EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Samfundsfag i 1.C.
Anvendelsesorientering i praksis. Hvad er det for en størrelse? 1.Undervisning ud af klasselokalet 2.Tankerne ud af undervisningslokalet 3.Omverdenen.
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Højdevangens Skole Her er godt at lære
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Skolereformen – optimering af barndommen?
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Dagens menu. Paneuropæiske medier  European Voice - voice-news/80.aspx
EU Institutioner.
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Undersøgerens gode EU-kilder Af Andreas Marckmann Andreassen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 2. maj 2013.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Dialog med myndigheder Europæisk plan: Nationalt plan: - Foreningen for Danmarks Farve- og Lakindustri - Brancheforeningen for Lim og Fugemasse - Fugebranchens.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Madkamp - DM i madkundskab
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
EU i undervisningen – hvordan?
En kvalitativ undersøgelse af ældre borgeres oplevelse af indflydelse på kommunale hverdagsrehabiliterende indsatser.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Konference - EU i undervisningen – sådan!
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Forenklede fælles mål - historie
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Nyt læreplansmål – ny lærebog
FOLKETINGETS EU-OPLYSNING
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Udkast til justering af KS
Lærere og team arbejder videre
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
2. Netværksseminar Medborgerskab gennem Uddannelse
It i folkeskolens matematikundervisning
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i Naturfaglige fag
IT i undervisningen interaktive assistenter
Præsentationens transcript:

EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen

1) hvorfor? Og hvad er udfordringen? 2) Nye fælles mål 3) Formulering af læringsmål 4) Eksempler på forløb, cases, materialer

EU – betydning for dansk politik – betydning for elevernes liv Udfordring – Oplevet relevans – Kompleksitet – Afstand (også i fx danske medier)

Fælles Mål

Fælles Mål Polity Politics Policy

Kompetencemål

Historisk udvikling Beslutningsprocesser Aktuelle politiske problemstillinger

Eleven skal have den baggrundsviden, der er nødvendig for at kunne analysere aktuelle/eksemplariske cases

Sammenhæng mellem læringsmål, tegn på læring og valg af indhold/aktiviteter

Eks. på læringsmål Fase 1 fortsat

Eksempel på læringsmål

Valg af case Aktualitet Eksemplarisk Relevant (subjektiv)

Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed - elever som aktør

Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Hvem er med? Kommission, Parlament, Ministerråd, Europaudvalg, Folketing Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?

Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans – Elevers hverdagsliv – Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Kommission Parlament Ministerråd Europaudvalg Folketinget Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?

Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister

Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister

Færdigheds- og vidensmål

Tegn på læring

Tilgange: Mål – Kritik/problematisering eller loyal medborgerskab – Forstå, kritisere eller agere Metode – Fortælling, beskrivelse – Case,undersøgelse – Spil

Sammenhæng – Historie, geografi – I samfundsfag – sociale og kulturelle forhold, økonomi – Viden, analyseredskaber, taksonomi

Mulig opfordring: Læremidler der med udgangspunkt i cases giver eleverne mulighed for at nå fagets mål?