KVALITETSSIKRING AF INDSATSEN OVER FOR BØRN I ALMEN PRAKSIS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Det svære liv i en sportstaske
Skoleparathed. Hvad er det?
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Udredning af allergi Kursusdag 1.
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Jeg støtter barnet ved:
TERM modellen Introduktion til øvelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Afdelingsleder Morten Freil
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Velkommen til Nordregårdsskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Risikovurdering af forflytning
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hyppige skader hos babyer og småbørn
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

KVALITETSSIKRING AF INDSATSEN OVER FOR BØRN I ALMEN PRAKSIS

KVALITETSSIKRING AF BØRNEUNDERSØGELSER FOR AT SIKRE OMSORGEN / YDE KVALITET FOR DET ENKELTE BARN OG DETS FAMILIE HELE BØRNEGRUPPEN 0 – 5 år

ISÆR MED FOKUS PÅ: DEN GROV- OG FINMOTORISKE, SPROGLIGE / KOGNITIVE, SOCIALE / EMOTIONELLE UDVIKLING KENDSKAB TIL BETYDNINGEN AF MANGELENDE TEGN SOM ”RED FLAGS” HOS SMÅ BØRN VERSUS AKTUELLE SYMPTOMER HOS ÆLDRE BØRN VIDEN OM BØRNS UDVIKLING SOM EN LANG FORTLØBENDE PROCES MED SAMME STADIER, MEN MED FORSKELLIG HASTIGHED, TÆT FORBUNDET TIL HJERNENS MODNING I TÆT SAMSPIL MED FORÆLDRE NYERE VIDEN OM PSYKISK SYGDOM / SÅRBARHED HOS HELT SMÅ BØRN HVORNÅR, DER ER BEHOV FOR KONTROL, SUPPLERENDE UNDERSØGELSER BÅDE SOMATISK, PSYKISK OG SOCIALT

Statens Institut for Folkesundhed har lavet en evalueringsundersøgelse af børneundersøgelserne hos egen læge: Der er generelt tilfredshed med undersøgelserne, hvor der gjordes væsentlige fund i ca. 17 % af alle undersøgelser. Forældrene ønskede mere information forud for den enkelte undersøgelse, og lægerne ønskede mere efteruddannelse inden for familiedynamiske, pædagogiske problemstillinger, som familierne efterspurgte Men jo lavere socialklasse, jo lavere tilslutning - og jo lavere socialklasse, jo flere helbredsproblemer

Resultaterne viser, at blandt 1½ årige børn fra normalpopulationen I Copenhagen Child Cohort 2000 undersøges psykisk sygelighed prospektivt i en fødselskohorte på 6000 børn. Resultaterne viser, at blandt 1½ årige børn fra normalpopulationen frembyder 10-16 % betydende psykiske vanskeligheder (som ADHD, følelsesmæssige forstyrrelser og relationsforstyrrelser), prædiktorer for psykiske forstyrrelser, herunder neuro-udviklingsforstyrrelser, kan identificeres i barnets første leveår.

Ankestyrelse har gennemgået er række anbringelsessager og fundet at i ca. ½ delen af sagerne var sundhedsdata den væsentligste årsag til anbringelsen, uden at der var indhentet sundhedsdata på børnene. Der anbringes årligt 3600 børn – 10 hver dag (incidens), heraf 1200 med tvang. Der er ca. 15.000 anbragte børn (prævalens) Til sammenligning opstår der 400 nye cancer cerv.ut og 4000 cancer mammæ . Begge med store, standardiserede screeningsprogrammer

5 uger: Grav. + partus nat. inkl. hørescreening og PKU, ingen neonatale komplikationer. Haft SHP. I trivsel med amning. Smilet, gråden varieret, beg. egen regulering. Tisser og har nat. aff. Forældre velfungerende. Obj: I trivsel med god kontakt. Lytter. Følger genstand. Tonus nat. med symm. bev. Ydre cranium nat. Fontaneller nat. Øjne nat. uden tegn til cataract. Fauces og gane nat. Hals med fri bev. St.c. + p.: nat. +/+ fem. puls. Abd.: nat. Umb. nat Gen.ext. nat. Begge testes i scrotum. Hofteled nat. uden tegn til dysplasi. Fødder nat. Normale primitive reflekser. Hud nat. Ingen icterus. Snak om Kontakt/stimulation/ støtte til regulering med behov for pauser. Søvnbehov. Forebyggelse af skævt kranium Forebyggelse af ulykker, især fald Forældreroller inkl. reaktion på fødsel Vitamin D dråber 5 dgl. Aftale om vaccination 3 mdr.

5 mdr.: Trives med amning + beg. madebarnskost. Grovmotorisk: sidder med støtte med hovedkontrol. I bugleje løftes hoved med støtte på underarme, trækker sig op, beg. vender sig, vender hoved efter lyd. Finmotorisk: Øje-hånd koordination, griber om ting med tværgreb, skifter hånd, putter i munden, beg. drikke af kop, spise med ske. Sprogligt/kognitivt: Pludrer varieret, griner/hviner. Interesseret i og følger genstande. Socialt/emotionelt: søger kendte personer, sikker kontakt, følger omgivelser. Obj: Kontakt nat., kranium nat., tonus + spontan bevægelser nat. St.c. + p.: nat. Abd. nat. Hofteled nat. Primitive reflekser kan ikke fremkaldes Gen ext. Begge testes i scrotum. Snak om Kost, jernstilskud fra 6 mdr. Tænder + tandbørstning Stimulation sv.t. alder inkl. Forebyggelse af ulykker, pasning, søvnmønster

1 år: Trives med nat. psykomot. udvikling, Grovmotorisk: sidder alene, kravler, rejser sig, går med støtte, går som bjørn i maveleje. Finmotorisk: beg. pincetgreb, drikker af kop, holder på en ske. Spiser fam. mad, inkl. ½ l. mælk dgl. Sprogligt/Kognitivt: Siger enkelte ord, forstår, kan udføre enkle ting, på opfordring: Vinke, klappe kage, Socialt/emotionelt: Nysgerrig, kaster med legetøj, leger borte/tit, angst for fremmede. Obj: nat. alderssv. barn uden primitive reflekser, god kontakt. Øjne: Uden skelen St.c. + p.: nat. Hud nat. Begge testes på plads. Snak om Kost, leg, stimulation, pasning, tandbørstning

2 år: Trives med alderssv. udvikling, går i vuggestue/dagpleje. Grovmotorisk: Går/løber/trapper/hopper på flad fod/kaster bold. Finmotorisk: samler små ting op, spiser selv, bygger tårne, bladrer i bøger. Sprogligt/kognitivt: taler i 2-3 ord sætninger, forstår, kender kropsdele. Imiterer, leger parallellege. Kan deltage i læsning af billedbøger. Sover om natten. Obj: Nat., alderssv. barn. God kontakt. Øjne uden skelen Begge testes på plads. Drøfter Kost, selvstændighed, leg/stimulation/motion

3 år: Trives med nat. udvikling. Grovmotorisk: Går frit med armsving og fodafvikling, løber, går alene på trapper med fodskift, cykler 3-hjulet cykel, klæder sig af selv, vasker hænder, kaster bold med retning, griber bold med OE + thorax. Finmotorisk: tegner, klipper, bygger tårne. Spiser selv. Begyndende renlig dag + nat. Sprogligt/kognitivt: taler forståeligt i sætninger, svarer på spm., kender legemsdele og farver. Kender køn + alder. Socialt/emotionelt: Leger simple rollelege, hjælper til i hjemmet Obj: nat., alderssv. barn. God kontakt. Øjne uden skelen. Gen. Ext.: nat. med begge testes i scrotum. Snak om Kost, spisevaner Selvstændighed, opdragelse Leg, stimulation, motion, pasning

4 år: Trives med alderssv. udviking. Grovmotorisk: Går, løber med fodafvikling, skifter tempo, hopper på 1 fod/ben, griber bold med begge hænder. Klarer af- og påklædning. Renlig dag og nat. Finmotorisk: tager ting med fingre, tegner mennesker og figurer, knapper knapper, Sprogligt/kognitivt: taler i længere sætninger, husker rim og remser. Emotionelt/socialt: Oplever sig helt adskilt fra andre, leger rollelege med flere børn, kan vente på sin tur, giver udtryk for følelser. Obj: Nat., alderssv. udviklet barn med god kontakt og sprog i hele forståelige sætninger. Gør rede for sin hverdag og familie. Obj: nat. barn. Øjne uden skelen med normalt syn Testes: begge på plads i scrotum Snak om Selvstændighed, rolle i familien Kammerater, motion Kost

5 år: Trives med alderssv. udvikling. Grovmotorisk: Går med rotation af kroppen, står på et ben, hopper på samlede fødder, gynger, griber mindre bold, kaster overhåndskast. Finmotorisk: Skriver, tegner, maler med pensel, klipper efter streg, tegner en firkant. Sprogligt/kognitivt: taler rent med få udtalefejl, sætninger på 8 – 10 ord, tæller til 10, kender farverne sikkert, kan fortælle en handling og egne oplevelser. Renlig. Obj: nat., alderssv. barn med god kontakt, sproget alderssv. Øjne: uden skelen. Columna lige Begge testes i scrotum. Snak om Skoleplaner, kost, motion, Familien, kammerater

PÅ GRUPPENIVEAU UDVIKLING AF KVALITET OG FAGLIGHED I BØRNEUNDERSØGELSERNE

ØGET KENDSKAB TIL BØRNS GENERELLE UDVIKLING BEDRE MULIGHEDER FOR AT VURDERE DET ENKELTE BARN MERE PRÆCISE OBSERVATIONER AF BARNET MERE KVALITET og SIKKERHED VED HENVISNING MERE KVALITET og SIKKERHED VED FORTSATTE KONTROLLER STØRRE FOREBYGGELSESPERSPEKTIV MED FOKUS PÅ KVALITET FOKUS PÅ SCREENING MED MIN. KRAV / STANDADER TIL DEN ENKELTE BØRNEUSS.

I BEGGE SAMMENHÆNGE ER DET EN FORUDSÆTNING SOM VED ANDRE SCRENNINGSPROGRAMMER: SIKRE BRED TILSLUTNING VED OFFENTLIGE INDKALDELSER UAFHÆNGIG AF LÆGEN, RYKKERE, ETC. som ved smear, folkemammografi, tandlægebesøg etc.

KVALITETSUDVIKLING AF KRONISKE SYGDOMME HOS BØRN

Der er udviklet programmer for udredning, behandling og kontrol af fx Astma, Eczem, Allergi, UVI, Overvægt som er nogle af de største kroniske sygdomme hos børn Forslag: Lave forløbsprogram for disse sygdomme med registrering af nødvendige data, kontrol af behandling: fx konsultation forud for steroid etc.

SIF er netop udkommet med en rapport over en tværsnitsundersøgelse af børns sygelighed baseret på interview af forældre om deres børns helbred, trivsel, og sundhedsvaner. ,

Blandt børn inden for seneste år 0 – 1 år skranter 1.3 – 2.2 % 1 – 2 år skranter drenge 13 %, piger 8 % 3 – 5 år skranter drenge 5 %, piger 4 % Kontakt til egen læge som følge af sygdom inden for 2 uger 0 -1 år: 7.3 % 1 – 2 år 10 % 3 – 5 år 4 % Diagnoser: Luftveje, influenza, mavepine, hovedpine, Medicinforbrug er opgjort

UDVIKLINGSARBEJDE VEDR. BØRN i ALMEN PRAKSIS FORMÅL: BESKRIVE SYGELIGHED /SUNDHED OG KONTAKTMØNSTER BLANDT EN BØRNEPOPULATION I EN KOHORTE OPBYGGE EN KOHORTE FRA FØDSEL - 5 år MED MULIGHED FOR FOLLW UP Registrering af Sociale data, herunder indvandring Deltagelse i bø.uss. Fund ved bø.uss: jf. standarder Diagnoser med diagnosekodning ved hver konsultation hos egen læge Kontakt til vagtlæger Henvisning / behandling på hospital: indlæggelse, amb. Henvisningsmønster til prakt. speciallæge med diagnoser