Vejledning der gør en forskel Peter Rodney Instituttet for Blinde og Svagsynede.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Rådgivningens formål •Formålet med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Centrets dokumentationsopgave
Social kompetence (arbejdstitel)
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Vi byder dig velkommen på Handelsskolen Nordsjælland
Det delte samfund Segregeringen på boligområdet og dens konsekvenser for samfundet Lars Olsen, journalist og forfatter.
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Nynne Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Synshandicap og beskæftigelse
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Forældremøde 7. klasse.
Grønt Flag Grøn Skole Undervisning om miljø og bæredygtighed Grønt Flag Grøn Skole handler om virkelige miljøspørgsmål og spørgsmål om bæredygtighed innovation.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
SOLRØD KOMMUNE | Sund By Netværket Alkohol – temagruppe børn og unge.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Lars Olsen, journalist og forfatter
Tidlig indsats for unge med rusmiddelproblemer 2020 Dialogmøde d
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Målgruppe: De 18 – 25 årige. Tiltag efter 10.klasse Både efterskolepladser og udvidet skolegang.
Indbydelse SFO Bakkeskolens forældreråd indbyder hermed til det årlige forældremøde for alle forældre i SFO Tirsdag d kl Mødet foregår.
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Uddannelsesplan II - fokus på vejledning Centerledermøde; Sisimiut april 2014.
Rusmiddelkoordinator: Ken Grøndahl Lassen FokuspunkterForRusmiddelpolitikken2014 Et visuelt overblik.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsskolen Kolding -oplevelser for livet. Kolding Kommune NNS i Ungdomsskolen Kolding kommunal ungdomsskole Dagundervisning –PULS –Sprogklassen –Pigeklassen.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Uddannelse – dit barns fremtid
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede Rymarksvej 1, 2900 Hellerup T: IBOS Læsning af.
Miljøcertificering på IBOS
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Udarbejdet af UU Randers 21. oktober 2015 Afgangselever Status i oktober måned det år hvor grundskoleeleverne afsluttede 9. og 10. klasse i.
Synsafdelingen Synsfaglige netværksdage på IBOS Synskonsulent Claus Anker.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Når A + B giver et langt større C
Afgangselever Status i oktober måned
Klædt på til en erhvervsuddannelse
SPS på ungdomsuddannelser
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Erhvervsvejledning til Grønland
Neuro Vision Technology
Udarbejdet af UU Randers
UPV – fra dom til proces Stationens indhold
Ny vejleder…lidt hjææææælp
At være ung med en synsnedsættelse
Tilmelding til uddannelse 2018
Forældremøde.
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Nyt fra Undervisningsministeriet
Afgangselever
EGU – en erhvervsrettet uddannelse Vejle den januar 2015
Præsentationens transcript:

Vejledning der gør en forskel Peter Rodney Instituttet for Blinde og Svagsynede

Vejledning der har fokus på blinde og svagsynede Hvad er synshandicap? Det relationistiske synshandicap Hvad er synshandicap i dag? Hvad er synshandicappedes særlige vejledningsmæssige behov?

Vejledning der har fokus på blinde og svagsynede CLH – undersøgelse fra 2005 Overgangen fra folkeskolen til ungdomsuddannelse - Unge årige med synshandicap …undersøgelsen viser, at et flertal af unge med synshandicap ikke mener, de har fået tilfredsstillende uddannelses- og erhvervsvejledning i folkeskolen, og at der er blevet taget for lidt hensyn til deres synshandicap.

Vejledning der har fokus på blinde og svagsynede Et funktionelt synshandicap: F=BxKxH2 Holdninger hos den synshandicappede Holdninger i miljøet

Vejledning der har fokus på blinde og svagsynede Hos personen: 2 elever i Odense Hos kammeraterne: Eleven i Roskilde Hos forældrene: Gentofte og Kolding Gymnasiet i København Undervisningsministeriet

Vejledning der har fokus på blinde og svagsynede Kontakt: Peter Rodney