Kaplan og Norton: The balanced scorecard Lærings- og vækst perspektivet
Baggrund Opgaven er at skabe de infrastrukturer, der gør det muligt at opnå stillede mål Midlerne behandles ofte som omkostninger, der kan reduceres (med kortsigtet gunstig påvirkning af resultatet) Lærings- og vækst perspektivet udarbejdes oftest efter det interne perspektiv Hovedkategorier Medarbejderkompetence Informationssystem motivation
Medarbejderkompetence Procedurer sikrer gentagelse, men der er behov for forbedring Forbedringer må ofte komme fra yderste led Måling (se fig 6-1 side 151) Medarbejdertilfredshed Fastholdelsesgrad produktivitet
Drivkræfter for læring og vækst Medarbejderkompetence Strategisk Uddannelsesmæssigt Anvendelsesevne Teknologisk infrastruktur Strategiske infrastruktur og databaser Erfaringsopsamling Jurisk beskyttelse (patent, copyright, navnebeskyttelse) Handlingsorienteret klima Strategisk fokus / nøglebeslutningsfakus Empowerment / personlig tilpasning Moral/teamwork
Informationssystemer Vidensanvendelse kræver Tilgang til relevante data Og hurtig præcis feed back
Motivation Medarbejderforslag, belønning, anvendelse Mindshare, teamwork (se side 165) Husk perspektivets virkning skal måles. Det er ikke et mål i sig selv.