Med tegninger af Morten Grove OTS Om at designe Design af en bordskåner Med tegninger af Morten Grove OTS Skrevet til konferencen om IT-opgaver i fysik A. Februar 2004 af Per Holck 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Brainstorm Mindmap Brainstorm 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Research Der kan søges utallige steder! Nettet Biblioteker Ude i verden Forminspiration kan hentes fra helt andre objekter fx kan en bord-skåner hente inspiration i en sommerfugl! 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Design Brief Et design brief er en kort beskrivelse af specifikationerne omkring produktet. Målgruppe Konkurrenter Myndighedskrav Specifikationskrav (Hårde og bløde) Koncept + koncept-ord Fra ”Fremtidens Kompetencer” GL 1999 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Specifikationskrav (Hårde og bløde) De hårde krav er dem som skal være opfyldt fx skal bordskåneren: skåne bordet, gryden skal kunne stå sikkert og den skal kunne rengøres med gængse metoder. (overholdes disse krav ikke; UD med idéen!) Den skitse som opfylder de fleste bløde krav er den bedste! Fx flere funktioner, fylde lidt, dansk design udtryk, let aflæselig funktion. Fra ”Fremtidens Kompetencer” GL 1999 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Koncept (koncept-ord) Konceptet er bare en kort beskrivelse af hvad det er man vil lave (et par linier) Koncept-ord er ord som er taget ud af associationer fx fra bordskåner og dansk design. Aften, mad, varme, rund, pænt stiligt, historie, identitet, hav…. Der vælges ord som man synes dækker projektet bedst. 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Inspiration 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Skitsefase 1 Alle mulige og tossede idéer skitseres. Husk at have skitserne liggende som inspiration til de næste skitser. Alle skitser gemmes. De 10 mest realistiske udvælges og rentegnes 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Udvælgelse 1 Der udvælges først 5 skitser udfra design brief dvs. hvilke 5 idéer synes I bedst opfylder kravene. 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Udvælgelse 2 Udfra design brief udvælges skitse 1, som vurderes til at være den idé som opfylder de fleste af de bløde krav, og samtidig måske er den mest utraditionelle form. Der laves så 10 nye skitser!!! Udfra grund-idéen. 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole Endelig udvælgelse Igen bruges design brief som udvælgelse. Samt naturligvis sund fornuft, samt evt. målgruppens holdning. Idé nr. 8 udvælges og detaljeres mht. størrelse, materialer osv. 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole
Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole 16-04-2017 Ole Nystrøm, Århus tekniske Skole