Linqx|live – trends ’05. ”Aktuelle tendenser” Introduktion, baggrund Kort historik Status - nu og her Tendenser – kort/lang sigt Hype? Visioner Øvrige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

MOOCs Tendenser og Potentialer
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Ordblindekonference Værket i Randers den 22. november 2006 Hvis Gutenberg og Gates var samtidige Om barrierer og drivkræfter.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Ledelsessystemer i et fremtidsperspektiv ”PBI” Pervasive ? Business ? Intelligence ? Ledelse; fremtid… !
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Komite-møde d. 25. nov European Bio-Methane Regions (Intelligent Energy, Europe) Olav Rasmussen Videncentret for Landbrug, Blue Planet Innovation.
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Dynamisk audio i location- based spil Specialeforsvar ITU d. 16/
Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen.
NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
Om lærermangel i matematik og naturfagene.  Overordnede perspektiver  Naturfaglig tonet læreruddannelse – erfaringer fra udviklingsarbejder i CAND 2Martin.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Research & Innovation Gruppe 2 Morten Tobias Gammelgaard Darlene Andreasen Nick Becker Damm David Pambuena Kristiansen.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
RUMLO- arbejdsgruppen vedr. rettigheder og standarder Løsningskrav, scenarier og kommenterede links.
Formålet med ODAA At støtte; Smart Aarhus Erhvervsudvikling og partnerskaber Medborgerskab/ demokrati Effektivitet/ rationalisering.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Reflektion over jeres egen praksis
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
1 Metadata til brug for Institutional Repositories DEF E-publicering Institutional Repository Workshop DTU Lyngby 14 marts 2004 Mogens Sandfær Center for.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
IT i byrummet Fra idé til koncept - Fra speciale til firma Nicolas Cederstrøm Tau Ulv Lenskjold Rune Huvendick Jensen IT-Universitetet / CityNova R&D
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Paneldebat Esben Staffan Henrik Bo Svend Perspektiver!?
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
DVB-T og MHP pilotprojekt i Danmark, TV2/Nord-Digital Status Q v. Thorbjørn Vynne
Dias 1 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business Målet for 4. lektionsgang –Det offentlige, E-læring, C2C, P2P.
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
 Hvad var de pædagogiske udfordringer?  Hvad var vores behov og ønsker?  Hvad var udslagsgivende i forhold til jeres valg?
Afsætning A -et undervisningsforløb. HB - Skive Handelsskole Afsætning A -et undervisningsforløb Hvorfor et undervisningsforløb i et konferencesystem?
VELKOMMEN til Middelfart Resort & Konference Center.
Moodle Introduktion til Moodle og installationen på CBS.
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 24. OKTOBER 2015 BJÖRN ANDRESEN AARHUS UNIVERSITET AU EPTSYS – ENERGY SYSTEM STABILITY (EN) ENERGI SYSTEM.
Digitalisering, interaktivitet og konvergens
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Fra ildsjæl til strategi
Sitecore 7.0 – “Elbrus” Agenda Historie Sitecore 7 DEMO
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
projekt:værktøjsdagen
Software Construction
Ecommerce - drift og kundeservice
Underviserne og LMS.
Trends & tendenser i digital handel Lars Henrik Larsen Videncenter for Digital Handel
Præsentationens transcript:

linqx|live – trends ’05

”Aktuelle tendenser” Introduktion, baggrund Kort historik Status - nu og her Tendenser – kort/lang sigt Hype? Visioner Øvrige trends linqx|live – trends ’05

Introduktion linqx|dk Diskursanalytisk arkiv (2001: 800+ artikler) Features, reviews, referencer Eventliste (WCCE 2001) Aktører, netværk, mm Specialer, papers, o.lign. Nyhedsbrev (2002: 35+ briefs) linqx|live – trends ’05

Historik 60’erne: CBT 70’erne: Intelligente tutoring systemer 80’erne: Mikroverdener 90’erne: CSCL/W (Groupware) 00’erne: VLE/Hybride læringsformer Instruktivisme vs. konstruktivisme linqx|live – trends ’05

Status State-of-the-art eller skræddersyet indhold udviklet til interne e- læringssportaler/intranet Power point og anden undervisnings- materiale omlagt til web (m/ hyper link struktur) + ’krydderi’ Reduceret time-to-market, virksom- hedsintroduktioner, IT-selv- træningsprogrammer (off-the-shelf) linqx|live – trends ’05

Status Masser af ”blended learning” (lagkagemodel/tre-trinsraket) Konferencesystemer, trådede diskussioner – Fronter/BB Investeringer i læringsledelses- systemer (LMS) og forfatter- værktøjer Masser af uformel, IKT-medieret arbejdspladsbaseret kompetence- udvikling! linqx|live – trends ’05

Tendenser – kort sigt Hybride læringsformer Real time samarbejdsværktøjer (web- konferencer, screen sharing, chat, virtuelle whiteboards, VoIP) Video, lyd (speak) In-sourcing (HRM/HRD) SCORM, Læringsobjekter (LO) Ægte interaktivitet linqx|live – trends ’05

Tendenser – lang sigt Moduliserbare, skalerbare, genanvendelige videns- og læringsobjekter Konvergens mlm. KM & e-learning Avanceret simulering/interaktivitet 3D verdener (mixed realities!) Mobilitet (m-læring) Edutainment (rollespil) Blogging E-portfolio linqx|live – trends ’05

Hype? Pod casting Pervasive e-learning Social networking Open content Open Source (dotlearn.org) linqx|live – trends ’05

Visioner Rapid e-learning development (”Learning at the speed of business”) E-learning by E-doing Immersive learning (taktil HCI) The GRID E-pædagogik? On-demand learning Virtuelle laboratorier Semantiske web Dynamisk indholdsgenerering linqx|live – trends ’05

Øvrigt… Bedre søgeværktøjer Visualiseringsværktøjer RSS (Personalisering) Polling Branchekonsolidering Off-shoring (indhold, hosting) Tracking (metrics, analytics) linqx|live – trends ’05

Kontakt, opfølgning Jesper Hundebøl Nyhedsbrevet fra linqx|dk (marts 2002) linqx|live – trends ’05