Kommunikation – Muligheder og begrænsninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode i AT Religion.
Advertisements

Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektopgave klasse.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Studentereksamen - stx
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Kildekritik – kort fortalt
Samtidshistorie på HHX
 8.00– 9.00 Præsentation af fag + filmklip lok. 111  workshop  pause  – workshop  Frokost 
Eksamen og eksamensbilag :
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Snak med din sidemand om dette et par min.
- et forsøg på en analyse
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Innovation i AT/SO.
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
Almen studieforberedelse
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Kortfilm Et overblik.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
DANSK Intro Dagens program.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Almen Studieforberedelse - AT MUSIK – 2016:. De kunstneriske fag kan deltage med overskridelse af kulturelle, genremæssige og æstetiske grænser og alt.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
AT-eksamen 2017.
KNÆK KODEN.
Verden omkring os Verden i kold krig
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
KNÆK KODEN.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
KNÆK KODEN.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Den naturvidenskabelige metode
Jonas, Oliver og Kasper T.
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
KNÆK KODEN.
Tysk i SRP 2014.
Alternativer – ideer til forandring og fornyelse
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
- og hvordan du undgår dem…
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kommunikation – Muligheder og begrænsninger AT Eksamen 2015 Muligheder i tysk Janne Plauborg: PL@aalborghus.dk

Opgaven Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor kommunikation spiller en central rolle. I din undersøgelse af sagen skal du belyse samspillet mellem kommunikationens formål, indhold og form samt vurdere kommunikationens muligheder og begrænsninger. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

Opgaven Opgave B Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor kommunikation spiller en central rolle. Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

Hvad kan tysk? Tysk er et humanistisk fag. Det tilhører humaniora. Vi beskæftiger os med at forstå mennesket ved at analysere menneskeskabte produkter. I tysk arbejder vi med tekster – det brede tekstbegreb: noveller, romaner, film, digte, billeder, artikler, taler, reklamer osv. Metoder = analyse af personer, miljø, symboler, komposition, filmiske virkemidler, form, retorik, argumentation etc.!

Ideer til mulige emner NB: Husk at dette kun er et oplæg fra tysk – I SKAL forbi jeres faglærere for at få tjekket evt. samarbejdsmuligheder Vælg noget, der interesserer jer! Det giver den fedeste proces og den bedste opgave. Vælg sag frem for fag!

Kommunikation Historiske begivenheder, hvor kommunikation har spillet en rolle: 2. Verdenskrig Sophie Scholl – modstand gennem flyveblade – faren ved kommunikation af et budskab Bogen: Inge Scholl: Die Weiβe Rose Muligt samarbejde med: Historie

Kommunikation 2. Verdenskrig Bertolt Brecht Protest gennem lyrik Evt. smligne med danske/engelske protestskrivelser? Muligt samarbejde med: Historie Dansk Engelsk

Kommunikation 2. Verdenskrig Nazistisk propaganda Leni Riefenstahl – Hitlers chefinstruktør – propagandafilm: Triumph des Willens Muligt samarbejde med: Historie Billedkunst

Kommunikation Livet i DDR Ensretning og manglende ytringsfrihed i DDR Protester mod styret i DDR: Wolf Biermanns sange Muligt samarbejde med: Historie Musik

Kommunikation Nazistisk propaganda OL 1936 – brugt af Hitler til at promovere den nazistiske ideologi Plakater, filmklip, taler Hvordan tales der om det i dag? http://www.welt.de/regionales/berlin/article13506905/Wie-Hitler-die-Olympischen-Spiele-vergiftete.html - Muligt samarbejde med: Historie Billedkunst Samfundsfag

Kommunikation 2. Verdenskrig – begrænsning af kommunikation Censur under krigen Nationalistisk ideologi og kultur Ensretning Bücherverbrennung Entartete Kunst Muligt samarbejde med: Historie (evt. som samfundsfag) Billedkunst

Kommunikation Ytringsfrihed og censur Hvor går grænsen – hvor meget må man sige? Krænkende kommunikation Blasfemilovgivning Reaktioner efter Charlie Hebdo http://www.kristeligt-dagblad.dk/udlandsdebat/tyskerne-diskuterer-blasfemi Muligt samarbejde med: Samfundsfag Religion

Kommunikation Ytringsfrihed og censur ”Lied der Deutschen” Spændende historie omkring sangen Brugt at nazisterne sammen med den nazistiske Horst-Wessel-Lied Forbud og kontroverser Muligt samarbejde med: Historie

Kommunikation At tale om Islam Merkel: ”Islam ist ein Teil von Deutschland”  Politisk debat  Politiske holdninger og ideologier Muligt samarbejde med: Samfundsfag

Kommunikation Politik  Retorik Analyse af taler Hitler Angela Merkel http://www.bundesregierung.de/Webs/Breg/DE/Aktuelles/Reden/_node.html – Arkiv over mange politiske taler om stort og småt Deutsche Reden von Luther bis zur Gegenwart Muligt samarbejde med: Samfundsfag Historie Religion (Luther)

Kommunikation Hvad kan forskellige genrer? Die Welle (film) vs. The Wave (roman) Adaptationsteori Muligt samarbejde med: Engelsk

Kommunikation Genrer Goethe: Die Leiden des jungen Werther (brevroman) Muligt samarbejde med: Engelsk eller måske dansk Genrer Goethe: Die Leiden des jungen Werther (brevroman) https://epistolaryfilm.wordpress.com/ - website om brugen af breve i film

Kommunikation Reklamer Hvordan sælger reklamer? Hvordan er de forskellige på tværs af kulturer? Forskelle på medierne? Muligt samarbejde med: Psykologi Billedkunst Engelsk Dansk

Kommunikation Altid online? Christoph Koch: Ich bin dann mal offline – ein selbstversuch – leben ohne internet und handy ”Was bleibt vom Leben, wenn man offline ist?” http://www.christoph-koch.net/bucher/kauf-mich/ Muligt samarbejde med: Psykologi Samfundsfag?

Den innovative opgave Der opstår ofte problemer med kommunikationen, når den fx går på tværs af kulturer. Kan man lave et løsningsforslag til at imødekomme kommunikationsproblemer fx mellem stat og immigranter i Tyskland? Muligt samarbejde med: Samfundsfag Billedkunst

Den innovative opgave I Tyskland diskuteres blasfemilovgivningen meget. Kan man lave et løsningsforslag til, hvordan man kan undgå religiøse krænkelser uden at true med fængselsstraffe? Muligt samarbejde med: Samfundsfag Billedkunst

RIGTIG GOD ARBEJDSLYST! Husk Vælg sag frem for sag Snak med din faglærer! Valg af fag og sag senest d. 9. februar RIGTIG GOD ARBEJDSLYST!