Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Advertisements

Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Lektion 19: Inflationsteorier
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
3.lektion: De økonomiske mål
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
3.lektion: De økonomiske mål
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Dansk økonomisk politik under et nyt internationalt regime efter 1973
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
Lektion 16 Valutamarkedet
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Lektion 26: svar på repetitionsspørgsmål 1.Hvorfor er udviklingen i erhvervsstrukturen afgørende for udviklingen på handelsbalancen? Det er afgørende for.
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Den generelle økonomiske politik, her offentlige udgifter og indtægter I 1930’erne steg det samlede offentlige udgiftstryk målt som udgifternes andel af.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen,
Økonomisk politik Den økonomiske politik tager sit udgangspunkt i de samfundsøkonomiske mål Økonomisk vækst Fuld beskæftigelse Lav inflation Overskud i.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
LETLAND – Finanskrisens duks i EU Leif Beck Fallesen Europabevægelsen på Fyn
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Præsentationens transcript:

Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler 0. Evaluering Økonomiske nyheder Gennemgang af opgave 7, p. 68-69 Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum Opsummering af hovedpointer Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Næste lektion

Evaluering Generel tilfredshed Forbedringer siden sidste evaluering Men altid plads til forbedring:

Evaluering – ændringsforslag, jeg følger Svar på repetitionsspørgsmål på slides (se også supplerende noter) Spørgsmål til jer under gennemgang af pensum Mail mandag og prioriter nyheder efter vigtighed Vejledende løsning på afløsningsopgaver Brug tavlen mere – eksempelvis til centrale konklusioner

Evaluering - diskussionspunkter Er der overhovedet et behov for at maile nyheder? Ja! Men meget brok?? Læreren skal danne grupper. Skal han? Hvad er eksamenskrav? Hvornår har vi viden nok til at bestå? Bedre tavleorden. Råd til læreren? Undgå at springe i slides-rækkefølgen (?) Flere regneopgaver? Nej!

Evaluering – det største problem STØJ, STØJ, STØJ… ’ALT for meget støj på klassen’ ’Irriterende støj på klassen’ ’fint som det er bortset fra støj en gang imellem’ ’stadig meget små snak i timerne, hvilket går ud over koncentrationen’ ’stadig meget småsnakken i klassen’ Siger 5 ud af 19 – uopfordret Hvad vil I gøre ved det?

1. Økonomiske nyheder 1. Hvad er Keynes’ teori/keynesianisme? Keynes – ikke keynesianismen - lagde vægt på betydningen af forventninger I Kina: ’Og endelig har myndighederne brugt medierne til at opretholde forbrugertilliden ved at styre den offentlige kritik og derved sikre befolkningens tillid til regeringen og økonomien’ (Kinesisk økonom i Politiken) Keynes – en monetær produktionsteori

1. Økonomiske nyheder Men det, der nåede frem til lærebøgerne, var: betydningen af politisk styring af efterspørgslen – som vækstpakken (’demand management’) = keynesianisme en kritik af keynesianismen for overdreven styringsoptimisme (’stop go’ politik) og ignorerer inflationære effekter Mere fremtrædende i andre lærebøger

1. Økonomiske nyheder 2. Hvad er monetarisme? Cheføkonom: ’Fastkurspolitiken er et valg, der har givet Danmark en historisk stabilitet’ (Pol.) Monetarismen lægger vægt på, at ’politikerne først og fremmest ikke [skal] tro, at de for alvor kan styre økonomien’ [Politiken] Der er problemer med dosering: ’kartoffelkuren… kølede økonomien så meget ned, at det tog ti år af tø den op igen’

1. Økonomiske nyheder Timing: ’den nuværende regering i 2004 [for] at skubbe til økonomien… med… skattelettelser… trådte først i kraft på et tidspunkt, hvor økonomien alligevel var godt i gang med at komme til live… medvirkede til overophedning’

1. Økonomiske nyheder Irreversibilitet: ’når man én gang har hævet offentlige udgifter, får man dem aldrig ned igen’ [efterløn] timelag: man skal designe en finanspolitisk ekspansion ’der kan startes nu’ Risiko ved aktiv økonomisk politik: for brat opbremsning eller p.t. overophedning = øget inflation = ’suger man os længere ned i sumpen’

1. Andre pensum-nyheder ’Når vi sælger noget, gør vi det i svenske kroner eller britiske pund. Så det er klart, at indtjeningen bliver lavere’ (ved deva.) Men advarsel mod dansk devaluering: ’at tisse i bukserne for at holde varmen’ ØMU’en knager… Konflikt mellem penge- og finanspolitik – i Polen! http://borsen.dk/okonomi/nyhed/151645/

1. Ekstra nyhed Efter 12 fede år med voksende overskud på statens finanser, vil der i år blive tale om et underskud på 23 milliarder kroner skyldes primært faldende skatteindtægter, lavere moms og stigende udgifter til dagpenge. »Selv om forværringen af statsfinanserne er med til stabilisere økonomien, så er det nok en kendsgerning, at dansk økonomi ikke kommer til at klare sig ud af krisen udelukkende i kraft af de automatiske stabilisatorer. Der skal ske noget mere«, siger tidligere vismand Jan Rose Skaksen,

2. Opgave 7 Det er sådan, man modellerer forventninger Svarer til tankegangen i den forventningsløftede Phillipskurve Al aktiv økonomisk politik ender bare med en højere inflation, der ’æder’ de positive konsekvenser op…

3. Repetition Hvorfor kaldes det ’den flydende kapacitetsgrænse’? Kapacitetsgrænse: hertil og ikke længere. Ellers inflationære effekter. Inflationære effekter kan starte inden kapacitetsgrænsen = k-grænsen flyder Også at: vanskeligt præcist at definere denne grænse.

3. Repetition Vil en stigende inflation altid skade et lands konkurrenceevne? Ja, alt andet lige Er alt andet lige? Nej, hvis: de vigtigste samhandelspartneres inflation stiger lige så meget andre dele af k-evnen forbedres tilsvarende eksporten er prisufølsom.

3. Repetition Vil en vækstpakke (=ekspansiv finanspolitik) i den nuværende situation have den ønskede effekt på vækst og beskæftigelse? Læs den omdelte artikel. Og svar så.

3. Repetition 4. Hvad taler for og imod en dansk devaluering i den nuværende økonomiske situation? (Overvej bl.a. konsekvenserne for pengepolitikken).

4. Dagens pensum Hvad er monetarisme? At man kan overlade økonomien til markedskræfterne = ingen aktiv økonomisk politik. Lempelig finanspolitik ’fortrænges’ af højere inflation og rente, fordi ’Økonomien kan i længden ikke producere mere, end den gør’ (p. 374) Der eksisterer en naturlig ledighed, som kun strukturpolitik kan mindske (svæk fagforeninger, lavere dagpenge osv.)

4. Dagens pensum

4. Dagens pensum Monetær – fordi vægt på lav inflation (høj inflation undergraver pengenes værdi => usikkerhed og ustabilitet). Stabilitet = lav inflation skaber vækst Politikanbefaling: Pengepolitik for at holde inflationen i ro (store lande) Små lande – fastkurspolitik for at holde inflationen i ro

4. Dagens pensum 2. Hvad er keynesianisme? Der er behov for en aktiv økonomisk politik for at hjælpe markedskræfterne på vej = aktiv finanspolitik og pengepolitik, devalueringer, indkomstpolitik osv. Nykeynesianisme – at der undtagelsesvist kan være behov for en finanspolitisk lempelse (accepterer monetaristernes styringsskepsis)

4. Dagens pensum Hvor ofte? Uenighed – jf. også debatten om vækstpakken Kompromis mellem monetarisme og keynesianisme: ’’bør [makro]økonomisk politik undgås, hvis muligt’ (p. 374 – om monetarisme) Med den finansielle krise er det ikke længere ’muligt’ – eller er det?

4. Dagens pensum 3. Hvad er forskellen på monetarisme og keynesianisme? Fremgår af skemaet Hvilke af de forskelle er de mest centrale (og hvorfor?)?

4. Dagens pensum

4. Dagens pensum 4. Hvorfor er der forskellige økonomiske teorier? Der er kun én økonomi… Ikke pensum, men nok værd at tænke over – om ikke andet for forståelsens skyld. Hvilke bud har I? (Ikke noget let spørgsmål med klare svar…).

4. Dagens pensum 5. Hvad er de vigtigste mål i den økonomiske politik? Bogen: Høj beskæftigelse og vækst, betalingsbalance, lav inflation og styr på de offentlige finanser. Nedprioriterer: indkomstfordeling og miljø (jf. tabel 1) Typisk for økonomilærebøger (skjulte holdninger)

4. Dagens pensum Keynesianeres mål: vækst, høj beskæftigelse og betalingsbalance Monetaristers mål: lav inflation og styr på de offentlige finanser => vækst og høj beskæftigelse

4. Dagens pensum 6. Hvad er de vigtigste midler? De tre makropolitikker: finans-, penge- og valutapolitik og meso/mikropolitik som: strukturpolitik. Er indkomstpolitik en makro- eller strukturpolitik? Hvorfor ikke nævnt som middel i tekst? (OBS – nævnt i tabel 1!)

4. Dagens pensum 7. Hvad er strukturpolitik? ’industri-, konkurrence-, erhvervs-, skatte-, uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik’ (p. 378) Indirekte og langsigtet politik Formål: ’øge eksporten, mindske importtilbøjeligheden og forbedre [øge] produktion og beskæftigelse’ (p. 381) Hvorfor hedder det strukturpolitik?

4. Dagens pensum 8. Hvordan kan man sikre fuld beskæftigelse og ligevægt på betalingsbalancen på samme tid? Ved at kombinere finanspolitik og valutapolitik. Men fig. 1 viser, at der oftest er en modsætning mellem fuld N og BB-ligevægt. Hvorfor er der det?

4. Dagens pensum

4. Dagens pensum

5. Opsummering ’I dag er kun de færreste uenige i, at det er et regeringsanliggende, at der føres økonomisk politik’ (p. 377) ’Uenigheden går mere på, hvilken form for økonomisk politik [midler]… hvor effektiv den er, og tildels [sic!] også på målsætningerne [mål] for den økonomiske politik’ (p. 377)

5. Opsummering Rendyrket monetarisme = ingen økonomisk politik Rendyrket keynesianisme = konstant økonomisk politisk aktivisme for at stabilisere samfundsøkonomien Primære målsætninger i DK: lav ledighed/stabile priser

5. Opsummering Primære midler: Makro: fastkurspolitik. Aktiv finanspolitik en undtagelse. Ellers strukturpolitik. Valg af mål og midler afhænger af ens (ofte ubevidste) teoretiske udgangspunkt

6.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Alle på nær 4.

7. Næste lektion Vækst og vækstteori, kapitel 41-44: Hvad er vækst? Hvorfor er vækstens størrelse vigtig? Hvad driver [skaber/øger] væksten? Hvad kan vi bruge vækstteori til? (Hvad siger den om den økonomiske virkelighed?). Hvor meget af det her skal I kunne til eksamen? (Ret svært og abstrakt stof).