Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Eksamenskompetence Konkret viden Faglig viden Noteteknik
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Øvelser til elever med eksamensangst eller præstationsangst
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Struktur: ”Quiz og byt”
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
FOKUS! På vores udvikling.
Og hvordan man håndterer den.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Gode råd En guide mod eksamen.
De sidste undervisningstimer
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Velkommen.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
...Slap af... HJGHK. Hvis du er rigtig træt af af den daglige stress som du skal til at gå igennem..
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Videreudvikling af ide 2&2
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Workshop for vejledere. * Man har uddannelsesmestring når følgende er til stede: * Kundskaber – tilstrækkelige kundskaber om emnet * Metode – Behersker.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Derfor skal vi STRÆKKE UD når vi kan
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Perfektionisme Fordele og omkostninger?? Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS - November 2013.
- og få den karakter du fortjener Træn til en god eksamen.
Patientundervisning 1. session Bipolar lidelse Generelt om Bipolar Affektiv sindslidelse.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Introduktion til Sundhedscaféen. Hvorfor skal vi have fokus på sundhed.  Indlæring  Følelse af livsglæde  Overskud til at være noget for andre  For.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
En lille reminder: nu har du brugt tid på at snakke om, ærgre dig og gerne ville ha lavet om på fortiden …det har ikke ført til noget som helst godt, at.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Slip vanen Neglebide, fingerknække, sårpille, hårplukke, slikspise…
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Forberedelse til eksamen
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Morale og dannelse i uddannelse
Risikovurdering af forflytning
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Mit valg - PowerPoint 1. ”Sofie går i 9. klasse, og hun er meget usikker på, hvad hun skal vælge. Sofie synes, det er svært, og hun tænker meget på,
Præsentationens transcript:

Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013

Eksempler på årsager til eksamensangst Hang til perfektionisme Høje krav til sig selv Ubehag ved at være i centrum Tendens til at gøre sig bekymrede forudsigelser eller katastrofetanker Tendens til sort-hvid tænkning Tidligere ubehagelig oplevelse Intet at gøre med intelligens.

Hvad er dit ambitionsniveau til eksamen? Skal du kunne stoffet 100%? Skal alt du siger være 100% rigtigt, før du vil sige noget? Skal svaret på alle spørgsmål komme, så snart spørgsmålet er blevet stillet? Skal du have læst hele pensum to gange igennem? Matcher dit ambitionsniveau med dine præstationsmuligheder?

ANGST/STRESS-CIRKLEN ADFÆRD FØLELSER KROP TANKER

Tanker  Jeg kan ikke huske stoffet  Jeg dumper helt sikkert  Jeg kan ikke klare det  Jeg kan ingenting  Jeg har ikke kontrol over noget som helst  Jeg kan ikke overskue det, så hvorfor prøve?  Alle tænker, jeg er dum  Alle synes, jeg er pinlig  Alle andre har mere styr på det  Klappen går ned

Følelser Panik Angst Nedtrykthed Opgivenhed Magtesløshed Irritabilitet Apati, manglende lyst Dårlig samvittighed

Kroppen Søvnløshed Træthed Hjertebanken Maveproblemer Spændingshovedpine Hyperventilering

Adfærd Bliver handlingslammet Overspringshandlinger Overforberedelse Ingen Pauser i læsningen Spiser ikke, sover ikke, …

TANKER – flyt fokus DISTRAKTIONSØVELSER: Tæl baglæns el. tæl hvad som helst Tæl baglæns el. tæl hvad som helst find runde former i rummet find runde former i rummet Spil et spil, der kræver din koncentration Spil et spil, der kræver din koncentration Stop øvelsen: Stop øvelsen: Stop Træk vejret Observer! Prøv igen Prøv igen og prioriter dit næste skridt

KROPPEN Mad Søvn Motion Afslapningsøvelser Vejrtrækningsøvelser

Adfærd – hvad er vigtigt? Realistisk læseplan Pauser i læsningen Ikke overlæse Læse i antal timer i stedet for i antal sider Benytte læsegruppe/læsemakker Balance mellem studie og fritid Ha’ det sjovt!

Eksamenslæsning Koncentrer dig om at lære stoffets hovedpunkter.  Mundtlig eksamen – øv dig i at tale højt om stoffet  Skriftlig eksamen – løs evt. gamle eksamenssæt og læs pensum ved at finde svarene, frem for at læse først og løse opgaver til sidst.

Mundtlig eksamen Brug ventetiden på din måde Tjek at du har forstået spørgsmålet Sæt dig godt i stolen Fortæl eksaminator og censor om din disposition. Vær ikke bange for at støtte dig til dine notater Hvis du har brug for en tænkepause, så sig det eller tag et glas vand Brug mere tid på at tale om det du ved, end det du ikke ved. Dvs. gå videre hvis der er noget, som du ikke kan huske.

Mundtlig eksamen - fortsat Fint/nødvendig med pauser – hvis det er for lang tid, skal eksaminator nok sige til En fejl bliver ikke mindre af, at den bliver mumlet Er du i tvivl om spørgsmålet, så bed om at få det omformuleret Svar selvom du synes spørgsmålet er for banalt Læn dig tilbage i stolen og træk vejret dybt – det vil hjælpe dig med koncentrationen Eksaminator og censor har også gået til eksamen og ved, hvordan det er

Skriftlig eksamen Brug ventetiden på din måde Hvis muligt, så vælg hvor du vil sidde Flyt ind på din plads Sid tiden ud Læs hele opgavesættet og lav en prioritering ud fra hvad der er lettest – og start med det Hvis du er gået i stå, gå videre til næste opgave for senere at vende tilbage

Skriftlig eksamen - fortsat Besvar hvert spørgsmål på et separat papir Hvis du er usikker på om svaret er rigtigt så aflever alligevel. Det er altid bedre at aflevere noget forkert end slet ikke at aflevere Det kan altid hjælpe med ”luftforandring” eller bevægelse – så hvis du går i stå, kan f.eks. tur på gangen hjælpe.

Kontakt Studenterrådgivningen Ring til os på telefon Besøg vores website på