enkelte. Det er stor forskel på, hvor mange krav man kan stille til den enkelte, og det kræver et godt kendskab til den unge.’ Medarbejder hos en kommunal udfører ’For de fleste af de unge, vi har med at gøre, giver det ikke mening at sidde en hel dag foran computeren og søge stillinger.’ Jobcentermedarbejder

23 To forskellige informationsmøder Eksempel på et kvalificeret informationsmøde Fokus på hovedformålet selvforsørgelse Præsentation af muligheder vha. konkrete eksempler (herunder formål med aktiviteter) Evt. individuel samtale i et diskret hjørne af lokalet (evt. gennemgang af CV) Eksempel på et mindre kvalificeret informationsmøde Fokus på overholdelse af rettighed Præsentation af komplicerede regler Formålet med aktiviteter præsenteres ikke Ikke mulighed for individuel gennemgang af CV

24 To forandringsteorier Den simple: Fokus på rettidigheds- og aktiveringskrav Fokus på kvantitative aktivitetsmål De unge mødes med samme indsats uanset individuelle forudsætninger Den kvalificerede: Fokus på selvforsørgelse og vejene dertil Fokus på individuelle forudsætninger og inddragelse Fokus på kvalificering af valg af aktivitet eller uddannelse Fokus på kvalificeret match Fokus på klare aktivitetsmål Fokus på sammenhæng mellem aktiviteter

25 Den simple forandringsteori Input Unge ledige Evt. opdelt efter: Ufaglærte Faglærte Uddannede Output Aktiviteter: Informationsmøder Samtaler Straksaktivering/ -afklaring Vejledning og opkvalificering Virksomhedsforløb Seks ugers selvvalgt uddannelse Mål: Tidlig, aktiv og rettidig indsats Outcome Selvforsørgels e

26 Den kvalificerede forandringsteori Input Unge mennesker med forskellige forudsætninger: - Sociale og personlige kompetencer - Faglige kompetencer - Forventninger kval. match Output Aktiviteter: Informationsmøder Samtaler Straksaktivering/-afklaring Vejledning og opkvalificering Virksomhedsforløb Seks ugers selvvalgt uddannelse Fokus på indholdet i og målet med aktiviteter Outcome Selv- forsørgelse Fælles mål

27 Konklusion Den simple forandringsteori Tidlig og aktiv indsats: Aktiviteten for aktivitetens skyld Manglende sammenhæng og mål med aktiviteter kan forlænge ledigheden Den kvalificeret forandringsteori De unges oplevelser kan være med til at kvalificere indsatsen Medarbejderrefleksioner kan ligeledes kvalificere indsatsen

28 Konklusion sagt på en anden måde Det afgørende er: ikke hvem den unge er eller hvilket jobcenter, man kommer ind på – det afgørende er heller ikke nødvendigvis indsatsen/aktiviteten eller organiseringen i jobcenteret. hvordan den unge mødes, og hvordan den unge oplever mødet. Giver oplevelsen respekt for jobcenteret eller mistillid? om den unge oplever at have valgt aktiviteten eller føler sig tvunget ind i den. om den unge går fra jobcenteret et halvt hoved højere eller en halvt hoved lavere

29 Fem anbefalinger til jobcentrene 1.Etabler en fælles forståelse af indsatsen 2.Inddrag de unge i kvalificeringen af indsatsen 3.Tilbud skal i højere grad ses som et tilvalg 4.Tilbuddene skal ses i en sammenhæng 5.Indsatsen skal i højere grad koordineres mellem jobcenter og A-kasse

30 Anbefalinger til aktiviteterne 1.Anvend en imødekommende, positiv og tillidsbaseret tilgang 2.Anvend straksafklaring og straksaktivering i en kombination 3.Vejledning skal målrettes den enkeltes situation 4.Virksomhedsforløb skal have et klart formål 5.Valget af selvvalgt uddannelse skal kvalificeres og tænkes sammen med øvrige aktiviteter

31 Overordnede spørgsmål (inspiration til dagens sidste programpunkt) 1.Er det hensigtsmæssigt med en løbende udveksling af erfaringer og opbygning af fælles forståelse af indsatsen på tværs af jobcentre? 2.Kan og skal der laves en systematik eller en model til indhentning af brugeroplevet kvalitet? 3.Kan og skal der skabes en regional koordinering mellem jobcenter og A-kasse (Kan det ske gennem et ungenetværk?), eller skal det ske lokalt?

32 Projekt: Jobrettet udannelse til nyuddannede faglærte ledige HOLSTEBRO KOMMUNE

33 Baggrund  Nyuddannede  Faglærte  Ledige dagpenge- og kontanthjælps- modtagere  Under 30 år  Målgruppen var:

34 Fokusområder  Den kvalificerede forandringsteori  En individuel tilgang med vægt på den enkeltes forudsætninger, ønsker og dermed behov  De unge skulle have:  Viden om, hvordan man søger job  Et professionelt netværk, der kan benyttes i jobsøgningen  Højere grad af geografisk mobilitet  Viden om, hvilke kompetencer de eventuelt mangler  Specifikke kompetencer der kan opkvalificere til et bestemt job eller bredere kompetencer, der kan åbne for flere brancheområder/jobfunktioner

35 Bredere eller dybere? KONTOR- ASSISTENT MURER

36 Bredere eller dybere? KONTOR- ASSISTENT MURER Stillads- kursus til off shore

37 Bredere eller dybere? KONTOR- ASSISTENT MURER Stillads- kursus til off shore Projekt- styring Erhvervs- økonomi + Excel økonomi

38 Bredere eller dybere? MURERForskalling System- stillads

39 Projektmodel  De unge har været gennem følgende aktiviteter:  Informationsmøde  Individuel screeningssamtale  14 dages vejledningsforløb med Information om muligheder på arbejdsmarkedet Information om muligheder for opkvalificering/uddannelse/kursus Individuelle samtaler (coaching og vejledning) Kompetenceafklaring  Tilbud om opkvalificering til den enkelte  Tilbud om virksomhedspraktik og job med løntilskud (før og efter uddannelse)  Opfølgende samtaler

40 Vores erfaringer, udfordringer og fejl har medført 5 anbefalinger vi gerne vil give videre… Hvordan gik det?

41 1. Intensiv individuel jobcoaching  Undgå ”spildtid”  Informationsmøder og fælles undervisning kan med fordel begrænses til individuel vejledning og coaching  De unge skal hele tiden ”forstyrres”  Vægt på individualitet  Få fokus på den enkeltes kompetencer og jobmål  Lytte til den unges ønsker

42 2. Differentiering  Der er stor omsætningshastighed blandt nyledige  Ikke alle skal have intensiv vejledning  Mange er selvkørende og har realistiske mål  Samtalefrekvensen har været forskellig fra ung til ung  Vigtigt med en kvalificeret screening

43 3. Mål med opkvalificering og uddannelse  ”What’s in it for me?”  Vigtigt at få den unge til at se meningen og mulighederne med indsatsen. Motivationen øges betydeligt  Ikke frit valg på alle hylder  Valget skal kvalificeres ift. kompetencer og jobmål  Medindflydelse  Ikke frit valg, men de unge skal have indflydelse på indholdet

44 4. Sammentænk opkvalificering og virksomhedsforløb  Virksomhedspraktik og job med løntilskud kan:  Bruges til at afklare et uddannelses- og jobmål  Afprøve og udvikle de faglige kompetencer  Skabe ansættelse eller netværk  Undgå ”vandhuller” mellem forløbene  Involver den unge i planlægningen af indsatsen

45 4. Sammentænk opkvalificering og virksomhedsforløb  Virksomhedspraktik og job med løntilskud kan  Bruges til at afklare et uddannelses- og jobmål  Afprøve og udvikle de faglige kompetencer  Skabe ansættelse eller netværk  Undgå ”vandhuller” mellem forløbene  Involver den unge i planlægningen af den virksomhedsrettede indsats 2 ugers Vejlednings -forløb Opkvalificerende kursus Virksomheds- praktik Virksomheds- praktik

46 5. Skab mening og vis muligheder  Informer om job- og uddannelsesmuligheder  Det giver inspiration og skaber sammenhæng/mening  Mening + muligheder = motivation  En fælles indsats mellem Jobcenter, A-kasser og uddannelsesinstitutioner

47 Hvad gør vi så nu?  Mere fokus på at kvalificere seks ugers selvvalgt uddannelse  Involverer de unge i planlægningen – både ift. kvalificeret uddannelsesvalg og i kontakten til virksomheder  Vi har efterfølgende lavet et projekt, hvor vi har samlet unge med interesse for samme branche for at undgå branchespredning og dermed en oplevelse af manglende relevans  Vi arbejder stadig på blive bedre til at foretage en kvalificeret screening af den ledige  Opkvalificerer medarbejdere (rollen som jobcoach)  Fortsat fokus på den individuelle indsats med coaching og aktiviteter målrettet den enkeltes plan

48 Progression i unge-indsatsen Seminar Hotel Scandic Silkeborg

49 Ikast-Brande – helt kort 527 unge ledige juni 2012 Match 1: 318, heraf 165 forsikrede ledige Match 2: 160 Match 3: 49 Positiv udvikling i antallet af jobklare, negativ udvikling af indsatsklare

50 Route 25 – meget kort Mål Flere unge i uddannelse og job Middel Tværfagligt samarbejde – internt i kommunen Praktik – virksomheder og uddannelsesinstitutioner Med 4 kommuner: Egedal, Tønder, Odder og Ikast-Brande Læs mere på

51 Route 25 Nulpunktsanalysens overordnede konklusion (januar 2012) Udfordringer Tilrettelæggelse af målrettet, virksomhedsorienteret indsats Manglende systematik omkring klare delmål for progression i praktikforløb Potentialer Styrkelse af den tværgående indsats Fælles og koordineret tilgang til den unge – målrettet indsats

52 COWIs unge-analyse (april 2012) Overordnet konklusion God dialog med de unge Flot, systematisk sagsarbejde (rammer og rettidighed) Bredspektret tilbudsvifte M E N …

53 COWIs unge-analyse (april 2012) Udviklingspotentiale De unge Tydelige mål og delmål, klare planer Fokus på progression – den røde tråd Udgangspunkt i ressourcer og motivation Medarbejderudvikling ind til sagens kerne, jfr. ovenfor skriftliggørelse af det bagvedliggende – usynlig viden Samtalen – inddragelse/krav forældre

54 Erfaringer Route 25 Medarbejderne vil rigtig gerne – hinanden og de unge Commitment og gejst (særligt udvalgte) Styring og fokus Progressionsværktøj under udvikling Men ikke mindst …

55 Implementering – Joyce & Showers (2002)

56 Progression i indsatsen den enkelte lediges progression og mål Viden Værktøjer Muligheder observation, feed-back, coaching Kick off september

57 Drøftelse ved bordene om den videre dialog mellem jobcentre og beskæftigelsesregion  Hvad siger I til forslaget om at etablere et netværk om ungeindsatsen blandt jobcentrene i Midtjylland?  Har I særlige ønsker og forventninger til et netværk om ungeindsatsen?  Hvem skal deltage i netværket? Hvor ofte skal netværket mødes?  Hvilke temaer vil I gerne have sat fokus på i netværket?  Andre forslag end et netværk?