Piger og autisme – i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Parforhold; kommunikation og seksualitet
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Psykoedukation for børn, unge og forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Bokstav børn.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Unge med Aspergers syndrom
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
C ognitive A ffective T raining 2. Klog 3. Datter 4. Aspie 5. Ven 6. Terminator 8. Sporty Sara: 1.Fugle- ekspert 2. Klog 3. Datter 4. Aspie 5. Ven 6. Terminator.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Fremme af unges mentale sundhed
Velkommen til Lægedage
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Spiseforstyrrelse og autisme. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
FACE:IT. De næste 45 timer Niels og Carsten Historien bag FACE:IT Spejlneuroner Erfaringer med FACE:IT Idéudveksling Lidt flere erfaringer Afrunding.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
ADHD..
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Psykoedukation skizofreni
Program Tanker siden sidst
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Læge Poul Lundgaard Bak
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Børn med en anden forståelse
Neuropædagogiske samtaler
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Piger og autisme – i praksis Himmelev 23. september 2011 Kirsten Callesen, psykolog Psykologisk Ressource Center

Hvor mange piger? Miljø – det er svært at genkende de sociale og kommunikative vanskeligheder hos pigerne – anderledes symptomer i Triaden? Piger fungerer udviklingsmæssigt anderledes end drengene med AST Andre typer diagnoser: fx skizotypiske, depression, angst, opmærksomheds- forstyrrelser, personlighedsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, selvskadende adfærd, skole vægring, indlæringsproblemer, motoriske problemer Prævalens 1:4 – i befolkningsundersøgelser

ESSENCE - Gillberg Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neuropsychiatric/ Neurodevelopmental Clinical Examinations. As predictors of empathy disorders and conscience disorders - 5 % of population.

Diagnose af piger med AST - Den særlige pige profil? 3-4 forskellige typer pigeprofil? (passiv/tilbagetrukket, kopiadfærd/sød, arrogant/enspænder, aktiv/adhd)‏ - Virker umiddelbart til at have almindelig kontakt - Kamuflere deres særkender - Deres måde at være anderledes er forskellig fra AS drenge Piger – 3 plus 1 (de er ens og forskellige!)

Diagnostiske kriterier er lavet til (drenge)børn - Hvordan er pigerne forskellige fra drenge? - Hvordan er pigernes egen profil? Aspergers syndrom Klassisk autisme Atypisk autisme AST med ADD/H (opmærksomhedsforstyrrelse)‏ AST med anden problemstilling

5 Kernetræk ved AST, Michelle Garnett, 2007 1. Forstå andet perspektiv (perspective taking)‏ 2. Rigid fastholdelse af rutiner (rigid adherence to routine)‏ 3.Sanseintegrations følsomhed (sensory sensitivity) 4. Forstå samt udtrykke følelser (understanding and expressing emotion) 5. Fakta orienteret (fact-oriented) Autismespektrum Forstyrrelse Tilstand

Hvis autisme/AS er et puslespil... - Hvor mange brikker har du? 8

Kerneproblemer for piger a. Være en del af det sociale fællesskab b. Lavt selvværd - selvusikre c. Forkerthedsfølelsen d. Sociale kompetencer – mangler strategier e. Kende sine følelser “...Giv mig lige lidt tid, så kan jeg udvikle mig til noget bedre end den jeg er, som den jeg er....”

Nøgleord... Personlighed Særinteresser (heste/dyr, manga, tegne plus mange flere) Angst / depression / perfektionist Spiseforstyrrelser Stress sårbarhedsgrænse Følelsen af at være forkert Grænseløs – svært ved at fornemme grænser (seksualitet, tale med andre, grineflip) Hader at blive irettesat eller korrekset. Orker ikke at høre på at man skal gøre tingene anderledes.

Nøgleord... Biologiske/kognitive dispositioner IQ – evne til læring Evne til at tænke i helheder Evne til at lave systemer på social adfærd – empatiagtigt Sociale strategier Sødhed Kopiadfærd At være ”rettet mod andre”

Hjernens funktion Tanker Følelser Krop og sanser Har det godt! Det er farligt! Tanker Glad! Bange! Følelser Krop og sanser Afslappet/anspændt

Hjernens kemi 1. Det neurale netværk: i hjernen er der ca. 125 milliarder af neuroner - hjerneceller 2. Neuroner kommunikerer gennem synapsforbindelser (dendritter og axoner), ca. 2.000-12.000 forbindelser pr. neuron 3. Synapsforbindelser har brug for signalstoffer for at sende impulsen videre 4. Myelinisering: Jo flere forbindelser og aktivitet jo hurtigere forarbejdning og automatisering 5. Anderledes neuroudvikling: teorier om Dysconnectivity og spejlneuroner

Hjernen, signalstoffer og stress Dopamin Serotonin Endorfiner Kortisol ------------------------ Kost / mad Motion Søvn Gode oplevelser Sårbarhed: Stress Angst Depression Udadreagerende adfærd Selvværd Spiseforstyrrelse

Stress, angst og sanseforstyrrelse

Empati Empati er driften mod at identificere andre menneskers følelser og tanker, og at reagere på dem med en passende følelse. Empati er ikke bare kold udregning af hvad andre tænker og føler. Empati opstår, når vi mærker en passende følelsesmæssig reaktion, en følelse igangsat af en anden persons følelse, og det sker for at forstå andre mennesker, for at forudsige deres adfærd og for at forbinde eller være i samklang med andre følelsesmæssigt.

Empati Det affektive element – Affektiv afstemning At kunne mærke andre menneskers følelser At kunne adskille andres følelser fra ens egne At give en passende følelsesmæssig respons på en andens følelsesmæssige tilstand Det kognitive element At forstå den andens følelser At kunne sætte sig i den andens sted Gør det muligt at forudsige den andens adfærd eller mentale tilstand

Empatiske færdigheder % af befolkningen Autisme Mænd Kvinder Lave Høje Høje

Systematisering - systemizing Systemizing er driften mod at analysere, udforske og konstruere systemer. En systemizer forstår intuitivt hvordan ting fungerer, eller uddrager de underliggende regler som styrer et system. Dette sker for at forstå og forudsige systemet eller for at opfinde et nye system.

Systemizing færdigheder % af befolkningen Kvinder Mænd Autisme Lave Høje Høje

Pigernes behov At få koblet den teoretiske viden om hvem de selv er til praksis viden og selvindsigt At få et netværk hvor de kan spejle sig og tale med andre om deres erfaringer

Præsenterende problemer Ensomhed Venner, kæreste? Arbejde – uddannelse Selvforståelse At holde facaden når man er ude Partner – forventninger og gensidighed Depressive symptomer Selvværd og selvfølelse Historie om perfektionisme – misforståelser – sort/hvid tænkning – paranoia

Mål for samtaler? Opklare autismeprofilen Indføring i den kognitive model konkret og visuelt (styrkesider) Fastsætte individuelle udviklingsmål Selvværd Social træning Udvikle hensigtsmæssige sociale systemer og struktur Større selvindsigt i hidtidige strategier og forløse nye sociale og dagliglivs strategier

Situationsbeskrivelse Den kognitive diamant a. automatiske tanker TANKER b. leveregler/antagelser c. skemata ADFÆRD FØLELSER 1. positiv adfærd 2. uhensigtsmæssig adfærd (stivne, flygte, fighte, klynge/klæbe, spise) ‏ KROP/FYSIOLOGI (MILJØ)

Hjulet

Persontræk: 1. positiv 2. klog 3. impulsiv 4. chokobabe 5. tror Gud 6. mor K 7. specialist 8. enspænder 9. terminator 10. søster 11. seriefreak 12. krea-cool 13. hostess 14. brikker Hjulet . 1. 2. 3. . 4. 4. 14. 5. 13. 6. 7. 12. 8. 11. 9. 10.

Hjulet Sara: 2. klog 3. datter 4. søster 5. ven 7. hemmelig 8. sporty 1. fugleekspert 2. klog 3. datter 4. søster 5. ven 6. “terminator” 7. hemmelig 8. sporty 7 8 6 4 2. klog 3 5. ven Tanker 1. fugleekspert Adfærd Følelser Krop