EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
1) hvorfor? Og hvad er udfordringen? 2) Nye fælles mål 3) Formulering af læringsmål 4) Eksempler på forløb, cases, materialer
EU – betydning for dansk politik – betydning for elevernes liv Udfordring – Oplevet relevans – Kompleksitet – Afstand (også i fx danske medier)
Fælles Mål
Fælles Mål Polity Politics Policy
Kompetencemål
Historisk udvikling Beslutningsprocesser Aktuelle politiske problemstillinger
Eleven skal have den baggrundsviden, der er nødvendig for at kunne analysere aktuelle/eksemplariske cases
Sammenhæng mellem læringsmål, tegn på læring og valg af indhold/aktiviteter
Eks. på læringsmål Fase 1 fortsat
Eksempel på læringsmål
Valg af case Aktualitet Eksemplarisk Relevant (subjektiv)
Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed - elever som aktør
Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Hvem er med? Kommission, Parlament, Ministerråd, Europaudvalg, Folketing Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?
Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans – Elevers hverdagsliv – Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Kommission Parlament Ministerråd Europaudvalg Folketinget Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?
Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister
Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister
Færdigheds- og vidensmål
Tegn på læring
Tilgange: Mål – Kritik/problematisering eller loyal medborgerskab – Forstå, kritisere eller agere Metode – Fortælling, beskrivelse – Case,undersøgelse – Spil
Sammenhæng – Historie, geografi – I samfundsfag – sociale og kulturelle forhold, økonomi – Viden, analyseredskaber, taksonomi
Mulig opfordring: Læremidler der med udgangspunkt i cases giver eleverne mulighed for at nå fagets mål?