Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 3: Det økonomiske perspektiv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Markant flere indvandrere i job
Advertisements

Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Præsentation på M3UG 2011.
Mod en dansk styrkeposition i byggekomponent-industrien Hans Peter Svendler Nielsen Arkitektskolen i Aarhus Indlæg og et paradigmeskift i byggesektoren.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Center for Politiske Studier
Konkurrenceforhold Kapitel 11
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Strategi Forudsætninger og udfordringer.
Grundlæggende regnskabsforståelse
13. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Strategi måling og opfølgning
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Mod invasion af ​​ kinesiske produkter Bliv en del af denne bevægelse.
12 Produkt Oversigt Internationalisering af produktparameteren
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
Illustrationer til undervisningsbrug
DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors.
Innovationstyper & Innovationsrader
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Balanced Scorecard Hvilke mål skal nås i loyalitet til den fælles strategi 2009.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
1 Ledelsessystemer Miljøbelastninger VIRKSOMHED Råmaterialer Hjælpematerialer Energi Vand Produkter Ydelser StøjLugtLuftemissionEnergi KemikalieaffaldAffaldSpildevandJord.
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
Virksomhedens informationsbehandling
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Hvorfor opstår der historier? Henrik Kristensen, IFF.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Activity Based Costing
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Dansk Supermarked i korthed
Jan Simonsen - Partner, European Patent Attorney Krav og beskrivelse; hvordan og hvorfor? Undervisning hos DAIPA 6/4-16.
Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.
AT og EØ Præsentation af muligheder i ressourcerummet om ”Grænser” Fredag den 29. januar 2016.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix B Nogle udbredte økonomistyringsværktøjer.
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Præsentation af vores virksomhed
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Præsentation af forretningsplan
UU - Status og uddannelsesstatistik
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
UU - Status og uddannelsesstatistik
© Statistik i økonomisk perspektiv 2 udg
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 3: Det økonomiske perspektiv

Baggrund Scorecardet skal fortælle historien om strategien Målene er led i årsags/virkningsrelationer Målene knyttes til strategien for livscyklussen (se fig 3.1 side 66)

Måleksempler i vækstfasen primært indtjeningsvækst, så som Nye produkters indtjeningsandel (pas på definition af nye produkter) Nye anvendelsesmuligheders indtjeningsandel Nye markeders indtjeningsandel

Måleksempler i fastholdelsesfasen fokus på produktivitet Andel af aktivitet i samarbejde med andre divisioner Vækstmål (som i vækstfase) Produktivitetsmål (som i høstfasen)

Måleksempler i høstfasen fokus på ressourceudnyttelse Indtjening pr ressourceenhed Reduktion af enhedsomk. Reduceret cask-to-cash Reduktion af risici