18-06-20151 Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Advertisements

1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Arkitektur - data.
2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
WOC2006 foranalyse workshop del 1
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
Objektorienteret programmering
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Analyse af anvendelsesområde
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Den gode projektansøgning
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
Stedet som indgang til digital forvaltning
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Informationssystemer kursusgang: Modellering med henblik på dataudtræk
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Evaluering af Udbud og Modenhed af Cloud Computing Software Teknologier Præsentation af hovedopgave og resultater Vejleder: Henrik Bærbak Christensen Af:
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Design II oktober 2009 gtj SAD design II.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Abstraktioner.
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Tests v/Palle.
Præsentationens transcript:

Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang

Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10

Resultat af Komponenter En strukturel betragtningsmåde Adskiller problemstillingerne i et system Sætter især fokus på forståelighed og fleksibilitet

Aktiviteter i Komponenter Kriterier Komponenter Processer

Komponent En samling af programdele Udgør en helhed Har et veldefineret ansvar Mindste: en klasse Største: et system Eksempel: Komponenten har ansvaret for at aflæse knapper og opdatere displayet

Mønster: Lagdelt arkitektur Lag: beskriver en komponents ansvar ved hvilke operation, der tilbydes opad og hvilke der udnyttes nedefra Del: Ingen væsentlig interaktion med andre dele i samme lag Lukket arkitektur: kun anvende operationer fra et direkte tilstødende lag Åben arkitektur: anvende alle andre lag Streng arkitektur: kun anvende operationer fra underliggende lag Løs arkitektur: både opad og nedad

Mønster: Grundarkitektur Grundarkitekturen afspejler opdelingen af omgivelserne i problemområde og anvendelsesområde “Teknisk platform” er en udvidelse og indkapsling af den underliggende tekniske platform

Mønster: Klient-server arkitektur Oprindeligt til distribuering på geografisk spredte processorer Kan også bruges logisk uafhængigt af processorer En server og et antal klienter Klienterne tilknyttes dynamisk til serveren Distribueringen kan ske med forskellige snit mellem server og klient Netværk

Definer delsystemer Større systemer kan dekomponeres i flere uafhængige delsystemer Hvert delsystem har sin egen arkitektur baseret på grundarkitekturen Eksempel: –Fartpilot –Bilens andre systemer er to relaterede delsystemer

Opdel i komponenter Overvej opdeling ud fra disse spørgsmål Brug eksisterende komponenter

Beskriv komplekse komponenter Beskriv komponenten detaljeret ved dens –ansvar –afhængighed af andre komponenter –relation til omgivelser I skema eller diagram

Oversigt Formål At skabe en fleksibel og forståelig strukturering af et system. Begreber Komponentarkitektur: En strukturering af et system i indbyrdes forbundne komponenter. Komponent: En samling af programdele, som udgør en helhed og har et veldefineret ansvar. Principper Reducer kompleksitet gennem ansvarsdeling. Indtænk stabile strukturer fra omgivelserne. Genbrug komponenter. Resultat Et klassediagram med specifikationer af alle komplekse komponenter.

Opgave: Komponenter Tag udgangspunkt i jeres sidste eksamensprojekt Formål At definere relevante komponenter. Arbejdsform Tag udgangspunkt i system- definition og analysedokument. Overvej relevansen af de generelle mønstre for arkitektur. Overvej yderligere opdelinger af de fundne komponenter. Resultat Et klassediagram med komponentarkitekturen.