”Omverdenens krav” Undervisningsministeriet skriver:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Undervisningsplanlægning
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Muligheder for alle 2 år i praktik Korte uddannelser  HG 2. år 
Et godt afsæt – Handelsskolernes grunduddannelse
HHX – HANDELSGYMNASIET IKAST
VID gymnasier N.P. Josiassens Vej 44 Hvis du skal på gymnasiet.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
GF 2 - sosu Udkast.
Den merkantile EUX Forstander Bo Ravn, Tietgen
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Handel & Service Hvad arbejder vi med på IBC?. Handel & Service Marketing - markedsføring Kundebetjening Service & turisme Uddannelsesmuligheder.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Fra teori til praksis SIP Aalborg, d. 9/ Grundforløb 1.
DE MERKANTILE ERHVERVSUDDANNELSER 2015 EUD 10 – Handel, kontor og forretningsservice.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Projektkoordinator, Vinni Sørensen Karrierelinjen - For dig der vil lidt mere.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Virkelighedsnær undervisning på Campus Vejle Sammenhæng mellem pædagogisk didaktisk grundlag og det vi gør. Helhedsorienteret undervisning – fordrer helhedstænkning.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Efterskolernes Vejlederkonference
Grundfaget teknologi i EUD
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Velkommen til TECHCOLLEGE
KONTOR | HANDEL | BUTIK | EVENT
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

”Omverdenens krav” Undervisningsministeriet skriver: Undervisningen er primært praktisk og med et anvendelsesorienteret fokus. Det betyder, at en casebaseret virkelighedsbeskrivelse er omdrejningspunktet for elevens tilegnelse af viden, færdigheder og kompetencer. Faget metodelære udgør fundamentet for tilrettelæggelsen af den praktiske undervisning i de forskellige projekter. Dette fag indgår i denne fagretning på niveau 2 og således i alt 2 ugers undervisning. De øvrige fag tilrettelægges helhedsorienteret og integreret i forhold til de praktiske projekter.

Traditionelt skema MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG Valgfag Dansk Valgfag Profilfag Salg og service Salg & service Engelsk IT EØ Samfundsfag

Fremtidigt skema på EUD og EUX MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG Bestseller Støttefag Bonusfag Valgfag/grundfag Dansk Motion og bevægelse

EUD/EUX Metode KIE MODELLEN – Kreativ|Innovativ|Entreprenant (Intraprenant) Viden - færdigheder – Kompetencer Fra helhed til element og med udgangspunkt i det funktionelle før det formelle princip PRAKTEO I & II STÆRK AFSÆTNINGSTEORETISK GRUNDLAG BOSTON MODELLEN Internt, primært beskrivende PLC Internt, primært beskrivende MARKEDSKORT Eksternt Undersøge/analyse SEGMENTERING Eksternt Undersøge/analyse VÆKSTSTRATEGI Internt/Eksternt, vurderende/perspektiverende PARAMETERMIX 7 P’ER; Opsamler og konkluderer sammen med Osterwalder mod GFP

EUD (Grundforløb 1 – 20 uger, Valgfag (Engelsk) Dansk D Erhvervsfag: Opstartscamp Fokus på almen viden/ færdighed Evt. retningsskift Intro- forløb Camp One erhvervsfag 3 ideskabelse/ opgave, Kie Best- seller Samfund & Sundhed, erhvervsfag 2. Innovation, kIe Red Office erhvervsfag 3 Arbejdsplan- lægning og samarbejde Faglig kommuni-kation kiE Jule-marked Dansk C Praktikplads-søgning i den kommende studieretning virksomh. på GF2 Pratik Plads Søgning Ca uge 33 Ca uge 35 Ca uge 40 Ca uge 45 Ca uge 1 Virksomheden leverer Faglig materialebank Konkrete Cases/ Problemstillinger Sparring til undervisere og elevgrupper Grundfag / Valgfag Fra virksomhedens helhed til fagets element Tilpasses EUD/EUX niveau, samt individuelle læringsforudsætninger Young Enterprise I Viden om omverdenen og netværk

Hvilke krav stiller virkelighedsnær undervisning til læremidler? Digitale læremidler Dynamiske læremidler Lettilgængelige læremidler Samling af teorier fra de enkelte fag - kernestof Viden – færdigheder - kompetencer Eksempler: KIE modellen – Kreativ|Innovativ|Entreprenant (Intraprenant) Osterwalders Business Model Canvas

EUD (Grundforløb 2 – 20 uger, Afsætning C IT C EØ C Valgfag COOP - 10 Uger TRENDSALES - 10 Uger DETAIL FORD - 10 Uger Electrolux - 10 Uger HANDEL BRYGGEN - 10 Uger VB - 10 Uger EVENT PRAKTEO I PRAKTEO II Virksomheden Faglig materialebank Konkrete Cases Grundfag / Valgfag Fra virksomhedens helhed til fagets element Tilpasses EUD/EUX niveau, samt individuelle læringsforudsætninger PRAKTEO Prakteo I Viden til færdigheder Helhed til element Iagttagende /Beskrivende Prakteo II Kompetencer Element til helhed Analyse, persp., vurdering Young Enterprise AWARD Nationale Entreprenur mesteskaber

EUX (Grundforløb 1 – 20 uger, Handel, Adm., Ledelse) Dansk C Engelsk C samfundsfag C Erhvervsfag: Opstartscamp Fokus på almen viden/ færdighed Evt. retningsskift Intro- forløb Camp One erhvervsfag 3 ideskabelse/ opgave, Kie Best- seller Samfund & Sundhed, erhvervsfag 2. Innovation, kIe Red Office erhvervsfag 3 Arbejdsplan- lægning og samarbejde Faglig kommuni-kation kiE Jule-marked Dansk C Praktikplads-søgning i den kommende studieretning virksomh. på GF2 Pratik Plads Søgning Ca uge 33 Ca uge 35 Ca uge 40 Ca uge 45 Ca uge 1 Virksomheden leverer Faglig materialebank Konkrete Cases/ Problemstillinger Sparring til undervisere og elevgrupper Grundfag / Valgfag Fra virksomhedens helhed til fagets element Tilpasses EUD/EUX niveau, samt individuelle læringsforudsætninger Young Enterprise I Viden om omverdenen og netværk

EUX (Grundforløb 2 – 20 uger, Handel, Adm., Ledelse) Afsætning C Organisation C IT C Matematik C EØ C Valgfag COOP - 10 Uger TRENDSALES - 10 Uger DETAIL FORD - 10 Uger Electrolux - 10 Uger HANDEL BRYGGEN - 10 Uger VB - 10 Uger EVENT VEJLE KOM. - 10 Uger Campus Adm. - 10 Uger ADMINI-STRATION PRAKTEO I PRAKTEO II Virksomheden Faglig materialebank Konkrete Cases Grundfag / Valgfag Fra virksomhedens helhed til fagets element Tilpasses EUD/EUX niveau, samt individuelle læringsforudsætninger PRAKTEO Prakteo I Viden til færdigheder Helhed til element Iagttagende /Beskrivende Prakteo II Kompetencer Element til helhed Analyse, persp., vurdering Young Enterprise AWARD Nationale Entreprenur mesteskaber

EUX Studiekompetenceår Studieår – 1 år VØ-B ell. Mat. B IT B Dansk A Engelsk B Valg C og B Danmarks bedste Detailister SKILLS Arbejde med egen virksomhed Entrepre- nørskab Young EnterpriceD/H Arbejde med udvikling i servicevirksom- hed. Intraprenørskab Young Enterprice A/L Konkurrence og Award &Social Intra- prenørskab Young Enterprice PRAKTEO I PRAKTEO II Virksomheden Faglig materialebank Konkrete Cases Grundfag / Valgfag Fra virksomhedens helhed til fagets element Tilpasses EUD/EUX niveau, samt individuelle læringsforudsætninger PRAKTEO Prakteo I Viden til færdigheder Helhed til element Iagttagende /Beskrivende Prakteo II Kompetencer Element til helhed Young Enterprise I Viden II Færdigheder og Kompetence (doing)