Usability ITU, forår 2008 6. Informationsarkitektur ITU F2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
4. Usability i designprocessen
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Audiovisuel betydning
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Rapporter (Access, del 5)
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
6. Kvantitativ usability
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Den relationelle model
Perception og disposition af grænseflader
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Øvelser Samlet rapport.
8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Design af brugergrænseflader GUI: Graphical user interface Historisk:
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
2C – FORÅR 2018.
Præsentationens transcript:

Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008

Usability ITU, forår Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labeling to support usability and findability. Tænk på de klassiske strukturer fx biblioteket og avisen Primært web-orienteret, men relaterer direkte til interaktiosndesign (Se Garret)

Usability ITU, forår Hvor ser vi IA?

Usability ITU, forår

5 Vores opgave Det handler ikke kun om efterfølgende evaluering. Evalueringen foregår også i analysen og i designet Vi skal kende en række forhold for at kunne stille kritiske spørgsmål til dem. Derfor skal vi se på hvad etableringen af IA indeholder.

Usability ITU, forår Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information –Organisér, prioriter, gruppér Tilbyd værktøjer: Design, navigation og søgning Bestem navngivning og begreber

Usability ITU, forår Der skal viden til… To tilgange slags viden skal være til stede: –Viden om situationen (hvad skal vi løse) Brugercentreret top-down tilgang –Viden om informationen og dens sammenhæng Informationscentreret og bottom-up Husk den mentale model – det handler igen om mødet mellem brugerens behov og systemets strukturer.

Usability ITU, forår IA-situationen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Eller rettere: En bestemt bruger, der søger en bestemt information i en bestemt kontekst

Usability ITU, forår Hvordan er IA situationen? Hvem er brugeren? –Demografisk forholds betydning for behov og handlen –Forskellige måder at finde information på Tænk brugsmønstre: –Satisficing –Prøve sig frem –Undo –Skimme, scanne, lede –Information scent Visuelle mønstre

Usability ITU, forår Hvordan er IA situationen? Opgaven? –Finde bestemte type informationer Known-item seeking Exploratory seeking Exhaustive resarch Re-finding Konteksten? –Domænet –Begreber –WWW som kontekst

Usability ITU, forår Opgaverne 1) Definer modtagers modeller –Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” –Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview, observationer, workshops, kortsortering 2) Definer afsenders modeller (og deres information) –Den samlede mængde information til rådighed –Metode: Sammenhængsdiagram, analyse 3) Dan strukturer –Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller Igen: Top-down og bottom-up 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur

Usability ITU, forår Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi –Alfabetisk, kronologisk, organisatorisk, emnebaseret, opgavebaseret, målgruppeorienteret, baseret på metafor – og hybrider Prioritering – vægtning – rækkefølge Gruppering – chunking Navngivning – terminologi

Usability ITU, forår Hvilken struktur?

Usability ITU, forår

Usability ITU, forår

Usability ITU, forår Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling, også empirisk Mindmaps –Visuelle sammenhænge Affinity diagram –Brainstorm elementer –Gruppér elementer –Navngiv grupper –Prioritér grupper Kortsortering (dagens øvelse )

Usability ITU, forår Værktøjer til at navigere i strukturen Browsing aids: –Global navigation –Lokal navigation –Kontekstuel navigation –Sitemaps / index –Guides og wizards Search aids: –Søge interface –Forespørgsels metodik –Søge zoner –Søge resultater Rosenfeld/Morville

Usability ITU, forår Værktøjer til at navigere i strukturen, 2 Indhold og opgaver –Titler –Indlejrede links –Indlejret metadata –Chunking – klumper –Lister –Sekvenser –Identifikatorer Rosenfeld/Morville

Usability ITU, forår Mental pause

Usability ITU, forår Design af navigation

Usability ITU, forår Proces navigation

Usability ITU, forår Design af information

Usability ITU, forår Repetition af designregler 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Information in head/world Konsistens og konvention Gestalt-lovene for perception Generelle webdesign retningslinjer og standarder Mønstre (design patterns)

Usability ITU, forår Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? –Query language Resultater: Hvad fandt jeg frem til? –”hvodan fungere denne søgning?” Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? –Vi skifter taktik undervejs Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)

Usability ITU, forår Evaluering af IA Adskillelse af IA og interaktion Heuristisk evaluering og brugertests –Stil opgave til situationen IA specifikke tests: Trunk test, Stress test –Tjek om de grundlæggende værktøjer er til stede Kortsortering (aftenens øvelse) Åben og lukket test Variation med flere brugere (tænke-højt) –Afprøv navngivning, gruppering, forståelse, etc. Logning (både automatisk og manuel) –Se hvad brugerne reelt gør, analyser input

Usability ITU, forår Udført stress-test, (Keith Instone)

Usability ITU, forår 2008 Spørgsmål? …