Aktivitetskatalog til fonemtræning efter Nuffieldmetoden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
En dag med A Vi laver en dag med A – eller måske hellere en hel uge
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Spilleregler. Du sidder til bords med to modstandere og spiller for dit hold.
Læringsstile og lektier
Lærings- og praksisfortællinger:
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
De sidste undervisningstimer
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkatotek og biografier frem og genopfrisker.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
SJOVE GÆTTERIER Micro Trivial 2 hold.
Hvor bor familien? På land eller i by?
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Udeskole! Rønnebæk Skole..
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Relationer – Omgangstone
Problemer eller udfordringer.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Mr. Raggys prøveeksamen
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Læsning.
Futureavenue Fremtidens by.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
”Testen-Af-Vesten”.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Future Vejle inspiration
Præsentationens transcript:

Aktivitetskatalog til fonemtræning efter Nuffieldmetoden Lydbyggeren Dansk udgave Praxismaterialet Svensk udgave BørneCentret Tegn til tale teamet

Vejledning i forbindelse med aktivitetskataloget. Dette katalog er udarbejdet af Tegn-til-Tale teamet i BørneCentret på THI-KompetenceCentret i Hellerup. Det er tænkt som inspiration til kollegaer eller andre, der arbejder med børn med dyspraktiske vanskeligheder. Nogle ideer i kataloget er taget fra svenske Praxis materiales manual samt øvebog. Andre har vi selv udarbejdet i forbindelse med den daglige undervisning af børn med dyspraksi. Vi har med held også brugt aktiviteterne til dysfatiske børn med fonologiske vanskeligheder. Alle aktiviteter er anvendt gennem de sidste tre år her på instituttet. Aktivitetskataloget er opbygget i 4 trin som det svenske Praxismateriale, da det var det første tilgængelige materiale til dyspraksiundervisning i Danmark. Lydbyggeren er opdelt på en lidt anden måde, men fremgangsmåden er stort set den samme. Det er vigtigt, at barnets vanskeligheder er grundigt undersøgt, inden undervisningen iværksættes. Det er naturligvis også vigtigt, at man inden undervisningen har sat sig grundigt ind i manualen enten til Praxis- materialet eller til Lydbyggeren. Ideerne er primært illustreret med billeder fra det svenske Praxismateriale samt enkelte fra det danske Lyd- byggeren. Billedmaterialet til Lydbyggeren kan frit hentes fra Dyspraksiforeningens hjemmeside www.dyspraksi.dk eller fra www.lydbyggeren.dk . Vi håber, at dette aktivitetskatalog vil blive til gavn for børn med svære sprogvanskeligheder. Annie Sørensen Birgitte Espersen Elisabeth Christensen Eva Breith Kirstine Heyde Mariann Otzen Logopæder på THI-BørneCenter Hellerup, foråret 2008.

Aktivitetskatalog til fonemtræning TRIN 1 Grundlæggende træning af stemme og oralmotorik BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Gøre ligesom leg/læseleg.” Materialer: Forskellige mundsymboler, eventuelt klistret op på klodser. Sådan gør man: Børnene trækker symboler fra en bunke på bordet og eftergører mundstillingen. Symbolerne lægges i rækkefølge og ”læses” af børnene på skift. Variation: Mundstillingerne eftergøres først uden lyd og senere med lyd ( i/y og m/ar). Symbolerne ”fiskes op af en sø”. Velegnet til at øve: Skift mellem artikulationssted og -måde BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Støvsuger” Materialer: Havrefras, rosiner, m og m´s Cheerios eller lignende. Sådan gør man: Hvert barn får et antal ”nullermænd” og skal derefter samle dem op med læberne og/eller tungespidsen. Velegnet til at øve: Læbeberunding/læbelukning og dannelse af tungespids BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Lille larve” Materialer: Labre larver og en sort strømpe påsyet 2 knapper til øjne og et hul til tommel og pegefinger (”stærens næb”). Sådan gør man: Børnene holder en laber larve mellem læberne, vær opmærksom på at de ikke bruger tænderne til at holde med. Larve holdes mellem læberne, medens der synges en lille sang. Stæren snupper efterhånden larverne. Velegnet til at øve: Fastholdelse af læberunding Forslag til sang. Melodi: Lille Lise. Lille larve, lille larve sidder der i munden, stæren den kommer, når altså det er sommer, lille larve, lille larve sidder der i munden. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Pusteleg. Materialer: En legering og en bordtennisbold til hvert barn. Sådan gør man: Bolden placeres på selve ringen, barnet puster nu bolden rundt i ringen ved at afpasse pustet. Variation: Bolden lægges i ringens inderkreds og pustes rundt der. 2 børn sidder overfor hinanden og hjælper hinanden med at puste bolden rundt i ringen. Velegnet til at øve: Læberunding og kontrol af pust. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Samle krymmel op Materialer: Et lille bæger (evt. kapsel fra en stor sodavand) og forskellig slags krymmel. Sådan gør man: Der kommes lidt krymmel i bægret og barnet bruger nu tungespidsen til at samle op med. Der spises med det samme eller tungespidsen holdes ude af munden, medens der tælles krymmel. Velegnet til at øve: BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Puste lys ud Materialer: 6 – 8 fødselsdagslys eller 6 – 8 fyrfadslys sættes med ca. 4 cm. afstand mellem hvert lys. Sådan gør man: Lysene pustes ud et af gangen med små lette pust eller pustes ud med et langt pust. Variation: Fonemet /p/ udtales ved slukning af de enkelte lys. Velegnet til at øve: Læberunding og kontrol af pust. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Leg med saltstang Materialer: Saltstænger Sådan gør man: Saltstangen placeres på forreste del af tungen. Tungen bevæges fra side til side. Velegnet til at øve: Isoleret bevægelse af tungen. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Læbeaftryk Materialer: Læbestift, spejl, små stykker papir, lim og et stykke karton. Sådan gør man: Læbestiften kommes på læberne. Tryk af åben mund, lukket mund, bred mund og spids mund afsættes på papirstykkerne. Aftrykkene sættes op på et stykke karton. Velegnet til at øve: Læbestillinger BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Køre på bakker. Materialer: Bakke tegnet på tavle eller papir og en lille figur. Sådan gør man: Barnet står foran tavlen med en lille bamse i hånden. Bamsen går op ad bakke medens barnet siger en vokal. Vokalen stiger i toneart, når der gås op ad bakke og falder, når der gås ned ad bakke Velegnet til at øve: Stemme og glidning mellem bas og diskant. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Gå på line Materialer: Et stykke bredt bånd og en figur, som symboliserer et fonem. Sådan gør man: Båndet holdes udspændt mellem to personer, figuren føres hen ad båndet medens barnet siger fonemet, der svarer til figuren. Barnet skal holde lyden fra start til slut. Stopper lyden falder figuren ned. Velegnet til at øve: Fonationslængde BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Gå på trappe. Materialer: Trappe bygget op af legoklodser og en lille figur, som symboliserer et fonem. Sådan gør man: Figuren hopper op ad trappen medens fonemet siges med større og større styrke. Variation: Fonemet siges, tonearten stiger på vej op ad trappen og falder på vej ned (skala). Velegnet til at øve: Kontrol af stemmen. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Bamseleg Materialer: En stor bamse og en lille bamse. Sådan gør man: Når den store bamse vises siger børnene en kraftig lyd, og når den lille bamse vises siger børnene en svag lyd. Legen kan varieres med et stort og et lille symbol på det fonem, der skal øves. Velegnet til at øve: Stemmevolumen. Kraftig og svag stemme. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Gå tur” Materialer: Store og små fonembilleder. Sådan gør man: Fonembillederne lægges vilkårligt eller ordnet på gulvet. Barnet går rundt på billederne og siger fonemet med kraftig eller svag stemme. Velegnet til at øve: Volumenkontrol af stemme. Kraftig og svag stemme. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Slikke Nutella af ispind/spatel. Materialer: Nutella samt spatel Sådan gør man: Kom Nutella på størrelse med en ært på en spatel. Placer spatelen dér, hvor barnets tungespids skal hen. Velegnet til at øve: Fremadføring af tunge , tungestabilitet og dannelse af spids tunge. OBS på, at tungen bevæges uafhængigt af læber, kæber og hoved. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning TRIN 2 Fra fonem til spontantale BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Lydskelnespil. Materialer: Plader som illustreret og 2 fonemsymboler. M og M´s (12 pr. deltager). Sådan gør man: Fonemsymbolerne lægges i de firkantede rammer (fastgøres evt. med hæftemasse). De fonemer, der skal skelnes imellem, siges i tilfældig rækkefølge. Børnene lægger en M og M´s i den lille ring under det foresagte fonem. Variation: Der kan også anvendes symboler på ord og stavelser. M og M´s kan udskiftes med små papirlapper, rosiner, popcorn m.m. Velegnet til at øve: Skelnen mellem fonemer, minimale par og rimord. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Aktivitet: Stopdans Materialer: Ringe, fonemsymboler, CD-afspiller og en musik-cd. Sådan gør man: Et antal ringe, en mindre end antallet af deltagere lægges ud på gulvet. Der lægges et fonemsymbol i hver ring. Leges som almindelig stopdans. Den der ikke står i en ring, når musikken slutter, skal ”læse” alle symbolerne. Velegnet til at øve: Udtale af enkeltfonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Lytte til enkeltfonemer. Materialer: Spilleplade, evt. den fra Øvningsbok ( s. 21 og 7) med fjernsyn (a-i/t-s) samt rosiner eller lign. Sådan gør man: Hvert barn får en plade, den voksne siger fonemerne enkeltvis, (f.eks. a og i) Barnet lægger en rosin på den rigtige lyd. Variation: Børnene skiftes til at sige fonemerne og bagefter til at bestemme hvilke rosiner, der skal samles op med læberne uden at bruge hænderne og spises. Velegnet til at øve: Lydopmærksomhed og fonemproduktion, samt evt. styrke og kontrol af læbemuskelen. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Lytteleg. Materialer: Spilleplader med 6 tomme felter. Forskellige symboler på ord eller fonemer. Pose med 6 brikker af hvert symbol, der spilles med. Sådan gør man: Hvert barn får en tom plade og et fonemsymbol. Opråberen trækker symboler op af posen og benævner fonemet. Barnet får brikken (som billedlotteri). Variation: Børnene skifter symbol under spillet. Spillepladen kan illustrere forskellige fonemsymboler, der bruges popcorn som brikker. Velegnet til at øve: Skelnen mellem fonemer, minimale par og ord BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Zoo-sang Materialer: En ugle, en slange og en hund, der symboliserer fonemerne u, s og h. Pose eller tæppe. Sådan gør man: Dyrene gemmes i posen eller under tæppet. Børnene skiftes til at finde et dyr. Verset om dyret synges. Velegnet til at øve: Udtale af fonemer eller stavelser BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Udtale af enkeltfonemer Materialer: Legoplade med 7-10 klodser i række med mellemrum samt figur, der symboliserer fonemet. Sådan gør man: Figuren hopper fra klods til klods medens fonemet siges. Velegnet til at øve: Udtale af enkeltfonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Kimsleg Materialer: Konkreter, der begynder med de fonemer, der skal øves samt 6-8 kopper/ bægre. Sådan gør man: Fonemerne som konkreterne symboliserer gennemgås. Konkreterne gemmes dernæst under kopperne. Børnene skiftes til at bestemme hvilken ting, der skal findes af et andet barn. Variation: Leges som almindelig kimsleg. Velegnet til at øve: Udtale af fonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Terningleg Materialer: Terning med forskellige farver og fonembilleder/kon- kreter lagt i kuverter med farven på. Sådan gør man: Terningen kastes, kuverten med den tilsvarende farve åbnes af barnet og barnet siger fonemets lyd. Variation: kuverterne kan erstattes af farvede poser, ringe i forskellige farver m.m. Velegnet til at øve: Enkeltfonemer, stavelser, ord og fraser. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Kast med terning. Materialer: Almindelig terning med øjne. Fonem- eller ordbilleder. Sådan gør man: Terningen kastes og fonemet eller ordet siges det antal gange øjnene viser. Variation: Der siges så mange forskellige fonemer som øjnene viser. Velegnet til at øve: Enkeltfonemer, stavelser, ord og fraser. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Puste til mølle. Materialer: Bræt med en mølle i midten, billeder af fonemsymboler. Sådan gør man: Billederne sættes fast i en ring rundt om møllen. Der pustes til møllen og det symbol den markerede møllevinge peger på siges. Variation: Ved hvert billede er der en ”belønning” i form af en rosin, havrefras eller andet, der senere bruges til træning af mundmotorik. Velegnet til at øve: Udtale af enkeltfonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Postkasse Materialer: En postkasse af pap etc, fonem- eller ordsymboler Sådan gør man: Barnet ”poster” symbolet i postkassen, mens lyden eller ordet udtales. Velegnet til at øve: Fonemer, fonemsekvenser eller ord. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Kaptajnsleg” Materialer: Taburet, kasket og forskellige store fonemsymboler. Sådan gør man: Fonemsymbolerne placeres på gulvet med god afstand. Et barn vælges til ”kaptajn”, får kasket på og skal stå på taburetten. Kaptajnen kommanderer nu de andre hen til de forskellige symboler ved at sige: ”Alle børn hen til /ssss/ ”o.s.v. Velegnet til at øve: Udtale af enkeltfonemer, ord og fraser. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Farvelægning af billede fra Praxis øvebog. Materialer: Kopi af aktuelt øveside, et antal farver. Sådan gør man: Der tales om fonemsymbolerne på siden. Den voksne bestemmer hvilken farve de enkelte symboler skal have. Der farves et symbol af gangen. Variation: Børnene skiftes til at bestemme hvilket symbol, der skal farves. Velegnet til at øve: Skelnen mellem fonemer, udtale af fonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Togleg. Materialer: En togstation, et par skinner og et tog. Fonembilleder. Sådan gør man: Fonembillederne placeres langs skinnerne. Toget standser ved hvert billede og fonemet udtales. Velegnet til at øve: Fonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Terningespil Materialer: Terning med 6 forskellige lydsymboler, plader med de tilsvarende symboler, rosiner eller havrefras. Sådan gør man: Hvert barn får en plade. Man skiftes til at slå med terningen. Det lydsymbol der vender opad siges, og der lægges en rosin på det tilsvarende symbol på spillepladen. Velegnet til at øve: Enkeltfonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Hoppe i ringe. Materialer: 6 eller flere små hula-hop ringe, 6 eller flere fonembilleder eller konkreter. Sådan gør man: Ringene lægges på gulvet med så lille afstand, at børnene let kan hoppe fra en ring til en anden. I hver ring lægges et lydsymbol. Børnene hopper fra ring til ring og benævner det symbol de lander på. Velegnet til at øve: Enkeltfonemer og fonemsekvenser. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Leg med terning og ringe. Materialer: En stor terning hvor siderne er farvede og med ”øjne”. Ringe i farver der passer til terningen (f.eks. rød, blå og grøn). Fonemsymboler svarende til det antal ringe man råder over. Sådan gør man: Ringene lægges på gulvet. I hver ring lægges et fonemsymbol. Barnet kaster terningen. Farven angiver hvilket fonem der siges, ”øjnene” hvor mange gange fonemet siges. Velegnet til at øve: Fonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Find din fisk. Materialer: Spillet Find your fish og forskellige fonemsymboler. Sådan gør man: Spilles som Find din fisk. Velegnet til at øve: Enkeltfonemer og sætningsstruktur. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Dovenlars” Materialer: Børn og billeder af lydsymboler. Sådan gør man: Børnene ligger på ryggen, får lagt et lydsymbol på brystet/maven. Børnene skal nu efter tur løfte hovedet og ”læse” det lydsymbol, der ligger på deres mave. Velegnet til at øve: Hovedkontrol og enkeltfonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Remseleg Materialer: Praxisplakat/Lydalfabetet fra Lydbyggeren Sådan gør man: Barnet siger alle de fonemer, det kan huske ved at pege på symbolet og sige fonemet samtidigt. Velegnet til at øve: Udtale af enkeltfonemer. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning TRIN 3 Sekvensering af fonem til ord BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Fiskespil Materialer: Fiskestang, tavle, fonemsymbolbillede af 1 konsonant og alle vokalerne. Billederne udstyres med en metalpapirclips. Sådan gør man: Konsonanten præsenteres og sættes op på tavlen. Børnene skiftes til at fange en vokal og forsøge at danne ord – nonsensord. Velegnet til at øve: Fonemsekvenser, ord. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Leg med dukker. Materialer: Dukker, dukkehus eller lignende. Sådan gør man: Hvert barn får en dukke. Dukkerne får hver deres navn f. eks. Bibi, Bobo, Nono, Nana eller Pipi. Der leges med dukkerne. I legen lægges der vægt på brug af dukkernes navne. Velegnet til at øve: Fonemsekvenser. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Hoppe ord” Materialer: 4 ringe, 1 konsonantsymbol og 3 vokalsymboler. Sådan gør man: Ringene lægges på gulvet i vifteform. I den ”nederste” ring lægges konsonanten. Vokalerne fordeles i den andre 3. Barnet står i ringen med konsonanten siger konsonanten (f. eks. t) og hopper videre til en vokal, der også siges (f. eks. e, o, i). Variation: 1)Læg en vokal i den ”nederste” ring og hop videre til konsonanter. 2)Læg repræsentationer for ord i en ring for sig. Har barnet f.eks. hoppet ordet ko, finder det koen blandt andre dyr. Velegnet til at øve: Fonemer, fonemsekvenser og ord. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Fra fonem til ord Materialer: Plastlomme med plads til 12 symboler. Op til 9 fonemsymboler og 3 ordsymboler. Sådan gør man: Fonemerne sættes i plastlommen således at de tilsammen danner et ord. I den nederste række i plastlommen sættes ordsymbolerne. Barnet læser nu siden. Velegnet til at øve: Hvordan fonemsekvenser bliver til ord. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Leg med almindelig terning Materialer: En almindelig terning, kuverter med prikker eller tal der svarer til øjnene på terningen, et antal billeder af lydsymboler. Sådan gør man: Terningen kastes, den kuvert med det tilsvarende antal prikker åbnes, lydsymbolerne tages ud og benævnes. Variation: De symboler der lægges i kuverten skal tilsammen danne et ord. Velegnet til at øve: Udtale af enkelte fonemer, fonemsekvenser og ord. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Nisseleg Materialer: En kortbunke med henh. grønne nisser, der går, og røde nisser, der står stille. Fonem-,ord- eller frasesymboler. Sådan gør man: Barnet trækker fonemsymbol og en nisse fra bunken. Hvis nissen er grøn, siges fonemet, hvis nissen er rød, gives turen videre. Sortér bunken, så hvert barn får øvet et fonem. Velegnet til at øve: Fonemer, ord og fraser. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Læsning af ord” Materialer: Farvede kort hvor 2 eller flere fonembilleder er sat sammen, så de danner et ord. Billeder af de ord der arbejdes med. Sådan gør man: Barnet trækker et af de farvede kort, Siger fonemerne enkeltvis for derefter at sætte dem sammen til målordet. Det farvede kort parres med billedet af ordet. Variation: Konkreter af målordene gemmes under tæppe og findes frem når ordet er ”læst”. Velegnet til at øve: Fonemsekvenser og ord BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Navneleg Materialer: Mange lydsymboler af de forskellige fonemer. Sådan gør man: Barnet vælger de symboler, der passer til de enkelte fonemer i sit navn Velegnet til at øve: Udtale af fonemer og opmærksomhed på forskellen mellem bogstavers lyd og navn. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning TRIN 4 Fraser og meninger BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning ”Ormesti.” Materialer: 5 små hula-hop ringe, konkreter, der symboliserer fonemer eller ord. Sådan gør man: Ringene lægges i en række på gulvet. Konkreterne lægges i den sidste ring. Børnene hopper på skift fra ring til ring medens de siger sætningen. De vælger selv hvilken ting, de vil ta’. Variation: ”Ormestien” kan tegnes på papir, og legen udføres på bordet med en lille figur. Velegnet til at øve: Træning af sætningsopbygning og udtale af ord. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Sætningskonstruktion med ”målord”. Materialer: Gule og røde legoklodser, ordbilleder. Sådan gør man: De ordbilleder (målord), der i forvejen er indøvet lægges på bordet. Barnet vælger et målord og danner selv en sætning med ordet. Der lægges en gul klods for hvert selvvalgt ord, men en rød for målordet. Velegnet til at øve: Sætningskonstruktion. BørneCentret Tegn til tale teamet

Aktivitetskatalog til fonemtræning Materialer: Sådan gør man: Velegnet til at øve: BørneCentret Tegn til tale teamet